תני פרנק |

כלים להשפעה במרחב המוניציפאלי

צולם על ידי אילן שריף, מתוך אתר פיקיויקי

אנחנו בשנת הבחירות. מועמדים שונים לראשות העיר מתחילים לצוץ בשלבים האלה, ברוב הערים תקציב 2018 כבר אושר, אך עדיין נותר זמן להשפיע. הבחירות עוד לא קרובות מספיק, והקמפיינים ברובם בחיתוליהם, אם בכלל החלו. הרשימות המקומיות מגבשות את מסריהן, וזה הזמן להשפיע עליהם. נדבר כאן על מספר דרכי השפעה אפשריים לקידום המדיניות הרצויה שלכם, גם בעת הזו: הפעלת לובי, שימוש בתקשורת באופן אפקטיבי, לחץ ציבורי מהשטח ופעולות משפטיות אפשריות.

לובי

לובי ("שדלנות" בעברית) היא פעולה ממוקדת וישירה מול מקבלי החלטות. אפשר לבצע לובי בוועד הבית, באסיפת הקיבוץ, ברשות המקומית או בכנסת ובממשלה. בכל מקום בו מתקבלות החלטות, יש מי שמקבל אותן, אם זה גורם אחד או גוף שכולל מספר חברים שמוסמך לכך. במקרה של הרשות המקומית, המיקוד הרבה פעמים הוא בראש העיר. ראש העיר נושא בסמכויות רחבות היקף בכל הקשר לניהול העיר ולכן אך טבעי שעיקר המאמץ יושקע בו ובסביבתו. עם זאת, מומלץ לבצע מיפוי שחקנים רלוונטיים ולא לזלזל בחלק מהשחקנים שנדמים לנו כפחות חזקים, אך לבסוף עשויים להוות לשון מאזניים בהצבעה חשובה או כגורם המחזיק בידע משמעותי ויכולות ביצוע. דוגמה לכך הוא חבר מועצה בקואליציה ללא סמכויות רבות בדרך כלל, שמוצא עצמו פתאום בראשות וועדה חשובה עקב פרישה של מספר סיעות מהקואליציה בתקופה זו.

אין דרך אחת להפעיל לובי. כדי להבין כיצד לבצע לובי באופן אפקטיבי, חשוב לבחון ולהכיר את מנופי הלחץ העומדים לרשותכם. מנוף הלחץ הבסיסי ביותר הוא הפעולה הישירה מול מקבל ההחלטות. ניתן לעשות זאת באמצעות הפגנות ומחאות מסוגים שונים, שליחת הודעות ואימיילים והגעה פיזית לישיבות ודיונים בהם יושבים מקבלי ההחלטות. יש לבנות אסטרטגיית פעולה מול מקבלי ההחלטות, כאשר יש להתאים אסטרטגיות שונות לגורמים שונים. בסוף, אין תחליף להשמעת קול אותנטי וישיר מול מקבלי ההחלטות. אם אתם מבקשים לשנות מדיניות בנושא שקשור לעסקים קטנים, הביאו אתכם בעל עסק קטן שנפגע ישירות מהמדיניות הנוכחית לפגישה או מחאה מול מקבל ההחלטות. אם אתם פעילים לטובת אוכלוסיות מוחלשות, הביאו נציגות אותנטית של אותה אוכלוסייה שנפגעת.
שימו לב שיש הבדל גדול בין שנת בחירות לתקופות אחרות, גם בהקשר הזה. בשנת בחירות הגורמים הפוליטיים רגישים יותר ללחץ ציבורי מחד גיסא, אך מאידך גיסא יכולתם להביא לשינוי המדיניות קטנה. על כן, המיקוד יכול להיות בהפעלת לחץ לטובת התחייבות להביא לשינוי המדיניות לאחר הבחירות ולאו דווקא לשינוי שלה בפועל.

שימוש בתקשורת

אחד ממנופי הלחץ האפקטיביים ביותר הוא שימוש בתקשורת, על כל גווניה. אין ספק שכותרת בעיתון המקומי, קל וחומר בתקשורת ארצית, או פוסט מפרגן בפייסבוק עם חשיפה גדולה, שווה הרבה לשחקנים פוליטיים, בעיקר בשנת הבחירות והם ישמחו להזדמנויות תקשורתיות אוהדות. אך שימוש בתקשורת, שקוסם לעתים לחברה האזרחית, חייב להיות זהיר. ברגע שנושא "מתפוצץ" בתקשורת, קשה לשמר שליטה על המשך ההתפתחויות ולכן מדובר הרבה פעמים ב"נשק יום הדין". לכן, כדאי להשתמש באופן מדוד בתקשורת כאמצעי לחץ.

עוד חשוב לזכור שלתקשורת, בוודאי תקשורת מקומית, יש שיקולים ואינטרסים כאלו ואחרים מול הגורמים הפוליטיים. העירייה היא פעמים רבות הגורם הדומיננטי בפרסום בעיתון המקומי, כך שביקורת כלפי העירייה והעומד בראשה עלולה להיות בעלת השלכות כלכליות. בשל כך, יש לשקול לא רק באיזה מינון להשתמש במדיה הזו, אלא גם עם מי יותר נכון לעבוד ועל מי ניתן לסמוך.

פעילות שטח

אין ספק שאם יש לכם פעילים שגם מוכנים לצאת לרחוב ולהפגין בעד האג'נדה שלכם, אתם נמצאים במקום טוב להתחיל בו. אך הפגנה היא לא חזות הכל; כדי שמחאה תהיה אפקטיבית היא צריכה להדהד, כלומר לצאת מהגבולות הפיזיים שלה. גם מחאה קטנה בגודלה יכולה להיות יעילה, בתלות בגורמים הבאים ובשאלות הבאות:

מושא המחאה – האם בחרתם באדם הנכון?
מיקומה – המיקום לא חייב להיות פיזי, מחאה יכולה להתרחש גם במרחבי הרשת. אם בחרתם במיקום פיזי, חשוב שהוא יהיה במיקום מרכזי מספיק כך שתהיה נראות למחאה.
אופן המחאה – לא כל מחאה חייבת להתחיל ולהסתכם בשלטים ומגאפון נודד. ישנן מחאות מכל מיני סוגים: צעדות למיניהן מיצגים ואפילו שירי מחאה כמו למשל שיר המחאה של מאבק "עיר אחד – רב אחד" ברחובות.
הדהוד המחאה בתקשורת, כחלק מחשיבות הסנכרון בין הפעלת הכלים השונים.
פעולות המשך – האם המחאה התחילה והסתיימה ביום אחד? האם היא צפויה להיערך כל שבוע עד שתושג מטרתכם? האם ישנן פעולות נלוות שתוכלו להפעיל במקביל?

גם כאן, כמו בשימוש ביתר הכלים, חשוב לחדד ולמקד את המטרות והמסרים. מחאות גדולות יכולות לייצר אפקט מאוד קטן אם הן לא ממוקדות מטרה ולא ברור מה היעד אליהן הן חותרות. למשל, מחאה למען העברת עובדי קבלן של העירייה להעסקה ישירה, יכולה להיות, כצפוי, מכוונת לראש העיר, אך היא גם יכולה להתמקד בשחקנים אחרים שיכולים להיות רלוונטיים כמו סגן ראש העיר שהוא מחזיק תיק החינוך, מנכ"ל העירייה או מנהל האגף הרלוונטי (למשל מנהל אגף החינוך אם מדובר במאבטחי מוסדות חינוך). תדעו לבחור את מושא המחאה בהתאם להגדרת היעד אותו אתם מעוניינים להשיג.

פעולה משפטית

פעולה משפטית, במיוחד בתחום המוניציפאלי, היא לא כלי מנצח בדרך כלל. פעמים רבות היא מגיעה לאחר שקרבות אחרים וניסיונות להשפיע על קבלת ההחלטות באמצעים של לובי או הפעלת לחץ בשטח ובתקשורת נוחלים מפלה. הפעולה המשפטית יכולה להתחיל מערעור על עצם קבלת ההחלטה, קרי – האם הפעולה נעשתה בסמכות. להמחשה, בדו"ח מבקר המדינה האחרון על השלטון המקומי נרשמה ביקורת כלפי רשויות מקומיות שהפעילו מערך תמיכות בנושאים שאינן בסמכותן.
פעולות משפטיות בהקשר של שנת בחירות, יכולות להיות פנייה לייעוץ המשפטי או לממונה על הבחירות במשרד הפנים בנושאים של תעמולת בחירות אסורה, או פעולה שאסורה סמוך לבחירות כגון מינויים בכירים וכיוצ"ב. הפעולה המשפטית יכולה כמובן יכולה לבוא גם לאחר מעשה, אך היא יעילה ביותר כאמצעי מניעה וכאיום כלפי החלטות שמרעות את המצב מבחינתכם.

סנכרון בין הכלים

העניין החשוב ביותר הוא לזכור לסנכרן בין כלי ההשפעה השונים. אם אתם מקיימים מחאה ולא עדכנתם בכך את התקשורת או חברי מועצה רלוונטיים, ההשפעה של המחאה תפחת. אם איימתם בפנייה לערכאות ובשימוש בפעולה משפטית מבלי לשקול להשתמש באיום כאמצעי לחץ, האיום ירוקן מתוכן. אם יזמתם כתבה בתקשורת בנושא הקרוב ללבכם אך שכחתם לדאוג לקרדיט לחברת המועצה איתה אתם עובדים על שינוי המדיניות, יש סיכוי שפגעתם בהמשך שיתוף הפעולה.

ככלל, במיוחד בשנת בחירות, ועל אף האופי הספונטני והדינמיקה של התפתחות מחאות, חשוב לנסות ולתכנן ככל הניתן את המהלכים השונים לטווח הנראה לעין. זאת תוך בחינה של כל האמצעים העומדים לרשותכם והשימוש הנכון בכלים לקידום המדיניות. חשוב לא פחות לאבחן את היכולות שלכם אל מול השימוש בכלים ולייצר שיתופי פעולה במקומות בהם אתם חשים שיש להם פחות ניסיון או יכולת. בדקו בסביבתכם הקרובה ובקרב הפעילים במאבקכם אם יש ביניהם עורכי דין, יועצי תקשורת, אנשי שטח או כל אחד עם קשר כזה או אחר למקבלי ההחלטות.

בסוף אנחנו בשנת בחירות

כפי שתיארתי בפוסט הקודם, אנחנו בתקופה רגישה מבחינת המערכת הפוליטית המוניציפאלית. חשוב ביותר לקחת זאת בחשבון כאשר פועלים בכל הזירות. חשוב גם לדעת ולהכיר בכך שהאפשרות לשנות את המדיניות בזמן הקרוב הולכת ופוחתת. ככל שאנחנו מתקרבים לבחירות, ישנן החלטות אותן מורכב יותר לבצע. לכן, כאשר אתם מתכננים פעילות או מהלך, ומתכוונים להשתמש בכלים, הכרחי לכלול בתכנון הגדרה של יעדים לאחר הבחירות. אמנם התחייבויות של פוליטיקאים זה לא מטבע סחיר במכולת ממוצעת, אך בתקופה הזו לעתים זה היעד הריאלי ביותר להשגה. לא לשכוח שבסוף, אנחנו בשנת בחירות, על מאפייניה השונים, ויש לפעול בהתאם.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא בחירות מקומיות

גלית יחיא צפדיה | 14 באוגוסט 2023

חוגי בית – איך נעשה את זה נכון

פוסטים אחרונים

לנה צ'רביצ'ניה | 12 באוקטובר 2023

כיצד לתמוך בצוות ובארגון בזמן משבר?

מיכל גרינברג כורך | 25 במרץ 2024

מי הם גופי העיתונות העצמאית בישראל?

אסיה לדיז'ינסקיה | 10 במרץ 2024

מה עושה דוברת שהיא גם מנהלת סושיאל?

תומר אביטל | 26 בפברואר 2024

תקווה עכשיו!

שולחן המערכת | 11 בפברואר 2024

איך תמצו את תקציבי הממשלה?

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    יש כאן הרבה חומר למחשבה. ולעניין בחירת מושא המחאה, נראה לי שכדאי לקחת בחשבון שמושא המחאה של היום עשוי להיות ראש העיר של מחר. לכן עדיף בעיני לצאת (עד כמה שניתן) באופן ממוקד סביב הסוגיה שמטרידה, ולא באופן אישי ומשתלח כלפי דמות ספציפית. אורי כתבה על פוסט: https://goo.gl/kXVU1D

    כתבו תגובה