מהם השיקולים בבחירת הפלטפורמה המתאימה לקמפיין למימון המונים?

מהם השיקולים בבחירת הפלטפורמה המתאימה לקמפיין למימון המונים?

קטגוריות:

שאלה שחוזרת על עצמה בקרב ארגונים שרוצים להעלות קמפיין מימון המונים נוגעת לבחירת הפלטפורמה המתאימה. התשובה של מרבית האנשים שמצויים חזק בתחום, היא שזה לא ממש משנה. מה שחשוב היא הדרך בה תגיעו לאותם המונים שיתלהבו מהפרויקט שלכם וירצו לתמוך בו, ובחירת הפלטפורמה הוא פרט שולי שחבל להתעכב עליו.

גם אני חשבתי ככה, אבל לאחרונה אני מבינה שלבחירת הפלטפורמה יש משקל משמעותי משחשבתי. בפוסט אתייחס למאפיינים בולטים בפלטפורמות: הדסטארט, מימונה, JUMPSTARTER ,Jgive, FundMe  כולן פלטפורמות ישראליות.

*הפוסט לא מתייחס לשיקולים בבחירת פלטפורמות בינלאומיות. בהקשר זה רק אומר שאם אתם פונים לקהל ישראלי עדיף שתעשו זאת בפלטפורמה ישראלית, וכדי לא לאבד את דוברי האנגלית תוכלו להציג את הפרויקט גם באנגלית, זה מתאפשר במרבית הפלטפורמות אם לא בכולן.

"גמיש" או "הכל או כלום"?
אחד השיקולים השכיחים, נוגע לשאלה האם קיימת אפשרות ל"פרויקט גמיש". בהדסטארט ניתן להעלות רק פרויקט של "הכל או לא כלום" אם לא הצלחת להגיע ליעד הכספי שהצבת, הכסף נשאר אצל התומכים. לעומת זאת באתרים אחרים: מימונה, JUMPSTARTER וגם ב"תרמו לי" (פלטפורמה של ישראל תורמת) וב-Jgive מוצע מסלול גמיש המאפשר לארגונים שבחרו במסלול זה, לקבל את הכסף גם אם לא הצליחו להגיע ליעד הכספי שהציבו בתחילת הדרך.

לאלו מאיתנו המתפתים לבחור במסלול הגמיש יש כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון. אקדים ואומר, שייתכן שיש פרויקטים שהגמישות מתאימה להם, כמו למשל הקמפיין למימון ההוצאות של מרב מיכאלי לפריימריז. התומכות של מיכאלי יכולות להבין מדוע היא מוכנה להסתפק בפחות מסכום היעד אותו בקשה לגייס. הרי הכסף הוא לא מה שימנע ממנה לרוץ, אלא רק יאפשר לה להגיע לקהל רחב יותר. דרך אגב, על אף שהלכה על קמפיין גמיש, היא גייסה בסופו של דבר יותר מסכום היעד אותו הציבה.

העניין הוא שאנו נוטים ברוב המקרים, להעדיף מסלול גמיש, לא כי מדובר על פרויקט שהתקציב שלו הוא באמת גמיש, אלא מחשש מובן, שלא נצליח לעמוד ביעד, ובמקרה זה, שווה לחשוב פעם נוספת.

ראשית, בבחירת מסלול גמיש, אנו מעבירים לתומכים שלנו מסר מבלבל, שעשוי גם לפגוע באמינות שלנו. תחילה אנו מצהירים על הסכום הנדרש, כדי להוציא את הפרויקט לפועל, ובאותה נשימה אנו אומרים שבעצם נוכל להסתפק בפחות.

שנית, בפרויקט גמיש מאבדים את אווירת המתח ותחושת הדחיפות. האדרנלין שמוזרק לארגון בזמן קמפיין מימון המונים הוא מנוע מרכזי לריצה קדימה והרחבת המעגלים לאורך הקמפיין, ברגע שהסכום המבוקש אינו יעד נכסף, אלא nice to have המוטיבציה נפגעת ואיתה גם רמת המעורבות והעניין של הצוות בהצלחת הקמפיין.

בנוסף, גובה העמלה גבוה יותר (לעיתים) בפרויקט גמיש לעומת פרויקט של "הכל או כלום".

עוד משהו שכדאי לדעת, יש גם פתרונות יצירתיים "לחלץ" את הכסף אם התקרבתם ליעד, והקמפיין עומד להסתיים, גם אם מדובר על קמפיין של "הכל או כלום". עדיף כמובן להמשיך ולעודד את הציבור לתמוך עד הרגע האחרון, ואם עובדים כמו שצריך תחושת הדחיפות של סוף הקמפיין יכולה להפתיע אתכם לטובה והקופה פתאום תלך ותתמלא במהירות של תיארתם. אבל, אם רואים שהיעד עדיין רחוק והסוף קרוב, ובכל זאת יש אפשרות ליישם את הפרויקט גם בתקציב מצומצם, ניתן לסגור או לצמצם את הפער באמצעות הלוואה, שתוחזר לאחר מכן למלווה. במקרה זה רק קחו בחשבון שיש לכם עוד עמלה של קרוב ל-10% לשלם לאתר ולחברת האשראי, ולשלוח מתנות, אם התחייבתם למתנות, ורק אחרי שתיקחו את כל אלה בחשבון תבחנו כמה באמת יישאר לכם.

למעשה, זו בדיוק אותה שאלה שנצטרך לשאול את עצמנו במקרה של קמפיין גמיש. האם נוכל להסתפק בפחות מהסכום הנדרש לנו? האם נוכל לממש את הפרויקט בחסר ולעמוד בהבטחות לתומכים?

ומחשבה אחרונה על המסלול הגמיש. אם אנחנו מניחים שנתקשה להגיע ליעד, אולי עדיף לבקש פחות. במקרים רבים, אם הפרויקט מעניין את הציבור, סכום התמיכה עולה על היעד שנקבע, ולמרות המחשבה שיש בה מידה של היגיון, שאנשים יפסיקו לתמוך כשהקמפיין יגיע ליעדו, זה פשוט לא עובד ככה. עובדתית, אנשים אוהבים לתמוך בקמפיינים שעברו את היעד. כנראה בוער בנו איזה צורך לנצח את השיטה, לפרוץ את המוסכמות או פשוט להצטרף להצלחה.

גובה העמלות
יש ארגונים שבחינת גובה העמלות בין הפלטפורמות מהווה עבורם גורם משפיע בבחירה, אבל לעיתים הבחירה בפלטפורמה עם עמלות נמוכות יחסית באה על חשבון החשיפה של הקמפיין במנועי החיפוש ובסופו של דבר מדובר על גול עצמי. על פי איסוף נתונים באתר ישראל תורמת, ב"תירמו לי" תשלמו את העמלה הנמוכה ביותר וכך גם ב-Jgive, ואילו בג'אמפסטארטר תשלמו את העמלה הגבוהה ביותר. חשוב רק להוסיף שאם תרצו לקבל הדרכה וסיוע מישראל תורמת גובה העמלה ב"תירמו לי" יעלה ויהיה זהה לעמלה שתשלמו בהדסטארט.
בכוונה לא כתבתי את המספרים המדויקים כי הם משתנים כל הזמן, ואם החלטתם שעניין העמלות הוא הגורם המכריע, אתם יכולים ליצור קשר עם כל אחד מהאתרים ולברר איתם את גובה העמלות, או להסתמך על הנתונים בטבלה המופיעה באתר של ישראל תורמת.
המלצה שלי – אל תתנו לשיקול זה משקל מרכזי בבחירה. ראיתי קמפיינים שבחרו באחת הפלטפורמות שגובות עמלה נמוכה, אבל הפסידו לגמרי את החשיפה בגוגל. על אף שקיבלו חשיפה תקשורתית יוצאת דופן הקמפיין פשוט לא עלה במנועי החיפוש, וניתן להניח שאיבד הרבה מאוד תומכים פוטנציאליים.

אפשרות להוראת קבע
שיקול משמעותי נוסף, שבדרך כלל ארגונים חברתיים לא מודעים לו, ולכן לא לוקחים בחשבון, הוא האפשרות להוראות קבע. מנהלת של אחד הארגונים סיפרה שבחרה לעבוד עם הפלטפורמה של ישראל תורמת (FundMe), מכיוון שכל קמפיין הניב לארגון מספר תומכים קבועים, שעד היום ממשיכים לתמוך בו, באמצעות הוראות קבע. זאת אפשרות ייחודית לישראל תורמת, ושיקול ששווה לקחת בחשבון. רק אבל שוב, הדבר תלוי עד כמה לקמפיין שלכם תהיה חשיפה תקשורתית. ככל שהחשיפה התקשורתית לקמפיין צפויה להיות גדולה יותר, ותרצו לגרום לאנשים שנחשפים לקמפיין במדיה המסורתית להגיע אליכם בקלות, חשוב שתבחרו פלטפורמה שתיתן נראות גבוהה לקמפיין שלכם במנועי החיפוש.

איכות השירות
עוד שיקול שארגונים מעלים נוגע לרמת התמיכה, המעורבות ומהירות התגובה של מנהלי האתר. אני יכולה לשתף בחוויות שהיו לי ולעוד ארגונים ששוחחתי איתם על העבודה עם הדסטארט. התגובות שלהם מאוד מהירות. הם לא נגישים בטלפון אלא רק במייל, אבל עושים מאמץ למצוא פתרונות לכל בעיה שצצה. בנוסף, הם עוברים על הקמפיין, מקשים בשאלות ומעודדים אותך לחזור ולתקן ולעיתים אף לערוך מחדש את הסרטון. עבור חלק מהאנשים זה תהליך מעצבן ומיותר, אבל מהניסיון שלי ההערות שלהם משמעותיות וחשובות. זו הפעם הראשונה שהקמפיין שלנו פוגש את ה"עולם החיצון", וטוב לקבל משוב רגע לפני שהוא עולה לאוויר, ולנצל את הזמן לשיפורים לפני, ולא בדיעבד, למרות שגם זה אפשרי.

סיכום ביניים
אפשר לפרט שיקולים נוספים, אבל נראה לי שיש לנו את זה. אנסה לעשות סדר. יש בארץ מספר פלטפורמות מוכרות שנועדו למגוון רחב של יוזמות ביניהן גם יוזמות קהילתיות וחברתיות. אלו המוכרות ביותר הן הדסטארט, מימונה ו-JUMPSTARTER. בנוסף, עבור ארגונים חברתיים יש גם את Jgive ואת "FundMe" המחודשת של ישראל תורמת.

מן הסתם יש עוד, אבל אם עשרות קמפיינים חברתיים גייסו השנה באמצעות הפלטפורמות האלה, נראה לי מיותר להמשיך לחפור. אם שמעתם על פלטפורמה חדשה וייחודית, מוזמנים לשתף.

כעת אתייחס ליתרונות וחסרונות בולטים של כל אחת מהפלטפורמות:

הדסטארט
הדסטארט נחשבת למוכרת ביותר וככזאת גויס באמצעותה הכי הרבה כסף עד כה, להכי הרבה פרויקטים. אנשים נוטים לבחור בה כי יש לה לוק נקי, היא מותג שהפך למושג עצמו, במקום לומר "אני מעלה קמפיין מימון המונים", אנשים אומרים "אני עושה הדסטארט".

המיתוג עושה את שלו. הדסטארט מותאמת למנועי החיפוש, והקמפיינים שלה עולים מהר וגבוה בתוצאות החיפוש של גוגל.

שיקול נוסף לטובת הדסטארט נוגע לכך שהם בוחרים לעשות קידום ממומן לחלק מהפרויקטים לפי שיקול דעתם.

שיקול נוסף ומשעשע משהו הוא כמות התווים המתאפשרת בשורת הכותרת. הדסטארט מגבילים ל-25 תווים בלבד. אם אתם מתעקשים על שם ארוך יותר, חפשו פלטפורמה אחרת.

ודבר אחרון. אחרי שכתבתי את הפוסט שמתי לב שהדסטארט השיקו פלטפורמה חדשה שנקראת giveback שמיועדת במיוחד לעמותות. לא התרשמתי משינויים גדולים, למרות שמבחינת הדסטארט מדובר על מערכת יחסים שונה לחלוטין עם התומכים, שבמקרה זה מכנים אותם "תורמים". בעיני עדיין נכון לנו להתייחס לאנשים שמשקיעים מכספם לטובת הפרויקט שלנו כ"תומכים" ולא כ"תורמים", ולטפח עימם מערכת יחסים לטווח ארוך. בכל מקרה מבחינת "חוקי המשחק" לא חייבים לתת תשורות, אבל מבחינת גובה העמלה אין שינוי, היא זהה לזו שגובים על קמפיינים בהדסטארט.

מימונה
מימונה ותיקה ומוכרת כמעט כמו הדסטארט. העיצוב שלה עבר מהפכה, וכיום נעים הרבה יותר מבעבר.
היתרון העיקרי הוא כאמור האפשרות לפרויקט גמיש, שאת ההסתייגויות בעניין פרטתי למעלה.

דבר נוסף הייחודי למימונה הוא האפשרות לשלב תמונות של התשורות במדרגות התמיכה. ויזואלית זה נחמד, ויכול להוסיף לאטרקטיביות של התשורות.

JUMPSTARTER
ראשית נדמה לי שהשנה עלו ב-JUMPSTARTER הכי הרבה פרויקטים חברתיים, למעלה מ-30. מעבר לכך אני מודה שלא מכירה מספיק ולכן בעיקר אתייחס למה שכתוב באתר.

האתר של JUMPSTARTER מציע כלי ניהול ואנליטיקס מתקדמים לבניית תוכנית השיווק וההפצה של הקמפיין. לא התייחסתי לכך בשיקולים, אבל האפשרות לעקוב מאיפה הגיעו אליכם התומכים, כמה זמן שהו באתר ועוד, זו דרך טובה להבין מה אתם עושים נכון ומה כדאי לשנות. כלי אנליטיקס יש גם בפלטפורמות האחרות, לא יכולה לומר עד כמה מתקדמים ונוחים לניתוח והסקת מסקנות.

עוד משהו מעניין שלא התייחסתי בשיקולים ונראה ייחודי ל-JUMPSTARTER הוא האפשרות למקדמים (לתומכים) לבחור מספר מתנות בכמויות שונות, ואפילו כמות משתנה מכל מתנה, "כל זאת בקידום אחד בלבד, מבלי להירשם מחדש או לבצע רכישות נפרדות כפי שנדרש באתרים אחרים". נכון. זה באמת מעצבן, כשרוצים לתמוך במספר מתנות והדבר לא מתאפשר. לא בטוח שצריך להוות שיקול מהותי אבל בהחלט יתרון נחמד.

FundMe

פלטפורמה של ישראל תורמת, אתר ותיק המעודד פילנתרופיה מהארץ והעולם, ונועד לאפשר לעמותות גיוס תרומות און ליין. בתירמו לי מוצעים מספר מסלולים.

מסלול אחד הוא זה המאפשר לכם לבקש תרומה ללא תשורה.

המסלול השני מאפשר מתן תשורות, וזה סוג של יישור קו שישראל תורמת עשתה לאחרונה, כדי להתאים את עצמה למגמה הרווחת. בדרך כלל אנחנו לא תומכים כדי לקבל תשורה, אבל עצם האפשרות לקבל משהו בעל ערך, משפרת את חוויית הנתינה. חשוב לציין שזו לא חייבת להיות תשורה מוחשית דווקא, וזה נכון גם לשאר הפלטפורמות.

מסלול נוסף הוא מסלול מצ'ינג, כאשר "צוות ההצלחה" מסייע לפרויקט לגייס תרומה נוספת על כל תרומה שתגייסו. מודה שלא לגמרי ברור איך זה עובד, אבל בטוח שבישראל תורמת ישמחו לתת לכם הסבר מפורט.

מסלול אחרון הוא מסלול בו התומכים הופכים להיות המגייסים, באמצעות האתר עצמו. גם כאן פחות מכירה איך עובד, אבל ייתכן ויש ארגונים שיכול להיות להם רלוונטי, ושווה להם לברר יותר לעומק.
עוד ייחודי לתירמו לי היא האפשרות לתרום בפייפאל, שזה נחמד.
בנוסף קיימת האפשרות להוראת קבע, כפי שכבר נאמר, ייתרון ייחודי ואטרקטיבי ל"תירמו לי".

Jgive
פלטפורמה דומה לזו של ישראל תורמת. גם היא חלק מאתר המעודד תרומות.
מצד אחד מבין הפלטפורמות היא כנראה זו הגובה את העמלה הנמוכה ביותר, מצד שני משהו שם לא נראה אפוי עד הסוף. בשלב זה לפחות הקמפיינים לא עולים טוב במנועי החיפוש, וזה בעיני שיקול קריטי שיכול לתרום לעלייתו או לנפילתו של הקמפיין.

לאחר שהקמפיין מסתיים, דף הקמפיין לא מופיע יותר באתר וחבל. אחד היתרונות של קמפיין מימון המונים היא החשיפה שהארגון והפרויקט שלכם מקבל. הפלטפורמות האחרות שצוינו כאן (לפחות חלקן) לא מסירות עמוד קמפיין שהגיע ליעד, בתום הקמפיין וניתן לשוב ולהתרשם מהארגון ופעילותו.

זהו לבינתיים. אם יש לכם תובנות אחרות, שיקולים נוספים? מוזמנים לשתף.

לקריאת פוסט נוסף בנושא האם אפשר לעשות קמפיין מימון המונים למטרות שמאתגרות את השיח?

קישורים חיצוניים:

הדסטארט ו-giveback
מימונה
JUMPSTARTER
FundMe
Jgive

הישארו מעודכנים בזמן אמת

 

 

 

ללא תגובות עדיין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

60 + = 65

כ