נועה זילברשטיין |

שאלות ותשובות על בניית אתרים לארגונים חברתיים

בלוג חדש

אני מקבלת לא מעט טלפונים מארגונים ועמותות שרוצים להקים אתר או לחדש את האתר הנוכחי שלהם, שמרגיש להם מיושן ולא אטרקטיבי. החלטתי שהגיע הזמן להעלות את כל השאלות על הכתב למען ארגונים אחרים שטרם הספיקו לפנות אלי. אתם כמובן יכולים לפנות אלי תמיד, אבל אולי אוכל לעזור כבר במענה על השאלות האלה:

מאיפה מתחילים?

לפני הכל, עלינו לענות שלוש שאלות פשוטות כדי להבין מה הכיוון שלנו:
השאלה הראשונה שאנחנו צריכים לשאול היא למה אנחנו רוצים אתר? מה בעצם המטרה שלנו בבניית אתר?
מכאן, השאלה המתבקשת היא – מי קהל היעד שלנו? מי אנחנו רוצים שייכנס לאתר (כולם, זאת לא תשובה)? מי יימצא עניין באתר שלנו?; והשאלה האחרונה – איך אנחנו ממלאים את הצורך שלנו ושל קהל היעד?

למען ההמחשה, אענה על שלוש השאלות הללו בשם אתר שתיל בעברית (לאתר שתיל באנגלית יש מטרות שונות וקהל יעד שונה):
למה אנחנו רוצים אתר? אנחנו רוצים אתר כדי להנגיש את הידע שלנו ואת יכולת הסיוע שלנו לארגונים ולעמותות לשינוי חברתי. וכמובן שאנחנו רוצים שידעו מי אנחנו ומה אנחנו עושים.
מי קהל היעד שלנו? ארגונים ועמותות לשינוי חברתי.
איך אנחנו ממלאים את הצרכים של קהל היעד? וואו, יש לנו הרבה דרכים: יש לנו הכשרות בקמפוס שתיל, אנחנו נותנים ייעוץ פרונטלי במגוון תחומים, אנחנו בונים קואליציות ארגונים ומלווים ארגונים בעשייה בתקשורת, בשינוי מדיניות ובאינטרנט, ועכשיו גם יש לנו בלוג. איך כל זה מתרגם לאתר? אז בעצם על השאלה השלישית, יש תשובה אחת והיא – אפיון אתר.

מה זה אפיון?

אפיון אתר הוא מסמך שמפרט את התשובות לשלוש השאלות שציינתי קודם. באפיון אנחנו מפרטים כמה שניתן את מטרת האתר, מפרטים מי קהל היעד ובוחנים איך אנחנו יכולים לתרגם את הצרכים שלנו ושל קהל היעד לכלים אינטרנטיים באתר שאנחנו רוצים להקים.
לרוב, ארגונים גדולים עם מגוון שירותים לקהל היעד שוכרים את שירותיה של חברה לפיתוח אתרים, שמאפיינת עבורם את אתר האינטרנט. זאת מאחר שחברות לפיתוח אתרים מכירות את כל הכלים והחידושים האינטרנטיים וצרכי משתמש קצה בכל הנוגע להתנהגות גולשים ויכולות להציע "תרגום" מתאים של צורך לכלי אינטרנט.
אם נמשיך עם הדוגמה של אתר שתיל, העליתי דרכים שונות שבהן אנחנו מסייעים לארגונים ולעמותות לשינוי חברתי: ייעוץ ובניית יכולת בארגונים (ייעוץ ארגוני, תקשורתי, אינטרנטי, בפיתוח משאבים, בניהול פיננסי ובנושאים נוספים), קורסים והכשרות (באותם נושאים) וארגון וליווי קואליציות ארגונים.

עכשיו ננסה לתרגם חלק מהפעולות הללו לכלים אינטרנטיים (לא נצליח לעסוק בכל הכלים מאחר שאתר שתיל הוא אתר מורכב מאוד):
ייעוץ בנושאים שונים לארגונים פרטניים – קודם אנחנו רוצים לבחון האם אנחנו יכולים לסייע לארגון. לשם כך, אנחנו צריכים לבנות טופס שהארגון שמעוניין בייעוץ יימלא. אז יש לנו כלי ראשון – טופס פנייה של ארגון. באפיון, אנחנו מפרטים את כל השאלות שנשאל את הארגון בטופס שעליו למלא – שם הארגון, איש קשר, תחום סיוע וכדומה.

אנחנו גם כותבים מדריכים, שגם כלי הדרכה נחשבים לסוג של ייעוץ, אז באפיון אנחנו צריכים לחשוב איזה כלי ינגיש את המדריך בצורה הטובה ביותר – אולי נבנה מאגר מידע של מדריכים או בלוג המדריך את הארגונים בעבודה.

אנחנו גם מעבירים הכשרות וקורסים לארגונים – אז אנחנו צריכים מעין אזור באתר שיציג את מגוון הקורסים ויאפשר הרשמה לקורסים.
כמו שאתם יכולים לראות, עבודת האפיון דורשת זמן רב ומחשבה, עוד לא התחלנו לאפיין וכבר יש לנו שלושה כלים שונים שהיינו רוצים לבנות באתר. במקרה בו יש לכם מטרות רבות ושונות, אני ממליצה בחום לפנות לאפיון מקצועי (בעזרתנו או בעזרת חברת פיתוח אתרים), שיעזור לכם למקד את המטרות שלכם ולכתוב אפיון מפורט ככל הניתן לקראת בניית אתר.

במקרה שבו האתר שאתם רוצים לבנות הוא בעיקר אתר תדמית, או אתר שאמור לספק מטרה אחת בלבד או שתיים, אתם יכולים לבנות לבד את שלד האפיון. לדוגמה, ארגון שמעוניין להקים מגזין אינטרנטי, שבו יפורסמו מאמרים וכתבות, יכול להיכנס לאתרים דומים – דוגמת העוקץ, המקום הכי חם בגיהנום, שיחה מקומית, רלוונט אינפו (רוסית) וללמוד ממנו איך הוא היה רוצה שהמגזין האינטרנטי שלו יראה.

האם אפשר לבנות אתר לבד?

אם האתר שאתם רוצים לבנות מורכב, אז בוודאי כבר פניתם לחברה לפיתוח אתרים או למתכנת/ת פרטי/ת, שיחד אתכם בונים את האפיון ואת האתר עצמו. במקרה שבו האתר שאתם מעוניינים לבנות פשוט יחסית, יכול להיות שאתם באמת יכולים לבנות אותו לבד באמצעות מערכות כמו וויקס או וורדפרס. לבד זהו מושג יחסי במקרה זה, כי אולי תצטרכו עזרת מעצב/ת גרפי/ת כדי שהאתר יראה טוב או מישהו שמבין קצת בבניית אתרים באופן עצמאי.

לפנות לחברה או למתכנת עצמאי?

שאלה זו תלויה בגורמים שונים ובעיקר במורכבות האתר ובתקציב. ככל שהאתר שאתם רוצים לבנות מורכב יותר, כך אני ממליצה בחום לפנות לחברה ולא למתכנת עצמאי (פרילאנס). לא משום שאני חושבת שמתכנתים עצמאיים אינם טובים דיים, אלא משום שאתר מורכב לרוב יצטרך ליווי ארוך טווח של תיקוני באגים ותחזוקה שוטפת של תיקונים ופיתוחים נוספים. במקרה כזה, ניתן לסמוך יותר על כך שחברה לפיתוח אתרים תמשיך לשרת אותך גם אם התחלפו מנהלי פרויקט ומתכנתים. תמיד יהיה מי שייתן לך שירות. במקרה של מתכנת עצמאי, בטווח הקצר הוא יכול להיות מאוד יעיל, מקצועי וזול ויבנה אתר שכל מתכנת עצמאי אחר יוכל להמשיך לתפעלו (במקרה של אתר פשוט), אבל במקרה של אתר מורכב, יכול להיות שכעבור שנה, שנתיים או שלוש, הוא יילך בדרך חדשה ואתם תישארו עם אתר מורכב שלא תמיד מתכנתים חדשים יוכלו להמשיך לתפעל ביתר קלות משום שלא הם כתבו את הקוד שעל בסיסו הוא נבנה.

יש גם לתת את הדעת על עיצוב האתר – לא כל מתכנת הוא מעצב ולא כל מעצב אתרים הוא מתכנת. יש מעצבים מקצועיים שיכולים לבנות אתרים במערכות פתוחות דוגמת וויקס או וורדפרס, או צוות של מעצב ומתכנת שיחד בונים אתרים. בפנייה אל חברה לפיתוח אתרים, יש צוותים שאחראיים לאפיון, עיצוב ופיתוח, כך שהכל נמצא תחת קורת גג אחת.

שאלת מיליון הדולר$$$ (או הרבה הרבה פחות) – כמה זה יעלה לי?

כמובן שלשאלה הזו אין תשובה אחת קבועה. נתחיל קודם בעלויות הקבועות יחסית:
דומיין – אם מדובר באתר חדש, עליכם לקנות כתובת אתר. מחיר של כתובת נכון לשנת 2019 עומדת על כ-14 דולר בשנה בממוצע.
אחסנה – כשבונים אתר, צריך גם לשלם על שירותי שרת. גם כאן כמו בשאלת האפיון, זאת שאלה של גודל האתר, מהירות ותנועת גולשים. אבל אפשר לומר שעבור אתר פשוט תאלצו לשלם כ-60 דולר בשנה על אחסנה. על אתרים גדולים ומורכבים יותר תיאלצו לשלם עד פי עשרה יותר.
רכישת דומיין ואחסנה הכרחיים עבור כל אתר, קטן כגדול.

בנוגע לבניית אתרים, המחירים נכון לשנת 2019 נעים בסכומים האלה (הפערים נובעים גם מעלות של מתכנת/ת עצמאי שבדרך כלל זולה יותר אל מול חברה לפיתוח אתרים שעלותה גבוהה יותר):

אתר תדמית פשוט/דף נחיתה – 5,000-7,500 ₪ לפני מע"מ.

אתר פשוט עם מספר עמודי תוכן ופונקציות קבועות כגון לוח אירועים, חדשות האתר וגלריית תמונות, ללא אפשרות של הוספת תוכן על ידי משתמשים חיצוניים/גולשים – 7,500-30,000 ₪ לפני מע"מ.

אתר מורכב עם פונקציות מותאמות ואפשרות הרשמה של משתמשים חיצוניים – משלב זה טווח העלויות גדול מאוד ויכול לנוע בין 30,000-150,000 ₪ לפני מע"מ. המחיר תלוי במורכבות הפונקציות, באיכות העיצוב (דינמי, אנימציה) ובאופי האינטגרציה של הנתונים באתר.

לצד כל אלה, גם מחיר של אתר פשוט יחסית יכול להיות גבוה כתוצאה מדרישה לעיצוב מורכב וייחודי או לפיצ'ר ספציפי שהעבודה עליו רבה.

רוב חברות הפיתוח מתחייבות לאחריות תיקון באגים בשנה הראשונה של האתר (יש כאלה שמתחייבות לחצי שנה). חשוב לדרוש זאת, לאתר חדש תמיד יהיו באגים, לא משנה כמה מדוקדק האפיון.

כמו כן, יש חברות פיתוח שלוקחות את עלות השנה הראשונה של אחסנת האתר על עצמן. חשוב ורצוי להתעקש על זה. אמנם מדובר בכ-1,200-1,500 ₪, אבל אם אפשר לחסוך את התשלום הזה, אז למה לא.

הערה אחרונה לסיום: אתר רספונסיבי ונגישות לכבדי ראייה ושמיעה.

יש שתי פעולות חשובות שיש לקחת בחשבון בבניית אתר חדש – הראשונה, יש לבדוק האם הארגון מחויב על פי חוק לבנות אתר נגיש לאנשים עם מוגבלויות. אם כן, תגידו זאת מראש לחברה או למתכנת/ת שאיתם תעבדו, זו תוספת עבודה בפיתוח האתר. פעולה שנייה – רצוי מראש לדרוש מחברת התוכנה או המתכנת/ת באפיון שיבנו את האתר רספונסיבי למובייל, כלומר, שתהיה לו גרסה מותאמת לגלישה מהטלפון החכם או מהטאבלט. בימינו זה נשמע טריוויאלי, אבל חשוב לציין זאת, כדי שבסופו של תהליך לא תגלו שבטלפון האתר לא נראה טוב.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא ערוצי תוכן

יוליה בנימין | 5 בפברואר 2024

למה ואיך לפתוח ערוץ וואטסאפ?

יוליה בנימין | 10 בינואר 2023

איך לעבוד עם גאנט תוכן בסושיאל?

פוסטים אחרונים

לנה צ'רביצ'ניה | 12 באוקטובר 2023

כיצד לתמוך בצוות ובארגון בזמן משבר?

מיכל גרינברג כורך | 25 במרץ 2024

מי הם גופי העיתונות העצמאית בישראל?

אסיה לדיז'ינסקיה | 10 במרץ 2024

מה עושה דוברת שהיא גם מנהלת סושיאל?

תומר אביטל | 26 בפברואר 2024

תקווה עכשיו!

שולחן המערכת | 11 בפברואר 2024

איך תמצו את תקציבי הממשלה?

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    בעמותת ירוק בלב ערכנו סקירת שוק די נרחבת לגבי פלטפורמות ומחירים, ולבסוף הבנו שהבחירה הברורה מאליה היא הקמת אתר באופן עצמאי באמצעות מערכת וורדפרס.
    https://YarokBalev.org

    זה מאפשר לנו גמישות בכל התאמה חדשה שנדרשת מהאתר ללא כל מאמץ. למשל, לאחר קריאת כתבה זו הבנו שאנו מחויבים בהנגשת האתר למוגבלי חושים, אז פשוט הוספנו תוסף ייעודי לזה שפותח ע"י אלכס וולקוב, ומותאם לדרישות אתר ישראלי בכמה שפות.
    https://accessibility-helper.co.il

    נשמח לייעץ לעמותות בכל נושא ככל שיתאפשר לנו.

    למען הטבע,
    עמית באום - יו"ר עמותת ירוק בלב
    Amit@YarokBalev.org
    https://YarokBalev.org

      היי עמית, תודה על התגובה. יש לכם באמת אתר יפה :)
      באופן כללי אני מסכימה שאפשר לחסוך הרבה באמצעות הקמת אתר באופן עצמאי במערכות מותאמות כמו וורדפרס ומערכת וויקס, אבל אני חוששת שלא בכל הארגונים יש אנשים טכנולוגיים מספיק להקים אתר לבד בוורדפרס. במיוחד אם האתר מורכב ודורש רכישת פיצ'רים מיוחדים והתאמתם לצרכי הארגון.

      בנוגע לעניין ההנגשה - צריך לבדוק טוב טוב את עניין רכיב ההנגשה ולאיזו רמה הוא מנגיש את האתר, מאחר שמשרד המשפטים דורש רמות שונות של הנגשה לארגונים שונים (יש שלוש רמות שונות). לכן, כן רצוי להתייעץ עם אנשי מקצוע מתחום הנגשת אתרי אינטרנט.

      ודבר אחרון שיש לקחת בחשבון הוא שההשקעה בפיתוח האתר לא נגמרת עם ההקמה. אתה יכול להקים אתר פשוט ויפה, אבל אז נכנס משהו חדש שאתה גם רוצה באתר שלך (לדוגמה, פיד של עמוד הפייסבוק הארגוני) ואז אתה צריך להמשיך ולהשתכלל עם הטכנולוגיה. מנסיוני, אני יכולה לומר שחברות פיתוח או פרילאנסרים שעובדים בתחום, חושבים על האפשרות להמשיך ולשכלל את האתר בעתיד בעת האפיון והבנייה ומלווים אותך גם לאחר ההקמה.

    כתבו תגובה