אורי מדיסקר |

תיעוד כראיה משפטית וככלי לשינוי חברתי

צילום: אקטיביסטילס

תיעוד נכון הוא כלי רב עוצמה במאבקים חברתיים. הוא מאפשר להציג את המאבק באופן אפקטיבי לציבור הרחב, וכך להשפיע על סדר היום הציבורי ולשנות מדיניות. בנוסף, תיעוד נכון חשוב במיוחד במקרים של הפרת זכויות, כגון אלימות משטרתית, מעצרים וניסיונות לפגוע בחופש הביטוי והמחאה שלנו. הצילומים יכולים לשמש כראיה בהליכים משפטיים, בהגשת תלונות למחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש) ובתביעות נזיקיות ופליליות.

ניגע פה על קצה המזלג בעקרונות בסיסיים וטיפים איך לתעד הפגנות ואירועי מחאה באופן נכון, יעיל, מדויק ואיכותי. למידע נוסף ומעמיק יותר ממליצים לקרוא את המדריך המלא לתיעוד הפגנות, שפורסם בשיתוף פעולה בין אקטיבסטילס, האגודה לזכויות האזרח, פרויקט דוקורייטס ושתיל-הקרן החדשה לישראל.
לאתר דוקורייטס ייעוץ תמיכה וליווי למפגינות ומפגינים.

לפני שיוצאים לשטח

  • מבחינה טכנית: ודאו שהמצלמה טעונה. אם אפשר, קחו סוללה חלופית וודאו שגם היא טעונה. ודאו שכרטיס הזיכרון ריק או שיש בו מספיק מקום והביאו גם כרטיס חלופי. בדקו שהתאריך והשעה במצלמה נכונים.
  • הכינו עצמכן לאירוע: האם ידוע מראש מסלול הצעדה? האם יש דרכים שצפויות להיחסם על ידי המשטרה? האם תתקיים הפגנת נגד?
  • מה המטרה שלנו בתיעוד האירוע הספציפי הזה? למשל האם תיעוד הפרות של חופש הביטוי והמחאה או אולי כדי לערוך סרטון לקידום המאבק בפייסבוק ובתקשורת, או סרטון שישמש כהזמנה להפגנות הבאות?

במהלך האירוע

  • צלמו יחד: אם אפשרי, כדאי לצלם עם עוד שותפות ושותפים, שיוכלו לשמור עליכן כשתצלמו, להדריך, להיות ערניות לסביבה או לשם חלוקת המטלות בין הצלמות. למשל, צלמת אחת אחראית על צילום מרחוק, והשנייה על צילום מתוך ההתרחשות ועל ראיונות. או צלם אחד אחראי על תיעוד מעצרים והתרחשויות אלימות, ושני אחראי על תיעוד כללי של האירוע.
  • מה לצלם? חשוב לכלול צילומים רחבים הקולטים את ההתרחשות הכללית, וגם צילומים המתמקדים באנשים, שלטים ואינטראקציות מקומיות. כדי להבין את מיקום הסיטואציה המתועדת – צלמו שלטי רחוב, שלטים של חנויות, תחנות אוטובוס וכו'. צלמו צלמים משטרתיים וצלמים נוספים בהפגנה, גם אם הם עוברי אורח או מפגינות אחרות שמתעדות באמצעות מצלמה או סמארטפון. ייתכן ומידע זה יהיה חשוב מאוד להליכים משפטיים בהמשך. אם נתקלתן בהפעלת אלימות מצד המשטרה, רצוי לתעד את תגי השם של השוטרים שהפעילו אלימות על מנת שאפשר יהיה להתלונן למח"ש.
  • טיפים לצילום נכון: החזיקו את המצלמה בשתי הידיים, הצמידו מרפקים וכופפו ברכיים. נסו להישען על חפץ יציב שנמצא בסביבה, כמו תמרור, קיר, מעקה וכו' .נסו לצלם כל סיטואציה במשך 10 שניות לפחות לפני שתזיזו את המצלמה, ורק לאחר מכן המשיכו בצילום. מה שנראה לכן כתנועה איטית במיוחד ייקלט במצלמה כתנועה חלקה וברורה. זום מרחוק יכול ליצור תמונה מטושטשת – נסו להתקרב במידת האפשר. אם אין ברירה אלא לעמוד מרחוק ולעשות זום, השתדלו לעשות אותו באופן איטי ככל האפשר. שלבו בין סוגי שוטים שונים על מנת לתת מבט רחב ומפורט ככל האפשר על האירוע. הקפידו על איכות הסאונד. המיקרופון הקיים במצלמה או בסמארטפון קולט רק את הצלילים בקרבתו – לסאונד איכותי גם מרחוק יש צורך בציוד נוסף.

  • צילום אירוע חריג: למשל פציעה, מעצר, אלימות משטרתית, אלימות מצד קבוצה מתנגדת למאבק, התנכלויות והפרעות, שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, הטרדה מינית וכדומה. שמרו על הבטיחות שלכן בתוך הסיטואציה! אם הצילום מסכן אתכן, נסו לצלם בצורה מוסווית או רק להקליט סאונד. נסו לצלם את הסיטואציה בצורה הכי רציפה שאתן יכולות, כך שניתן יהיה להבין כמה שיותר פרטים על האירוע ועל האנשים המצולמים בו והמשיכו תמיד להקליט גם אם אתן צריכות לשנות מיקום או אם נגרמה הפרעה בזמן הצילום. צלמו עדויות מאנשים שהיו עדים למתרחש ויסבירו את הסיטואציה. בקשו מהעדות להגיד את שמן למצלמה ורשמו פרטים מזהים שלהן, כמו מספר טלפון וכתובת מייל, כדי שעורכות דין יוכלו להיעזר בעדות במידת הצורך.
  • ראיונות: חשוב להסביר למרואיינות והמרואיינים מי אתן ומה מטרת הצילום ולקבל את הסכמתם להפצת הוידאו או התמונה בהמשך. אם אפשר, נסו לקבל הסכמה מצולמת או בכתב. שאלו את המרואיינות לשמן ואיך היו רוצות להיות מוצגות בסרטון. אם קיים חשש שהמרואיין או המרואיינת יהיו בסיכון – דאגו לטשטש את פניה, צלמו רק את הידיים או מהגב.

באופן כללי עם מי אפשר להתייעץ על הפגנות ואירועי מחאה

  • לייעוץ, סיוע ומידע במקרים של הפרת חופש הביטוי והמחאה, זכויות מפגינות ומפגינים והשאלת ציוד צילום ומגאפונים – התקשרו לקו החם של דוקו-רייטס, האגודה לזכויות האזרח: 052-8606023
  • עדאלה- המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל- 04-9501610
  • קו החם של פורום דו קיום בנגב (רק בנגב) 050-7701118
  • לקו החם של הקרן למגיני זכויות אדם לסיוע של עו"ד במקרה של מעצר: 050-4479993.
  • ליעוץ לקבלת פיצוי בתביעה נזיקית על יחס לא ראוי של המשטרה, מרכז תמורה- המרכז המשפטי למניעת אפליה- 03-6078888 liron@tmura.org.il
  • ליעוץ משפטי למקרי אלימות משטרתית והגשת תלונות למח"ש, הועד הציבורי נגד עינויים בישראל- 02-6429825 noa@stoptorture.org.il .
  • להורדת האפליקציה ובה מיני זכותון למפגין ולמפגינה.
  • כנסו למדריך המלא לתיעוד הפגנות להסבר על עקרונות בסיסיים לצילום, לטיפים על שמירת ארכיון, עריכת וידאו בסיסית, אפליקציות וקישורים שימושיים ולרשימת שאלות ותשובות על סוגיות משפטיות.

פוסט זה מבוסס על המדריך המלא לתיעוד הפגנות שפורסם בשיתוף פעולה בין אקטיבסטילס, האגודה לזכויות האזרח, פרויקט דוקו-רייטס ושתיל-הקרן החדשה לישראל.

לא מצאתם תשובה לשאלה שלכם? רוצות להתייעץ או לספר מהניסיון שלכן בתיעוד מחאות? כתבו כאן בתגובות.

המדריך המלא לתיעוד הפגנות. כתיבה: ספיר סלוצקר עמראן – האגודה לזכויות האזרח, אורן זיו – אקטיבסטילס קרן מנור- אקטיבסטילס; ייעוץ משפטי: עו"ד אבנר פינצ'וק – האגודה לזכויות האזרח; עריכה: טל דהן – אגודה לזכויות האזרח; עיצוב המדריך: ליטל ביטון; תצלום כריכה: אקטיבסטילס; תודות: שירה לבנה, עו"ד שרונה אליהו חי, שירלי נדב ואורלי פלד; החוברת הופקה בתמיכת הקרן החדשה לישראל.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא קהילה

מירנה קציר | 29 בנובמבר 2023

איך לנהל שיחה עם מי שחושב אחרת

פוסטים אחרונים

לנה צ'רביצ'ניה | 12 באוקטובר 2023

כיצד לתמוך בצוות ובארגון בזמן משבר?

אסיה לדיז'ינסקיה | 10 במרץ 2024

מה עושה דוברת שהיא גם מנהלת סושיאל?

תומר אביטל | 26 בפברואר 2024

תקווה עכשיו!

שולחן המערכת | 11 בפברואר 2024

איך תמצו את תקציבי הממשלה?

יוליה בנימין | 5 בפברואר 2024

למה ואיך לפתוח ערוץ וואטסאפ?

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה