ערן קליין |

איך אזרחים יכולים לעקוב אחרי החלטות ממשלה?

haatzama2

רוצים לדעת מה הממשלה עושה, לא מה היא מצהירה שתעשה או אילו החלטות קיבלה, אלא מה היא עושה באמת. מה קורה אחרי שהשרים אישרו 'רפורמה מקיפה', 'תכנית חדשנית' או 'מהלך מהפכני'? מה קורה אחרי שזכו לכותרת מלטפת בעיתון וסיקור אוהד במהדורות החדשות בטלוויזיה.

בשנים האחרונות מתרבים הכלים המאפשרים לנו לדעת מה קורה בפועל כשאבק ההצהרות החגיגיות מתפוגג. מי שמאפשרים לנו לדעת ולהבין יותר אלו ארגונים אזרחיים שהחליטו לעשות מעשה ופיתחו מתודות וכלים לאיסוף, ניתוח ופרסום המידע.

בשבועות הקרובים נפתח צוהר לעולמם של הארגונים הבולטים בתחום וכמה מהכלים שיצרו. נלמד על פעילותם של המרכז להעצמת האזרח, הסדנא לידע ציבורי, התנועה לחופש המידע והמשמר החברתי. ארגונים קטנים בכח אדם ותקציב, אך בעלי השפעה ניכרת על אופן עבודת הממשל בישראל ועל איכות החיים המשותפת של כולנו.

המרכז להעצמת האזרח
את סדרת הכתבות נפתח עם המרכז להעצמת האזרח. ארגון שתחת ניהולו של תומר לוטן חולל בשלוש השנים האחרונות שינוי משמעותי ביכולתנו לעקוב אחר פעולות הממשלה, ועשה זאת תוך פיתוח כלים מקצועיים וחיבורם לפלטפורמות טכנולוגיות המנגישות את המידע לציבור הרחב.

תומר ומנהלת תחום ממשל במרכז, נועה רוזנפלד, יזמו ומובילים מספר פרויקטים בהם מיזם המוניטור, הבוחן את אופן מימוש ההחלטות הממשלתיות, פרויקט המעקב אחר יישום ההסכמים הקואליציוניים שחתמו המפלגות המרכיבות את הממשלה, את אפליקציית EzGOV המנגישה לציבור את החלטות הממשלה וחוקי הכנסת,ואת ספר התקציב האבוד המציג את שיעור ניצול התקציב הממשלתי הלכה למעשה.

המרכז להעצמת האזרח הוא ארגון ללא מטרת רווח החותר להגביר את האפקטיביות של המגזר הציבורי ולחזק את המעורבות האזרחית בתהליכי גיבוש מדיניות ויישומה. יש מי ששומעים את צמד המלים 'מגזר ציבורי' ואת המושג 'אפקטיביות' ודוק של קורים עוטף את עיניהם. זו טעות. כשפורטים את הדברים לשפת 'יום יום', מה ששואלים הוא האם ממשלת ישראל עושה את מה שאמרה שתעשה, והאם מה שהיא עושה, נעשה באופן מיטבי.

תשובת ה'סלון' המקובלת לשאלות הללו היא 'לא'. אבל רבים מאתנו מתקשים לשים את האצבע היכן בדיוק הבעיות ולומר איך משפרים את מערכת הבריאות, איך מורידים את רמת האלימות בבתי הספר וכיצד מוודאים ששירותי הכבאות ערוכים לשריפת הענק הבאה.

אחת הסיבות לקושי היא, שחסרה לנו תמונת מצב עדכנית ומהימנה, ובהעדר מידע מסודר קשה לומר מה צריך לעשות, וקשה אף יותר להניע אחרים לפעולה.בנקודה זו בדיוק נכנס המרכז. כיצד? בואו נציץ לכמה מהפרויקטים והכלים שפיתח ונראה.

מיזם המוניטור: פרויקט במסגרתו בוחן המרכז בשיטתיות את אופן יישום החלטות הממשלה בחמש השנים האחרונות. הפרויקט מנוהל בסיוע עשרות סטודנטים העוברים הכשרה ייעודית בתחום ובוחנים את ביצוע ההחלטות סעיף אחר סעיף, תוך שהם בודקים ביחס לכל סעיף האם מומש בשטח, האם תוקצבו התקציבים הדרושים, הוקצו התקנים הנחוצים ובוצעו הפעולות המתחייבות. האם לוח הזמנים נשמר והאם הושגו התוצאות שנצפו.תוכלו להציץ בשלוש דוגמאות בקישורים המצורפים ולראות האם החלטת ממשלה לצמצום העישון ונזקיו מחודש מאי 2011 יושמה, האם החלטת ממשלה 4088 לצמצום תשלומי הורים למערכת החינוך מינואר 2012 מומשה, והאם ההחלטה להרחיב את מערך מעונות היום בישראל מבוצעת בשטח, או שנותרה בגדר הצהרת כוונות עתידית.

צוות הפרויקט בודק את יישום ההחלטות באופן שיטתי, ומקדיש לכך את הזמן הנחוץ, גם אם מדובר בשבועות וחודשים של בדיקות ובירורים.

פעולות מעקב ובקרה אינן מדע מדויק, ודאי כשמדובר בתהליכים מתמשכים ומורכבים, ולפיכך תהליך הבדיקה מבוצע תוך שיח עם בעלי תפקידים במשרדי הממשלה, בארגונים אזרחיים, באקדמיה, בתקשורת ועוד. בתום תהליך הבדיקה, מפורסם המידע באתר המרכז, מופץ לכלי התקשורת ובחלק מהמקרים אף מועבר ישירות לנמענים מרכזיים בחוברות מודפסות ומסודרות.

בשלוש השנים שחלפו מאז החל הפרויקט, ניתח המרכז עשרות החלטות ממשלה. מיעוטן ייושמו ככתבן וכלשונן, חלקן לא קודמו כלל ורבות אחרות מצויות אי שם בתהליכי מימוש. על פי רוב, בקצב איטי משהוחלט ובאופן חלקי. אלא שבניגוד לעבר הלא רחוק, עתה יש לנו אפשרות לקבל תמונת מצב עדכנית ואמינה, והמידע יכול לשמש אותנו לפעול ליישום טוב יותר של התכנית המדוברת, לבלימתה, בחינתה מחדש, או כל מטרה אחרת שנבחר בהתאם לתפיסתנו ואמונתנו.

חשוב לומר כי המידע אינו מיועד רק לפעילים אזרחיים ובין המשתמשים בו נמצא אנשי מקצוע במשרדי ממשלה, שחקנים בזירה הפוליטית, אנשי תקשורת ועוד. מסתבר כי גם שחקנים פורמאליים, לרבות הבכירים שבהם, מתקשים לעקוב אחר המתרחש בשטח ושמחים לדעת מה 'תקוע' ומה 'עובד'.

ככל שחולף הזמן ומספר ההחלטות שנבחנו גדל, נבנית 'מפת הביצוע הממשלתית', והידע הצומח מהתהליך הופך את הדיאלוג עם אנשי המקצוע והפוליטיקאים למשמעותי ומקצועי יותר. שכן בהינתן מידע עדכני, קשה 'למכור' לנו סיפורי מעשיות והבטחות חסרות כיסוי.

חלק מהחלטות הממשלה מורכבות והמעקב אחריהן דורש אורח רוח, משום שתהליכי ההבשלה והיישום שלהן ארוכים וסבוכים. במרכז להעצמת האזרח ערים לכך ומבינים כי חלק מהתובנות יגיע ממבט רוחבי, ואכן, ככל שהמיזם מתקדם, מוקדשת תשומת לב רבה יותר לאינטגרציה בין תחומים ולניתוחי עומק נושאיים.

EzGOV: דיברנו עד כה על יישום החלטות הממשלה, אך טרם הזכרנו את השלב המקדמי, את עצם הידיעה על כך שהתקבלה החלטה המעניינת אותנו. אנשי המרכז חשבו על כך ופיתחו אפליקציה ייעודית, EzGOV שמה, המנגישה את החלטות הממשלה וחוקי הכנסת בלשון פשוטה, ומאפשרת לבצע חיפוש מותאם ולקבל עדכונים בתחומי תוכן המעניינים אתכם ואתכן.

בסיוע האפליקציה תוכלו לעקוב אחר המתרחש בתחומי עיסוקכם מבלי שתוצפו בתכנים אחרים. האפליקציה זמינה להורדה לטלפון הנייד ולמחשב. והמידע שתקבלו דרכה, כמו גם זה שיגיע מיתר הכלים, עשוי לסייע לכם בפגישות עם נציגי ממשלה, בדיונים בכנסת ובכל מפגש מקצועי אחר.

אתר המעקב אחר ביצוע ההסכמים הקואליציוניים: כלי נוסף הוא אתר המעקב אחר ביצוע הסכמים קואליציונים המציג ניתוח מסודר של ההסכמים שחתמו ביניהן מפלגות הקואליציה עם הקמת הממשלה.

האתר מציג את ההסכמים תוך פירוקם לסעיפים ופילוחם למפלגות ולתחומים. בדומה למיזם המוניטור, גם כאן נבחנת שאלת היישום ביחס לכל סעיף וסעיף, והמידע מופיע באתר תמציתי, קל להבנה ומתעדכן מעת לעת.

אתר ניצול תקציב המדינה: אחרון חביב ברשימה הוא אתר ניצול התקציב, פרויקט המציג באופן נגיש וידידותי את נתוני הביצוע של תקציב המדינה ומאפשר לנו לבחון האם הוצאו הכספים שהוקצו באלפי הסעיפים התקציביים, ומה שיעור הניצול מהסכום שהוקצה. האתר מאפשר לכם להציץ בנתונים בחיתוכים שונים על פי משרד, סעיף ושנים. כדי למנוע טענות בדבר אי דיוקים והטיות, נלקחים הנתונים היבשים מהמידע הרשמי שמפרסם משרד האוצר.

החיבור בין מידע תקציבי ותכני, והאפשרות לקבל תמונת מצב עדכנית ומהימנה, מסייעים לנו להפוך לשחקנים מודעים יותר, מעורבים יותר ומשפיעים יותר.

המרכז להעצמת האזרח ממלא תפקיד מרכזי בבניית יכולת זו, אך הוא אינו לבד במערכה. את הפוסט הבא נקדיש לארגון חשוב נוסף בזירה, הסדנא לידע ציבורי, ועד אז מוזמנים לשתף איך אתם נעזרתם בכלים ובמידע שמנגיש המרכז להעצמת האזרח.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה