נדיה אייזנר |

איך כותבים מאמר דעה שאנשים גם יקראו אותו?

מאמר דעה טוב

נניח יש לכם מה לומר בנושא אקטואלי, ואתם הייתם שמחים לפרסם מאמר דעה באחת הפלטפורמות של התקשורת הכתובה והאינטרנטית. אבל מעולם לא כתבתם מאמר דעה ואין לכם מושג איך מתחילים. אם כך, הפוסט הזה בשבילכם. יש לנו הסברים וטיפים על כתיבת מאמר דעה שתוכלו לאמץ ולהיעזר בהם. קדימה, לכתיבה!

רעיון

למאמר שלכם צריך להיות רעיון אחד. יתכן שיהיה עוד תת-רעיון, אבל לא יותר מזה. חשוב שתדעו בדיוק מה אתם רוצים לומר – תנסחו את הרעיון עוד לפני כתיבת המאמר, לפחות בהתחלה עדיף שתעשו זאת בכתב ידכם. חשוב שתהיו עקביים לגבי הרעיון הזה לאורך כל המאמר, ולא תסתרו את עצמכם.
נכון שמאמר דעה אינו כתבה עיתונאית ואמור להביע את דעתכם האישית. יחד עם זאת, אין זה אומר שמותר לסלף עובדות או להשתמש בסטנדרטים כפולים וכדומה. מידה של אובייקטיביות בשילוב אסרטיביות, והיצמדות מדוקדקת לעובדות, הם המאפיינים כל מאמר דעה טוב.

מאמר דעה טוב הוא אקטואלי – קשור לדבר-מה שקרה ממש עכשיו, מקורי – אין טעם לחזור על מה שכבר נכתב, ורלוונטי לשיח הציבורי שמתנהל בקהילה. כמו כן, כדאי לשאול את עצמכם – מדוע דווקא אתם צריכים לכתוב על הנושא הזה? האם יש לכם ניסיון שונה מהאחרים, אולי זה תחום התמחותכם, או שיש לכם נקודת מבט אחרת שלא נשמעה עד עכשיו בשיח? חשיבה זו תעזור לכם להתמקד, למצוא את המקוריות ואת החידוש.

המבנה

לעתים קרובות הקושי הגדול של מתחילים נובע מכך שאין להם בראש את המבנה של המאמר. הם מתחילים לכתוב משהו וקופצים למשהו אחר והולכים לאיבוד. אז הנה מספר הצעות למבנה המאמר:

מבנה ישיר: הבעיה או הרעיון המרכזי, טיעונים בעד הרעיון או לפתרון לבעיה שאתם מציעים (הנמקה), סיכום.
מבנה של מאמר תגובה על מאמר אחר: הטענה של יריבך, טענת הנגד שלך, טיעונים בעד הטענה שלך, סיכום.
מבנה של טור אישי: פתיחה עם חוויה אישית או אנקדוטה, הכלל או הרעיון שנובע ממנה, סיכום.

מה צריך להיות בפסקה הראשונה?

כדאי להתחיל בנימה אישית, להעלות שאלה מסקרנת. תתייחסו לפסקה הזו כמו אל טיזר. הקורא צריך להתעניין במה שכתוב בפסקה הראשונה, אחרת הוא יסגור את המאמר ולא ימשיך לקרוא.

מה צריך להיות בגוף המאמר?

הכי חשוב שתזכרו שעל הקוראת ללמוד משהו חדש מגוף המאמר. אלה יכולות להיות עובדות חדשות או הצירוף שלהן, נניח סקר חדש. זה יכול להיות גם ניתוח חדש, נקודת מבט אחרת על הסיטואציה.

איך כדאי לסכם את המאמר?
סיכום זוהי נקודה חזקה במאמר, משהו שזוכרים אחר כך, אז נציע שלושה דרכים: לסיים במשפט מחץ שמסכם את הטיעונים שלכם, או לסיים בשאלה, אפשר גם רטורית, או לסיים בפרדוקס (סתירה).

אורך המאמר: לא יותר מ-450 מילה. רק במקרים חריגים ביותר מותר יותר מזה.

סגנון

משפטים קצרים ומובנים הם הטובים ביותר. המשפטים נקשרים זה לזה בעזרת ההיגיון הפנימי של הטקסט. אל תתפתו להרבות במילות פתיח כגון "לפיכך". גם המטפורות צריכות להיות ברורות. אם אתם לא בטוחים לגבי הטקסט, במיוחד לגבי השאלה האם הצלחתם לבטא בצורה ברורה את הרעיון שלכם, תראו אותו לחבר או למישהו שאתם מעריכים שלא פועל בתחום שלכם ולא מכיר אותו כלל, ותבקשו ממנו לומר מה הוא הבין.

ולסיכום

אם אתם רוצים לכתוב מאמר שיהיה ויראלי ויזכה לפופולריות, כתבו מה שחושבים עשרות אלפים, באופן שבו רק אחד מתוך עשרת אלפים מסוגל לכתוב. תשקיעו באמירה שהיא חזקה, מקורית ובהירה, בסגנון שהוא שנון וייחודי, ותראו שזה עובד.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה