איתן גולדברג |

חמישה טיפים שיעזרו לכם להעריך תכניות לקידום מדיניות

ass-s

הערכה של תכניות לקידום מדיניות עשויה להיות מאתגרת, אך גם מועילה מאוד אם נעשית נכון כמה טיפים שיעזרו לכם להעריך בצורה אפקטיבית את הפעילות שלכם.

חישבו על הערכה כתהליך של למידה אסטרטגית

הצורה הטובה ביותר להעריך "סינגור" – הדרכים השונות שבאמצעותן אנו מקדמים שינוי מדיניות – היא מתוך פרספקטיבה של למידה. בדרך כלל, אין טעם בבקרה קפדנית של תכניות מדוקדקות שנכתבו מראש. מועיל יותר להסתכל על הערכה כתהליך מתמשך בו מסמנים אבני דרך, שואלים את השאלות הנכונות ואוספים ולומדים מהנתונים כדי לבצע התאמות אסטרטגיות בזמן אמת, ובהתאם למטרות שבשמן יצאנו לדרך.

פתחו תיאורית שינוי והשתמשו בה באופן רציף ויצירתי

כדי להעריך את התקדמות הפעילות והשפעתה, אמצו לעצמכם תיאוריית שינוי, הכוללת את המטרה המרכזית של הפרויקט; השינויים הדרושים בקהלי היעד ובסביבה בטווחי הזמן השונים ("תוצאות רצויות"); מדדים למדידת כל אחד מן השינויים; ואסטרטגיות והנחות יסוד לגבי האופן שבו תושגנה התוצאות שהגדרתם.

תהליך משותף לפיתוח תיאורית השינוי צריך לאתגר אותנו לבחון ולחדד את הנחות היסוד על האופן בו יתרחשו השינויים. נשאל את עצמנו למשל, האם עליה בכמות ובאיכות של כיסוי תקשורתי של סוגיה מסוימת, באמת תסייע בקידום חקיקה? האם היכרות או מודעות של מקבלי החלטות לסוגיה תניע אותם לפעול לקידומה? כיצד?

עבודה עם תיאורית שינוי חייבת להתכתב עם שינויים דחופים בזירה הפוליטית. בדקו באופן תקופתי אם תיאורית השינוי עודנה רלוונטית ומשכנעת לאור השינויים במציאות, ובצעו התאמות במידת הצורך.

בצעו מעקב והעריכו יכולות ארגוניות לקדם שינוי מדיניות

היכולות והכישורים הנדרשים כדי לקיים פגישות אפקטיביות עם מקבלי החלטות, לנסח ניירות עמדה, לפתח שיתופי פעולה, לגייס תומכים, למשוך תשומת לב תקשורתית – כל אלו משמעותיים וניתנים למדידה.
שני כלים דיגיטליים שיכולים לסייע למעקב:

הראשון נועד לבחינה עצמית של יכולות ארגוניות פותח ע"י ה-Alliance for Justice בארה"ב ומאומץ כעת על ידינו (לגרסה בעברית פנו אלינו). הכלי מציע רשימה מקיפה של תוצאות ומדדים שזוהו כרלוונטיים ביותר להצלחתה של עבודת הסנגור לאורך זמן.

כלי נוסף שאימצנו בשתיל מיועד לסייע במעקב אחרי שותפים ארגוניים, ומסייע בחידוד השותפויות החשובות ביותר ובמעקב אחרי האופן בו אנו משמרים או בונים את השותפויות האלו.

מדדו את השינוי ברמת תמיכה של אנשים בעלי השפעה

חלק חשוב מעבודת הסנגור הוא פיתוח או טיפוח "משפיענים" שיהיו שגרירים לסוגיה שאנו מקדמים – אנשים בעלי השפעה, המצויים בעמדה שממנה הם יכולים לחולל את השינוי הרצוי.

חשוב שתגדירו מי הן אותן הפרסונות – פוליטיקאיות, אנשי תקשורת, אנשי עסקים ועוד, שעלינו לטפח, ואילו פעולות ספציפיות אנו מצפים מהם לנקוט במסגרת האסטרטגיות שהם מפעילים, כדי לגרום לשינוי: שינוי חקיקה, השפעה על דעת קהל, הנעה רחבה לפעולה ועוד. לאחר מכן, כדאי לבצע מעקב וללמוד מהשינויים ברמת התמיכה והמחויבות שלהם לאורך זמן.

אל תוותרו: התמידו והיו עקביים

קידום מדיניות, יצירת שינוי בחוק או השפעה על דעת הקהל כל אלה הן "ריצות למרחקים ארוכים", לכן עלינו לאמץ גישות וכלים שיסייעו לנו לבחון את אסטרטגיות הפעולה ותוצאות הביניים בצורה עקבית ומדידה.

התועלת הרבה ביותר מהגישות והכלים שתוארו נובעת משימוש עקבי ולאורך זמן. שימוש שיטתי, רציף וארוך טווח יאפשר לכם ליישר קו, לבחון וללמוד מהצלחות, מגמות ושינויים,ולגבש דרכי פעולה עתידיות.

*הפוסט עודכן: 4.12.2019

 

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא מדידה והערכה

ברברה אלשטיין | 14 בפברואר 2022

שיטת לין (Lean) לארגונים חברתיים

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה