סמר ג'אבר-מסארווה |

פותחים חשבון בנק

34347209_ss

בסמוך להקמת הארגון יש לפתוח חשבון בנק על מנת להזרים כספים לחשבון לשם התחלת הפעילות ולאפשר תשלום הוצאות.

מה עלינו לדעת לפני פתיחת חשבון בנק לארגון חברתי?

פתיחת חשבון בנק לעמותה אינה שונה מפתיחת חשבון בנק לאנשים פרטיים. לפני פתיחת החשבון יש לערוך סקר שוק בין הבנקים ולהתייחס לכמה קריטריונים, ממש כפי שהייתם עושים לפני פתיחת חשבון בנק פרטי שלכם:

  1. עמלות וריביות. העמלות שהבנק מצהיר עליהן הן העמלות המקסימליות שמותרות על פי החוק, אבל לפקידים יש סמכות להפחית מהעמלות ולפעמים לבטל אותן לגמרי. משום כך חשוב מאוד לנהל משא ומתן עם כמה בנקים ולבחון את כל ההטבות וההנחות שאפשר לקבל. חשבון בנק הוא מוצר כמו כל מוצר אחר, והתחרות בין הבנקים ש"מוכרים" לנו את המוצר הזה מאפשרת לנו להשיג תנאים טובים יותר מאלה שמוצעים לנו מראש.
    לנושא העמלות יש חשיבות גדולה במיוחד עבור ארגונים חברתיים, יותר מאשר עבור אנשים פרטיים, מכמה סיבות:
    א. ארגון חברתי יכול לקבל תרומות במטבעות זרים שונים (דולר, אירו וכדומה) ובמקרה כזה יהיה עליו לבצע המרות מטבע, הכרוכות בעמלות.
    ב. ייתכן שתורמים מסוימים ידרשו לנהל את תרומתם בחשבון נפרד, והארגון ייאלץ לפתוח חשבון נוסף ולשאת בעמלות הכרוכות בכך.
    ג. אם הארגון מגייס כספים לפעילות עתידית או להקמת מבנה ייתכן שהוא יידרש להפקיד את הכסף בפיקדונות שונים עד השימוש בו, ולכן חשוב לבדוק את הריביות על הפיקדונות שהבנקים מציעים ואת ההטבות שהם יכולים לתת.
    ד. ארגונים שמשתתפים במכרזי מדינה נדרשים להמציא ערבויות (כתב ערבות שהמחלקה המשפטית של הבנק מכינה). בארגונים אלו חשוב להסדיר מראש את עלויות כתיבת הערבויות, שגם עליהן אפשר לנהל משא ומתן מול הבנק.
  2. אינטראקציה טובה עם מי שמנהל את החשבון. לארגונים חברתיים יש צרכים שונים מאשר לאנשים פרטיים בניהול חשבון בנק – חלקם נובעים מתקנות ניהול תקין וחלקם מהגבלות שהארגון מטיל על עצמו, לדוגמה:
    א. הגבלות לגבי מתן אשראי
    ב. הגבלות לגבי שימוש בכרטיסי אשראי
    ג. הגדרת מורשי חתימה
    חשוב לבחור סניף שבו אתם מרגישים שמי שמנהל את החשבון קשוב לצרכים של הארגון, ומוכן לסייע ולבדוק אפשרויות שונות למתן מענה הולם לצרכים אלה.

עשינו סקר שוק, בחרנו בנק ומצאנו סניף שבו אנו מרגישים בנוח. מה עכשיו?

לכל בנק יש טופס פתיחת חשבון שבו מפורטות הדרישות הספציפיות של אותו בנק לפתיחת החשבון, ולכן יש לפנות לסניף שבחרתם ולבקש את הטופס.

רק מורשי החתימה של הארגון יכולים לפנות לבנק בבקשה לפתיחת חשבון, ולכן בדרך כלל יש לחתום על טופס פתיחת החשבון אצל עו"ד המאמת את חתימת מורשי החתימה.
לטופס פתיחת החשבון יש לצרף כמה מסמכים:

  • תעודת רישום עמותה
  • תקנון העמותה
  • פרוטוקול של ישיבת הוועד המנהל שבה נקבעו מורשי חתימה
  • צילום של תעודות זהות של מורשי החתימה

ביקשנו לפתוח חשבון בנק לארגון ונדרשנו למלא כמה מסמכים באנגלית. מהם המסמכים הללו?

טפסים אלה הם הצהרה לגבי הקשר של בעלי החשבון עם מערכת המס האמריקנית. בנק ישראל אימץ את הוראות הרגולציה האמריקנית בכל הנוגע להסכמים בין מדינות בעניין חוקי הלבנת הון, ולכן מאז 1/1/2015 מחויב כל מי שפותח חשבון חדש (אדם פרטי, עסק מסחרי או ארגון חברתי) לחתום על שני טפסים:

  1. הצהרה לצורך סיווג FATCA (Foreign Accounts Tax Compliance Act) – חתימה על הטופס היא הצהרה של הארגון שהוא אינו תאגיד הרשום בארה"ב ואינו חייב במס הנהוג בארה"ב.
  2. טופס W-8BEN-E – טופס של מס ההכנסה האמריקני. חתימה על הטופס היא הצהרה של החותם שאין לו (במקרה שלנו לארגון) הכנסות בארצות הברית אשר חייבות במס הכנסה אמריקני, ושאם יהיו הכנסות כאלה הן יהיו חייבות בניכוי מס במקור. הטופס זמין להורדה מהרשת באתר מס ההכנסה האמריקני.

המידע עדכני נכון למרץ 2018.

חשוב!

אנחנו משתפים בידע שיש ברשותנו, ובידע שגיבשנו יחד עם אנשי מקצוע, ועושים כל מאמץ כדי להביא מידע מדויק ומהימן, נכון למועד פרסום הפוסט. עם זאת מה שמופיע כאן לא בא להחליף יעוץ מקצועי של רו"ח או יועץ משפטי, אנא קחו זאת לתשומת לבכם.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא ניהול פיננסי

קרלוס שטיגליץ | 30 באוקטובר 2022

להקים עמותה או לא להקים עמותה?

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    פתיחת חשבון עמותה

    כתבו תגובה