סמר ג'אבר-מסארווה |

הגיע סוף שנה תקציבית ושנת הפעילות עוד לא הסתיימה, מה עושים?

mavofinance3

מה עושים כשאין חפיפה בין שנת הפעילות של הארגון לשנה הקלנדרית, במקרה שפעילות מתקיימת במהלך שנת הלימודים או במהלך שנה אקדמית, או כשמתקבל מענק לתקופה של שנה, שאינה חופפת שנה קלנדרית?

אפשר להכין את הדוחות הכספיים בשתי דרכים:
א. על בסיס מזומן רישום ההכנסות וההוצאות על בסיס מזומן (כלומר מה שנכנס ומה שיצא מהבנק) שנעשו בין 01/01 ל-31/12, מבלי להתייחס לשנה שבגינה נגרמו ההכנסות וההוצאות השנה הנוכחית, זו שקדמה לה או השנה העוקבת.
במקרה זה מומלץ מאוד להוסיף לדוח הכספי ביאורים (הערות והסברים) שיציגו את הדו"ח גם לפי פעילות ולפי השנה שהפעילות שייכת אליה. עם זאת, חשוב להביא בחשבון כי כאשר הדוח הכספי מורכב יותר, רואה החשבון ידרוש שכר טרחה מוגדל.

ב. על בסיס מצטבר זהו סוג הדוח שרואי החשבון יכינו בדרך כלל (למעט עמותות עם מחזור פעילות נמוך מאוד, שממילא לא יעסיקו רו"ח).
במקרה זה משייכים את ההכנסות וההוצאות לפעילות הרלוונטית. לדוגמה, אם קיבלתם כסף בינואר 2013 עבור פעילות שהתקיימה ב-2012, יש לרשום את ההכנסה בשנה החולפת; אם קיבלתם כסף בנובמבר 2012 עבור פעילות שאמורה להתקיים ב-2013, יש לרשום את ההכנסה בשנה הבאה.

איזו שיטה עדיפה?

בדרך כלל רואה החשבון הוא שמחליט כיצד להכין את הדוחות, לפי שיקול דעתו המקצועי וההיכרות שלו עם הארגון ועם צרכיו. חשוב מאוד שההצגה תהיה עקבית ושלא תשתנה בכל שנה.

עם זאת, כאשר מתקבלות תרומות שמיועדות לפעילויות שמתפרסות על פני יותר משנה קלנדרית אחת (לדוגמה מספטמבר 2014 עד אוגוסט 2015), אנו ממליצים לאמץ את הדיווח על בסיס מצטבר. באמצעות דיווח זה הארגון יכול לציין אם ההכנסות וההוצאות שייכות לשנת הדיווח או לשנים הקודמות או העוקבות.

חשוב!

אנחנו משתפים בידע שיש ברשותנו, ובידע שגיבשנו יחד עם אנשי מקצוע, ועושים כל מאמץ כדי להביא מידע מדויק ומהימן, נכון למועד פרסום הפוסט. עם זאת מה שמופיע כאן לא בא להחליף יעוץ מקצועי של רו"ח או יועץ משפטי, אנא קחו זאת לתשומת לבכם.

המידע מעודכן נכון למרץ 2018

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא ניהול פיננסי

קרלוס שטיגליץ | 30 באוקטובר 2022

להקים עמותה או לא להקים עמותה?

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה