שולחן המערכת |

SHIFT חוגג שנה – איך הקמנו בלוג מקצועי?

בלוג ארגוני

כשהחלטנו בשתיל להקים בלוג מקצועי (את SHIFT), לא בדיוק ידענו מה זה אומר, ואיך זה יראה. שנה אחרי, יש לנו כל מיני מחשבות ותובנות לשתף.

מה זה בעצם בלוג ובמה הוא שונה מאתר?

הבלוג הוא נגזרת של אתר הארגון. בעוד שהאתר הוא "חלון הראווה" הפורמלי, המתאר את הארגון ופעילותו, הבלוג הוא הפרסונה של הארגון. הצבע, הפנים והאנשים שמשתפים בידע, מתוך ההיכרות והניסיון שלהם.

השימוש בבלוגים כתובים או וידיאו בלוג – vlog אומץ מזמן גם בארגונים עסקיים, כדרך טובה ליצור באתר תוכן עדכני, המתחדש בתדירות גבוהה יחסית לטובת מנועי החיפוש, וזו גם דרך למצב את הארגון בזירה בה הוא פועל.

ועם כל זאת, כדאי לזכור שבלוג הוא רק אמצעי אחד ממגוון פלטפורמות דיגיטליות שיכולות להגדיל את הנראות של הארגון ברשת (ומחוצה לה), וההחלטה אם ללכת בכיוון זה או אחר קשורה לאסטרטגיה התקשורתית שלכם, ותלויה גם במשאבי זמן וכסף שאתם יכולים להשקיע.

למה החלטנו על בלוג?

משתי סיבות עיקריות. האחת, לשתף בתובנות שמתפתחות במהלך עבודתנו השוטפת, והשנייה לענות לצורך של הארגונים בתשובות ברורות, קצרות וקולעות לשאלות יומיומיות. הבנו שאנחנו עונים במיילים ובטלפונים על שאלות שהתשובות להן נמצאות אצלנו, ושיכולות לשרת לא רק את הפונים הנקודתיים, אלא גם כאלה שלא פנו. נוספה לכך המחשבה שנרצה להמשיך ולעדכן בידע חדש ובתפיסות שפיתחנו, וגם, שאנחנו לא מחזיקים בכל הידע, ושהרבה ממנו נמצא דווקא אצלכם, ובלוג הוא אחלה פלטפורמה לשיתוף בידע שגם מאפשר תגובות ושיח.

לכל בלוג מקצועי צריך עורכת תוכן

למדנו שבלוג מקצועי הוא פרויקט לכל דבר, וכדי שיתרומם צריך להקצות לו משרה של עורכת, גם אם בהיקף צנוע, כי על אף שמדובר בפרויקט וירטואלי יש לו חיים במציאות הארגונית, והוא דורש מאיתנו השקעת זמן ואנרגיה, וזה לא משהו שאפשר לעשות "על הדרך".

טיפ חשוב! ממליצות שהגדרת התפקיד של עורכת הבלוג תכלול יכולת כתיבה וניסיון בניהול אתר או לפחות מישהי שתהיה דיגיטל אוריינטיד.

תהליך האפיון

לטובת תהליך האפיון הקמנו צוות חוצה מחלקות והזמנו מנחה חיצונית, שתעזור לנו לאפיין את הצרכים והמאפיינים של הבלוג. המנחה עזרה לנו לשאול את השאלות הנכונות, להמשיג את הרעיונות ולארוז הכל למסמך אפיון שמלווה אותנו עד היום.

טיפ חשוב! הצמצום מגדיל קהלים. זה אמנם נשמע פרדוקסלי, אבל ככל שמיקדנו את קהל היעד (במקרה של SHIFT, אנשי מקצוע בארגונים חברתיים), כך היינו מדויקות יותר בתכנים (כלים פשוטים וטיפים לשינוי חברתי), ורלוונטיות גם לקהלים שלא כיוונו אליהם מלכתחילה (פעילים, ארגונים מוסדיים, עובדים קהילתיים, עיתונאים ועוד קוראים וקוראות).

בניית האתר של הבלוג

בלוג צריך פלטפורמה טכנולוגית, שיכולה להיות חלק מהאתר הקיים או אתר בנפרד. יש פלטפורמות חינמיות שיכולות לתת מענה לא רע, תלוי ביכולות, ובזמן שאתם רוצים להשקיע. אנחנו הלכנו על וורדפרס החינמית, אבל שילמנו עבור הפיתוח כי רצינו תוספות וטאץ' עיצובי, וגם התממשקות חלקה לאתר שתיל.

טיפ חשוב! תקפידו שהאתר יתאים למגוון מכשירים – מחשבים נייחים, ניידים וטאבלטים, ושיעלה כמו שצריך בכל הדפדפנים.

מיסוד מערכת הבלוג

לא הבנו בהתחלה מה יהיה התפקיד של צוות האיפיון לאחר שלב ההקמה, אבל מהר מאוד הסתבר לנו, שבלוג ארגוני הוא חלק מהפנים של הארגון, וככזה הוא לא יכול להיות one woman show, לכן ייסדנו את "מערכת הבלוג".

אנחנו נפגשות אחת לחודש ומתייעצות בתדירות גבוהה, בנוגע לתכנים שנרצה להעלות, סוגיות אקטואליות שראויות להתייחסות, וכל מה שנראה לנו שיעניין את הקוראות והקוראים של SHIFT.

מעבר לתוכן, אנחנו פועלות כדי להרחיב את מספר המנויים, מצביעות על כיווני הפיתוח וגם מתנסות בהם הלכה למעשה. שילבנו למשל מדיות שונות כמו: סרטונים, פודקאסטים ופלייבאזים; גם במשלוח הניוזלטר אנחנו עושות לא מעט ניסיונות, לומדות "תוך כדי ריצה" מה עובד ומה לא, ומשנות בהתאם.

תפקיד נוסף וחשוב של חברות המערכת הוא "להביא" פוסטים לבלוג. כל אחת מאתנו אחראית לכתוב או לפנות לחברי צוות שיכתבו, או לאתר כותבים או מרואיינים אורחים. מה שחשוב שהעמידה במשימה שהגדרנו: פוסט או שניים לשבוע, היא לא אחריות בלעדית של העורכת אלא משימה משותפת של כלל חברות המערכת.

טיפ חשוב! לחלק משימות. בלוג הוא פלטפורמה שחייבת להתחדש כל הזמן, תדירות הפוסטים בבלוג קריטית לקיומו. ככל שיהיו יותר אנשים אחראיים על כתיבת פוסטים או גיוס כותבים, כך יעלו סיכוייו של הבלוג להמשיך להתקיים ולהיות רלוונטי לאורך זמן.

הכשרה וטיפוח צוות כותבים

מכיוון שחברי הצוות יודעים לכתוב, אבל לא כולם מורגלים בכתיבה לבלוג, היה לנו חשוב לתת קווים מנחים לסגנון כתיבה שהוא יותר "בגובה העיניים" ושונה מכתיבה אקדמית או כתיבה לפרינט.
קיימנו הכשרה פנים ארגונית (עם מייקל אמיר האלוף!) שהייתה מוכוונת תוצר. כ-12 חברי צוות עברו תהליך בו התנסו בכתיבת פוסטים, ערכו ושיפרו אותם ממפגש למפגש.

כל בלוגר מקבל מאיתנו ליווי והנחיה. אין כותב או כותבת שהפוסט שלהם לא עובר עריכה. זאת לא תמיד חוויה נוחה לערוך קולגות, אבל אנחנו מקפידות לעשות את זה עם כולם, כולל עם עצמנו, כי בסופו של דבר, זה מה שמסייע לנו לשפר את התוכן המוגש לקוראים.

אנחנו משתדלות לתת היזון חוזר לכותבים ולכותבות. משתפות בפוסטים שעומדים להתפרסם ומזמינות לטקבק ולשתף, מעדכנות על אחוזי פתיחת הניוזלטר ונתוני גלישה מגוגל אנליטיקס.

הבלוג עלה לאוויר – שלושה טיפים אחרונים

טוקבקים. אחד הפרמטרים של הקורא לדעת שהוא לא היחיד, הוא לראות טוקבקים, וכדי שיהיו כאלה צריך כל הזמן לעודד אנשים לכתוב.

פופאפ להרשמה לניוזלטר. פופאפ (חלון קופץ) להרשמה לניוזלטר של הבלוג הוא אחד הכלים היעילים להגדלת המנויים. אנחנו הוספנו אחד כזה שעובד לנו לא רע, אבל יש מה לשפר, כי מצד אחד הוא מביא לנו כל הזמן עוד ועוד מנויים, ומצד שני מטריד לא מעט גולשים. אנחנו כל הזמן בוחנות איך לתזמן אותו ככה של יעיק יותר מדי.

כמה פוסטים במלאי. צריך לחשוב לטווח רחוק ולייצר לוח זמנים לחודשים הבאים, לא לחשוב רק על הפוסט הבא. אנחנו משתדלות לעבוד ב-SHIFT, לפי לוח זמנים מסודר עם תכנון נושאים ועוגנים אקטואליים. וכדי שלא נתקע ללא פוסטים אנחנו עובדות על "סטוק" של פוסטים, ומחפשות להגיע לעוד כותבות וכותבים. מוזמנים להצטרף.

מה הלאה?

אנחנו ממש לא עוברות לניוטרל, להיפך. זה שהבלוג רלוונטי היום זה לא מבטיח כלום לגבי ההמשך. אנחנו מרגישות שיש לנו עוד הרבה מה ללמוד לעשות לשפר ויש לא מעט התלבטויות ומחשבות ואנחנו לא לבד במקום הזה אתם גם צד בסיפור, דברו אלינו. נשמח לשמוע מה דעתכן, וגם מה דעתכם.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    בלוג משובח, ביצוע מקצועי, נשים אהובות.

    תודה. עצות חשובות ליציאה לדרך של בלוג מחסום ווטש. וצריך.להמציא לו שם. למה בחרתם בשם באנגלית?

      אני לא בטוחה שצריך להמציא שם לבלוג. יכול להיות שאם היינו מקימות אותו היום פשוט היינו קוראות לו בלוג, כי כיום זה משהו מקובל בהרבה אתרים ואנשים ישר מחפשים את הבלוג כדי לראות את התוכן המתעדכן, וכשיש לו שם אחר זה סתם מבלבל. למה באנגלית? בדקנו כלמיני אפשרויות, רצינו משהו שמשדר שינוי וגם שיהיה קליט ו-SHIFT הסתדר לנו טוב. אבל גם כאן בדיעבד שם באנגלית זה פחות נוח לשלב בטקסט בעברית, הוא עושה בעיות וגם לעיתים כותבים שיפט ולעיתים SHIFT בגוגל וזה יוצר בילבול, אבל אתן מכירות את זה בטח, מחסום ווטש:)

    תודה, גלי. אתן מאוד עוזרות לנו. לדעתי זה אצלנו להצליח בהתעדכנות או לגווע.

    כתבו תגובה