מעיין אלכסנדר |

מישהו הזיז את הגבינה שלי (בפייסבוק) והעביר אותה מדפים לקבוצות

קבוצות בפייסבוק

בין אם אתם משתמשים בפייסבוק כאנשים פרטיים או כמנהלי דפים, בזמן האחרון יש הרגשה שהדגש בפייסבוק עובר לקבוצות. כמשתמשים פרטיים, תראו בפיד יותר תוכן מקבוצות ואולי תבחינו בכך שפוסטים שאתם מפרסמים בקבוצות מקבלים לרוב יותר התייחסות (לייקים ותגובות) מאשר פוסטים שאתם מפרסמים באופן כללי. כמנהלי דפים, אתם בוודאי שמים לב שהחשיפה האורגנית של התוכן שלכם (הצגת התוכן לעוקבים שלא בקידום ממומן) נמצאת בירידה.

אלו שינויים שמומחי שיווק ותוכן מתארים ומנתחים (למשל כאן (באנגלית) ויש כאן גם הסבר בעברית), אבל המדיניות של פייסבוק בנושא עמומה וסודית. במקרה של דיווחים על ניסוי בהסרת תוכן של דפים מהפיד הכללי ב-6 מדינות, פייסבוק הגיבה ופרסמה הבהרה בהודעה רשמית. ביוני 2017 פייסבוק ערכה כנס קהילות, והשיקה כלים חדשים לניהול מקצועי יותר של קבוצות, מנהלת קבוצה למנהלי קבוצות פייסבוק ומאז הוסיפה כלים ואפשרויות נוספים.
השילוב של כל אלה יחד, מוביל יותר אנשים ועסקים לפעילות בקבוצות בפייסבוק. קבוצות פייסבוק הן כלי שימושי להתארגנות לפעולה, פיתוח קהילות, וגם תשתית לפעילות עסקית ופיתוח עסקי.

עוד לא ממהרים להספיד

דף ארגוני הוא עדיין הכלי הבסיסי של ארגונים ליצור נוכחות בפייסבוק, ולהוות בסיס לפעילות. דף פייסבוק הוא המקום לפרסם מידע רשמי על הארגון, אפשרויות יצירת קשר, ומידע על פעילויות. במדינות מסוימות (אך טרם בישראל) פייסבוק מאפשרת לארגוני מגזר שלישי לגייס תרומות בדף שלהן ובעתיד אולי תפתח שירותים וכלים נוספים. כמו כן, דף הוא הבסיס שלכם לפרסום בתשלום בפייסבוק.

לאור השינוי בטרנדים והדגש שפייסבוק נותנים, נראה שאסטרטגיית פעילות אפקטיבית תשלב לצד הדף גם פעילות בקבוצות. למשל, אם יש תכנית עמיתים שנתית, ופעם אולי היה נראה שמתאים לפתוח לה דף, היום יותר הגיוני ליצור קבוצה לפעילות השוטפת. פרסום וגיוס יהיו דרך דף הארגון, באמצעותו אפשר יהיה להשתמש במערכת הפרסום של פייסבוק, אבל אולי גם באמצעות קבוצות בנושאי תוכן דומים, ועל-ידי הפצה אישית של בעלי עניין כמו עובדי הארגון או שותפים.
במהלך התכנית, הקבוצה הסגורה תשמש לדיון, תיאומים ומנהלות, שיתוף חומרים (אולי עדיף לעשות זאת בכלים אחרים) ובניית קשר בין המשתתפים. לקראת המחזור הבא, אפשר להזמין משתתפים לשתף ולספר על התכנית לשם גיוס משתתפים חדשים.

מה כל כך טוב בקבוצות?

מעורבות – בקבוצות כל חברי הקבוצה יכולים לפרסם ולשתף מידע, לעומת דף שבו רק מנהלי הדף מפרסמים תוכן. האפשרות הזאת מביאה לעניין מעורבות פעילה (engagement) גדולה יותר . מצד שני, ההתמקדות של קבוצה בנושא ומטרה משותפים לעומת הפיד הכללי עוזרת ליצור מרחב שיחה מועיל יותר למשתתפים (ובעתיד כנראה תשתית לפרסום בתשלום בקבוצות).

אנשים מעדיפים לשוחח בקבוצות, בהן הם יודעים שיש להם מכנה משותף עם חברי הקבוצה (בין אם זה תפיסת עולם משותפת, אתגר מקצועי משותף או רצון להתווכח). קבוצות הן מקום טוב לשוחח וגם להכיר חברים ועמיתים חדשים.

בקבוצות אפשר להגדיר פרטיות: קבוצה יכולה להיות פתוחה, סגורה או סודית, בעוד שבדפים כל התוכן הוא פתוח לכל. בפרופיל אישי, אפשר להגדיר פרטיות אבל זה ביחס לאנשי הקשר. קבוצה מאפשרת לשוחח בפרטיות עם אנשים איתם יש לנו תחומי עניין משותפים, גם אם הם לא חברי פייסבוק שלנו.

איך אתם יכולים להשתמש בקבוצה?

לפתוח קבוצות לפעילות הארגון: קבוצות סגורות למעגלי פעילות פנימיים (עובדי הארגון, משתתפי תכנית מסוימת, בוגרי תכניות, מתנדבים) או קבוצות פתוחות –שעוסקות בנושא מסוים ו/או למען מטרה מסוימת. הנה למשל דוגמה לשימוש בפייסבוק לקבוצות למידה.

לבסס מומחיות בתחומי הידע או הפעילות של הארגון, ואולי אף ללמוד ולפתח ידע חדש. למשל ארגון שמקדם חינוך טכנולוגי לנערות ולנשים, יכול להפעיל קבוצה בנושא ולשתף מידע, נתונים ודוגמאות מתכניות בעולם. קבוצה פעילה ומעניינת יכולה למשוך אליה גם חוקרות וחוקרים בנושא, הורים ואנשי חינוך אף אם אינם משתתפים בתכניות הארגון. מידע, משוב והצעות שהם ישתפו יכולים להביא לשיתופי פעולה ופיתוח ידע חדש.

לפעול ולשוחח בקבוצות קיימות: להכיר פעילים, להשתתף בשיחה, לשתף ולפרסם מידע ולתמוך בפעילות עצמאית של חברי הקהילה שלכם.

שימוש אישי של עובדים בארגונים חברתיים: להיכרות עם עמיתים, למידה מקצועית, בניית שיתופי פעולה והתפתחות מקצועית. אלי ברק ממליצה על ארבע קבוצות פייסבוק למקצועני המגזר השלישי.

קבוצות שאתם יוצרים וקשורות לפעילות הארגון, אפשר לשייך לדף הארגון ואז תוכלו לפרסם בקבוצה בשם הדף, ולא רק בשם הפרופיל האישי שלכם. אבל ככלל, בקבוצות, המשתתפים הם אנשים פרטיים והפרסום והשיחה הם מתוך פרופילים אישיים.

אתגרים בניהול קבוצות פייסבוק

קבוצות טובות נותנות ערך משמעותי לחבריהן, ויצירת ערך כזה אינה דבר מובן מאליו.

חשוב לזכור שהפעלת קבוצה אפקטיבית ומועילה, לחבריה ולכם, דורשת זמן ומחשבה, ומיומנויות של ניהול קהילות: העלאת נושאים לדיון, מענה לשאלות ובקשות תמיכה, חיבור בין חברי הקהילה, ייזום פעילויות אופליין או גישור בסכסוכים כשאלו עולים.

הגדרת כללי משחק – חשוב ליצור סביבה שהיא בסיס לשיחה בין חברי הקבוצה לחברים אחרים, ולא רק לקשר עם מנהלי הקבוצה. מנהלי קבוצות יכולים להגדיר כללים ונהלים לקהילה שלהם. בקבוצות רבות אוסרים על פרסומים מסחריים או תוחמים אותם לפרסום בפתיל שיחה אחד. כשאתם נכנסים לקבוצה קיימת ולפני שאתם מפרסמים בדקו מה נהלי הקבוצה ותרבות הדיון. הציגו את עצמכם, ואם אתם פועלים בשם ארגון – ציינו זאת. במקרה של התלבטות האם משהו מתאים לפרסום בקבוצה, התייעצו עם מנהליה.

שמירה על עניין ופעילות לאורך זמן היא גם משימה לא פשוטה. כדאי להתייחס לניהול קבוצה בפייסבוק כמו לניהול קהילות או תכניות אחרות, ולהקצות זמן עבודה בהתאם.

לסיכום

פייסבוק היא הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם כיום, והפופולרית ביותר בישראל. היא כלי תקשורת ושיווק משמעותי שקשה להתעלם ממנו. הכללים והמגבלות של שימוש בדפים מאתגר ארגונים חברתיים, ארגוני ממשל וחברות מסחריות בכל העולם. עם זאת, האפשרויות לשיחה ופעילות בקבוצות פייסבוק מאפשרת הזדמנויות חדשות – שכדאי לנסות ולשלב בעבודתכם.

מעין אלכסנדר, שכתבה את הפוסט עוסקת באפיון וניהול פרויקטים חברתיים דיגיטליים, מרצה ובלוגרית באינטרנט, טכנולוגיה ושינוי חברתי.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא קהילה

מירנה קציר | 29 בנובמבר 2023

איך לנהל שיחה עם מי שחושב אחרת

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה