סמר ג'אבר-מסארווה |

שווה ערך, תרומה שאינה כספית

שווה כסף

שווה ערך (לעתים מכונה גם שווה כסף או תרומה בעין) הוא כל תרומה לארגון שאינה כספית: ציוד, שימוש בנדל"ן, עבודה בהתנדבות, פרו-בונו של מומחים וכדומה. תרומה בשווה ערך אמנם אינה כספית אך יש לה ערך כלכלי, כפי שיוסבר להלן.

האם יש לתעד תרומות בשווה ערך לארגון?

אין חובה חוקית להוציא קבלה על תרומה בשווה ערך. אפשר לבחור לעשות זאת לפי בקשת התורם או מסיבות אחרות. עם זאת, אנו ממליצים לתעד ולרשום כל תרומה שוות ערך, מסיבות שיפורטו להלן.

מדוע הרישום והתיעוד של תרומות בשווה ערך חשוב מאוד לארגון?

  1. רישום תרומות כאלה מאפשר שיקוף של העלות האמיתית של פעילות הארגון. מדוע? כי אילולא התרומה הארגון היה נאלץ לשלם עבור הציוד או השירות שהוא מקבל. ולכן, העלות האמיתית של פעילות כוללת את כל מה שהיינו "אמורים" לשלם עבורו אילולא קיבלנו אותו בתרומה.
    כאשר משמיטים מתקציב הארגון או מתקציבי הפרויקטים את שווי התרומות בשווה ערך, מתקבל למעשה תקצוב בחוסר של הפעילות. אם מסיבה כלשהי תרומות אלה ייעצרו, והארגון ייאלץ לשלם עבור מה שקודם קיבל בתרומה, התורמים ו/או ההנהלה לא יבינו איך העלות של הפעילות קפצה פתאום.
  2. רישום כזה משקף לתורמים מגוון של מקורות הכנסה לארגון או לפרויקט.
  3. רישום של תרומות בשווה ערך מעיד על התמיכה ועל הלגיטימציה החברתית והקהילתית שהארגון מקבל. מדוע? כי הנכונות של אנשים להתנדב ולתרום מצביעה על כך שהארגון מבצע עבודה בתחום שהוא חשוב או קריטי לחברה או לקהילה, ולכן יש אנשים שמוכנים לתת מזמנם או מרכושם על מנת לתמוך בו. התמיכה הקהילתית חשובה מאוד לנראות ולציבוריות של הארגון ומסייעת לו בפיתוח משאבים ובגיוס כספים מתורמים נוספים.
  4. לרישום של תרומות בשווה ערך יש גם חשיבות חשבונאית: רישום תרומות בשווה ערך מקטין את שיעור הוצאות ההנהלה וכלליות בדוח הכספי, בתנאי שהתרומה מיועדת לפעילות ולא לתשתית הארגונית או לתפעול המטה.

מהו הערך המוסף של קבלת תרומה בשווה ערך?

פרט לערך הכלכלי של התרומה, קבלת שירות או תרומות בשווה ערך מגוונת את המשאבים הארגוניים – היא מאפשרת לארגון לא להיות תלוי לחלוטין בתרומות כספיות לביצוע הפעילות ולמימוש מטרותיו.

אילו תרומות אפשר לקבל בשווה ערך?

  1. נכסים – תרומה של מבנה או חלל עבור פעילות
  2. שירותים – שירותים שמעניקים מומחים או אנשי מקצוע בהתנדבות (לדוגמה רו"ח, עו"ד, פסיכולוג, יועץ וכו')
  3. כוח אדם – בעלי תפקידים ועובדים בארגון המתנדבים לעבודה ללא תשלום, וכן מתנדבים מזדמנים
  4. ציוד

איך מתעדים תרומה בשווה ערך?

אם תורם מבקש מהארגון קבלה על תרומת "שווה ערך", מוציאים לו קבלה רגילה אך כותבים עליה "שווה ערך". מומלץ לצרף לכל קבלה מסמך המסביר את מהות התרומה ותומך בערך הכספי שלה, כגון הצעת מחיר, פירוט שעות העבודה שנתרמו וכו'.

עבור הנהלת החשבונות חשוב לציין שזו תרומה בשווה ערך כיוון שהרישום החשבונאי שלה שונה מהרישום של תרומה רגילה.
תרומה בשווה ערך נרשמת פעמיים:

  1. פעם אחת כהכנסה, ולכן יש לשייך את התרומה לסעיף ההכנסה המתאים.
  2. פעם שנייה כהוצאה, ולכן יש לשייך את התרומה לסעיף ההוצאה המתאים או לסעיף הנכסים המתאים.

כיצד יודעים איזה סכום לכתוב בקבלה?

אפשר לבקש הצעת מחיר כדי לברר את עלות התרומה. אם מדובר בתרומת שירות של איש מקצוע אפשר לשאול אותו מהו שווי עבודתו, ואם מדובר בשימוש בנכס אפשר לברר מחיר של שכירת נכס דומה.

אם הארגון מקבל תמיכות מהמדינה, אזי כאשר התרומה היא בשעות עבודה של איש מקצוע (פרו-בונו) יש לתעד את התרומה לפי שכר מינימום. אם הארגון אינו נתמך על ידי המדינה אפשר לתעד את התרומה לפי מחיר שוק.

חשוב!

אנחנו משתפים בידע שיש ברשותנו, ובידע שגיבשנו יחד עם אנשי מקצוע, ועושים כל מאמץ כדי להביא מידע מדויק ומהימן, נכון למועד פרסום הפוסט. עם זאת מה שמופיע כאן לא בא להחליף יעוץ מקצועי של רו"ח או יועץ משפטי, אנא קחו זאת לתשומת לבכם.

המידע נכון למרץ 2018

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא ניהול פיננסי

קרלוס שטיגליץ | 30 באוקטובר 2022

להקים עמותה או לא להקים עמותה?

פוסטים אחרונים

לנה צ'רביצ'ניה | 12 באוקטובר 2023

כיצד לתמוך בצוות ובארגון בזמן משבר?

אסיה לדיז'ינסקיה | 10 במרץ 2024

מה עושה דוברת שהיא גם מנהלת סושיאל?

תומר אביטל | 26 בפברואר 2024

תקווה עכשיו!

שולחן המערכת | 11 בפברואר 2024

איך תמצו את תקציבי הממשלה?

יוליה בנימין | 5 בפברואר 2024

למה ואיך לפתוח ערוץ וואטסאפ?

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    האם מי שנותן את השירות לדוגמא יעוץ או ציוד ומקבל קבלת שווה ערך זכאי גם לקבל החזר מס תחת סעיף 46א?
    תודה

    כן, ובתנאי שהמלכ"ר שהפיק את הקבלה מאושר ומוכר ע"י רשות המסים לעניין סעיף 46.

    שלום. אני אמנית לקראת תערוכה במוזיאון לאמנות. קיבלתי תרומה שוות כסף מהמפעל בקיבוצי. כדי לקבל את מענק מפעל הפיס שקיבלתי לתערוכה, אני צריכה להוכיח מימון עצמי. התרומות הן חלק מהמימון העצמי ויכללו בין השאר: מספר הובלות של משאית, שרותי תכנון הנדסי, הדפסת תוכניות ועוד. האם תוכלו לשלוח לי אינפורמציה, או דוגמא של מסמך אותו המפעל צריך להוציא ואילו פרטים צריכים להופיע בו? התרומה היא אלי, לצורך התערוכה ולא ישירות למוזיאון. אני כמובן לא עמותה אלא אמנית חברת קיבוץ. אשמח לתשובתך. תודה רבה

    היי פני, תודה על התגובה.

    אם הבנתי אותך נכון אז מענק מפעל הפיס דורש מאצ'ינג כלשהו מן המוענק ומרשה שהמצ'ינג יהיה בשווה כסף. את שווה הכסף קיבלת מהקיבוץ בצורת שירותי לוגיסטיקה ועכשיו את מתבקשת לתמחר אותם כדי להגיש. האם הבנתי נכון?

    כמעט כל הגרנטים שאני מכירה מצריכים אישור של רואת חשבון על התימחור של תרומות בשווה כסף. זה בגלל שכל אדם יכול לתמחר נסיעה במשאית בצורה אחרת. תחשבי גם על תימחור של שעת התנדבות שקיבלת ממישהו - האם היא שווה לפי שכר מינימום לשעת עבודה או לפי שכר של עובדת מומחית בהייטק?

    הייתי חוזרת קודם כל לאשת הקשר שלך במפעל הפיס ושואלת אותה האם אכן מפעל הפיס אכן דורש אישור רואת חשבון על הדיווח של תרומות בשווה כסף. סביר להניח שהתשובה היא "כן" ואם אכן זה כך - רואת החשבון שלך יודעת להתמודד עם משימה כזו .

    אם אין צורך באישור אשת מקצוע על התימחור - צרי גליון אקסל הכי פשוט שיש ותמחרי כמיטב יכולתך וידיעתך בהתאם למחירי שוק.

    שלום רב
    אני אדריכל ותיק שעשה ועושה תכניות פרו בונו לעמותות.דרשתי מהעמותות לפעמים קבלה ולא קיבלתי ואיך תרומתי זאת נחשבת כהוצאה לגבי מס הכנסה

    היי גדעון, יש פה שני עניינים, אם הבנתי נכון את השאלות שלך:

    1.
    האם תרומה בשווה כסף מזכה ממס לפי סעיף 46 א לפקודת המס? והתשובה היא - כן. אני מפנה אותך להתייעץ עם הרו"ח שלך כדי לקבל הכוונה מסודרת כי ייתכן שיש צורך לרשום את התרומה שלך כהכנסה, ורק אז כהוצאה (כלומר - לרשום את זה כאילו עשית תכנית אדריכלית וקיבלת עליה תשלום, ואז תרמת את התשלום שקיבלת).

    2.
    האם ניתן לבקש קבלה על תרומה בשווה כסף? והתשובה היא - כן. עמותות שמשתמשות במערכות כמו חשבונית ירוקה יכולות להוציא לך קבלה שכתוב עליה "שווה כסף". עמותות שמוציאות קבלה בפנקס קבלות כמו פעם יכולות פשוט לכתוב על הקבלה ידנית שמדובר בתרומה בשווה כסף.

    כתבו תגובה