מירנה קציר |

כדאי לנו לעשות פודקאסט?

Photo by Soundtrap on Unsplash

כולנו שומעים שפודקאסטים זה מדיום צומח, שיש המון מאזינים וגם מספר היוצרים רק הולך ועולה.
הרבה ארגונים לשינוי חברתי מתלבטים האם כדאי להם להצטרף לחגיגה ולעשות פודקאסט משלהם.

מצד אחדפודקאסט יכול להיות מועיל מאוד עבור ארגון לשינוי חברתי. זה יכול למצב אתכם כמובילים בתחומכם; למשוך מאזינים ועוקבים ולבנות קהילה; להשפיע על השיח, הנרטיב, והתפיסה של המציאות אצל הקהלים שלכם; ולהשמיע קולות שפחות נשמעים במרחב הציבורי.

מצד שני – יש היום היצע אדיר של פודקאסטים, וכדי לבלוט ולהגיע למספיק מאזינים – צריך לייצר פודקאסט באיכות גבוהה. עברו הימים שבהם רק פתחנו מיקרופון, והופ – יש לנו פודקאסט. היום תצטרכו להשקיע לא מעט – זמן, כסף, ומחשבה.

כדאי או לא כדאי לעשות פודקאסט? איך תחליטו? הכנו כאן פוסט קצר שיעזור לכם להחליט, לפי 3 קריטריונים שאתם יכולים לבדוק עם עצמכם: קהל, תקציב, והזמן הנדרש.

ובסוף – טיפ למי שמחליט שלא מתאים לו לעשות פודקאסט: איך תוכלו בכל זאת ליהנות מהעולם הזה, מבלי לעשות פודקאסט בעצמכם.

1. קהל – בשביל מי אנחנו רוצים לעשות פודקאסט?

מי קהל המאזינים הפוטנציאלי שלכם? מה מעניין ומעסיק אותו, ובעיקר – איך התוכן שלכם יכול להיות לו רלוונטי? אנשים מאזינים לפודקאסט לא כאקט של התנדבות או כדי לעשות טובה לארגון שלכם. אנשים מאזינים לפודקאסטים מתוך עניין.

הם רוצים לקבל ממנו ערך כלשהו: להישאר מעודכנים, להתפתח מקצועית או אישית, להבין טוב יותר את מה שקורה עכשיו או דווקא כדי לברוח מהמציאות.

בדקו: מה מעולמות התוכן שהארגון שלך עוסק, יכול לתת למאזינים ערך כזה או אחר?
אם אתם מוצאים תוכן כזה, אפשר לעבור לקריטריון הבא – התקציב.

2. תקציב – כמה יעלה לנו לעשות פודקאסט?

טווח התקציב הנדרש לפודקאסט הוא גדול, כי זה תלוי במשתנים רבים: האם מקליטים באולפן או באמצעות ציוד הקלטה שלכם, האם נדרש תחקיר לקראת הכנת הפרקים, האם משולבת מוזיקה מקורית או חינמית, וכמה עריכה אתם מתכננים לעשות. אבל מניסיוננו, המשתנה שהכי משפיע על העלות הוא הפורמט של הפודקאסט. לא נפרט כאן את כל הפורמטים האפשריים (אפשר למצוא כאן). אבל כן נתייחס לקצוות הטווח מבחינת עלויות – הפורמטים הזולים ביותר אל מול היקרים ביותר.

הפורמטים הזולים יותר הם ראיונות עם עריכה מינימלית. בכל פרק ראיון אחד, והעבודה כוללת הכנה לראיון, הקלטה, ועריכה מועטה שבה רק מנקים את הרעשים, ומוסיפים פתיח. כמו בדברים אחרים, כדאי להיות מודעים לכך שהמחיר הזול הוא יתרון, אך אתם מסתכנים בכך שהמוצר לא יהיה מספיק טוב.

הפורמטים היקרים יותר הם נרטיביים – כאלה שמספרים סיפור ולפעמים גם משלבים גם ראיונות או קטעי סאונד אחרים. הם דורשים בדרך כלל יותר שעות אולפן והרבה יותר זמן עריכה, ולכן גם העלות שלהם גבוהה יותר.

שורה תחתונה, כמה זה עולה? ההערכה היא שתצטרכו להוציא בין 500 ₪ לפרק של ראיון פשוט ועד ל-2,500 ₪ לפרק נרטיבי עבור הקלטה ועריכה. כך שהעמדת עונה שלמה בת 10 פרקים תעלה בהתאם, בין 5000-15,000 ₪, תלוי בפורמט.

כמובן שאפשר ורצוי לשחק על הטווח, כך שגם אם בוחרים לעשות תוכנית ראיונות, תוכלו להשקיע בסאונד איכותי, עריכה מוקפדת, ועטיפה קולית טובה. כל אלה יעלו את המחיר, אבל גם את הסיכוי שהתוצר יהיה נעים להאזנה.
אם אתם רוצים לבחון את העלויות קצת יותר לעומק – פירקנו עבורכם את המרכיבים לטבלה.

*ניתן גם להקליט באמצעות ציוד הקלטה שלכם, אבל רגע לפני שאתם רצים לקנות ציוד, אנחנו ממליצות לנסות כמה פרקים באולפן ורק בהמשך להשקיע בציוד.

אחרי שבדקתם והחלטתם שאתם יכולים לעמוד בהשקעה הכספית, אפשר לעבור לקריטריון האחרון – הזמן שלכם.

3. זמן – כמה זמן ייקח לנו לעשות פודקאסט?

גם הזמן הנדרש להשקיע בפודקאסט תלוי במשתנים רבים. העיקרי שבהם הוא מה אתם עושים בעצמכם ומה אתם מוציאים לספקים חיצוניים בתשלום (אאוטסורסינג). כמו בהרבה תחומים אחרים – תקציב גדול יחסוך לכם זמן.

אבל גם אם אתם מוציאים חלק מהעבודה לספק חיצוני, קחו בחשבון שיש דברים שאתם כארגון שינוי חברתי – חייבים לעשות בעצמכם, וזה ההחלטות על התוכן. אתם צריכים לדייק את המלים, הרעיונות, המרואיינים, ותכלס – את הסיפור שאתם מספרים. כי הסיפור שלכם ישפיע על השינוי החברתי שאתם רוצים לחולל.

שורה תחתונה – כמה זמן צריך להשקיע בפודקאסט? תלוי בפורמט. בפודקאסט של ראיונות עם עריכה מינימלית, תידרשו להשקיע כ 10 שעות לפרק, ואילו בפודקאסט נרטיבי תצטרכו להשקיע לפחות 35 שעות לפרק.

בנוסף לכך, קחו בחשבון את זמן ההשקעה בפיתוח הראשוני של הפודקאסט, שבו תגדירו את המטרות, הפורמט, השם והנושאים, וגם תמצאו ספקים ותסגרו איתם הסכמים. כל זה עשוי לקחת בין 20 שעות לפודקאסט של ראיונות, לבין 40 שעות לפודקאסט נרטיבי, עבור העונה כולה.

פרקנו את המרכיבים השונים בטבלה הבאה:

אחרי שעברתם על המרכיבים השונים, וראיתם שזה מתאים לכם, מה הדבר הבא? עכשיו כדאי להתחיל ללמוד איך לעשות פודקאסט. יש המון תוכן חינמי ברשת, קורסים בתשלום, וגם יועצים שיוכלו ללוות אתכם בפיתוח הפודקאסט ובהוצאה שלו לפועל.

אם החלטתם שזה לא כל כך מתאים לכם? שזה מצריך יותר מדי זמן, כאב ראש וכסף?

עדיין יש מה לעשות כדי ליהנות מהעולם הזה של פודקאסטים, כמעט באפס מאמץ: תתראיינו בפודקאסטים של אחרים. חפשו פודקאסטים בנושאים שקשורים לעולם שבו אתם עוסקים, פנו אל יוצרי הפודקאסט והציעו להתראיין על הנושא שלכם. הסבירו להם מה הם ירוויחו מהראיון איתכם. כמה דוגמאות: חיות כיס / כאן – על נושאים כלכליים חברתיים, האקטיביסטים / איתמר האוזר – על המאבק שלכם, 'מה לעשות עכשיו' / דב חנין ודני פילק או האקלימיסטים- על נושאים סביבתיים, ועוד רבים אחרים.

עוד דבר שאתם יכולים לעשות הוא להציע תוכן לפרקים לפודקאסטים מובילים. לדוגמה – הפודקאסט 'אחד ביום' של 12N מביא לעשרות אלפי מאזינים מדי יום סיפור אחד שקשור לנושאים שעל סדר היום הציבורי. אחד הפרקים שלו 'לשבור את מעגל הזנות' – מוקדש כולו לנושא הזנות בישראל, כולל נתונים מספריים, מרואיינות מארגוני חברה אזרחית, ותיאורי מקרים. האימפקט של פרק בודד כזה יכול להיות גדול אף יותר מאשר סדרה שלמה שארגון חברתי יעשה על הנושא, רק בגלל שהוא מגיע לכמות עצומה של מאזינים. אם תכינו תוכן לפרק מושקע שכזה, קשה יהיה לסרב לכם, ותוכלו גם אתם להגיע עם המסרים והרעיונות שלכם למאזינים רבים.

ואיך אפשר לסיים את הפוסט הזה בלי המלצת האזנה? מוזמנות ומוזמנים להזאין לפודקאסט המא"ה – מרחב אזורי הוגן על צדק חלוקתי בקרקעות בישראל ואיך הוא משפיע על החיים של כולנו יום יום.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא ערוצי תוכן

יוליה בנימין | 5 בפברואר 2024

למה ואיך לפתוח ערוץ וואטסאפ?

יוליה בנימין | 10 בינואר 2023

איך לעבוד עם גאנט תוכן בסושיאל?

פוסטים אחרונים

לנה צ'רביצ'ניה | 12 באוקטובר 2023

כיצד לתמוך בצוות ובארגון בזמן משבר?

מיכל גרינברג כורך | 25 במרץ 2024

מי הם גופי העיתונות העצמאית בישראל?

אסיה לדיז'ינסקיה | 10 במרץ 2024

מה עושה דוברת שהיא גם מנהלת סושיאל?

תומר אביטל | 26 בפברואר 2024

תקווה עכשיו!

שולחן המערכת | 11 בפברואר 2024

איך תמצו את תקציבי הממשלה?

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה