ערן קליין |

עמק הסיליקון האזרחי – 'ההיטקיסטים החברתיים'

מתוך אתר הסדנא לידע ציבורי

מתוך סדרת פוסטים על ארגונים אזרחיים שפיתחו מתודות וכלים לאיסוף נתונים, פרסום ומעקב אחרי עבודת הממשל בישראל, והפעם: הסדנא לידע ציבורי.

לקריאת פוסטים נוספים בסדרה

ישראל, נוהגים להתגאות, היא 'עמק הסיליקון האמיתי', המקום בו צומחים סטארט-אפים בשיעור גבוה יותר מבכל מדינה אחרת בעולם ביחס לגודל האוכלוסייה. מרחב המזמין ומאפשר פרץ של יצירתיות טכנולוגית וחדשנות. וייז ומובילאיי הן רק שתיים מהדוגמאות. חברות ההי-טק המובילות בעולם פתחו פה מרכזי מחקר ופיתוח, ועוקבות מקרוב אחרי יזמיים מקומיים.

אלא שישראל אינה רק ארצם של הסטארטאפים העסקיים. בשנים האחרונות צומחת כאן זירה מקבילה שבמרכזה אנשי טכנולוגיה הרותמים עצמם, בהתנדבות, לקידום מיזמים אזרחיים. אחד הארגונים המובילים בתחום הוא הסדנא לידע ציבורי. עמותה ללא מטרות רווח שפעיליה מפתחים כלים טכנולוגיים מתקדמים במטרה להנגיש מידע לציבור ולאפשר השתתפות אזרחית משמעותית.

אנשי הסדנא מביאים לעולם היזמות האזרחית את השילוב בין תשוקה לשינוי חברתי לבין ידע מקצועי ייחודי. בשונה מחברות עסקיות המוודאות שליבת הטכנולוגיה שלהם חתומה בפני אחרים, דרך לשימור היתרון העסקי והעצמת הרווחים, אנשי הסדנא בונים את המערכות שלהם ב'קוד פתוח', מתכונת המאפשרת לכל מי שרוצה בכך לגשת ללב התוכנה, להשתמש בה ולתרום לפיתוחה, כחלק מתפיסת עולם הגורסת כי ראוי לחלוק את הידע והתוצרים עם הציבור הרחב.

איך הכל התחיל?
הסדנא לידע ציבורי הוקמה בשנת 2011. הזרעים להקמתה נזרעו שנתיים קודם לכן כאשר שניים מהמייסדים, עופרי רביב ובני דאון, התלבטו בשאלה למי להצביע בבחירות. חיפוש מתסכל אחר מידע אודות פעילותם הממשית של המועמדים הוביל אותם להקים את אתר כנסת פתוחה.

מתוך קמפיין הדסטארט של הסדנא לידע ציבורי, בחירות 2013

שנה מאוחר יצא לדרך פרויקט מפתח התקציב. מאז הצטרפו לסדנא פעילים רבים וכיום מעורבים אנשיה בקרוב לעשרים פרויקטים, החל מהנגשת מידע על מדיניות ההשקעות של קרנות הפנסיה, עבור בהנגשת אוצרות הספרייה הלאומית לציבור, ועד מידע מפורט על מיקומי תאונות הדרכים עם נפגעים ברחבי הארץ.

אנשי הסדנא – אקטיביסטים טכנולוגיים ואנשי תוכן מ'עולמות אנלוגיים' – מייצרים כלים המשרתים רבים מאתנו: אנשים מהשורה, ארגונים אזרחיים, אנשי ממשל, אקדמיה וכלי התקשורת. בחלק מהמקרים מובילה פעילותם לשחרור מידע חדש, באחרים לפרסום מידע 'ישן' ב'אריזה' חדשה וידידותית, המאפשרת את הבנתו ועיבודו. אנשי הסדנא דוחפים לשדרוג מערכות מידע ציבוריות ופתיחתן. אחד הסיפורים המכוננים והמשעשעים בהקשר זה, הוא סיפור חשיפתן של ה'העברות התקציביות', עשרות מיליארדי שקלים שהממשלה והכנסת העבירו מדי שנה מסעיף לסעיף בתקציב המדינה, בלא שקיפות מספקת.

מהלך של פעילי הסדנא בראשות המנכ"ל דאז, יובל אדמון, שכלל כיתות רגלים במסדרונות הכנסת, צילום מסמכים ובניית מערכת טכנולוגית מתאימה ופשוטה למדי, הפכו את מאמץ ההסתרה השלטוני למגוחך וגרמו למשרד האוצר להעלות את הנתונים ל'אוויר', ערב פרסומם על ידי הסדנא. כדי לוודא שהאוצר אינו נוקט בצעד חד-פעמי, הפעילו אנשי הסדנא את המערכת שבנו, ומאז מקפיד משרד האוצר על העלאת הנתונים כפי שהתבקש לעשות שנים רבות קודם לכן.

הסדנא לידע ציבורי היא ארגון שעיקרו מתנדבים. פעיליו מתכנסים מדי שבוע בתל-אביב וירושלים למפגשי פיתוח ו'התרועעות'. מעת לעת הם מקיימים 'האקתונים' – מפגשי פיתוח אינטנסיביים הנפרסים על פני יומיים רצופים – המאפשרים למי שאינם מעורבים באופן שוטף לתרום מניסיונם וידיעותיהם.

הכלים של הסדנא משרתים רבים מארגוני החברה האזרחית ובראשם ארגוני הסנגור. ארגונים אלה פועלים לשנות מציאות ותודעה. רובם ככולם נזקקים למידע לצורך פעילותם, אלא שהמידע שהם מחפשים אינו זמין בהכרח באופן המאפשר עיבוד והסקת מסקנות. המהלך של הסדנא אינו מתמצה אפוא בשחרור המידע, אלא מכוון להפכו לשמיש ו'ידידותי'. דוגמה לשימוש שעושים ארגונים אחרים בכלים של הסדנא אפשר למצוא במדד שמפרסם המשמר החברתי.

כלים שימושיים של הסדנא לידע ציבורי
דיברנו עד כה בעיקר 'על', אז בואו נציג בקצרה כמה מהכלים הפעילים וחלק מאלה הנמצאים בשלבי פיתוח.

אתר כנסת פתוחה
הוותיק בכלים הוא כאמור אתר כנסת פתוחה. האתר מסייע להבין מה מתרחש במשכן ומציג מידע מגוון על פעילות חברי וחברות הכנסת, החל מנוכחות, עבור בהצעות חוק וכלה בהצבעות והתבטאויות. לכך נוסף מידע עשיר על פעילות הסיעות, הוועדות והמליאה. באתר כלים המאפשרים לבחון דפוסי הצבעה, לעקוב אחר שלבי חקיקה מרגע הגשת הצעת החוק, עבור בדיוני הוועדות והמליאה תוך קישור לפרוטוקולים של דיונים, ניירות עבודה של מרכז המחקר והמידע ועוד. באתר תמצאו גם את כלי האג'נדות המאפשר לארגונים לרכז מידע על פי תפיסת עולמם.

אנשי הסדנא אתגרו ומאתגרים את יו"ר הכנסת ואגף מערכות המידע שלו וגורמים להם להרחיב, להעמיק ולשכלל את האתר הרשמי.

מפתח התקציב
כלי משמעותי נוסף שהזכרנו הוא מפתח התקציב. מערכת מידע המאפשרת להיכנס לנבכי תקציב המדינה ולאתר סעיפים על פי משרדים, תחומים ותכניות. המערכת מאפשרת לבדוק אם תקציב מסוים גדל או קטן ולעקוב אחר שינויים שבוצעו בו לאורך השנים.

בין הכלים המוטמעים בהדרגה במערכת, מנגנון למעקב אחר רכש והתקשרויות החושף לא מעט מ'סודות ההפרטה הממשלתית'.

צילום מסך מתוך אתר מפתח התקציב

פרויקט מעניין נוסף (בפיתוח) בשיתוף עם התנועה לחופש המידע והמשמר החברתי מטרתו להקנות לפעילים אזרחיים ידע וכלים בתחום התקציב. הפרויקט, 'תקציביזים' שמו, כולל קורס חינמי 'אונליין' אודות תהליכי התקצוב בישראל, והכשרה מקיפה, שהשתתפות בה כרוכה בתשלום וכוללת ליווי צמוד והדרכה. ארגונים אזרחיים הסבורים שהדבר יועיל לפעילותם מוזמנים לפנות ישירות למרכזת הפרויקט מרווה זועבי (marwa@hasadna.org.il). לפעילות הסדנא בתחום, יש להוסיף גם את אתר התקציב המקומי הפתוח המצוי בבניה, ומאפשר מבט ממוקד בתקציבים יישוביים.

כלים בבנייה
הסדנא היא ארגון 'חי'. פעילים מצטרפים לפרויקט ותיק או יוזמים את פיתוחו של פרויקט חדש. לאורך השנים גיבשה הקהילה של הסדנה מתכונת לקליטה וליווי של פרויקטים ובכל רגע נתון יש פרויקטים ותיקים לצד יוזמות חדשות ויצירתיות הצומחות מהשטח. בין הכלים המצויים בבניה בימים אלה פרויקטים מרתקים כגון:

פרויקט דלתות מסתובבות המתעתד להציג קשרים בין בעלי תפקידים במגזר הציבורי ובעלי תפקידים במגזר העסקי ובדרך זו למפות ולזהות אינטרסים.

פרויקט משטרה פתוחה המכוון להנגשת מידע על אירועי פשיעה בחתך יישובי. המידע ייגזר ממאגרי המידע המשטרתיים ויאפשר לכל אחד מאתנו לקבל תמונת מצב מקיפה על המתרחש ביישוב וסביבתו.

פרויקט אזרחים למען ערים המכוון לתיעוד מאבקים והתארגנויות חברתיות של תושבים בעריהם. פרויקט זה מדגים את השילוביות האפשרית בין כלים שונים של הסדנא שכן, המידע שייאסף יתועד על גבי מפות בפרויקט חשוב ופעיל של הסדנא תב"ע פתוחה (תכנית, בניין עיר), המציג נתונים תכנוניים, מיקום מוסדות ציבור, תכניות בניה ועוד על גבי מפות יישוביות. עד היום הועלו למערכת נתונים של 32 רשויות ברחבי הארץ, ורשויות מקומיות נוספות הרוצות בכך מוזמנות לפנות לסדנא ולהסתייע במערכת.

אז מה לנו ולכם ולכל זה?
אם אתם פעילים אזרחיים, זו העת להיכנס לאתר הסדנא וללמוד עוד על הפרויקטים. אם אתם פעילים בארגונים אזרחיים או ציבוריים בדקו מה מהכלים יכול להיות רלוונטי עבורכם. ניתן להעריך שתמצאו יותר מכלי אחד שישרת אתכם ויתרום לכם בפעילותכם. בהצלחה!

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה