שולחן המערכת |

איך נשים לגופן הרחיבו את השותפות והמעורבות של נשים

nashims

אחרי שנתקלתי בסדרת הרשת: נשים זקנות מדברות על החיים (על זקנה וגם על מיניות), ואחרי שהופיע לי בפיד סרטון סטופ מושן על אמצעי מניעה לצעירות, שניהם "מוצרים דיגיטליים" של עמותת נשים לגופן, סקרנה אותי השאלה: מה הניע אותן לעשות את הקפיצה הזאת אל תוך עולם הדיגיטל?

שוחחתי עם דנה וינברג מנהלת הארגון שעזרה לי לדייק את השאלה: איך הגדלנו את הנראות לעשייה שלנו, ואיך הרחבנו את השותפות והמעורבות של נשים בסוגיית הבריאות על מכלול היבטיה?

איך באמת הצלחתן להביא למעורבות גדולה יותר של נשים בעשייה?

"כדי להבין את השינוי צריך ללכת להתחלה. בעמותת נשים לגופן אנו פועלות לקידום בריאות נשים ונערות בישראל, ומסתכלת על בריאות במובנה הרחב, הנוגע בין השאר למיצוי זכויות, אכילה בריאה, דימוי גוף בריא, מיניות בריאה ועוד. אנו מתייחסת להיבטים תרבותיים של בריאות, כמו מעמד ומגדר, המשפיעים על הנגישות למידע ולקבלת השירות.

הארגון פועל בשלושה אפיקי פעולה עיקריים: הפצת ידע מגוון ונגיש לנשים ונערות הנוגע לאיכות חייהן, כדי שיוכלו לקבל החלטה מושכלת בנושאים הנוגעים לבריאותן; יצירת שיח ציבורי וקהילתי של נשים, הנוצר באמצעות סדנאות, הרצאות, קבוצות שמונחות על ידי מנחות העמותה הפזורות בכל הארץ, ומתקיימות במגוון שפות עברית, ערבית, אמהרית ורוסית; שינוי מדיניות, באמצעות מגוון שיתופי פעולה ועשייה בתחומים הנוגעים לקידום בריאות נשים ונערות כמו: אי שוויון בבריאות, מניעת פגיעה מינית בנערות, פורום לבריאות מגדרית, אמצעי מניעה, הפסקות הריון ועוד. הפורומים מתקיימים בשיתוף עם משרדי ממשלה, ארגונים ועמותות בתחומים נושקים.

בשנים האחרונות נוכחנו לראות, שהמשתתפות בסדנאות עוברות תהליך משמעותי, רוכשות ידע בנושאים מושתקים הנוגעים להן, ונותר בהן רצון להמשיך לפעול לשינוי חברתי. בשל כך פיתחנו מודל עבודה חדש: קבוצת ידע ופעולה. התהליך מתחיל כמו סדנה רגילה, ובהמשך בוחרות המשתתפות אפיק פעולה לשינוי חברתי, שישפיע על מעגלים רחבים בחברה כולה".

האם עודדתן את קבוצות הפעולה לתוצרים דיגיטליים דווקא?

"המדיות שאנשים רגילים לצרוך הן אכן השופר להגיע למעגלים רחבים, ובאופן טבעי התוצרים שקיבלו חשיפה משמעותית היו אלה הדיגיטליים. עם זאת היו גם אפיקי פעולה נוספים, שהותאמו לקהלי יעד ספציפיים, בהתאם למה שהגדירו המשתתפות.

אתן דוגמה לכמה אפיקי פעולה:

סרטון ויראלי בפייסבוק – בנינו קבוצה שהורכבה מצעירות מתא הסטודנטיות הירושלמיות, לאחר תהליך סדנאי של למידה החליטו המשתפות, לעסוק בהנגשת ידע על מגוון אמצעי המניעה העומדים לרשותן. הפרויקט נעשה בתמיכה של חברת באייר. המשתתפות בחרו להפיק סרטון סטופ מושן ולהפיץ אותו דרך הפייסבוק ובכך להעלות מודעות של צעירות כמותן. הסרטון זכה לנתוני חשיפה גבוהים: 187,000 אלף אישה ואיש נחשפו לסרטון, ומתוכם היו 95,000 צפיות.

סדרת רשת: נשים זקנות מדברות על החיים – הסדרה נוצרה בקבוצת ידע ופעולה שלנו לנשים זקנות שעסקה בנושאים הנוגעים לבריאות, דימוי גוף, מיניות, הזדקנות, איג'יזם ועוד. הפרויקט נעשה בתמיכת חברת מגדל והוא חלק מפרויקט גדול משותף לקידום בריאותן של נשים בזקנה. אחד מתוצרי קבוצת הפעולה, הוא סדרת הרשת הזו בה אנחנו מזמינות את הציבור הרחב להקשיב לתובנות בריאות ומיניות של נשים זקנות. מטרתה להחזיר את חוכמתן של נשים זקנות אל קדמת הבמה, לתת ביטוי לחוויות ולתובנות שנשים צברו במהלך החיים שלהן על הגוף והמיניות, לאוורר נושאים מושתקים, ולנפץ דימויים שליליים על זקנה ונשים זקנות.

*את הסרטון הזה הפיק אור קפלן, העובד עם הארגון על יצירת תוכן ויזואלי לרשתות חברתיות ועל חיבור בין קהילות לארגונים ומותגים.

לצד המוצרים הדיגיטליים כאמור היו גם תוצרי פעולה אחרים, שהביאו להשפעה והנעה של הקהילה. הנה שניים לדוגמה:

כנס לנשים פלסטינאיות במזרח ירושלים – בקבוצת ידע ופעולה למנהיגות בריאות של נשים פלסטיניות במזרח ירושלים, עלו סוגיות בריאות רבות וכאובות. לאחר תהליך שעברנו עם הקבוצה נבחרה סוגיה קשה שנגעה לרבות מהמשתתפות: פגיעה מינית בעת בדיקה רפואית. אפיק הפעולה בו בחרו המשתתפות במקרה זה היה ארגון כנס אליו הזמינו 150 אמהות מהקהילה כמותן. הכנס היה הצלחה מדהימה, ובו המחיזו המשתפות על הבמה שישה סיפורים שעלו בקבוצה, והן חוו בעצמן, הכינו דף מידע בערבית על זכויות בעת בדיקה רפואית, והביאו משפטנית שדיברה על זכויות החולה.

נשים חולות בפיברומיאלגיה – הקבוצה רצתה להתמודד עם כך שרופאים לא מספיק רגישים לסימפטומים של המחלה ולוקח זמן לנשים הסובלות ממנה עד שהן מאובחנות. הן הכינו חוברת שנכתבה על יד טובי המומחים, הפורסת את כל המידע הרלוונטי, ואת החוברת הפצנו בשיתוף חברת פייזר ל-6,000 רופאי כאב ומשפחה. אפיק פעולה נוסף שנבחר על ידי הקבוצה – הופעה בכנס של רופאי כאב, בו הסבירו על המחלה מהזווית שלהן"

איך אתן מתנהלות מול הגורמים המממנים, האם יש להם ציפייה לדרך פעולה זו או אחרת?

"מאז 2009 כשראינו שקרנות הופכות מורכבות לגיוס התחלנו לגוון את מקורות המשאבים, ומכיוון שאנחנו ארגון שעוסק בשינוי חברתי דרך יצירת אלטרנטיבה ונקודת המוצא שלו לקידום בריאות היא "לבוא בטוב" אנחנו מצליחות למצוא שותפים גם מהמגזר העסקי.

התחלנו לעבוד בין השאר עם חברות התרופות, כאשר יש הבנה אתית ורגולטיבית שקובעת שבמסגרת הפעילות החברתית שלנו אין קידום תרופות או אג'נדות כאלו ואחרות ואנו חופשיות לעסוק בקידום בריאות, תוך הצעה של מגוון אפשרויות לכל סוגיה.

כמו כן, לאור העובדה שמשתתפות קבוצות הידע ופעולה הן חלק פעיל ומשמעותי מהתהליך, אנחנו לא מתחייבות מראש מול המממנים על דרך הפעולה, אלא מסבירות שיש מגוון תוצרי פעולה כמו: תערוכה, יום עיון, חוברת או סרטון, והבחירה נתונה בידי הקבוצה ומוכתבת גם משיקולי תקציב.

הקמנו עד היום שתים עשרה קבוצות פעולה סביב שנים עשר נושאים שונים. יש לנו כרגע על הפרק תכנית לעוד חמש-שש קבוצות פעולה, לחלקן עדיין לא איתרנו גורם מממן, ואנחנו ממשיכות לעבוד על זה".

ומה המשמעות התקציבית של המעבר מקבוצה מונחית לקבוצת פעולה?

"התקציב לקבוצת פעולה מתחלק בין מה שנוגע לתהליך המונחה ורכישת הידע – מנחים ומרצים, ובין הפקת התוצר והפצתו.
למשל תקציב להפקת "מוצר דיגיטלי" יכול לנוע מכמה אלפי שקלים לכמה עשרות אלפי שקלים. הפקת סרטון סטופ מושן תעלה אלפי שקלים בודדים לעומת הפקה של סדרת רשת עם צילומי שטח וראיונות שיכולה להגיע לכ-40,000 ₪.

לגבי ההפצה, מעבר לחשיפה אורגנית לחברות בעמוד הפייסבוק שלנו, חשוב להבין שהסרטונים לא היו מקבלים חשיפה כל כך גדולה אם לא היינו משקיעות גם בקידום ממומן".

איך נעשית עבודת הקידום?

"אנחנו מגדירות את המטרות, ובוחרות את קהל היעד: נשים, גברים, חתך גילאי, גאוגרפי וכו'. העבודה נעשית או על ידינו או על ידי חברה חיצונית שיודעת לטרגט ולתזמן את הפוסטים, תלוי בתקציב".

מסר לסיום?

"הפרויקט קבוצות הידע והפעולה הצליח לעשות טוויסט במערכת היחסים שלנו עם הקהילה. העבודה שלנו תמיד כוונה לנשים ולנערות עצמן, לתת להן מידע שחסר להן על הבריאות והמיניות שלהן, ולהניע אותן לפעולה.

במודל הזה האפקט רחב הרבה יותר. הנשים שלוקחות חלק בפרויקט מגיעות כדי להפיץ בשורה, והאחריות על הנגשת הידע היא כבר לא רק נחלתנו אלא אחריות משותפת של הארגון ושל הנשים שלקחו על עצמן לקום ולעשות מעשה.

אנחנו בעצם מניעות כאן תהליך של הכשרת מנהיגות בריאות בקהילה שעושות שינוי אמיתי לקידום בריאות נשים".

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה