אורן זיו |

איך לצלם תמונות שיעבירו את המסר שלכן?

Stock Photo: 123RF, Rewat Thamlena

תיעוד נכון הוא כלי חשוב במאבקים חברתיים. הוא מאפשר להציג את המאבק באופן אפקטיבי יותר לציבור הרחב, להשפיע על סדר היום הציבורי ואף לשנות מדיניות. באמצעות צילומי וידאו טובים אפשר ליצור סרטון שיופץ ברשתות החברתיות או להציע דיווח עצמאי לתקשורת. תיעוד נכון חשוב במיוחד כאשר מתרחשים מקרים של הפרת זכויות, כמו אלימות משטרתית, מעצרים וניסיונות לפגוע בחופש הביטוי והמחאה. הצילומים יכולים לשמש כראיה בהליכים משפטיים, בהגשת תלונות למחלקה לחקירת שוטרים ובהליכים אחרים.

למרות שלכל אחד ואחת מאיתנו יש מצלמה בטלפון הנייד, חשוב לשים לב לכמה כללים והמלצות בסיסיות, כדי שהתיעוד יהיה אפקטיבי ויאפשר שימוש בצילומים בהמשך.

לבחור מה מכניסים לתמונה ואיך זה יראה

הפריים – הדבר הראשון שיש לשים עליו במשך הצילום, הוא ה״פריים״- מה אנחנו בוחרים להכניס בצילום (בוידאו או בסטילס) ומה אנחנו בוחרים להשאיר בחוץ. ההחלטה היא בידנו – וחושובו להבין מה הסיפיור שאנו רוצים להעביר באותו הרגע. אם החלטנו לצלם באירוע – כדי לא להתעצל ולצלם מספר סוגי צילומים מזוויות, גבהים וכיוונים שונים. חשוב לשיהיו ביידינו מספר סוגי צילומים, כדי ושבסיום האירוע נוכל להחליט במה מתאים לנו להשתמש.

אור וצל

בנוסף לבחירות הפריים, האור והצל הם האלמנט המפשיע ביותר על הצילום.

אם אתן מצלמות באור יום – נסו להבין מאיזה כיוון מגיע מקור האור וכיצד הוא משפיע על האובייקטים המצולמים. לדוגמה: אור אחורי (מגיע מאחורי הדמויות המצולמות לכיוון המצלמה) – הדמויות המצולמות יופיעו כצלליות.

אור צדדי – שימו לב מהם החלקים המוארים בצילום ומהם החלקים הנמצאים בצל. מקמו את עצמכן בצורה שתשיג תיעוד אפקטיבי התואם את מטרותיכם.

אם הצילום נעשה בחושך, נסו למצוא מקורות אור חלופיים (כמו פנסים, ניתן לבקש ממישהו לידינו להפעיל את הפנס שלו בטלפון הנייד).

צלם: אורן זיו, מחאת האתיופים נגד אלימות משטרתית כיכר רבין 2019

טיפים לצילום נכון:

האחיזה – החזיקו את המצלמה בשתי הידיים, הצמידו מרפקים, ברכיים מכופפות. כדי להגביר יציבות נסו להישען על חפץ יציב שנמצא בסביבה, כמו תמרור, קיר, מכונית, מעקה וכו'. כדאי להשתמש במונופוד שיכול לייצב את הצילום, מאפשר לצלם כמה זוויות, ואפשר להרים אותו מעל הקהל וכך לקבל זווית צילום עילית.

חשוב! היו סבלניות – אל תניפו את המצלמה במהירות מצד לצד. נסו לצלם כל סיטואציה במשך 10 שניות לפחות לפני שתזיזו את המצלמה, ורק לאחר מכן המשיכו בצילום. מה שנראה לכן כתנועה איטית במיוחד ייקלט במצלמה כתנועה חלקה וברורה.

זום אין זום אאוט– זום מרחוק יכול ליצור תמונה מטושטשת – נסו להתקרב לסיטואציה במידת האפשר. אם אין ברירה אלא לעמוד מרחוק ולעשות זום השתדלו לעשות אותו באופן איטי ככל האפשר. לחלופין אם קורה משהו שמצריך התמקדות מיידית, עשו זום מהיר והחזיקו את המצלמה יציבה למספר שניות עד שהפוקוס יתמקד.

זוויות צילום -שלבו בין סוגי שוטים שונים על מנת לתת מבט רחב ומפורט ככל האפשר על האירוע.

הקפידו על איכות הסאונד. אם חשוב לכן לתעד דברים שנאמרים – התקרבו לסיטואציה וצלמו מקרוב את המשוחחים. חשוב לזכור שהמיקרופון הקיים במצלמה או בסמארטפון קולט רק את הצלילים בקרבתו – לסאונד איכותי גם מרחוק יש צורך בציוד נוסף.
*זיכרו שמרגע שהתחלתן לצלם כל הסיטואציה מוקלטת, כולל רעשי הרקע, ולכן גם השיחות שלכן בטלפון או עם אנשים בזמן הצילום מתועדות ומוקלטות במצלמה.

צלם: אורן זיו, מפגין מצלם במהלך הפגנה נגד הפרטת משאבי הגז, כיכר הבימה 2016

אם אתן עדות לאירוע חריג, כמו מעצר או אלימות

שמרו על הבטיחות שלכן בתוך הסיטואציה. אם הצילום מסכן אתכן, נסו לצלם בצורה מוסווית או רק להקליט סאונד. לעיתים סאונד בלבד יהווה ראיה מספקת.

בחרו מיקום שיאפשר לכן לצלם את הסיטואציה ללא הפרעה או עם הפרעה מועטה.

אם ישנן עוד צלמות, במיוחד כאלה עם תאורה, נסו לעמוד לידם. נסו לצלם את הסיטואציה בצורה הכי רציפה שאתן יכולות, כך שניתן יהיה להבין כמה שיותר פרטים על האירוע ועל האנשים המצולמים בו. המשיכו תמיד להקליט – ככל האפשר, אל תפסיקו את הצילום מרגע שהתחיל האירוע עד הרגע שהסתיים, גם אם אתן צריכות לשנות מיקום, נגרמה הפרעה בזמן הצילום או מנסים למנוע מכן לצלם. צילום רציף כשהסאונד פועל יכול להיות אפקטיבי גם אם איכות הוידאו לא טובה.

אם הרחיקו אתכן, נסו לעמוד במיקום גבוה.

ההמלצות מבוססות על ״המדריך המלא לתיעוד הפגנות״ שנכתב על ידי האגודה לזכויות האזרח וקולקטיב אקטיבסטילס.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה