חובב ינאי |

איך מקדמים דיון בהצעה לסדר בוועדות הכנסת?

kneset_vaadot

דיונים בהצעות לסדר היום של הכנסת הם דרך מעשית מאוד להביא נושא לסדר היום הציבורי. עם זאת, פעמים רבות דיונים מסוג זה נוטים להיות לא תכליתיים ובעלי השפעה מועטה מבחינה מעשית. אפשר להגדיל את האפקטיביות של דיונים כאלה באמצעות הכנה מראש.

אז איך מקדמים דיון בהצעה לסדר ואיך ממקסמים את ההשפעה שלו? ננסה להמחיש בדוגמה הבאה:

ועדה ממשלתית שמינה משרד הבריאות חשפה שורה של פערים בנגישות לשירותי בריאות בין תושבי הצפון לתושבי המרכז, והמליצה על מספר צעדים לצמצום פערים אלו. איך אנחנו יכולים להביא את הנושא לידי ביטוי בדיון בהצעה לסדר בוועדה מוועדות הכנסת? איך נעשה זאת באופן שיתרום לדיון ציבורי ולהשגת תוצאות מעשיות בנושא?

ראשית, עלינו להתכונן לדיון, ולשאול את עצמנו מה המטרה שאנחנו רוצים להשיג בדיון. מה הנתונים החדשים שחשף משרד הבריאות מספרים, ומהי הדרך שבה אנחנו, כחברה אזרחית, יכולים לעזור לפתור את הבעיות הקיימות? חשוב להגדיש שוב שהגדרת המטרה היא חיונית להשגת תוצאות מירביות בדיון מסוג הצעה לסדר.

כדי להגיע למצב שבו יו"ר הוועדה או חברי הכנסת מכירים את אותה ועדה ממשלתית שמינה משרד הבריאות ומה היא בעצם אומרת על פערי הבריאות בין הצפון למרכז, עלינו להביא את הנושא למודעות של הגורמים בכנסת. ייזום כתבה בתקשורת, מידע שהתגלה או העברת חומרי רקע לחברי הכנסת מגדילים את ההיתכנות להביא את הנושאים החשובים לכם/ן לקדמת הבמה בוועדות הכנסת השונות.

עצם הדיון כבר יעורר מודעות אצל חברי הכנסת, ויעשה גלים באמצעות עבודה תקשורתית שתביא את הדיון בנושא שלכם לקדמה הבמה. נוסף על העלאת הנושא לסדר היום הציבורי, בסוג זה של דיון יש גם ממד של פיקוח על עבודת הממשלה, או במקרה שלנו הזדמנות לעמת את משרדי הממשלה עם הנתונים ולדרוש מהם לבצע פעולות שישפרו את המצב הקיים. לא פחות חשוב מכך, קיום הדיון הוא הזדמנות להרחיב ולגבש את מעגל התמיכה הפוליטי בעמדות, הרעיונות וההצעות לפתרון שאנחנו מביאים בנושא.

חשוב לציין שלדיונים בהצעה לסדר יש שני חסרונות בולטים: סיכום הדיון מתמצה בדרך כלל בהמלצות בלבד ולא בהחלטות שיש להן מרכיבים מעשיים ויישומיים לביצוע, ולא מתקיים כל מעקב אחר ביצוע ההמלצות. על החסרונות הללו אפשר להתגבר: חשוב שתדגישו בפני יו"ר הוועדה, שמנהל את הדיון, את הנושאים שחשובים לכם להכניס בהמלצות הוועדה, בנוסף, חשוב מאוד לדרוש מהיו"ר לקיים דיוני מעקב בנושא, על מנת שהוועדה תייצר מהלך משמעותי וארוך טווח, כי אין זבנג וגמרנו. רצוי להביא דרישה זו תוך כדי הדיון, אך אם זה לא הסתייע אפשר גם בדיעבד.

חשוב לא פחות להעביר חומרים גם לחברי הכנסת שחברים בוועדה שבה מתקיים הדיון שלכם, או שמזוהים עם המאבק שלכם. חברי הכנסת מאוד עסוקים, ופעמים רבות אין להם זמן להתעמק בכל נושא, שאנחנו כבר מדקלמים מתוך שינה. חשוב להיות איתם בקשר רציף. זה חשוב לנו, וזה חשוב גם להם, כי הם נאלצים להתמודד עם כמויות אדירות של ידע, והמשא הזה על חברי הכנסת, הוא כבד מאוד.

אחרי עבודת ההכנה לדיון אנחנו צריכים לזכור להתבטא גם בדיון עצמו. באי הדיון לא בהכרח מכירים את עמדתנו לגבי נושא הדיון, ולא בהכרח קראו את נייר העמדה שהכנו לקראת הדיון. נוסף על כך, התבטאות במהלך הדיון תירשם בפרוטוקול, והפרוטוקול תמיד זוכר.

גורמים רבים בוחשים בקלחת גם בדיונים בהצעה לסדר וגם בדיונים אחרים. כל אחד רוצה שקולו יישמע. לכן בדיונים בכנסת אנחנו נדרשים להיות תכליתיים: לדעת מה אנחנו רוצים להגיד, מי אנחנו רוצים שידבר, ואיך למנף את תשומת הלב שניתנת לנו למקסימום תוצאות שמקדמות את מטרותינו. פעמים רבות גם שאלת תם, או הערה שתחייב את אחד הגורמים בשאלה לומר את מה שאנחנו רוצים שהוא יאמר, עשוי להיות יעיל הרבה יותר מאשר נאום חוצב להבות.

הפעילות בכנסת בכלל ובדיונים מסוג זה בפרט צריכה להיעשות תוך כדי מתן כבוד לכנסת כמוסד וכיבוד ככלי המשחק וההתנהלות במשכן. גם אם אנחנו רוצים לאתגר את הכללים לפעמים אנחנו צריכים להיות מודעים לסדרי הדיון. לכל ועדה יש מזכירות, דרכה צריך לתאם קבלת רשות דיבור והעברת חומרים לקראת הדיון.

בכל דיון יש גופים שמשתתפים באופן כמעט קבוע: היו"ר, מזכירות הוועדה, הייעוץ המשפטי, חברי הכנסת, נציגים ממשרדי הממשלה ובעלי עניין. אסור לנו להיכנס בדברים של דוברים אחרים, וליו"ר הוועדה נתונה הסמכות להוציא מחדר הוועדה את האורחים. השמירה על כבוד הדיון הוא גם שמירה על כבוד הכנסת וגם שמירה על כבודנו כאורחי הכנסת שמטרתם היא להיעזר בכנסת ולעזור לה לפעול ביחד לטובת המטרות המשותפות לטובת כולנו.

קישורים חיצוניים:

סיקור על דיון סוער בועדת הפנים

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא קידום מדיניות

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה