גיוס כספים משותף, איך עושים את זה נכון גיוס כספים משותף

גיוס כספים משותף, איך עושים את זה נכון

החלטתם לצאת בגיוס כספים משותף עם ארגון אחר, ואולי אפילו עם כמה ארגונים יחד? יש לנו בשבילכם כמה המלצות מעשיות ומודלים שונים שתוכלו להיעזר בהם.

היתרונות והחסרונות בגיוס כספים משותף

היתרונות

  • כך תוכלו לפנות למקורות מימון גדולים יותר ולנסות להשיג מענקים גדולים יותר.
  • צמצום התחרות והפגנת שיתוף פעולה – זה משהו שגם חשוב לתורמים שלכם לראות.
  • ככה תמנעו כפילות בהשקעת אנרגיה ובמאמצי הגיוס.
  • התורמות והתורמים שלכם ירגישו שסכום התרומה שנתנו עושה יותר.
  • גיוס כספים משותף יסייע לכם ליעל את מהלכי גיוס המשאבים שלכם.
  • תוכלו להיחשף לגישות חדשות לגיוס כספים.
  • זה יגביר את האמינות של הארגון שלכם, במיוחד של ארגונים קטנים.
  • תוכלו לקבל חיזוק ותמיכה הדדית מהשותפים.

החסרונות

  • עלולות להתרחש אי הבנות כשהתנאים לשיתוף הפעולה לא נכתבו במפורש והוסכמו מראש.
  • גם חלוקת הכספים עצמה עשויה להוביל לאי הסכמות בין השותפים.
  • התיאום עשוי להיות קשה ולגזול זמן רב.
  • ייתכן שיהיה ארגון שירגיש שהוא "סוחב" את רוב הנטל עליו. לכן חשוב שכל ארגון יביא יכולות אחרות לשותפות.
  • גיוס משאבים משותף כרוך לא פעם בהנהלת חשבונות מורכבת.
  • מחויבות לאחרים עשויה להיות כרוכה בפחות גמישות בגיוס כספים אינדיבידואלי ובקביעת סדר עדיפויות ארגוני.
  • ארגון אחד יכול לקחת לעצמו את הקרדיט על העשייה המשותפת.
  • לעיתים יהיו אכזבה וציפיות שלא מולאו.

מה צריך כדי לעשות גיוס כספים משותף?

גבולות ברורים. קבלנו ביניכם מראש הסכמה מה אתם הולכים לעשות יחד, ומה זירת הפעולה בה כל ארגון פועל לבד. בנוסף, חשוב שתגדירו את תחומי האחריות של כל אחד מהארגונים, ולא מספיק לסגור ביניכם בעל פה, תכתבו את ההבנות במסמך משותף. תגדירו איך תתחלק העבודה ביניכם בנוגע לאיתור מקורות המשאבים, הפנייה אליהם, הכנת הצעות, והאחריות על הוצאה לפועל של הפרויקט.

צרו מנגנונים. מומלץ להגדיר את אחד השותפים כארגון מוביל, כזה שלוקח תחת חסותו את הנושא הכספי. חשוב שלארגון המוביל תהיה תשתית יציבה לניהול הכספים ולא פחות חשוב שיהיה ארגון שכולם סומכים עליו והוא מוכר לגורמי מימון פוטנציאלים.

איך אתם מתכוונים לקבל החלטות? האם תהיה ועדת היגוי או פיקוח ובה מספר שווה של נציגים מכל ארגון? האם כל החברים יהיו בעלי קול שווה? גם כאן מנגנון קבלת החלטות מוסכם וכתוב יסייע לכם להתמודד עם מחלוקות בהמשך הדרך.

החליטו מראש כיצד יחולקו הכספים. אם כספים יחולקו בין חברי הקבוצה, על איזה בסיס לוגי או יחסי (אחוזים)? אם מתוכנן פרויקט משותף, איך יקבע מי מהארגונים עושה מה? מה הם החלקים שיצומצמו אם יגויסו פחות כספים מכפי שתוקצבו, ואיך זה ישפיע על כל אחד מהארגונים המעורבים? יתכן שלא יהיה אפשרי לקצץ בסכום של כל ארגון באופן שווה – יתכן שלא יוותרו לכל ארגון מספיק כספים להעסקת צוות. קחו מראש בחשבון תסריטים אפשריים והגדירו מה בכוונתכם לעשות.

כתבו הסכם כתוב ברור שכולל את ההחלטות שהתקבלו לגבי השותפות. תנו להסכם תאריך תפוגה. ציינו בבירור את כל המנגנונים והפרוצדורות שהסכמתכם עליהם בנוגע לגיוס כספים משותף. בהסכם קחו בחשבון גם סוגיות ארוכות טווח. לדוגמה, תחת אילו נסיבות יהיה גיוס הכספים משותף, ומתי יהיו השותפים חופשיים להמשיך בניסיונות גיוס הכספים האינדיבידואליים שלהם? מי רשאי להשתמש בחומרים, מושגים וטכניקות שפותחו במשותף, ובאילו תנאים? בעתיד, האם יהיו הארגונים חופשיים לבקש מימון אינדיבידואלי מתורם משותף? מי מקבל את ההחלטות בסוגיות כמו אלו?

תנו קרדיט לכל השותפים בקבוצה. מטרה חשובה של יוזמת גיוס כספים משותף היא גם להציג עשייה ונראות של כל אחד מהארגונים בשותפות, דבר זה מצריך תכנון מחושב ותשומת לב. מצאו דרך לפרסם את התרומות של כל ארגון שותף בנוסף לפרויקט המשותף. הסכימו על ניסוח ומצגות רשמיים. וודאו כי כל החומרים המודפסים וההודעות לעיתונות יקבלו את הסכמת כל הארגונים, בשימוש בתהליך אישור שנקבע מראש (כמו ועדת היגוי).

במאגר הידע תוכלו להוריד PDF המציג מודלים ארגוניים לגיוס ופיתוח משאבים משותף
יצא לכם.ן לעשות גיוס כספים משותף? שתפו בניסיון שלכם.ן.

רוצים לשמוע עוד צרו קשר עם - אלינור סידי: elinorsi@shatil.nif.org.il

ללא תגובות עדיין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *