גלי בסודו |

מה קורה כשמעצבים חזותיים ומאבקים חברתיים נפגשים

popic

כפעילים בארגונים חברתיים לא קל לנו להעביר את המסר לציבור רחב. יש לנו ז'רגון פנימי, ידע מעמיק, ונתונים שרק אנחנו מבינים, ומי שלא מצוי בחומר, מתקשה לרדת לסוף דעתנו.

אנשי קריאטיב ומעצבים חזותיים הם אנשי מקצוע שיודעים איך לארוז רעיונות מורכבים, ולהנגיש אותם לקהלים שונים. יש להם מומחיות וניסיון מקצועי מה עובד יותר ומה פחות, והשפה העיצובית שלהם עוברת מסך, וכשצריך גם שוברת אותו. ומסתבר שבין אותם אנשי קריאטיב ומעצבים יש לא מעט, שמחפשים להיות מעורבים, ולהשפיע על הזירה הפוליטית ועל המציאות בה אנו חיים.

השילוב בין אלה שיודעים לנהל מאבקים חברתיים, ובין אלה שמתמחים בתקשורת שיווקית – מתבקש, ויכול לתת ערך מוסף משמעותי לשני הצדדים. זה הרעיון שעל בסיסו קם סטודיו PO. (לעמוד הפייסבוק)

סטודיו PO הוא סוג של הגשמת חלום של שני מעצבים שעוסקים במשך שנים בחיבור בין עיצוב ופוליטיקה ובשיתוף שתיל. רוני אדרי, מרצה לעיצוב וחשיבה יצירתית, ופעיל פוליטי העוסק שנים בעיצוב חברתי, מקים את ארגון הפיס פקטורי המחבר בין ישראלים לאיראנים, פלסטיניים ושאר השכנים, דרך הרשתות החברתיות, יחד עם סני ארזי, יוצר וחוקר קמפיינים חברתיים ופוליטיים, מעצב ואיש קריאטיב המוכר מפרויקט הכרזות שישים ואחת (מבית 'מכון מולד'), וגם עושה כבר שנים קמפיינים שהולכים עד הסוף, לעמותות וארגונים חברתיים.

הסטודיו מפגיש ארגונים ואקטיבסטים עם מעצבים ואנשי קריאטיב אשר עובדים על תוצרים לקידום שינוי חברתי.

שיחה עם היזמים והשותפים לסטודיו מעלה הזדמנויות ואתגרים בשיתוף הפעולה המבורך בין אנשי קריאטיב למאבקים חברתיים.

את מי עוד מעסיקות הסוגיות שאנו עוסקים בהן ביומיום?

כשאנחנו צוללים לעומק העשייה אנחנו לא תמיד שמים לב למידת העניין שיש בקרב קהילות אחרות לסדר היום אותו אנו שואפים לקדם, אבל הניסיון בסטודיו PO מלמד אחרת. כשהיזמים פרסמו את ה'קול קורא' ופנו לקהילת המעצבים ואנשי קריאיטיב, הם הופתעו לגלות שתוך 24 שעות נרשמו כמעט מאתיים איש. בעיני זה משב רוח אופטימי ותזכורת לכך, שגם מי שלא בחר לעסוק בסוגיות חברתיות 24/7 בהחלט יכול להיות בעל עניין ולהשקיע מזמנו הפנוי בקידום רעיונות שהוא מאמין בהם.

מסתבר שההבחנה החדה שאנחנו נוטים לעשות בין אנשים הפועלים בעולם העסקי לבין אלה הפועלים בעולם החברתי היא כנראה בעיני המתבונן. סני מספר שבהרצאה בפני סטודנטים לתקשורת שאלו אותי האם יסכים לעשות קמפיין פוליטי למפלגת ימין. והוא השיב להם שהסביבה, המדינה שבה חי חשובים לו כמו כל דבר בחיים. אז נכון שקל יותר לעשות אמנות המתיישרת עם הממסד, וככה גם מקבלים יותר תקציבים, אבל מבחינתו: "אין ברירה אלא להתעמת, להפשיל שרוולים ולקפוץ למים".

דין יפרח, קופירייטר בהכשרתו, שהתחיל במשרדי פרסום, וכיום עצמאי שעובד בעיקר עם סטארטפים, מספר שלא היה מעורב פוליטית מעבר להפגנות, אבל חיפש דרך לתרום במסגרת הכישורים המקצועיים שלו, ומכל מיני סיבות לא הגיע לזה. כששמע על הסטודיו, וראה שמזדהה עם האג'נדה החליט להצטרף.

דרור שדות, דוברת במוקד לפליטים ומהגרים אחד הארגונים שהיו שותפים לפרויקט, הופתעה לטובה מהנכונות לסייע.

"פגשתי אנשים, שבעצם אמרו לי, יש לנו מקצוע, אנחנו עוסקים בו ביום יום, אבל אנחנו רוצים להקדיש מעצמנו לארגונים חברתיים, שלא תמיד יש להם כלים להעביר את המסר שלהם בצורה טובה"

"אני עובדת עם שלוש מעצבות, שמאוד מחויבות לרעיון. החלטנו על פרויקט צילום של מבקשי מקלט, להציג אותם בצורה הומנית. אנחנו עובדות כרגע על עיצוב פוסטרים, ואולי גם יהיה אירוע בבר"

שתי תובנות מרכזיות שעלו מהחיבור שנוצר בין אנשי עיצוב וקריאטיב לארגונים חברתיים. הראשונה נוגעת לכך, שלפעמים המעצבים רוצים לתת יותר משהארגונים רוצים או יכולים לקבל

רוני עושה הבחנה בין התקשרות "ספק-לקוח" ובין התקשרות לקבוצת מעצבים שמחבורת אידיאולוגית לרעיון, ומשקיעה את זמנה ללא תמורה כספית:

"הארגונים יכולים לבוא עם בקשה מאוד ספציפית. למשל עיצוב סטיקרים ופוסטרים, ולראות במעצב נותן שירות. אבל כשנוצר דיאלוג אנחנו יכולים לומר לו: 'עצור סוסים', ספר מי אתה, ואנחנו נציע את הפתרונות".

"ברגע שהגישה של הארגון היא, הנה מה שאנחנו עושים תעזרו לנו לעשות יותר טוב, הארגון גם יקבל שירות יותר טוב. למשל, בפורום החילוני עושים סדרה של סרטונים, איך הדת נכנסת לנו לתוך החיים. הסדרה לא הייתה יוצאת לפועל אם היינו צריכים לחכות שהארגון ינסח אותה. פתאום הארגון מקבל משהו עם ערך ויראלי ושיווקי מאוד גבוה שלא חשב עליו קודם".

דין מספר שאחד הארגונים פנה סביב צורך מאוד ספציפי, בזמן שחברי הקבוצה הרגישו שאפשר לנצל את הכישורים שלהם בצורה טובה יותר, ומוסיף שהמטרה שלו להיות מעורב ברמת האסטרטגיה, לייצר קמפיין שיש לו אחיזה במציאות, ולבחון איך הציבור מגיב אליו.

דרור מסכימה שלא כל פרויקט מתאים כדי ליצור שיתוף פעולה משמעותי לשני הצדדים המעורבים, ומזהה את המתח המובנה בעבודה המשותפת. מצד אחד יש את הארגונים שעוסקים בנושאים לעומק, ומגדירים צרכים ספציפיים סביבם הם רוצים סיוע, ומצד שני באים אנשי הקריאטיב ורוצים להיות משמעותיים יותר.

יכול להיות שהעבודה עם המעצבים בסטודיו מתאימה לארגונים שרוצים פרויקט כללי, כמו במקרה של המוקד לפליטים ומהגרים. "לא באנו עם פרויקט מוגדר, הרעיון לקמפיין הפוסטרים נולד מתוך התהליך המשותף".

סטיקרים נגד הכיבוש שעוצבו במסגרת סטודיו PO

תובנה נוספת נוגעת לנקודת המבט השונה ולערך המוסף שמביאים המעצבים לפרויקט
דרור מספרת שבעבודה על הפוסטרים העלו יחד את הרעיונות למסרים שרצו להעביר החוצה, אבל מבחינה אסטטית ועיצובית המעצבות הן אלה שידעו מה יעבוד. למשל בראיונות שערכו המעצבות למבקשי המקלט הן ראיינו אותם בלי תיווך של הארגון, ושאלו שאלות מאוד אנושיות כמו, מה מקור השם שלך? שאלות שצוות הארגון בדרך כלל לא פנוי לשאול, וכשהן באו לכתוב, הדברים הוצגו בדרך אחרת ממה שהארגון רגיל לו.

מה המשקל של אמנות ועיצוב בהשפעה על המציאות?
לרוני יש דעה מוצקה בנוגע לכך:

"אמנות בעיני היא אחד הווקטורים הכי משמעותיים בשינוי. האמנות פותחת את הדלת מאפשרת לך לחלום את החלום. לז'ול ורן היו רעיונות פנטסטיים שהפכו למציאות. האמנות מאפשרת לך לפחות לדמיין איך זה יהיה, איך זה יהיה שלום".

מוזמנים לדמיין, וגם לשתף בניסיון ובתובנות שלכם בעבודה המשותפת של עיצוב וקריאטיב עם מאבקים חברתיים.

עוד קצת על סטודיו PO

מה זה סטודיו PO?
מקום למעצבים ואנשי קריאטיב, שבוער בהם הצורך לשנות ולהשפיע. לצאת לרגע מהמשרד, מהמחויבויות המסחריות, מהמתח והלקוחות, ולעצב עבור הקהילה והחברה שבה הם חיים.
הסטודיו המבוסס על עבודה התנדבותית של אנשים מתחום הפרסום והעיצוב, לטובת יזמים וארגונים חברתיים, שרוצים להשפיע ולעשות את המקום הזה לטוב יותר.

מטרות הסטודיו
הסטודיו נועד לקדם את הפעילות והמערבות החברתית בקרב קהילת העיצוב והפרסום. לעשות שימוש ביכולות ובכישרונות שלכם בתחומים החברתיים והפוליטיים; לפתח את התחום של העיצוב והפרסום הפוליטי והחברתי על ידי יצירת חיבור ישיר בין אנשי מקצועות הפרסום והעיצוב, ארגונים חברתיים יחד עם ידע נלמד וניסיון נצבר; "למתג ולמצב" את תחום הקמפיינים החברתיים בקהילת המעצבים כתחום מושך ואטרקטיבי ולייצר השראה לדור הבא של אנשי העיצוב והפרסום להצטרף לעשייה החברתית; לענות על צורך של ארגונים יוזמות חברתיות באנשי מקצוע בתחום העיצוב והפרסום לטובת קמפיינים בתחומים האזרחיים והחברתיים, וכמו כן לייצר קהילה מעורבת של אנשי מקצוע מתחום העיצוב והפרסום.

מוזמנים לעקוב באתר הסטודיו ולהתעדכן מתי נפתח מחזור נוסף.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    מעניין מאד! מדהים וחשוב החיבור בין אנשים מזירות ופורפסיות שונות. לרוב זה מעשיר ומשביח את התוצרים המשותפים וזאת גם אם המפגש בין השפות השונות בהתחלה עשוי להיות מורכב ומתיש...

    כתבו תגובה