גלי בסודו |

לפודקאסט, התראיינתם כבר?

15689105_ss

הפודקאסטים נמצאים בצמיחה, ויש להם קהל מאזינים נאמן, שצמא לשמוע את מה שתקשורת המיינסטרים לא מספרת לו. אם עדיין לא יצא לכם להתראיין בעצמכם או ליזום ראיון של אנשים המתמודדים עם העוולות שהארגון שלכם מנסה לפתור, אולי הגיע הזמן שתעשו את זה.

מה ההבדל בין פודקאסט לתכנית רדיו?

רצועה בפודקאסט אפשר להגדיר כסוג של תכנית רדיו מחתרתית, שלא חלים עליה חוקי התקשורת המסורתית.

מה הכוונה? זו מדיה שלא נועדה לרצות, לא מוכתבת משיקולי רייטינג, ולא מחויבת לאקטואליה. ככזאת היא יכולה להרשות לעצמה להיות משוחררת, ולהעז להתעמק בנושא יותר מ-2-3 דקות, כמו באייטמים שגרתיים ברדיו. למשל, לקיים ראיונות עומק עם אנשים בעלי קריירות אלטרנטיבות, או סדרת שיחות על אירועים היסטוריים, מפגשים וראיונות בנושא נשים וסקס או תכנית על כלכלה והמשמעויות היומיומיות שלה בחיים שלנו.

דבר נוסף, השעון אמנם דופק, אבל יש לו קצב משלו, הפורמט הרבה יותר נזיל, והאינטראקציה שנוצרת בין המרואיין למראיין, חשובות לא פחות מהנושא עצמו.

למה כדאי לכם להתראיין לפודקאסטים?

כי אתם יכולים להביא את הנושאים שלכם ישירות לאוזניהם של כמה אלפי, אם לא עשרות אלפי מאזינים. ואין כאן עניין של בלעדיות, אתם יכולים להתראיין ליותר מאחד. מי שעושה זאת בהתמדה זה תומר אביטל, עיתונאי ופעיל חברתי "שהתלבש" על המדיה הזאת ומצליח להפיק ממנה את המיטב.

בתור מאזינה עם הרבה זמן ברכבת יצא לי לשמוע אותו בכמה וכמה פודקאסטים שונים, ובקשתי ממנו להסביר מה מניע אותו. לדבריו:

זה אמצעי חדשני להעביר מסרים. בפודקאסט יש אורך רוח ואפשרות להתעמק בנושאים. המאזינים סבלניים ובאים גם ללמוד. השתמשתי בפודקאסטים כמראיין ומרואיין להקיף סוגיות כמו שכר הח"כים, כלבי שמירה אזרחיים ושכר דירקטורים. בשאר המדיומים אני צריך להסתפק בכותרת, כמה מילים סקסיות, ומקסימום ציטוט או שניים לפני שהמאזינים כבר עוברים הלאה.

הנושא מעניין אבל גם אתם

בראיון לכלי התקשורת הממוסדת אתם בדרך כלל מביאים את הנושא. בראיון לפודקאסט אתם לרוב מביאים את עצמכם. לטוב ולרע. הריאיון יותר מעמיק, חושפני, אישי, וכדאי לקחת את זה בחשבון.

בעיני זו דווקא הזדמנות להציג את הפרסונה האישית שלכם כ"דמות עגולה", בניגוד אולי לתיאור פלקטי שהתקשורת הקצרה בזמן נוטה לצייר.

מה ואיפה?

יש לכם מחקר שעבדתם עליו, אתם מתמצאים בו לעומק ותוכלו להביא תובנות מעניינות? יכול להיות שפודקאסט כמו גיקומוני יוכל לתת לכם במה.

אתם עוסקים בסוגיה כלכלית-חברתית ורוצים להעלות אותה לסדר היום הציבורי? תבדקו מה קורה ב"כאן", למשל בפודקאסט חיות כיס, עם כתבי הדסק הכלכלי של תאגיד השידור הציבורי.

יש לכם מיזם כלכלי, תנסו את התכנית פודקאסט על יזמות חברתית, של עירד אייכלר ואפי טולדנו.

בנוסף כדאי לבדוק מה קורה בפודקאסט החדש של הסדנא לידע ציבורי, בעושים פוליטיקה עם דפנה ליאל ויש עוד, יובל מלחי מהפודקאסט 'קטעים בהיסטוריה' עשה רשימה מעניינת של פודקאסטים ישראלים.

חוץ מזה מומלץ גם לנסות את הפודקאסטים בעלי הרייטינג הגבוה, כמו פופקורן של ליאור פרנקל על קריירה בעולם החדש או גיקונומי שכבר הוזכר כאן, ולאתגר אותם עם דמויות שאולי פחות יוצא להם לפגוש בשדרה.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא קהילה

מירנה קציר | 29 בנובמבר 2023

איך לנהל שיחה עם מי שחושב אחרת

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה