חובב ינאי |

מאגר החקיקה הלאומי

טקס השבעת הכנסת ה-19 במליאת הכנסת בירושלים. מליאת הכנסת. לשכת העיתונות הממשלתית

אם יש לכם עניין בהצעת חוק שנדונה בכנסת, ואתם מעוניינים למצוא את הנוסח העדכני שלה? כנסו למאגר החקיקה הלאומי באתר הכנסת, שם תוכלו להשיג את המידע החשוב לכם תוך זמן קצר, ביעילות ובנגישות.

מאגר החקיקה הלאומי עושה סדר במידע הקיים באתר הכנסת, בכל הנוגע לחוקי מדינת ישראל, להצעות חוק שהוגשו לאורך השנים בכנסת, ולהצעות החוק שמונחות על שולחן הכנסת בזמן הנוכחי. המאגר מזהה כל הצעת חוק באופן ייחודי, ומאפשר למצוא את השינויים בנוסחים של הצעת החוק, את הדיונים השונים שנערכו בוועדות בנוגע להצעות החוק, את הפרוטוקולים מאותם דיונים, וכמובן את נוסחי החוקים לאחר שהתקבלו בקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

המאגר מאפשר לנווט בין סוגים שונים של מידע

בחיפוש אחר הצעת חוק שמעניינת אתכם תוכלו לסנן לפי שם הצעת החוק, הכנסת שבה הוגשה ההצעה, מספר הצעת החוק, סוג הצעת החוק (פרטית/כנסת/ממשלתית), סטטוס הצעת החוק, האם רק הוגשה או שההצעה התקדמה בהליכי החקיקה, ועוד פרמטרים לחיפוש מתקדם. בין החוקים שאושרו, תחת הכותרת חוקי מדינת ישראל, תוכלו למיין את החוקים לפי נושאים, לסנן לפי השר הממונה על ביצוע החוק או לחפש לפי תוקף החוק שמעניין אתכם, למשל, האם חוק מסוים תקף או שכבר פג תוקפו.

דף הבית של מאגר החקיקה מאפשר לחפש הצעות חוק או חוקים שהתקבלו או את נוסחי החוקים על תיקוניהם. לכל אחד מהשלבים הללו בהליכי החקיקה יש שדה חיפוש שמאפשר לחפש לפי שם הצעת החוק או החוק. תראו בתמונה כאן.

מתוך אתר מאגר החקיקה הלאומי

בואו נצלול לתוך חיפוש הצעת חוק, כדי להדגים את השימוש במאגר החקיקה

נניח שאני מעוניין לחפש את הצעת חוק מימון מפלגות, או בשמו הידוע חוק וי 15. חשוב להבחין בשלב הרלוונטי לדיון, למשל, פעמים רבות אומרים בשפה המדוברת חוק וי 15, גם אם החוק הוא רק בשלב ההצעה ועוד לא התקבל. חשוב גם כן לדעת מה השם הרשמי של הצעת החוק, כי השמות בשפה המדוברת לא מאפשרים לנו לחפש את הצעת החוק ביעילות.

נכניס בשדה החיפוש המפורט של הצעות החוק את שם הצעת החוק. פעמים רבות קשה לדעת מה השם המלא, או מה המספר הסידורי של התיקון לחוק מסוים. זה בסדר. מנוע החיפוש של המאגר יודע לתת תשובות גם אם שם הצעת החוק שהזנתם בשדה החיפוש הוא שם חלקי.

מתוך אתר מאגר החקיקה הלאומי

התוצאות לחיפוש מסוג זה יאפשרו לי לבחור בין מספר רב של הצעות חוק שהוגשו כדי לתקן את חוק מימון מפלגות. כמשתמש, עליי לדעת מה אני מחפש, כדי למצוא את ההצעה הנכונה, או לחפש עד שאמצא את המידע הדרוש לי. כמו כן, תוצאות החיפוש כוללות מידע שימושי, כמו מה סוג הצעת החוק (פרטית/ממשלתית) באיזו שלב הצעת החוק נמצאת, ומתי היה הדיון האחרון בהצעה.

מתוך אתר מאגר החקיקה הלאומי

בדוגמה שלפנינו, הצעת החוק הרלוונטית היא הצעת חוק מימון מפלגות (תיקון מס' 35), התשע"ז 2017. מספר הצעת החוק הפרטית (פ) הוא 2785 ומספר הצעת החוק לאחר שעברה את הדיונים בוועדה (כ) הוא 678. אם נלחץ על הצעת החוק שלנו נקבל מסך שכולל מידע שימושי רב על הצעת החוק. הנוסחים השונים של ההצעה (אם יש יותר מאחד), פרוטוקולי הדיונים בהצעת החוק במליאה ובוועדות.

מתוך אתר מאגר החקיקה הלאומי

מאגר החקיקה למחפשים מתחילים

המאגר כולל מילון מונחים, בעזרתו תוכלו לדעת מה ההבדל בין חקיקה ראשית לחקיקת משנה, מה ההבדל בין הצעה שהוגשה על ידי הממשלה או הצעה שהוגשה על ידי חבר כנסת, ולעיין בעוד מונחים שמיישרים קו לגבי עבודת החקיקה בכנסת.

מה אין במאגר החקיקה?

אין חיבור בין הצעת חוק מסוימת להצבעות עליה. החיבור הזה נמצא בתהליכי עבודה במחלקת המידע של הכנסת, ונעדכן את הפוסט כשיהיה חיבור כזה. אם תרצו לדעת איך חברי הכנסת הצביעו על הצעת חוק שמעניינת אתכם, תוכלו לעשות זאת באתר כנסת פתוחה, מבית הסדנא לידע ציבורי, או באתר הכנסת תחת הלשונית הצבעות.

מאגר החקיקה הלאומי הוא פרויקט חשוב, שיצא לפועל במידה רבה בזכות ארגונים כמו כנסת פתוחה מבית הסדנא לידע ציבורי והמשמר החברתי שפועלים, בין היתר, כדי להנגיש מידע מהכנסת אל הציבור. הפעילות של ארגונים אלו, ואולי גם של אחרים, דחפה את הכנסת קדימה אל עידן המידע. מחלקת המידע של הכנסת פועלת כדי לשפר את המאגר, וכדאי מאוד לשלוח פידבק על המאגר בכתובת המייל הזאת  legislation@knesset.gov.il, שמופיעה במאגר.

מצאתם מידע מעניין במאגר? יאללה, שתפו.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא קידום מדיניות

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה