רוצה לקבל עדכונים מבלוג שיפט?
הצטרפ.י לניוזלטר שלנו
רוצה לקבל עדכונים מבלוג שיפט?
הצטרפ.י לניוזלטר שלנו
מערכת בחירות היא תקופה של תהפוכות, ועל כן היא מבלבלת עבור כולנו, ובפרט עבור מי שפועל בזירה החברתית. מצד אחד זו תקופת הכרעות, סוערת ופוליטית במיוחד, ולכן עשויה להיות הזדמנות לעבודה ציבורית חברתית מוגברת, ומצד שני, מאופיינת בשיח פוליטי ותקשורתי רדוד, כוחני ורווי ספינים (סחרירים בעברית צחה) ומניפולציות.
חלקנו רואים את הבלגן והרעש ומעדיפים להשתבל בקונכיה, ולהמתין עד שניתן יהיה לחזור אל הפוליטיקה הרגילה, ה"נורמלית", ומנגד יש את אלה שמזהים בשמחה הזדמנויות פוליטיות ותקשורתיות בערב הבחירות, ומצליחים להתגמש ולנצל את התקופה הסוערת לטובתם.
תמיד שווה לתכנן מראש. על אף שההתרחשויות מפתיעות לחלוטין, ואולי דווקא בשל כך, תוכנית תקשורת סדורה וממוקדת שמעריכה מצב, מזהה אפשרויות ומסמנת מטרות של הארגון שלכם בזמן כזה היא קריטית. רק כך, תפעלו ביעילות, ולא תסחפו בסערה. רק כך לא תפלו קרבן לשיטפון המלל, ולא תבזבזו אנרגיה יקרה לשווא.
נסו קודם כל להבין מה יכול הארגון להרוויח ממערכת הבחירות הנוכחית. חשבו על נושאים שעלו על פני השטח, על הרוח הציבורית ועל הנסיבות בהן "פרצנו" לבחירות.
האם הנושא עליו אתם עובדים יהיה משמעותי במיוחד עבור המפלגות? האם התקשורת תעסוק בו? למשל, מערכת בחירות לאחר חקיקת חוק הלאום תעסוק קרוב לוודאי באופייה היהודי של המדינה וביחס למיעוטים. מערכת בחירות שהחלה על רקע חקירות פליליות, תעסוק בשחיתות. חשבו על הזויות שלכם בתוך הנושאים הגדולים הללו.
בד-בבד, חפשו הזדמנויות תקשורת בלוח השנה וב"ימי ציון" למיניהם: האם יש אירוע שנתי או אקטואלי שניתן להפוך אותו למשמעותי פוליטית בתקופה הזו? למשל, במערכת בחירות שבמהלכה מציינים את יום השואה, ניתן להעלות את עוני הקשישים וניצולי השואה לסדר היום.
מצד אחד התקשורת מושקעת כולה באחידות מסוימת בטלנובלת הבחירות: מי פרש, ומי יפרוש, מי חבר למי, מי זרק את מי ואיזה סקר פורסם היום. ומצד שני כל כלי תקשורת מנסה לבדל עצמו, להביא זווית מעט חדשה ולמלא את זמן שידורי החדשות המתארך. זו הזדמנות להציע להם זווית כזו, ההולמת את הנושאים והמטרות שלכם. ולנסות לגרום להם להתייחס לנושאים שאותם אתם מקדמים.
דרך חשובה להשפיע היא לגרום לפוליטיקאים מכל קצוות הקשת הפוליטית להתבטא בנושאים שעל סדר היום, הנוגעים לסוגיה שאתם מקדמים. בזמן בחירות הפוליטיקאים חייבים במה. הם נודדים יום ולילה בין כנסים לחוגי בית, ומנסים בכל דרך לתקשר עם הבוחרים. בשעה שגורלם הפוליטי על כף המאזניים, הם יעשו הרבה בשביל כל אזכור בתקשורת. זה הזמן לבקש מהם להתבטא ולהבטיח הבטחות.
מפו מיהם הפוליטיקאים הרלוונטיים עבורכם, שעשויים למלא תפקיד משמעותי, ושיש להם כוח ברשתות החברתיות. פנו אליהם ובקשו מהם להתייחס אליכם –בכנס מצולם, בחוגי בית סגורים, בשבתות תרבות או בעמוד הפייסבוק שלהם. שאלו אותם שאלות כאשר הם עולים לשידור חי או מתקשרים עם בוחרים, ואלצו אותם להגיב.
דרשו מהם להצהיר במפורש ובבירור שהם תומכים בעמדה שלכם, כפי שניסחתם בדייקנות בפנייה אליהם. צלמו אותם עם שלט: "אני מתחייב לפעול למען ….". ולא לשכוח: לתעד, לתעד, לתעד!
יש המון הזדמנויות לאינטראקציה אזרחית עם פוליטיקאים בזמן בחירות. זו התקופה בה אין להם מפלט! נצלו זאת כדי לתבוע מענים, לבקש ולדרוש וללחוץ.
הכירו את חוקי הבחירות – קראו את חוקי הבחירות ועמדו בהם. אפשר להיות אפקטיביים כארגון ולהציף נושאים חשובים לסדר היום בזמן התוסס של הבחירות, מבלי להפר את החוק. חשוב להיות אחראיים ומודעים למה מותר ואסור לעשות.
לעיתים תקופת הבחירות עלולה לערבל את העבודה הארגונית ולהטות אותה מהמסלול. אם נעצור ונסמן בבירור מטרות ריאליות להשגה בשלושת חודשי הבחירות, ודרכים ייחודיות לתקופה זו להשגתן, נוכל להפיק מקלחת הבחירות הרבה יותר.
בהצלחה!
וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג
תגובות
כתבו תגובה