יוליה בנימין |

איך לעבוד עם גאנט תוכן בסושיאל?

גאנט תוכן לסושיאל

איך אתן מחליטות איזה תוכן להעלות לרשתות החברתיות של הארגון שלכן, ומתי?
במסגרת הייעוצים שאני מעניקה למנהלי דיגיטל או דוברות המנהלות גם את הרשתות החברתיות בארגונים, אני נחשפת לצורות עבודה מגוונות. ברוב המקרים, הפרסומים שעולים הם ספונטניים – בהתאם לאירועי השעה הארגוניים או החדשות האקטואליות, ואין תכנון של הפרסומים לטווח הבינוני והארוך יותר. צורת עבודה זו אמנם גמישה ויתרונותיה בצידה, אולם, החיסרון הגדול הוא פספוס הזדמנויות לייצר תוכן מעמיק יותר, הקשור לתחומי הפעילות של הארגון. כזה שנותן ערך מוסף ממשי לגולשים, ויגרום להם להמשיך ולהתעניין בפעילות שלכן. בנוסף, שימוש בגאנט תוכן, מאפשר עבודה רגועה ומסודרת יותר, מעודד יצירתיות, ומסייע ביישום התכנית התקשורתית האסטרטגית הכללית.

ככלל, אני ממליצה לעבוד עם גאנט תוכן הכולל כ-2-3 "עוגנים" בשבוע – כלומר, אירועים או פוסטים הידועים מראש, ולהעלות פרסומים אקטואליים אד-הוק.

מהו גאנט תוכן ואיך הוא נראה?

גאנט תוכן הוא תכנית פרסומים תקופתית, הכולל רעיונות ואירועים שונים, שאנחנו ממפים מראש. אפשר להכין את הגאנט על גבי קובץ וורד, אקסל, תכנת ניהול פרוייקטים כמו מאנדיי או כל תכנה אחרת – ובלבד שהפורמט נוח לשימושכן האישי. אישית, אני אוהבת להכין את הגאנט על גבי קובץ אקסל או וורד, לתקופה של 4 – 6 חודשים בכל פעם, ולפשט אותו ככל האפשר. כך למשל הוא נראה אצלי בשלב הראשון.

גאנט תוכן רייק

זהו גאנט בסיסי ופשוט שאפשר לשנות בהתאם לצרכים שלכן. כך למשל, אם אתן מפעילות חשבונות במספר רשתות ויש לכן כמות רבה של פרסומים, כדאי לעבוד עם קובץ אקסל המחולק לימים (עמודות) והרשתות השונות (שורות), ולסמן בצבעים שונים את הפוסטים המיועדים לכל רשת; אפשר גם להוסיף ליד כל פרסום האם הוא מבוסס על טקסט, גרפיקה או סרטון, ובכך לייצר תמהיל מאוזן יותר של פוסטים מסוגים שונים וכד'. כאמור, אני אוהבת לפשט את הגאנט ככל הניתן, על מנת לקבל מבט-על של התכנים והמסרים שלי, אבל בסופו של יום, הגאנט אמור לעזור לכן – ולכן מומלץ שתעצבו אותו לפי צרכיכן הקונקרטיים.

מה נכנס לתוך גאנט תוכן?

לפני שעונים על השאלה הזו, כדאי לשאול את השאלה האסטרטגית הגדולה יותר: מה מטרת הפרסומים שלכן. זכרו שהסושיאל הוא אמצעי לקידום מטרות הארגון או המאבק, ולא מטרה בפני עצמה. לכן, לפני הכל, כדאי לענות על השאלות הבאות:

  1. מי הם קהלי היעד שאליהם רוצים להגיע ובאיזו רשת חברתית הם נמצאים?
    למשל, קהל היעד שאני רוצה להגיע אליו דרך ערוצי הסושיאל של שתיל הם עובדות ועובדים של ארגוני חברה אזרחית, בשלל תחומים (אנשי פיתוח משאבים, מקדמי מדיניות, דוברות ומנהלי סושיאל, מנהלות, וכו'), פעילים חברתיים, אקטיביסטיות וכד'. הציבור הכללי למשל הוא לא אחד מקהלי היעד המרכזיים שלי, ולכן הרעיונות והתכנים שאני אכניס לגאנט שלי, יהיו מנוסחים בהתאם.
  2. מה המטרות? ומהי ההנעה לפעולה הרצויה כתוצאה מהפרסומים בסושיאל?
    אחת המטרות הנפוצות של ארגוני שינוי חברתי היא השפעה ושינוי תודעה ביחס לנושאי העיסוק שלהם. כדי להגדיל את סיכוי ההצלחה, חשוב שהתוכן יהיה אטרקטיבי ומעניין דיו, או במילים אחרות, ייתן ערך מוסף. תוכן חדש, בעל פרספקטיבה רעננה, מעמיק (במגבלות המדיום כמובן), רלבנטי (!) ואקטואלי הוא תוכן שלטווח הארוך יגרור יותר מעורבות של הגולשים, וייצר יחסים בין הצדדים.
  3. מהו מסר העל שלכם?
    מומלץ לנסח מראש מסר/י-על שינחו אתכם בניסוח היומיומי של הפוסטים. מסרי העל לא אמורים לחזור בכל פוסט ופוסט, אך הגדרה מדוייקת שלהם, תדייק אתכם בבחירת הנושאים לפוסטים ובניסוח המסרים השוטפים שלהם. כך למשל, מסר על של ארגון הנאבק בגזענות, יכול להיות: "גזענות פוגעת בכולנו". בהתאם למסר כזה, אפשר לייצר פוסטים הממחישים את הרעיון עם דוגמאות קונקרטיות לחלחול של גזענות במערכות הבריאות והחינוך והאופן בו הציבור הכללי מושפע מכך, נתונים סטטיסטיים על התופעה, מחקרים המראים כיצד למשל גיוון במקומות העבודה תורם להצלחה, וכד'.

אחרי שענינו על השאלות הגדולות, אפשר לצלול לתוך הגאנט ולייצר עוגנים. במקרים רבים תגלו שעצם המיפוי הטכני של ימים מיוחדים, יעזור לכם לחשוב על רעיונות יצירתיים לפוסטים רלבנטיים.

העוגנים לגאנט תוכן יכולים להתבסס על מקורות שונים

  • מועדים, חגים, אירועים כלליים וימים בינלאומיים שקשורים לפעולות הארגון, ואפשר לייצר סביבם מראש תוכן. כך למשל, ניתן לשבץ ימים בינלאומיים רלבנטיים של האו"ם, את חגי הדתות השונות בישראל, ימים מיוחדים וכד', ואפילו ימים לא רשמיים או הומוריסטיים שמתכתבים עם התכנים שלכם.
  • אירועים פנים-ארגוניים המתוכננים בחודשים הקרובים, ושאפשר לייצר סביבם תכנים (לפני, תוך כדי או אחרי, בהתאם לאופי האירוע)
  • קמפיינים בנושאים שונים – החל מגיוס המונים, דרך שיווק ועידוד הרשמה לכנסים שונים, ועד לציון אירועים חגיגיים. כך למשל, במהלך שנת 2022 חגגנו בשתיל 40 שנים להיווסדו. את הפוסטים השונים שקשורים למאורע, ושהתפרסמו לאורך מספר חודשים, מיפיתי ותכננתי מראש, כך שיווצר תמהיל מאוזן המתכתב עם שאר התכנים השוטפים שלנו.
  • יוזמות מקוריות לפוסטים בודדים או סדרות של פוסטים, סרטוני וידאו, ראיונות, סדרות רשת וכד'.

בתמונה: גאנט בגיבוש הכולל את האירועים הרלבנטיים

גאנט תוכן מועדים

לאחר ששיבצנו את האירועים הארגוניים והמועדים הכלליים, אפשר להתחיל ולשבץ את הרעיונות לפוסטים ספציפיים, על פי האסטרטגיה שקבענו מראש – בהתחשב בקהלי היעד, המטרות והמסרים שאנחנו רוצים להעביר הלאה. כך למשל, ארגון העוסק בזכויות אדם, יכול להחליט שבמהלך חודש פברואר, לקראת ה-8 במרץ (יום האישה הבינלאומי), הוא יפרסם ברשתות החברתיות סדרת פוסטים/סרטונים הקשורים למעמד האישה מזוויות שונות (פליטות מלחמה, מהגרות עבודה, אמהות חד הוריות, וכד'), ושתמותג תחת מסר על שנוסח מראש, ואף בשפה גרפית אופיינית לסדרה. ארגון העוסק במעמד הבדואים בנגב או בכפרים הלא מוכרים, יכול "לנצל" את יום המים הבינלאומי החל במרץ בכל שנה, על מנת להציף את הנושא הכאוב של החיבור לתשתיות; ואילו ארגון העוסק בזכויות עובדים, יכול לאסוף ולפרסם נתונים עדכניים על העבודה המאורגנת בישראל לקראת ה-1 במאי.

ואם נמשיך את ההדגמה על הגאנט של שתיל, כך הוא נראה בשלב הסופי

גאנט תוכן מלא

והמלצה אחרונה לסיום,

אל "תתאהבו" בגאנט התוכן שלכם!:)
במילים אחרות, אפשרו לעצמכם גם מידה של גמישות לפי הצורך, הזזה של פוסטים, מחיקה או הוספה של תכנים חדשים. בסופו של יום הגאנט הוא מעין "מגדלור" שתורם לסדר, ארגון, עקביות והוצאה לפועל של האסטרטגיה התקשורתית, השתמשו בו בהתאם.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה