מיכל סלע |

חוק וי 15 וחוקי הבחירות – כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון

פלאש 90

רק לפני, הערה חשובה: הפוסט הזה הוא לא במקום ייעוץ משפטי. אם יש לכם שאלות או תהיות, תתייעצו עם יועץ משפטי שמצוי בנושא. ועכשיו, מת-חי-לים.

בבחירות 2015 תנועת וי 15 שיצאה בקמפיין להחלפת נתניהו ולהעלאת אחוזי ההצבעה, בלטה מאוד בשיח הציבורי והטרידה את הליכוד שהגישה נגדה עתירה לוועדת הבחירות המרכזית, אך זו נדחתה על ידי יו"ר הוועדה השופט ג'ובראן. בתגובה, לאחר מערכת הבחירות, החליטו בליכוד לחוקק חוק שיגביל פעולות ארגונים בזמן בחירות – החוק זכה לכינוי "חוק וי 15".

אז מה החוק אומר?

החידושים העיקריים בחוק הם ההגדרות החדשות של "מאגר מידע", "פעילות בחירות", ו"גוף פעיל בבחירות".

מאגר מידע – מאגר ובו פרטים מזהים של בוחרים לצד מידע על כוונות ההצבעה שלהם לשם הסעת בוחרים ביום הבחירות לשם הבטחת הצבעתם בשל כוונות ההצבעה שלהם או לצורך פנייה ישירה בתקופת הבחירות לבוחרים בעלי עמדות פוליטיות מסוימות שמטרתה להשפיע עליהם להצביע בעד רשימת מועמדים מסוימת או להימנע מלהצביע בעד רשימת מועמדים מסוימת או תעמולה באמצעות מודעות פרסום, שמטרתה להשפיע על בוחרים להצביע בעד רשימת מועמדים מסוימת או להימנע מלהצביע בעד רשימת מועמדים מסוימת.

פעילות בחירות – אחת מהפעולות הבאות שאינה מבוצעת על ידי מפלגה או על ידי גוף הקשור לסיעה: יצירת מאגר מידע האמור לעיל ו/או פנייה ישירה לבוחרים בעלי עמדות פוליטיות מסוימות ו/או תעמולה באמצעות מודעות פרסום, שמטרתה להשפיע על בוחרים להצביע בעד רשימת מועמדים מסוימת או להימנע מלהצביע בעד רשימת מועמדים מסוימת ו/או הסעת בוחרים ביום הבחירות לכנסת, שלא לפי חוק ושלא בתמורה מלאה.

גוף פעיל בבחירות – גוף שעוסק בפעילות בחירות בהיקף של מעל 100,000 ₪ הנדרש להירשם אצל מבקר המדינה ולדווח על פעולותיו

יש להדגיש: ההגדרה "פעילות בבחירות" מתייחסת לפעילות של גוף או ארגון ביחס לכוונות ההצבעה של בוחרים פוטנציאליים (מאגר מידע, הסעה) או לפעילות קמפיינית בעד או נגד רשימת מועמדים (פנייה ישירה, מודעות פרסום בעד או נגד מפלגה או מועמד). הגדרה זו לא מתייחסת לנושאים רחבים, כמו למשל בעד/נגד פתרון שתי מדינות/שילוב נשים/גיוס/צדק חברתי (כל עוד הטענה היא לא ביחס למפלגה/מועמדת מסוימת).

החוק מגדיר רמות שונות של פיקוח, מגבלות ודרישות מה"גוף פעיל בבחירות" בהתאם להיקף פעילותו הכספית. בנוסף, על הגופים שיוגדרו כ"פעילים בבחירות" יחולו הגבלות מימון גם אחרי תקופת הבחירות, ועד מערכת הבחירות הבאה.

איך ייאכף החוק?

מפלגות שרצות לכנסת יוכלו להגיש תלונה לוועדת הבחירות המרכזית נגד גוף שלטענתן עוסק בפעילות בחירות. ועדת הבחירות המרכזית רשאית להוציא צו מניעה נגד פעילות של גוף או ארגון בזמן הבחירות. הסעיף הזה מעלה חשש שמפלגות יתישו משפטית ארגונים הפועלים בשטח, כדי שיתעסקו בצווי מניעה, עורכי דין וחוקי הבחירות במקום בפעילותם בשטח. שימוש לרעה בסעיף זה עלול להפוך את מערכת הבחירות לשדה קרב משפטי.

מה זה אומר על ארגוני החברה האזרחית?

אתם לא רוצים להיחשב כ"גוף פעיל בבחירות" מכיוון שאתם אכן לא גוף כזה ואתם לא רוצים להיחשף לסנקציות של החוק הכוללות קנסות לארגון ולמגבלות על גיוס תרומות לאחר הבחירות.
אתם לא רוצים לעבור על החוק, גם אם בשל חוסר מודעות או ידיעה שלו.

איך נמנעים מלעבור על חוק וי 15 ועל חוקי הבחירות בכלל?

אל תתחכמו מול הוראות החוק. אפשר וצריך להשמע לחוק ולהשאר אפקטיביים.

אל תסיעו בוחרים ביום הבחירות, מכיוון שהם מצביעים למפלגה מסוימת או נגד מישהו מסויים.
לדוגמה – אסור להוציא הסעה למצביעי מפלגה מסוימת אבל מותר להוציא הסעה מיישוב מסוים כי הוא מרוחק מהקלפי שלו.

דברו על אג'נדות ונושאים שתופסים לגבי יותר ממועמד או מפלגה אחת, ולא על מועמדים או מפלגות יחידים ומסוימים.
לדוגמה – אסור לפרסם כרזה עם פניו של מועמד מסוים והכיתוב "אל תצביעו לו". אך מותר לפרסם כרזה עם מספר ראשי מפלגות ולכתוב "אל תצביעו למי שתמך בחוק X", אסור להגיד לא מצביעים למפלגה מסויימת כי אין שם ייצוג לנשים, אך מותר לומר: לא מצביעים למפלגות ללא ייצוג נשים ולשים תמונה של כמה מפלגות.

ארגון רשאי לפעול לעידוד הצבעה באופן כללי של חברי הארגון ו/או של התושבים באזור בו הארגון פועל , כל עוד לא משתמעת מפעילותו קריאה להצבעה עבור מפלגה או רשימת מועמדים מסוימת או עבור מועמדים מסוימים.

אסור לארגון להעמיד לרשות מפלגות ו/או מועמדים/ות מימון ישיר או עקיף, כוח אדם, שירותי משרד, רכבים, ציוד, מקום התכנסות, כיבוד וכו' או שווה ערך להם. איסור זה כולל הפצה, העברה או שימוש ברשימות חברים/ות או ברשימות תורמים/ות לטובת מפלגות ו/או מועמדים/ות.

אם אתם פעילים או מועסקים במפלגה או בגוף פוליטי אחר המעורב בבחירות, הימנעו מלעסוק בכך במהלך שעות העבודה בארגון ובשום מקרה אל תשתמשו במתקני הארגון או במשאביו באופן ישיר או עקיף לצורך פעילותכם הפוליטית.

התמודדות עם תלונה על ארגונכם בוועדת הבחירות תגזול מכם משאבי זמן וכסף. אפשר להימנע ממנה אם תעמדו בחוק, ועדיין ניתן לנהל קמפיינים אפקטיביים כדי לקדם את מטרות הארגונים.

לארגוני החברה האזרחית יש חופש ויכולת פעולה נרחבים בזמן מערכת בחירות. ניתן להעלות כל נושא ואג'נדה בתקופה זו, וחשיבותם של הארגונים רבה ומשמעותית במימוש חופש הביטוי ועבור החברה הדמוקרטית שלנו. היכרות ותשומת לב לחוקים ולאופן בו ניתן לפעול עבור החברה הישראלית במערכת בחירות יסייעו לכם לעבוד באופן אפקטיבי.

הכתוב כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי. אם יש לכם ספקות או תהיות לגבי פעילותכם, פנו לייעוץ משפטי.

למידע נוסף, וכאמור לא במקום יעוץ משפטי אתם יכולים לפנות לחובב ינאי, מקדם מדיניות, שתיל hovavya@shatil.nif.org.il

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה