יוליה בנימין |

טרנדים ומגמות ברשתות החברתיות לשנת 2025

טרנדים רשתות

מה יהיו הטרנדים ברשתות החברתיות לשנת 2025? בתקופה שבה העולם חווה שינויים בקנה מידה היסטורי ובקצב מטאורי, ובמציאות שבה הלא-ודאי הפך לדבר הוודאי היחיד, ניסיון לענות על השאלה הזו הוא אתגר גדול אפילו יותר מאשר בשנים קודמות. ברמת חוזי הטרנדים עצמם הדבר דורש אומץ, שלא לומר – יהירות. ובכל זאת, הנה כמה מהמגמות שאנחנו יכולות להצביע עליהן כעת.

1. טרנדים ברתות החברתיות: שינוי במפת הפלטפורמות

השינויים בטוויטר (X)

שתי רשתות מרכזיות חוות בימים אלה שינויים דרמטיים אשר עשויים להדהד ולהשפיע על מפת המדיה כולה – כל אחת בדרכה. הראשונה, טוויטר ("X"), שאמנם נחשבת לרשת קטנה יותר מבחינת מספר המשתמשים החודשיים הקבועים, אך היותה פופולארית במיוחד בקרב הברנז'ה, פוליטיקאים, משפיענים ומעצבי דעת קהל ברחבי העולם, הופכים אותה לשחקנית חשובה.

אילון מאסק שרכש אותה בשנת 2022, החליט לא רק לשנות את שמה ל-"X" אלא גם להרחיב מאד, שלא לומר "מידי" את חופש הביטוי בה, ומאז היא שינתה את פניה ללא הכר. תופעות של פייק ניוז, גזענות, אנטישמיות והסתה התרחבו והעמיקו. בחודשים האחרונים, לצד נטישה של מפרסמים, אפשר גם לראות נטישת משתמשים ומעבר למתחרה "בלוסקיי" שהוקמה על ידי ג'ק דורסי (מי שייסד את טוויטר עצמה), ואף חסימה גורפת בברזיל.

בשבועות שעברו מאז הבחירות בארצות הברית ועד לכתיבת שורות אלה, נוספו לבלוסקיי כ-10 מיליון משתמשים חדשים, חלקם "מאוכזבי X" שמגיעים מהצד הליברלי של המפה הפוליטית. בין הנודדים גם לא מעט צייצנים ישראלים ותיקים, אך האם אכן מדובר בתשובה המוחצת לטוויטר? מוקדם לומר. ניסיונות קודמים כשלו בניסיון להציב תחרות ל-X. קחו למשל את Threads של מארק צוקרברג רשת שנהנתה מפופולריות אדירה בשבועות הראשונים להשקתה, אך לא הצליחה להפוך לשחקן המוביל בתחום כפי שהתיימר. אמנם מספר המשתמשים ב-X צנח מכ-611M ל-588M, ועדיין, ל-Threads יש רק 275M משתמשים, ובלוסקיי – חרף הגידול המרשים – ניצבת על כ-26M בלבד (נכון לעכשיו).

מה יהיה עם טיק טוק?

הפלטפורמה השנייה שניצבת בפני אתגר הרבה יותר משמעותי היא טיקטוק הפופולרית. החשש מפני היותה אמצעי ריגול סיני הביא את הנשיא ביידן לחתום על צו נשיאותי המחייב את חברת האם הסינית שלה בייטדאנס למכור אותה לחברה אמריקאית. לאחרונה דחה בית המשפט העליון בארצות הברית את הערעור של בייטדאנס, וקבע כי אם החברה לא תימכר עד 20 בינואר 2025 פעילותה תיסגר במדינה.

האם הנשיא הנבחר דונאלד טראמפ שיושבע באותו יום ממש יבטל את הצו? המתנגד הנחרץ של הפלטפורמה שינה ברבות השנים את עמדתו (בעיקר בשל לחצים עסקיים של תורמיו), אך כאמור – דבר לא ודאי. אם טיקטוק אכן תיחסם בארצות הברית מטא תהיה המרוויחה העיקרית, והאדוות של החסימה בארצות הברית ישפיעו מפת המדיה החברתית בעולם כולו.

2. יותר בינה מלאכותית, יותר וידאו

כלי הבינה המלאכותית נכנסו לשימוש שוטף של מנהלי שיווק לצרכי כתיבה, עיצובים גרפיים, ניסוח מסרים ודיוק קהלים. כ-70% ממנהלי השיווק בארצות הברית כבר משלבים כלי AI בפעילויות המקצועיות הקבועות שלהם, ו-99% השתמשו בהם לצרכים פרטיים או מקצועיים כלשהם.

חברות המדיה החברתית – בראשן מטא –ימשיכו להסתער על התחום ולהציע כלי AI שישולבו כבר בתוך המערכות עצמן, לצד המשך שיפור כלי הטירגוט מבוססי ה-AI לצורך פרסונליזציה מקסימלית של הפרסומות הממומנות. הצד השני של המגמה יהיה הגברת האתגר החברתי מול מפיצי פייק ניוז והצפת הרשת בתמונות מפולטרות וסרטונים מזויפים באיכות גבוהה שיהיה קשה לזהות ככאלה.

גם הוידאו ימשיך יתחזק: כבר עתה האלגוריתם של מטא נותן עדיפות בחשיפה לסרטוני וידאו על פני טקסטים או תמונות סטילס, וגם X פועלת בכיוון זה. ובהתאם לרוח התקופה – הדגש יהיה על סרטונים קצרים – רילז (מטא), שורטס (יוטיוב) וטיקטוק.

עם זאת, ואולי דווקא בשל המגמות הנ"ל, דבר אחד לא ישתנה: הצורך באותנטיות. בעולם של AI, פוסטים מהונדסים היטב והצפת תוכן, אותנטיות ומתן ערך מוסף ממשי לגולשים יישארו שם המשחק. מנהלי שיווק שלא ידעו לתקשר עם הקהל שלהם בצורה אמינה ורגשית, ימצאו את עצמם מאחור.

3. המשך התחזקותן של הקהילות הדיגיטליות

קהילות דיגיטליות הוא אחד מהטרנדים המרכזיים ברשתות החברתיות שימשיך ללוות אותנו גם השנה. התמורות החברתיות שחווה העולם המודרני, תופעות של ניכור ואינדיבידואליזם מחד, והצורך האנושי הבסיסי בהשתייכות לקהילה וקבוצה, מביאים לשגשוגן של קהילות דיגיטליות – קבוצות וואצאפ, טלגרם, פייסבוק וכד', ומעקב אחרי דמויות רבות השפעה שמייצרות מכנה משותף בין פרטים רבים.

במקביל, עולם הפרסום השתנה – לא עוד מודעות אחידות שמתפרסמות במדיה הכללית, אלא שיווק מותאם לקהלים רלבנטיים בלבד, עם מסרים נפרדים ומותאמים. אנשי סושיאל ומנהלי שיווק יצטרכו לא רק לאמץ חשיבה תקשורתית דינאמית, אלא גם למצוא דרכים ולהיעזר במומחים מתחום ניהול הקהילה כדי להצליח במשימתם. הפרסומים יהיו יותר מוכווני נישה ונראה יותר שיתופי פעולה עם "משפיעני/ות" רשת שנתפסים כאותנטיים.

4. רגולציה

הדאגה הגוברת לבריאות הנפשית של המשתמשים, במיוחד בני הנוער והצעירים, כמו גם היותן אמצעי להשפעה פוליטית, מתחילות לעורר (אם כי באיחור) את תשומת ליבן של מדינות שונות. ראש ממשלת אוסטרליה למשל הודיע על כוונתו לאסור שימוש ברשתות חברתיות לבני נוער מתחת לגיל 16; צרפת חוקקה כבר לפני כשנתיים חוקים המחייבים את הרשתות לבדוק את גילאי המשתמשים ולדרוש אישור הורים אם הם בני פחות מ-15; ברזיל חסמה את טוויטר; וטיקטוק כאמור ניצבת בפני סכנת חסימה בארצות הברית.

עם זאת, לא נראה כי יחול שינוי דרמטי בעניין. כוחם והשפעתם של תאגידי המדיה עדיין ענק לעין שיעור; יחד עם גישתו המקלה של הנשיא הנבחר דונאלד טראמפ לנושא וקשריו עם בעלי העניין דוגמת אילון מאסק שלקח חלק פעיל בקמפיין ותוגמל לאחרונה במינוי בממשל שלו, ומארק צוקרברג שנפגש איתו אחרי הבחירות כחלק מהמאמצים לשקם את יחסיהם (אחרי שחשבון הפייסבוק של טראמפ נחסם בעקבות אירועי הקפיטול), נראה כי אין לענקיות סיבה אמיתית לדאגה.

השינויים במפת הפלטפורמות, האימוץ הגובר של כלי AI, והתחזקות הווידאו הקצר הם רק חלק מהטרנדים המרכזיים ברשתות החברתיות לשנת 2025. מגמות אלו ידרשו ממנהלי שיווק להסתגל במהירות ולחדש אסטרטגיות.

 

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא אתרים ודיגיטל

גלי בסודו | 28 בנובמבר 2024

בשביל מה צריך דוח ביצועים לאתר?

מאיה שביט | 9 בספטמבר 2024

איך להשתמש בכלי AI בארגון?

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה