אלינור סידי |

איך מגייסים כספים מהממשלה?

גיוס כספים מהממשלה

הממשלה היא מקור המימון המרכזי לעמותות בישראל. נשמע מוזר, נכון? אבל זה לגמרי נכון, ונכון שבעתיים במקרים של עמותות נותנות שירותים כגון חינוך, בריאות ורווחה. לעומתן אחיותיהן, עמותות לשינוי חברתי נוטות פחות לבקש כסף מהממשלה, אבל הפוסט הזה נועד לעודד אתכם לפנות, להגיש ולאתגר את הממשלה גם בסדרי עדיפויות שלה במימון מטרות ציבוריות.
בגדול, ניתן להתקשר עם הממשלה ב: מימון בבסיס התקציב, תמיכות או מכרזים לקנית שירותים. אם אתם צריכים לזכור רק דבר אחד מהפוסט הזה – תזכרו את זה. אם נשאר לכם עוד קצת מקום פנוי במח, נסו לזכור שגם לרשויות מקומיות יש תקציב , ולא רק למשרדי ממשלה.

מימון מבסיס התקציב

הוא הכי פחות שקוף. תצטרכו כרטיס חכם למערכת מרכב"ה ולבדוק בתוכה אילו תקנות תקציביות קיימות ומתי ניתן לגשת אליהן. נראה שלעמותות לשינוי חברתי יש מעט מאד מידע "פנימי" על אילו תקנות קיימות וכמה כסף יש בהן. אנחנו מעודדות אתכם לחקור, לשאול עמותות דומות, לברר עוד מידע ולנסות לעודד שקיפות בסעיף הזה.

תמיכה

תמיכה שונה ממימון בבסיס התקציב – המשרד יכול לשנות את סכומה ומטרותיה ואינו מחוייב בתקציב המדינה. משרדי הממשלה מפרסמים כל שנה מבחני תמיכה עבור המטרות שבהן עם תומכים השנה, והמטרות עשויות להשתנות.
מה עושים אם המטרה שלשמה פועלת העמותה שלנו לא מופיעה ברשימת המטרות שהמשרד הממשלתי או הרשות המקומית מוכנים לתמוך בהן? קחו דוגמה מהבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות (ע"ר)! כסף ממשלתי הוא כסף ציבורי והחלוקה שלו חייבת לפי חוק להיות שקופה ושוויונית. אם אתם סבורים שהרשות\המשרד מחלקת כספי ציבור בצורה לא חוקית – ניתן להיאבק, לעשות לובי ואפילו לעתור לסעד משפטי. הבית הפתוח עתר במשך שנים נגד עיריית ירושלים וטען כי הקהילה הלהט"בית בעיר צריכה להיות ממומנת בצורה שוויונית, ואכן, לאחר שנים של עתירות – בג"ץ הכריע לטובתו וחייב את עיריית ירושלים להקצות כספי ציבור בצורה חוקית.

שניה לפני שאתם מגישים עתירה נמליץ על פגישת קפה עם מנכ"לית המשרד הממשלתי או ראש מחלקת תמיכות ברשות המקומית. נסו להסביר את הצורך במטרה שלשמה אתם פועלים ואולי תגלו אוזן קשבת. אם זה לא עובד – הפעילו לובי! צרו קשר עם חברי מועצה אוהדים, מחזיקי תיקים שיש להם נגיעה בנושא שלכם, מנהלי מתנ"סים מקומיים ומנהלות מחלקות בעירייה (או מנהלות אגפים במשרד הממשלתי).

מכרזים לקניית שירותים

אנחנו מתכוונות פה לאפשרות שהעמותה שלכם תמכור את שירותיה למשרד הממשלתי או לרשות המקומית. אפשר לגשת למכרזים ולהפוך לספק שירות. על פי רוב, כשמדברים על קניית שירותים מדובר על שירותים כמו הפעלת מרכזי יום לאוכלוסיה, בתי מחסה וכן הלאה אבל אפשר גם לקבל תקציב עבור פרוייקטים קטנים כמו מחקרי שטח שעשויים לשרת את עבודת אותו משרד.
בנוסף, אם העמותה שלכם מפעילה שירות ברמה הלוקאלית שחיוני לרשות המקומית – ייתכן שתוכלו למכור לה את שירותיכם.

דרכים נוספות למימון מהמדינה:

עזבונות

כמעט לכל משרד ממשלתי יש קרן עזבונות משל עצמו אבל כשאומרים "עזבונות" מתכוונים בדרך כלל לקרן העזבונות המרכזית כוללת את כספי העיזבון שהורישו אנשים למדינת ישראל, או עיזבון שאין לו יורשים. הקרן מנוהלת על ידי האופטרופס הכללי וגם אליה ניתן לפנות בבקשה לתרומה. למידע נוסף. קרן העזבונות נודעה בביקורת בשנים האחרונות על תהליך ההגשה הסבוך במידה לא פרופורציונלית לסכום שאותו ניתן לקבל וכן על העדפה במימון מטרות בתחום הדת, על חשבון מטרות אחרות. ההמלצה שלנו –לפני שאתם ניגשים, תבדוק עלות מול תועלת ואם בכלל שווה לכם לגשת לאפיק הזה.

רשויות מקומיות

כאמור, בדומה למימון ממשרדי ממשלה, ניתן להתקשר עם הרשות המקומית דרך קניית שירותים או תמיכה ממש. אל תשכחו שהרשות המקומית עשויה להעניק מבנה לעמותה או "סתם" הנחה או פטור מארנונה על המשרד שאתם שוכרים. גם כאן מדובר בהנחות שעשויות להסתכם בהרבה מאד כסף.

איפה מוצאים?

ממשרדי ממשלה – כפי שציינו, מימון מבסיס התקציב לא מפורסם נכון לכתיבת שורות אלו. תמיכות תוכלו למצוא באתר ג'וביז של הלמ"ס,שמרכז את כל הקולות הקוראים שמפורסמים על ידי משרדי ממשלה עבור תמיכות. את מבחני התמיכה לתמיכות תמצאו באתר גיידסטאר. ג'וביז גם מרכז את כל המרכזים שמוציאים משרדי הממשלה כאן.

ועדת העזבונות – מפרסמת קול קורא באיזור פברואר, ואנחנו ממליצות לעקוב באתר שלהם.

רשויות מקומיות – מחוייבות לפרסם קולות קוראים בעיתון המקומי או הארצי. יש לעקוב אחרי פרסומים ואחרי אתר האינטרנט של הרשות.
עוד לינקים ורעיונות תמצאו בפוסט הרשימות הגדול.

חשוב לדעת

  1. את הכסף תקבלו רק לאחר ביצוע וגם אם התקציב שהוקצה לכם הוא עבור רבע מתקציב הפרויקט תצטרכו להראות הוצאות של 100% מהפרויקט כדי לקבל את הכסף.
  2. ניסיון מוכח הכרחי – עמותות מתחת לגיל שנתיים לא יכולות לקבל מימון ממשלתי. יש צורך בהוכחה של ניסיון קודם בהפעלת הפרוייקט.
  3. חובה להציג אישור ניהול תקין בתוקף.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה