תני פרנק |

הבחירות הסתיימו? רגע, עוד אל תקפלו את השלטים

Photo by Hadas Parush/Flash90

הבחירות לרשויות המקומיות מאחורינו. בחודשים האחרונים ראינו קמפיינים, מודעות על אוטובוסים, שלטי חוצות. הכל כדי לשכנע אתכם, מצביעים פוטנציאליים, להצביע למועמד זה או אחר בעיר שלכם. הבחירות לרשויות המקומיות, כמו כל מערכת בחירות, מייצרות הרבה רעש. חוגי בית, אירועים ציבוריים, ביקורים פומביים. חברי מועצה שלא שמעתם עליהם עד אותם חודשיים אחרונים הופיעו בפתח דלתכם או חייכו אליכם מהשלט המתנופף על המרפסת של השכנה. הנטייה של פעילי החברה האזרחית היא להוריד את שלטי המחאה יחד עם שלטי הבחירות. אך אסור לשכוח שדווקא עכשיו מתחילה תקופה משמעותית ביותר שתשפיע על קווי המדיניות של המועצה הנבחרת וראש העיר הנבחר.

המו"מ הקואליציוני

אף על פי שהרוחות אכן נרגעו במרחב הציבורי, בחדרי העירייה האורות דולקים והנבחרים החדשים פועלים במרץ. הם לא נכנסו לתפקידם עדיין, זה יקרה ממש בקרוב. ראש העיר וראשי הרשימות עסוקים בהרכבת קואליציה – חלוקת תפקידים, נציגות בוועדות, הענקת תחומי אחריות לנבחרים החדשים.

קואליציה ברשויות מקומיות היא הכרח בלתי-יגונה. אין כמעט חבר מועצה שלא מעוניין לשבת בקואליציה. ולכן קואליציה עירונית מורכבת בדרך כלל מרוב הסיעות המקומיות, בעוד שאופוזיציה היא מילת גנאי שבצידה קרוב לאפס סמכויות ולכל היותר ישיבה בראש וועדת הביקורת העירונית.

לכן, בתקופה זו כמעט כל הפוליטיקאים בעיר עסוקים בניסיון להשיג את הדיל הטוב ביותר לישיבה בקואליציה. גם סיעות שהוחרמו על ידי ראש העיר בקדנציה הקודמת, גם חבר מועצה שנחשב "מוקצה" הוא שותף קואליציוני פוטנציאלי אחרי בחירות. ברוב המקרים זהו הזמן בו נפתח דף חלק וכמעט כולם מוזמנים פנימה. זה לא מחזה נדיר לראות אופוזיציונר קבוע הופך לפתע לסגן ראש עיר בשכר ולשותף קואליציוני בכיר. כזכור, פוליטיקה היא אמנות האפשר ופוליטיקאים מנוסים יודעים לשים את משקעי העבר מאחוריהם.

חלוקת תפקידים ותחומי אחריות

אסור לזלזל בזמן הזה. מדובר בתקופה בה מעוצבת, הלכה למעשה, תמונת השליטה הפוליטית, ותחומי האחריות נתחמים ונקבעים. מי מראשי המפלגות הבינוניות שיזכה בתיק החינוך ישפיע רבות על החיים שלנו, ואילו חברו שיסתפק בתיק התחבורה, ישפיע באופן אחר. במו"מ הקואליציוני נקבע מי יישא בתפקיד של סגן ראש העיר בשכר, מה שאומר שהוא יעבוד בשבילנו במשרה מלאה, ומי יזכה לתואר "ממלא מקום ראש העיר" – כשבעת נבצרות של ראש העיר הוא יאחז במושכות ואף יזכה ביתרון לקראת מרוץ הירושה. דוגמה מובהקת לכך הוא ראש העיר הנבחר של אשקלון – תומר גלאם, שזכה מן ההפקר כאשר ראש העיר הקודם, איתמר שמעוני, הושעה מתפקידו עקב הגשת כתב אישום נגדו. גלאם שימש כממלא מקום ראש העיר ולאחר מכן סגנו של שמעוני. בעת השעייתו של שמעוני הוא לא היה ממלא מקומו הרשמי אך נבחר להחליף את שמעוני המושעה. בבחירות הנוכחיות התמודד גלאם מול שמעוני עצמו וזכה לאמון הציבור עם כ40% מהקולות.

נושאים נוספים שנידונים בחדרי המשא ומתן הם חלוקת המקומות בועדות העירוניות השונות, בהן ועדת התכנון והבנייה החשובה, ועדת הכספים, ועדת המכרזים וועדות נוספות. בנוסף נקבעים מינויים בדירקטוריונים של חברות עירוניות ובגופים אחרים כגון המועצה הדתית והנהלת המתנ"סים. גם סדרי עדיפויות תקציביים נקבעים ממילא כתוצאה מהמו"מ, זאת לקראת אישור תקציב 2019 במועצה.

מה מקומם של פעילים וארגונים חברתיים?

פעילים חברתיים, אזרחים מודאגים, וארגונים הפועלים בזירה המקומית נוטים לעתים לשכוח שזאת תקופה מאוד משמעותית לעיצוב המדיניות של הרשות המקומית הנבחרת לחמש השנים הבאות. הבחירות היו אירוע חשוב מאוד, אך ברשויות רבות השחקנים הפוליטיים לא מתחלפים בתדירות גבוהה, ואילו שינויים יכולים לקרות בעת המשא ומתן הקואליציוני.

זוהי הזדמנות לדרוש השתתפות בתאגידים עירוניים או בוועדות עירוניות כנציגי הציבור. נושאים שלא תמיד מטופלים או נמצאים ב"ביקוש" גבוה אצל חברי מועצה, יכולים לקבל קדימות בסדר העדיפות של סיעות שונות לפי דרישה מהציבור. ניתן גם לחשוב יצירתית, למשל באמצעות "המצאת" תיקים או איחוד סמכויות של תיקים שאינם קיימים. בירושלים אחרי בחירות 2008 דרשה נציגת סיעת "ירושלמים" דאז, חברת הכנסת דהיום רחל עזריה, לקבל תיק שיעסוק בסוגיות הקשורות לגיל הרך, זאת עקב הצורך בייצוג של הורים לילדים בגילים אלו. וכך נוצר תיק הגיל הרך, שתחתיו רוכזה האחריות על אגף גני הילדים במחלקת החינוך וכן הטיפול בטיפות חלב שבסמכות העירייה.

זוהי גם ההזדמנות להתחיל ולדרוש את יישום הבטחות הבחירות. מועמדים שהצהירו על שקיפות כערך שמנחה אותם, יכולים להתחיל כנבחרים משיתוף הציבור בתהליך המשא ומתן הקואליציוני. מה הציע ראש הרשות ומה הדרישות של הסיעה, היכן עומד הפער ביניהם? הבטחות אחרות שקשורות לתחום תוכן כזה או אחר יכולות להיות מופנות למי שהצהיר על כוונותיו בתחום. מועמדים שהתחייבו שיפעלו לתיקון חוק העזר העירוני בנושא פתיחת וסגירת עסקים בשבת – יכולים להכניס תנאי מסוג זה לתוך ההסכם הקואליציוני המתגבש.

מורה נבוכים: משנה, סגן וממלא מקום

רוב השיח התקשורתי בימים אלה, מה שנותר לאחר הבחירות, עוסק בתפקידים ותארים. כמה דברים שחשוב לשים לב אליהם בנוגע לקרב סביב התארים – "משנה לראש העיר", "סגן ראש העיר", "ממלא מקום ראש העיר". קודם כל יש להבחין בין תפקיד שסמכויות ואחריות בצידו, כמו ממלא מקום ראש העיר שאמור להחליף את ראש העיר כשזה נוסע לחו"ל או נבצר מסיבה זו או אחרת, לבין תפקיד שמשמש כתואר כבוד בלבד כמו "משנה לראש העיר". תפקיד כזה ניתן לעתים לחבר מועצה שאינו מעוניין לשמש בתפקיד סגן בשכר ולעזוב את עבודתו הרגילה או למי שלא מצליח להשיג תפקיד כזה במו"מ הקואליציוני.

בנוסף, יש להבחין בין סגן בשכר – ברשויות הגדולות מדובר בשלושה-ארבעה סגנים (ובירושלים ששה סגנים בשכר), לבין סגן שלא בשכר. במקרה הראשון מדובר במי שעוזב את עבודתו ותפקידיו האחרים ומשמש כנבחר ציבור במשרה מלאה, ואילו הסגנים האחרים נותרים עם התואר אך כשאר חברי המועצה לא מקבלים שכר על תפקידם. בעלי תפקידים מסוימים אף זוכים לסיוע של צוות רחב יותר. חשוב להכיר ולעקוב אחרי המינויים בלשכות הפוליטיקאים הבכירים כדי לדעת מול מי תצטרכו לעבוד בהמשך הקדנציה. צוות טוב ונגיש שיודע לתת מענה לציבור יכול להיות חשוב לעתים יותר מהנגישות של נבחר הציבור עצמו, והוא כתובת לכל הפעילים בחברה האזרחית שמעוניינים להשפיע על המערכת.

איך אפשר עוד להשפיע?

הדבר החשוב ביותר בתקופה הזו, גם אם אינכם מקורבים מספיק לראשי הרשימות כדי להתעדכן בנבכי ההסכמים הקואליציוניים המתגבשים, הוא לעקוב מקרוב אחרי ההתפתחויות. ירידת המתח שלאחר הבחירות היא דבר כמעט בלתי-נמנע, אך אסור לתת לירידת המתח להביא לאשליה שהעתיד המוניציפלי הוכרע. הבחירות הן רק יריית הפתיחה בדרך לעיצוב מדיניות המועצה הנבחרת וראש העיר הנבחר. חשוב לטפח ולשמר קשרים שהתגבשו בזמן הבחירות, להציע הצעות ולבקש להביא לידי ביטוי את הבטחות הבחירות שנזרקו בחלל האוויר בחודשיים האחרונים. זה הזמן להשפיע על איך שתיראה העיר שלכם בחמש השנים הקרובות.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא בחירות מקומיות

גלית יחיא צפדיה | 14 באוגוסט 2023

חוגי בית – איך נעשה את זה נכון

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה