חובב ינאי |

מה אסור לעשות ומה מותר בתקופת הבחירות

מותר בתקופת בחירות

תמיד טוב לזכור שתקופת בחירות מביאה איתה הגבלות שונות מכוח חוקי המדינה. על מנת להמשיך לקדם את הנושאים החשובים לארגון שלכם, גם בתקופת הבחירות, חשוב שתרעננו את זכרונכם לאסור ומותר בתקופת בחירות לארגוני חברה אזרחית.

בפוסט התייחסנו לכמה שאלות נפוצות ואתם מוזמנים להוסיף בתחתית הפוסט שאלות שנותרו ללא מענה.
חשוב רק לומר שמה שכתוב בפוסט הזה הוא לא במקום ייעוץ משפטי.

האם מותר לנו לקרוא לקהל העוקב והתומך של הארגון לבחור במועמד, מפלגה או גוש פוליטי מסוים?
לא. זה אסור!

האם הארגון שלי יכול לקדם את האג'נדה שלו גם בתקופת הבחירות?
כן, כל עוד הפעילות צמודה לנושא, ולא כוללת קריאה בעד או נגד מועמד, מפלגה או גוש פוליטי.

האם הארגון שלי יכול לעודד הצבעה באופן כללי?
פעילות של עידוד הצבעה בקרב כלל הציבור היא פעילות מותרת, כל עוד היא לא כוללת קריאה להצביע בעד או נגד מועמד, מפלגה או גוש פוליטי מסוים. (ואם כבר הזכרנו עידוד הצבעה, מוזמנים לקרוא את הפוסט הזה: איך בכל זאת להוציא אנשים להצביע)

האם מותר לעובדי.ות עמותה להביע דעות אישיות בעד או נגד מפלגה בפומבי?
התשובה היא כן, לעובדים מותר בתקופת בחירות להביע את עמדותיהם הפוליטיות אבל. כולנו א.נשים עם דעות בנושאי השעה, ובחברה דמוקרטית מתוקנת אנחנו זכאים להשמיע את דעותינו, בפרט בתקופת בחירות שבה דעתנו הפוליטית מתורגמת להצבעה ולהשפעה.

עכשיו מגיע ה"אבל" כי זה קצת יותר מורכב: עלינו, עובדי.ות עמותות וארגונים, להקפיד על כמה כללים, כשאנחנו מביעים את דעתנו הפוליטית בפומבי. כדאי מאוד לנתק בין עמדתנו הפוליטית לבין העשייה הארגונית שלנו. בעתירה של מפלגת הליכוד נגד תנועת "דרכנו" ממרץ 2019 (לקראת בחירות מועד א'), השתמשו בליכוד בפוסט אישי של מי שניהלה את התנועה בזמנו כחומר ראיות כדי לפגוע בפעילות התנועה. הפוסט המדובר נכתב מחוץ לתקופת הבחירות, מה שמחזק את הצורך לנקוט משנה זהירות, ולהפריד בין עמדותינו האישיות לבין עבודתנו הארגונית.

בנוסף, בכל האמור להבעה עמדות פוליטיות הצמודות לאג'נדה, למשל בעד זכויות נשים, או סביבה ירוקה או שלום, שימו לב לא לערבב בין אג'נדה פוליטית בעד או נגד נושא מסוים, לבין אג'נדה מפלגתית.

במקרה שפנה אליי ח"כ מסוים, האם מותר לי להיפגש איתו סביב הסוגיה שהארגון שלי מקדם?
מותר, כל עוד אנחנו לא משתמשים בפגישה באופן שיכול להתפרש כתמיכה באותו מועמד או מפלגה בבחירות. גם במקרה הזה, כדאי להיצמד לאג'נדה הארגונית שמקודמת בלי קשר למערכת הבחירות.

האם מותר בתקופת בחירות לערוך פאנל דיון ציבורי של מועמדים.ות?
מותר לארגון שלכם לערוך פאנל עם מועמדים. הפאנל צריך לעסוק בנושא שהארגון פועל לקדמו.

למה כדאי לי לשים לב כשאנחנו מזמינים.ות מועמדים.ות לפאנל בתקופת הבחירות?
כדאי מאוד שהמפגש יכלול נציגי מספר מפלגות שונות בעמדות שונות. במקרה של סדרת מפגשים עם מועמד אחד בכל מפגש, כדאי מאוד לגוון במשתתפים ממפלגות שונות.

האם מותר בתקופת הבחירות לי לאסוף מידע על כוונות ההצבעה של פעילים.ות בארגון או של מי שנרשמו ברשימת התפוצה של הארגון?
לא. איסוף מידע על כוונות הצבעה בהיקף גדול עלול להחשב כ"פעילות בבחירות" ולגרור מניעה מארגונך לפעול בתקופת הבחירות (ומעבר לזה, איסוף מידע על כוונות הצבעה מחייב רישום ברשם מאגרי המידע).

האם מותר לעשות קמפיין מימון המונים בתקופת הבחירות?
כן, אין הגבלות על קמפיינים למימון המונים. רק ודאו שגם קמפיין ההמונים משרת את הנושא שלכם.ן, ולא עלול להתפרש כתמיכה במועמד או מפלגה.

מוזמנות ומוזמנים לעלות כאן שאלות נוספות שעולות לכם לגבי אסור ומותר בתקופת בחירות.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה