אורי מדיסקר |

מחאה יצירתית למה זה טוב?

צלם: Viesturs Silenieks מתוך עמוד הפייסבוק: !Let's bike it

קורה לא פעם שאנחנו אומרים מחאה אבל בעצם מתכוונים להפגנה. חבל, כי הרי יש עוד כל כך הרבה צורות מחאה שהן לא הפגנה ולא כדאי שנגביל את עצמנו. הפגנה כבודה במקומה מונח. היא אחלה. אבל היא תצורה אחת של מחאה, שמתאימה לסוג מסוים של אנשים, עם אנרגיה מסוימת, ותלויה בפרמטרים מאוד נוקשים כמו: שעות, מקום, תזמון ועוד.

כוחה של הפגנה, נקבע לרוב בהתאם לתשובה לשאלה: כמה אנשים באו? והפגנה של 50 איש יכולה להצטייר ככישלון בעוד שמחאה אחרת שנעזרת ב-50 איש יכולה להיזכר כהצלחה מסחררת.

מחאה יכולה ללבוש צורות שונות, להיות יצירתית, לתפוס את העין התקשורתית, את תשומת הלב הציבורית, לייצר תמונה שתיחרט בזיכרון הקולקטיבי ולעלות לנו במעט משאבים.

שכנעת אותי, אז איך עושים מחאה יצירתית? איך יוצאים מהקופסה?

לתפוס את תשומת הלב. בהנחה שהמטרה של המחאה שלנו היא לתפוס את תשומת הלב של גורמים שונים אנחנו צריכים לעשות מחאה שהיא יוצאת דופן, שהיא לא נראית כמו הרבה מחאות אחרות אלא ייחודית למאבק הספציפי שלנו. תשתמשו בהומור, באמנות, בצבעים, בתאטרון, פסלים, מייצגים, תחפושות, משרוקיות, רעשנים, ריקוד ומה לא.

תעופו על עצמכם. אפשר להיות יצירתיים לבד, אבל זה נורא קשה. אספו אתכם כמה אנשים ותציפו רעיונות, בואו נחלום יחד, גם אם זה נשמע לא ריאלי. או שנצליח אחר כך לחשוב איך זה כן ריאלי או שנמצא בסוף משהו אחר. אבל לשלב של היצירתיות והעלאת הרעיונות בואו לא נשים לעצמנו מחסומים.

תסתכלו מה יש בעולם וקחו השראה. האינטרנט רווי ברעיונות למחאות יצירתיות. באתר actipedia יש מקבץ ענק של מחאות יצירתיות שאפשר לחפש בהן לפי נושא, אזור בעולם או סוג מחאה, מדובר באתר שמתעדכן כל הזמן ואפשר כמובן גם לבקש להוסיף מחאות שלנו. בנוסף יש את, beautiful trouble אתר של אמנים אקטיביסטים ובו כלים למחאה לפי קטגוריות של טקטיקות, תיאוריה, עקרונות, מקרי בוחן ועוד. בחיי שזה ממכר לראות עוד ועוד רעיונות מעולים.

תחשבו תמונה וסמל, מה ייחרט בזיכרון הקולקטיבי? למחאה שלנו יש שני חלקים. החלק שנמצא במרחב, ברחוב, בכנסת, מול המקום נגדו אנחנו מוחים, בכיכר העיר או בכל מקום פיזי אחר אבל החלק השני קריטי לא פחות. אנחנו חייבות לוודא שהמחאה מצולמת, מופצת ברשתות החברתיות ונשלחת לערוצי התקשורת השונים. תחשבו איך היא מצטלמת, מה תרצו שיראו, איזו תמונה יכולה להיות הסמל של המחאה שלכם. נגיד הכובעים הורודים של מחאת הנשים נגד טראמפ, איזה מיתוג מצוין זה היה.

צילום: Tyler Merbler, Flicker

הנה כמה רעיונות ספציפיים להשראה

תעשו מחאה שמראה כמות אנשים גם אם הם פיזית לא שם. ב-2015 הייתה אמורה להתקיים הפגנה בפריז בנושא התחממות גלובלית בזמן ועידת האקלים שהאישור לקיומה בוטל ברגע האחרון. מארגני ההפגנה ביקשו שאנשים ישלחו זוג נעליים שייצג את המקום בו היו עומדים אילו התקיימה. בסופו של דבר התמונות של הכיכר המרכזית מלאה בזוגות נעליים זכתה לסיקור רחב (אולי יותר מהפגנה "סטנדרטית" אם הייתה מתקיימת).

כיוון אחר הוא להגיש למשרד הX, פוליטיקאי Y או למושא המחאה את העצומה שהחתמתם אליה ככה וככה אנשים באופן פיזי שיציג בכמה אנשים מדובר. דף אחד עם 200 חתומים זה בסדר, אבל 200 דפים נראים אחרת (תמחזרו אחר כך), או 200 כרטיסי ביקור, 200 פריטי לבוש, 200 תמונות פספורט וכן הלאה.

חברו בין תוכן המאבק שלכם לאופן שבו אתם מציגים אותו. במגמה ירוקה בירושלים יחד עם עוד ארגונים ואקטיביסטים למשל התחפשו לצבאים ויצאו לדבר ברחוב עם עוברים ושבים על ההגנה על עמק הצבאים מפני בניה. במאבק אחר של מגמה ירוקה הם לבשו קרטונים בצורת בניינים ויצאו לחוף הים לדבר עם הרוחצים על הסכנות שבבניה על החופים תוך כדי שהם נעמדים בינם ובין הים.

מחאה מצחיקה היא מחאה שתופסת. במאבק הגאה בארה"ב פעיל הגיע לאירוע בו דיבר ריק סנטורום, פוליטיקאי רפובליקני שמתנגד למאבק וידוע באמירותיו ההומופוביות. במקום להתפרץ לדבריו ולא לאפשר לו לדבר (מחאה שנהוגה לפעמים אבל עלולה להציג את מושא המחאה כקורבן מושתק ולהסית את הדיון מהנושא שלנו) אחד הפעילים זרק על אותו פוליטיקאי נצנצים. מלא מלא נצנצים. התמונה שצולמה הפכה מהר מאוד לאיקונית, התקשורת חגגה ואותו פוליטקאי נצנץ כל האירוע, בתקשורת ועוד זמן אחר כך.
דוגמה להומור שחור אפשר לראות בסרטון של האקטיביסט/אמן רמי גיאר, על מה קורה כשכבשה נכנסת לדוכן שווארמה? מדובר בסרטון של דקה שקיבל קרוב ל-8 מיליון צפיות.

למי שרוצה להשקיע, מומלץ לקרוא את דבריו של ג'ין שרפ יש חלופות מציאותיות על מחאה לא אלימה. בסוף המסמך רשימה של 198 צורות מחאה לא אלימה. אמנם מדובר בטקסט ישן וחלק מהדברים צריכים אדפטציה לימינו, אבל בהחלט ניתן להיעזר בזה.

השימוש במחאה יצירתית מלהיב ומרגש. גם לנו, גם לתקשורת וגם לציבור ולשותפים שלנו למאבק.

מוזמנים ומוזמנות להפנות לרעיונות נוספים כאן בתגובות.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא קהילה

מירנה קציר | 29 בנובמבר 2023

איך לנהל שיחה עם מי שחושב אחרת

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה