אורי מדיסקר |

עצומה – כלי מעולה או פול גז בניוטרל?

עצומה

במאבקים רבים, פרויקטים, מחאות והתארגנויות שונות אנחנו מוצאות את עצמנו מחתימות אנשים על עצומה. יש לי יחסים אמביוולנטיים עם עצומות. מצד אחד זה כלי בסיסי וקל שנותן תחושת כוח (ולפעמים גם באמת כוח, לא רק תחושה). מצד שני, הוא גוזל מאיתנו הרבה משאבים ולא תמיד משרת באמת את המטרה.

ממה להיזהר כששוקלים החתמה על עצומה?

חשוב להקדיש מחשבה למה אנחנו רוצים עצומה. האם זה כדי להגדיל את הקהילה שלנו? כדי לקבל לגיטימציה? האם כדי להראות למקבלי החלטות שמדובר בקבוצה גדולה של אנשים? האם יש לנו עוד כלים בארסנל או שמיהרנו לחשוב על עצומה כי זה כלי נגיש ופשוט יחסית? תהיה התשובה אשר תהיה חשוב שנדע למה דווקא בחרנו בכלי הזה, ואיך הוא ישרת אותנו בהמשך. חשוב מלכתחילה להגדיר את הצעדים הבאים כמו למי נגיש אותה, באיזה אופן, מה השלבים הבאים אחרי העצומה (למשל פניה לתקשורת, קביעת פגישות עם אנשי מפתח, מפגן מחאה וכו').

זה אולי לא נראה ככה, אבל זה קריטי שנזכור שעצומה לוקחת מאיתנו הרבה משאבים. התעסקות, זמן ניסוח, קשרים, לתזכר שוב אנשים לחתום ולהפיץ וכו'. בסופו של דבר עצומה היא כלי אחד יחסית בסיסי אז לא כדאי שנשרוף חלילה את כל האנרגיה שלנו רק עליה. ה"סכנה" בעיני היא שנעבוד פול גז בניוטרל. הכוונה שנשקיע הרבה אנרגיה וכוחות על תוצר מוגבל בסופו של דבר שאחריו לא יישארו לנו כוחות לדברים אחרים.

החתמה על עצומה גורמת לפעמים לתחושה מזויפת של הרבה פעילות והתעסקות, וממכרת אותנו לעקוב אחרי כל חתימה וחתימה. כשהגענו ליעד העצומה אנחנו מתרווחים בכיסא (לפעמים כבר עם הלשון בחוץ) ומרגישים שעשינו את שלנו, למרות שהמטרה הסופית עוד רחוקה מאוד, ובעצם כמעט ועוד לא התחלנו. אין ספק שזה מרומם נפש לראות שיש עוד אנשים שמסכימים איתנו ובדרך שלנו. אבל שלא ניתן לתחושה הזו לסנוור אותנו כאילו רק עצם איסוף החתימות מקרב אותנו למטרה.

החלטנו שכן. איך יוצאים לדרך?

התלבטנו והחלטנו שאנחנו כן רוצים עצומה שתלווה את המשימה המשותפת שלנו. אז מה עכשיו?
ישנן כמה פלטפורמות מקוונות שאפשר להשתמש ביניהן כמו למשל של אתר עצומה, זזים ואחרות. קחו בחשבון שבחלק מהפלטפורמות לא תהיה לכם כמנהלי העצומה גישה למיילים של החותמים בגלל סוגיות של פרטיות, ותוכלו ליצור איתם קשר רק דרך האתר על ידי שליחת הודעות. זה יכול להיות מספק, אבל אם כן חשוב לכם להגיע גם למיילים של החותמים, כדאי לברר מראש שהפלטפורמה מספקת את זה.

נסחו באופן מפורט ומדויק את תוכן העצומה. הקפידו שהמלל יהיה מגייס, מלהיב, משהו שעושה חשק לקחת בו חלק ולא לתת לתחושת ייאוש או תבוסתנות להתגנב לנוסח. אני אישית לא חובבת טקסטי געוואלד כי אני חוששת שהם תורמים לאווירת "זאב, זאב" שבסופו של דבר מרפה את ידינו. אבל גם טקסטים כאלה יש והם מגייסים במידת מה.

תנו פרטי קשר או לינק לעוד מידע למי שרוצה להעמיק ולדעת יותר. זה נותן תחושת מהימנות, שנעשו כאן "שיעורי בית" ושמישהו אמיתי עומד מאחורי העצומה. זו גם אולי תהיה הזדמנות להכיר ולצרף אנשים לקבוצת הפעילים המובילים (עוד על פוטנציאל הגדלת הקהילה בהמשך).

האם ללכת על יעד שאפתני או צנוע? ישנן פלטפורמות שניתן לשנות בהן את יעד העצומה תוך כדי הקמפיין. כך בכל פעם שתגיעו ליעד תוכלו "למשוך" אותו גבוה יותר. יחד עם זאת, נסו לחשוב מראש על יעד שהוא ריאלי אבל לא נמוך מידי. ככלל אצבע זהיר הייתי בודקת מה מספר האנשים שבטוח יחתמו ("הגרעין הקשה", חברים ומשפחה, אנשים שאתם מכירים בשם) ומכפילה אותו בחמש. על פי זה, אם כל אחד מהאנשים שחשבתם עליהם יעביר הלאה ויחתים עוד ארבעה אנשים, תגיעו ליעד. אם אתם בטוחים יותר ביכולת הגיוס שלכם, העלו את היעד גבוה יותר.

פיזית או און ליין? אם המשימה שלכן קשורה למקום פיזי כלשהו, אולי מתחשק לכן להיות "אולד סקול" ולהחתים ממש פיזית במקום הרלוונטי. זה יכול להיות קצת מיושן ועם פוטנציאל נמוך להגיע להרבה חותמים (לעומת החתמה באופן מקוון) אבל אם מנצלים את העצומה רק כתירוץ לדבר עם אנשים במקום, לגייס אותם ולהסביר להם בכלל במה מדובר, זו דווקא יופי של אסטרטגיה. אפשרות נוספת היא להדפיס מודעות או פלאיירים עם קוד QR לסריקה שמוביל לעצומה המקוונת ולתלות או לחלק במקום המדובר. כך תגיעו לאנשים שמשתמשים במרחב אבל אתם לא מכירים באופן אישי. אתם שואלים את עצמכם מי בכלל משתמש בסריקת קודQR ? תתפלאו. יש כאלה.

עצומה ככלי שבונה אותנו פנימה

על אף ההסתייגות שהצגתי למעלה, צריך לתת קרדיט לעצומה שאחד היתרונות הגדולים שלה הוא הכוח שלה לבנות ולחזק את הקהילה שלנו. וואלה, זה יתרון גדול כי בלי קהילה יהיה לנו מאוד קשה. בין אם מדובר בארגון גדול ומבוסס או התארגנות ספונטנית חדשה, העצומה היא אמצעי בעזרתו אנחנו יכולות להרחיב את מעגל התומכות והשותפות שלנו.

אני מציעה להסתכל על החותמים כ"לידים", כקצוות חוט ופוטנציאל שטמון בכל שם ושם. האנשים שחותמים על העצומה יכולים להיות בעלי אנרגיה, כישורים ויצירתיות שיכולים להתגייס למאבק עם ראש אחר לגמרי ולשדרג אותו. הם יכולים להיות אנשים עם קשרים לתקשורת, למקבלי החלטות או להתארגנויות אזרחיות אחרות. הם יכולים להיות פוטנציאל לגיוס משאבים, בין אם הם בעצמם או בהכרות שלהם עם אנשים או גופים אחרים. ברגע שנרכיב את המשקפיים שרואים בעזרתן את החותמים שלנו כמאגר לידים ולא רק רשימת שמות שמקדמת את המספר הכולל ליעד שהצבנו, העצומה תקבל נופך אחר לגמרי. זו כמובן אחריותנו לממש את ה"לידים" האלו, לפנות לחותמים ולחלץ את הפוטנציאל.

נצלו את העצומה כדי להזמין את החותמים שלכן למשהו נוסף שיעמיק את ההכרות והחיבור שלהם עם המטרה. שלבו כבר בטקסט העצומה את מועד אירוע התמיכה שאתם מתכננים, את פגישת הפעילים הבאה או את הלינק לקבוצת הווטסאפ של מובילי המחאה. חשוב שגם התומכים שלכם לא ירגישו שהם "עשו את שלהם" בכך שחתמו על העצומה וזהו. כבר בפנייה אליהם הבהירו שהעצומה היא דלת הכניסה שלהם והחתימה היא לא מטרה בפני עצמה.

עצומה ככלי לקידום המטרה החוצה

הגענו ליעד! יש לנו רשימה ארוכה של אנשים שמסכימים עם הדרך שלנו, שהנושא קרוב לליבם ורוצים לתמוך. סחתין! עכשיו מה?
על איך משתמשים בעצומה פנימה לבניית קהילה, כבר דיברנו בפסקה הקודמת. אבל איך משתמשים בה החוצה כדי לקדם את המטרה? האמת שזה אחד הדברים הבעייתיים בעיני. עבדנו נורא קשה לגייס את כל השמות והחותמים ובסוף יצאנו עם קובץ אקסל חסר חן שמצריך מחשבה ויצירתיות כדי לנצל אותו באופן יעיל.

כמובן שאפשר להגיש את הרשימה למקבלי ההחלטות, לשלוף אותה בכל דיון ולנפנף בה כהוכחה לכך שאנחנו מייצגות ציבור גדול יותר. אפשרות נוספת היא להציג אותה באופן יצירתי יותר. במקום רשימת 300 שמות להקים מייצג ובו 300 אובייקטים המייצגים את השמות האלו. למשל 300 פריטי לבוש שמייצגים את החותמים, 300 תמונות פספורט, 300 בלונים, 300 פרחים וכו'.

אפשר לייצר מעיין "כרטיס ביקור" למאבק בצורת נייר אחד שמאגד את שמות החותמים (מודפסים קטן קטן) שתוכלו להציג בכל פגישה והזדמנות. מסמך כזה יזכיר בכל פעם את מי אתן מייצגות ואיזו קבוצה גדולה עומדת מאחוריכן. אפשר להשתמש ברשימת השמות באופן ויזואלי במקומות נוספים (הרשימה כרקע לדף נחיתה, לכתוב את כל השמות על שלטים באירוע מחאה וכו'). חשוב רק לומר כמובן מראש למי שחותם ששמו יוכל לשמש למשהו פומבי כזה. בנוסף, יתכן ועצומה מוצלחת יכולה להיות רגל בדלת כדי לזכות בקשב התקשורת. קבוצה קטנה שמגיעה עם סיפור זה דבר אחד, אבל קבוצה קטנה שמייצגת ציבור גדול, זה כבר דבר אחר.

כך או אחרת, אם בחרתם להחתים על עצומה והשקעתם בה כוחות ואנרגיה, כדאי להשתמש בתוצר שהשגתם, פנימה ו/או החוצה. אל תתנו לה סתם לשבת ולהעלות אבק וירטואלי.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה