רוצה לקבל עדכונים מבלוג שיפט?
הצטרפ.י לניוזלטר שלנו
רוצה לקבל עדכונים מבלוג שיפט?
הצטרפ.י לניוזלטר שלנו
לפני כשלוש שנים, הייתי חלק מצוות תקשורת ויחסי ציבור, שייעץ לחברה פרטית בתחום קורסי הפסיכומטרי לבני נוער. במסגרת תהליך הייעוץ, ערכנו קבוצת מיקוד של כעשרים וחמישה נערים ונערות, שהגיעו למשרדי חברת המחקר לסשן ראיונות בן מספר שעות, ובו למדנו על הרגלי השימוש שלהם ברשתות החברתיות. היינו בטוחים (בתור "הבומרים" שאנחנו), שכולם ידווחו על אינסטגרם כרשת האהובה והבלעדית (זה היה הרבה לפני עידן הטיק-טוק), ושפייסבוק כלל לא מעניינת אותם. מה רבה הייתה פליאתנו, כשכולן.ם, ללא יוצא מהכלל, סיפרו שהם פעילים בפייסבוק ברמה היומיומית, מסיבה פשוטה: פייסבוק היא הרשת החברתית היחידה, שמאפשרת לחבריה להצטרף לקבוצות שנותנות להם ערך מוסף פרקטי. גם בכל הנוגע להחלטה על בחירת קורסי הפסיכומטרי, המרואיינים שלנו נעזרו בקבוצות הפייסבוק המיועדות לכך.
מים רבים עברו בנהר מאז, אך נראה שבכל הנוגע לפיצ'ר הקבוצות, לפייסבוק עדיין אין מתחרים: הן פופולריות, הן נוחות, והן מאפשרות לאחד קבוצה גדולה של אנשים סביב מטרות ופעולות בעולם הממשי. אמנם קבוצות קיימות גם בוואצאפ, אך מבחינת האפשרויות הגלומות בהן – הן אינן מתקרבות לאלו של פייסבוק; ואילו הקבוצות בטלגרם המשוכללת, עדיין אינן האופציה הראשונה עבור רבים, שלא רגילים להשתמש באפליקציה במידה שהורגלו לפייסבוק.
בשנת 2018 פייסבוק הכריזה על אחד השינויים המשמעותיים באלגוריתם שלה, ולפיו תינתן עדיפות "לפוסטים שמעודדים שיח ואינטראקציות משמעותיות" כהגדרתה. במילים אחרות, פוסטים של פרופילים פרטיים וקבוצות מקבלות משקל גבוה יותר בדירוג האלגוריתמי, והסיכוי שהם יופיעו בפיד גבוה מאלו של פוסטים בעמודים.
על חשיבותן של הקבוצות לפייסבוק אפשר ללמוד גם מההכשרות והמפגשים המיוחדים שהיא עורכת למנהלות ומנהלי קהילות גדולות ומרכזיות בארץ, ועל שימור הקשר איתם לאורך זמן. נראה שההחלטה האסטרטגית של פייסבוק להשקיע בקבוצות, אכן השתלמה, וכיום אנחנו רואים פריחה אדירה של קבוצות בתחומים שונים, לרבות בנושאים אקטיביסטיים וחברתיים. בזכות הקבוצות, יותר אנשים מתחברים סביב "נרטיב מלכד" משמעותי לזהות שלהם, וארגונים ומנהיגים חברתיים יכולים להניע אנשים לפעולות בשטח.
החלטתן לפתוח קבוצה? כך תעשו זאת נכון
רגע לפני שאתן פותחות קבוצת פייסבוק, הגדירו את המטרה שלה, ובדקו האם קבוצה היא האמצעי המתאים ביותר. גם היום, אנשים רבים עדיין מבלבלים בין "קבוצת פייסבוק" לבין "עמוד פייסבוק". קבוצת פייסבוק, כשמה כן היא – מרחב ביטוי, חיבור וקשר בין אנשים שונים; "כל קול שווה" – כלומר, כל אחד יכול לכתוב בקבוצה ולהשתמש בה. "עמוד פייסבוק" לעומת זאת הוא מעין "במה" או "מיני אתר אינטרנט" שבו בעל העמוד משתף את התכנים שלו, ויכולות השיח בין העוקבים השונים מוגבלות לתגובות.
שני האמצעים עשויים להיות רלבנטיים עבורכן, אך כל אחד מהם משמש למטרה אחרת, ולכן חשוב להגדיר אותה היטב. אם המטרה היא בעיקר להדהד את המסרים שלכן לקהלי יעד שונים, ייתכן שלא כדאי להשקיע משאבים בהקמת קבוצת פייסבוק חדשה מאפס, אלא להצטרף לקבוצות מבוססות ופעילות אחרות ולהמשיך להשקיע בעמוד הארגון או להקים "קבוצות שקטות" בוואצאפ.
במסגרת תהליך הגדרת המטרה וקהלי היעד, תוכלו גם לדייק את אופי הקבוצה: ייתכן שתגלו שכדאי לכן להקים דווקא קבוצה סביב נושא ספציפי שקשור לפעילות שלכן, ולא סביב הארגון עצמו.
נשמע בנאלי ובסיסי, אבל לא מובן מאליו כלל, ואני אסביר. לפחות בחודשים הראשונים לקיומה של קבוצת פייסבוק, לכן, כמנהלות, יש תפקיד אקטיבי חשוב בפיתוח הקבוצה כמקום שנותן ערך מוסף ממשי לחבריה, ומרחב אמין ובטוח להתייעצות הדדית. בכל הנוגע להקמת קבוצות, אני דוגלת בגישה של "לאט אבל אפקטיבי": במקום למהר ולהגדיל את הקבוצה בזמן קצר, עדיף לבנות אותה לאט, ולשים דגש על היכרות עם החברם בה ועידוד שלהם לקחת חלק פעיל בגיבוש הזהות הקבוצתית.
הכינו לכן מאגר רעיונות של תכנים פוטנציאליים שנותנים ערך מוסף, ופוסטים שמעוררים מעורבות (למשל, העלאת דילמות מקצועיות ושאלות אקטואליות להתייעצות). ככל שהקבוצה תתפתח ותתחזק, כך, בהמשך, היא תתנהל באופן עצמאי יותר בזכות החברות.ים שנעזרים אחד בשנייה, ותפקידכן כמנהלות הקבוצה יקבל גוון אחר: ניטור פעילות, זיהוי מגמות בקבוצה ומתן מענה לפי הצורך, העלאת נושאים חדשים שרלבנטיים לחברי הקבוצה וכד'.
זיכרו: תוכן יוצר קהילה, וקהילה יוצרת תוכן. ככל שהקבוצה תתבסס, תגלו שכל הצדדים מרוויחים ומתפתחים יחד.
פריחתן של הקבוצות מולידה אתגר חדש: הצורך להתאמץ יותר כדי לבלוט, ולהיות האופציה הראשונה אליה פונים במקרה הצורך. השקיעו זמן בבחירת השם, כך שישקף בצורה המיטבית ביותר את מטרות הקבוצה ואת הערך המוסף שניתן לקבל ממנה, ובו בזמן שיהיה קליט ונוח להקלדה בשורת החיפוש.
דוגמאות לשמות קליטים שעובדים היטב: רוסיות בלי חוש הומור וחבריהן – קבוצה בת כ-40,000 חברות וחברים שמהווה מרחב לדיון בסוגיות של גזענות ומיזוגניה כלפי מהגרות ממדינות ברה"מ לשעבר; החברים של עמק השלום – קבוצה המאגדת כ-5,000 אנשים ונועדה להילחם בתכניות הבנייה בעמק השלום שליד יוקנעם; וחתול פגום – מגה-קבוצה בת כ-80,000 אוהבי חתולים שמתעסקת, ובכן, במה שהחברים המשופמים מעוללים לבעליהם האומללים 😊
הקפידו להוסיף לקבוצה תיאור קצר וממוקד של מטרתה, המנוסח באופן שמשקף את הערך המוסף שחברות בה נותנת. תיאור כזה גם יקל על מציאת הקבוצה בשורת החיפוש.
כיום, ניתן לפתוח קבוצות פייסבוק מסוגים שונים, ביניהן:
לכל קבוצה יש יתרונות וחסרונות. כך למשל, תכניה של קבוצה פתוחה הם בעלי פוטנציאל להגיע לקהלים גדולים יותר, אך מצד שני, ייתכן שאנשים ירגישו פחות בנוח להתבטא בה. לעומת זאת, קבוצה סגורה מאפשרת מרחב נוח ובטוח יותר יחסית לאנשים להביע את דעותיהם, אמנם עדיין אפשר לצלם מסך ולהוציא דברים מחוץ לקבוצה, אבל ככל שהקבוצה תהיה איכותית יותר ומנהלות הקבוצה ינסחו כללים לחברות בקבוצה, כך הסיכון לכך קטן.
כדי לבנות קבוצה איכותית ואמינה, מומלץ להתנות את ההצטרפות במילוי שאלון קצר (כיום ניתן לשאול עד כ-3 שאלות). הקפידו על ניסוח קצר ופשוט של השאלות. פייסבוק מאפשרת גם להוסיף תקנוני קבוצה גנריים, שמציגים את כללי ההתנהגות בקבוצה, ואתם יכולים להוסיף גם את הכללים שלכם.
עבור כל קבוצה ניתן לקבל מפייסבוק נתונים שונים, כגון מאפייני החברים, פוסטים שעוררו הרבה עניין, הזמנים הפופולריים לפעילות החברים וכו'. כדאי מאד להכיר את הנתונים האלה ולבחון שיפור פעילות בהתאם.
לעתים, כשמנהלים קבוצה רבת משתתפים, על מנת לייצר מרחב נעים, נוטים לנהוג ב"שיטור יתר". כמו בכל תחום אחר בחיים, בסוף מדובר בשאלה של איזונים. מרחב נעים ונוח? כן. סתימת פיות ו"הטפות"? פחות… אם אתם מעדיפים להיזהר, אפשר להגדיר את הפרסומים של החברים בקבוצה כ"מותנים באישור אדמין" (כלומר: החבר כותב את הפוסט שלו כרגיל, אבל הוא "מפובלש" (מהמילה published) בקבוצה עצמה רק אחרי שמנהל/ת הקבוצה אישר/ה את הפרסום).
באופן כללי, אני ממליצה לאדמינית להיכנס לראש של "הורה מלווה" ולא לראש של "מורה" – כלומר, לדאוג לקיומו של מרחב בטוח, ולהתערב רק במקרה הצורך.
זיכרו שמשברים קורים (ולעתים, הם גם בלתי נמנעים), והשאלה החשובה היא איך מתמודדים איתם.
קבוצה זה מצויין, אבל אם רוצים לעלות שלב ולבנות גם קהילה חזקה, מומלץ שלא להישאר רק בגזרה הווירטואלית. אחת לתקופה, ארגנו מפגשים פיזיים שבה החברות והחברים יכירו לעומק, יחזקו את הקשרים ביניהם, ויקבלו הזדמנויות לשיתופי פעולה. במפגשים כאלה מומלץ לייצר גם פעילות תוכן מעניינת, למשל, מפגש עם דמות מעניינת או הרצאה שקשורה לנושא הקבוצה.
תראו את חברי הקהילה שלכם, ותתייחסו לסוגיות העולות בה באמצעות תגובות או לייקים. מומלץ מאד גם להכניס, מדי פעם, פוסטים קלילים לקבוצה, וככלל – להתנסח באופן פחות רשמי.
יש לכם דילמות וסוגיות בכל הנוגע ניהול הקבוצה? שתפו את החברים, זכרו: הם אלה שבונים את הקהילה יחד אתכם, וככל שתהיו אותנטיים יותר, כך תחושות האמון והחיבור במרחב יתחזקו.
הקבוצות בפייסבוק מלאות בפיצ'רים (ביניהן, מתן אפשרות לחברים לפרסם פוסטים אנונימיים, עריכת סקרים, עריכת סשנים של שאלות ותשובות ועוד). הדרך הטובה ביותר להכיר אותם היא להתנסות. דרך אחת היא "להתאמן על יבש" – לפתוח קבוצת ניסיון קטנה שלכם ושל 2-3 חברות.ים מהארגון, שבה תוכלו להתאמן בפיצ'רים השונים. בנוסף, אפשר להיעזר במרכז ההדרכה של פייסבוק שמכיל מידע ומדריכים רבים בנושא – כאן.
וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג
תגובות
כתבו תגובה