גלי בסודו |

מהם השיקולים בבחירת הפלטפורמה המתאימה לקמפיין למימון המונים?

platforma3

שאלה שחוזרת על עצמה בקרב ארגונים שרוצים להעלות קמפיין מימון המונים נוגעת לבחירת הפלטפורמה המתאימה. התשובה של מרבית האנשים שמצויים חזק בתחום, היא שזה לא ממש משנה. מה שחשוב היא הדרך בה תגיעו לאותם המונים שיתלהבו מהפרויקט שלכם וירצו לתמוך בו, ובחירת הפלטפורמה הוא פרט שולי שחבל להתעכב עליו.

גם אני חשבתי ככה, אבל לאחרונה אני מבינה שלבחירת הפלטפורמה יש משקל משמעותי משחשבתי. בפוסט אתייחס למאפיינים בולטים בפלטפורמות: הדסטארט, JUMPSTARTER ,Jgive, FundMe  כולן פלטפורמות ישראליות.

*הפוסט לא מתייחס לשיקולים בבחירת פלטפורמות בינלאומיות. בהקשר זה רק אומר שאם אתם פונים לקהל ישראלי עדיף שתעשו זאת בפלטפורמה ישראלית, וכדי לא לאבד את דוברי האנגלית תוכלו להציג את הפרויקט גם באנגלית, זה מתאפשר במרבית הפלטפורמות אם לא בכולן.

"גמיש" או "הכל או כלום"?

אחד השיקולים השכיחים, נוגע לשאלה האם קיימת אפשרות ל"פרויקט גמיש". בהדסטארט ניתן להעלות רק פרויקט של "הכל או לא כלום" אם לא הצלחת להגיע ליעד הכספי שהצבת, הכסף נשאר אצל התומכים. לעומת זאת באתרים אחרים: JUMPSTARTER וגם ב"תרמו לי" (פלטפורמה של ישראל תורמת) וב-Jgive מוצע מסלול גמיש המאפשר לארגונים שבחרו במסלול זה, לקבל את הכסף גם אם לא הצליחו להגיע ליעד הכספי שהציבו בתחילת הדרך.

לאלו מאיתנו המתפתים לבחור במסלול הגמיש יש כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון. אקדים ואומר, שייתכן שיש פרויקטים שהגמישות מתאימה להם, כמו למשל הקמפיין למימון ההוצאות של מרב מיכאלי לפריימריז. התומכות של מיכאלי יכולות להבין מדוע היא מוכנה להסתפק בפחות מסכום היעד אותו בקשה לגייס. הרי הכסף הוא לא מה שימנע ממנה לרוץ, אלא רק יאפשר לה להגיע לקהל רחב יותר. דרך אגב, על אף שהלכה על קמפיין גמיש, היא גייסה בסופו של דבר יותר מסכום היעד אותו הציבה.

העניין הוא שאנו נוטים ברוב המקרים, להעדיף מסלול גמיש, לא כי מדובר על פרויקט שהתקציב שלו הוא באמת גמיש, אלא מחשש מובן, שלא נצליח לעמוד ביעד, ובמקרה זה, שווה לחשוב פעם נוספת.

ראשית, בבחירת מסלול גמיש, אנו מעבירים לתומכים שלנו מסר מבלבל, שעשוי גם לפגוע באמינות שלנו. תחילה אנו מצהירים על הסכום הנדרש, כדי להוציא את הפרויקט לפועל, ובאותה נשימה אנו אומרים שבעצם נוכל להסתפק בפחות.

שנית, בפרויקט גמיש מאבדים את אווירת המתח ותחושת הדחיפות. האדרנלין שמוזרק לארגון בזמן קמפיין מימון המונים הוא מנוע מרכזי לריצה קדימה והרחבת המעגלים לאורך הקמפיין, ברגע שהסכום המבוקש אינו יעד נכסף, אלא nice to have המוטיבציה נפגעת ואיתה גם רמת המעורבות והעניין של הצוות בהצלחת הקמפיין.

בנוסף, גובה העמלה גבוה יותר (לעיתים) בפרויקט גמיש לעומת פרויקט של "הכל או כלום".

עוד משהו שכדאי לדעת, יש גם פתרונות יצירתיים "לחלץ" את הכסף אם התקרבתם ליעד, והקמפיין עומד להסתיים, גם אם מדובר על קמפיין של "הכל או כלום". עדיף כמובן להמשיך ולעודד את הציבור לתמוך עד הרגע האחרון, ואם עובדים כמו שצריך תחושת הדחיפות של סוף הקמפיין יכולה להפתיע אתכם לטובה והקופה פתאום תלך ותתמלא במהירות של תיארתם. אבל, אם רואים שהיעד עדיין רחוק והסוף קרוב, ובכל זאת יש אפשרות ליישם את הפרויקט גם בתקציב מצומצם, ניתן לסגור או לצמצם את הפער באמצעות הלוואה, שתוחזר לאחר מכן למלווה. במקרה זה רק קחו בחשבון שיש לכם עוד עמלה של קרוב ל-10% לשלם לאתר ולחברת האשראי, ולשלוח מתנות, אם התחייבתם למתנות, ורק אחרי שתיקחו את כל אלה בחשבון תבחנו כמה באמת יישאר לכם.

למעשה, זו בדיוק אותה שאלה שנצטרך לשאול את עצמנו במקרה של קמפיין גמיש. האם נוכל להסתפק בפחות מהסכום הנדרש לנו? האם נוכל לממש את הפרויקט בחסר ולעמוד בהבטחות לתומכים?

ומחשבה אחרונה על המסלול הגמיש. אם אנחנו מניחים שנתקשה להגיע ליעד, אולי עדיף לבקש פחות. במקרים רבים, אם הפרויקט מעניין את הציבור, סכום התמיכה עולה על היעד שנקבע, ולמרות המחשבה שיש בה מידה של היגיון, שאנשים יפסיקו לתמוך כשהקמפיין יגיע ליעדו, זה פשוט לא עובד ככה. עובדתית, אנשים אוהבים לתמוך בקמפיינים שעברו את היעד. כנראה בוער בנו איזה צורך לנצח את השיטה, לפרוץ את המוסכמות או פשוט להצטרף להצלחה.

גובה העמלות

יש ארגונים שבחינת גובה העמלות בין הפלטפורמות מהווה עבורם גורם משפיע בבחירה, אבל לעיתים הבחירה בפלטפורמה עם עמלות נמוכות יחסית באה על חשבון החשיפה של הקמפיין במנועי החיפוש ובסופו של דבר מדובר על גול עצמי. על פי איסוף נתונים באתר ישראל תורמת, ב"תירמו לי" תשלמו את העמלה הנמוכה ביותר וכך גם ב-Jgive, ואילו בג'אמפסטארטר תשלמו את העמלה הגבוהה ביותר. חשוב רק להוסיף שאם תרצו לקבל הדרכה וסיוע מישראל תורמת גובה העמלה ב"תירמו לי" יעלה ויהיה זהה לעמלה שתשלמו בהדסטארט.
בכוונה לא כתבתי את המספרים המדויקים כי הם משתנים כל הזמן, ואם החלטתם שעניין העמלות הוא הגורם המכריע, אתם יכולים ליצור קשר עם כל אחד מהאתרים ולברר איתם את גובה העמלות, או להסתמך על הנתונים בטבלה המופיעה באתר של ישראל תורמת.
המלצה שלי – אל תתנו לשיקול זה משקל מרכזי בבחירה. ראיתי קמפיינים שבחרו באחת הפלטפורמות שגובות עמלה נמוכה, אבל הפסידו לגמרי את החשיפה בגוגל. על אף שקיבלו חשיפה תקשורתית יוצאת דופן הקמפיין פשוט לא עלה במנועי החיפוש, וניתן להניח שאיבד הרבה מאוד תומכים פוטנציאליים.

אפשרות להוראת קבע

שיקול משמעותי נוסף, שבדרך כלל ארגונים חברתיים לא מודעים לו, ולכן לא לוקחים בחשבון, הוא האפשרות להוראות קבע. מנהלת של אחד הארגונים סיפרה שבחרה לעבוד עם הפלטפורמה של ישראל תורמת (FundMe), מכיוון שכל קמפיין הניב לארגון מספר תומכים קבועים, שעד היום ממשיכים לתמוך בו, באמצעות הוראות קבע. זאת אפשרות ייחודית לישראל תורמת, ושיקול ששווה לקחת בחשבון. רק אבל שוב, הדבר תלוי עד כמה לקמפיין שלכם תהיה חשיפה תקשורתית. ככל שהחשיפה התקשורתית לקמפיין צפויה להיות גדולה יותר, ותרצו לגרום לאנשים שנחשפים לקמפיין במדיה המסורתית להגיע אליכם בקלות, חשוב שתבחרו פלטפורמה שתיתן נראות גבוהה לקמפיין שלכם במנועי החיפוש.

איכות השירות

עוד שיקול שארגונים מעלים נוגע לרמת התמיכה, המעורבות ומהירות התגובה של מנהלי האתר. אני יכולה לשתף בחוויות שהיו לי ולעוד ארגונים ששוחחתי איתם על העבודה עם הדסטארט. התגובות שלהם מאוד מהירות. הם לא נגישים בטלפון אלא רק במייל, אבל עושים מאמץ למצוא פתרונות לכל בעיה שצצה. בנוסף, הם עוברים על הקמפיין, מקשים בשאלות ומעודדים אותך לחזור ולתקן ולעיתים אף לערוך מחדש את הסרטון. עבור חלק מהאנשים זה תהליך מעצבן ומיותר, אבל מהניסיון שלי ההערות שלהם משמעותיות וחשובות. זו הפעם הראשונה שהקמפיין שלנו פוגש את ה"עולם החיצון", וטוב לקבל משוב רגע לפני שהוא עולה לאוויר, ולנצל את הזמן לשיפורים לפני, ולא בדיעבד, למרות שגם זה אפשרי.

לסיכום

אפשר לפרט שיקולים נוספים, אבל נראה לי שיש לנו את זה. אנסה לעשות סדר. יש בארץ מספר פלטפורמות מוכרות שנועדו למגוון רחב של יוזמות ביניהן גם יוזמות קהילתיות וחברתיות. אלו המוכרות ביותר הן הדסטארט, ו-JUMPSTARTER. בנוסף, עבור ארגונים חברתיים יש גם את Jgive ואת "FundMe" המחודשת של ישראל תורמת.

מן הסתם יש עוד, אבל אם עשרות קמפיינים חברתיים גייסו השנה באמצעות הפלטפורמות האלה, נראה לי מיותר להמשיך לחפור. אם שמעתם על פלטפורמה חדשה וייחודית, מוזמנים לשתף.

לקריאת פוסט נוסף בנושא האם אפשר לעשות קמפיין מימון המונים למטרות שמאתגרות את השיח?

קישורים חיצוניים:

הדסטארט ו-giveback
JUMPSTARTER
FundMe
Jgive

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא מימון המונים

Shift מארח | 16 באפריל 2020

מימון המונים? עכשיו?

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה