גלי בסודו |

קמפיין מימון המונים בונה קהילה

מימון המונים בונה קהילה

קמפיין מימון המונים יכול להעיף את הארגון שלכם לגבהים חדשים. זאת חוויה מסחררת שמזריקה אנרגיות חדשות, יוצרת גאוות יחידה, חשיפה ונראות, ש"על הדרך" גם משדרגת את מעמד הארגון מול התורמים הפילנתרופים שלו.

אבל מה שקורה לא פעם, שיוצאים לקמפיין מימון המונים, עם מטרה אחת ויחידה – לגייס כסף, ובין אם עמדנו ביעד הנכסף, ובין אם לא, אנחנו נותרים עם הלשון בחוץ ובתחושות מעורבות.

לפעמים יש הרגשה שחברי הארגון הפנו לנו עורף, כי ציפינו להתגייסות טוטאלית וגילינו בדיעבד, שרק אנחנו באמת ירקנו דם, או שאנחנו מתאכזבים לגלות שמי שחשבנו שהוא שותף שלנו, עשה לנו לייק אבל לא תמך בפועל. בנוסף לכך, מצטרפים לארגון מאות תומכים חדשים, שמרגישים כאילו "קנו מניה" ומצפים מאיתנו לעשייה, לנראות, בעוד שאנחנו עסוקים בעניינים אחרים, ואין לנו שום תכנית אסטרטגית לגבי הקשר העתידי איתם.

קמפיין מימון המונים,גם אם לא הגיע ליעדו הכספי יכול להיות מוצלח בהרבה מאוד מובנים, ולהיפך, קמפיין שהגיע ליעדו יכול להחטיא בדרך הרבה מאוד מטרות, לכן חשוב להיערך מראש ולעבוד נכון.

רגע, כסף זה לא העיקר?

למרות שזו בדרך כלל הסיבה לצאת לדרך, לא כדאי שנסתכל על ציבור התומכים שלנו רק באופן אינסטרומנטלי. נכון, חלקם יתמכו בנו כי הם קרובים או חברים שלנו, והם פשוט רוצים לעזור, ואין להם ציפייה או פנאי לקשר מתמשך, אבל פרט להם אפשר שיהיו גם אחרים, שיתמכו בקמפיין כי הם רואים ערך בעשייה של הארגון, ואם נצליח לייצר להם תחושת ערך גם בתום הקמפיין, יש סיכוי שילכו איתנו דרך ארוכה.

יכול להיות שמדובר רק על 10%-20% מהתומכים, ועדיין, הם עשויים להיות בעלי עניין להצטרף לקהילת האוהדים הווירטואלית שלנו, להתנדב, לייצר לנו חיבורים חדשים, לרכוש שירות או מוצר שלנו, ואולי אפילו להצטרף כחברים לארגון, לתמוך בו באופן שוטף, ולהיות מעורבים בעשייה הארגונית ובקבלת החלטות.

כשאנחנו יוצאים לדרך רצוי שנסתכל מראש עוד כמה צעדים קדימה, זה לא אומר שצריך עכשיו תכנית סדורה להפעלת מאות מתנדבים, אבל כן כדאי לקחת בחשבון שהסטטוס הארגוני שלנו עומד להשתנות, בכל הנוגע למערכת היחסים שלנו עם הציבור הרחב, וכדאי שנהיה ערוכים לכך.

מטרות נוספות

אחרי שהבנו שגיוס תומכים לארגון יכולה להיות מטרה בפני עצמה, כדאי שנגדיר לעצמנו מטרות נוספות מעבר ליעד הכספי, כי משם יגזר אופיו של הקמפיין. בניית שותפות אסטרטגית עם ארגון חברתי או עסק מקומי יכולה למשל להיות מטרה, החלטה זו תשפיע על אופיין של התשורות בקמפיין שאולי יכללו שירות או מוצר של השותף האסטרטגי.

מטרה נוספת יכולה להיות "יציאה לאור" וחוויית הצלחה. במקרה כזה יכול להיות שהיעד הכספי יהיה צנוע, והוא יותאם למה שאתם מעריכים ומצפים לקבל מהקהל המוכר והידוע שלכם. אופי הקמפיין ייבנה מתוך מכלול המטרות שלו.

מעורבות הולכת וגדלה

ככל שתערבו מעגלים גדולים יותר בתהליך העבודה על הקמפיין ככה יגדל הסיכוי שאותם אנשים יסייעו לכם כשהקמפיין יעלה לאוויר.

כבר כשהרעיון עולה בישיבת צוות כדאי להיות קשובים להתנגדויות. "מימון המונים זה פאסה, צריך לחפש את הטרנד הבא", "כולם עושים את זה, אז למה שיתמכו דווקא בנו?" אלו שאלות שכדאי להתעכב עליהן. תבדקו אלו ארגונים עשו קמפיינים, מה היו המטרות? האם הושגו? אל תבטלו את הקולות הספקניים להיפך, הפכו אותם לבעלי משקל בהחלטה, וגייסו אותם לעניין.

בנו צוות ייעודי לטובת הקמפיין. סלבה רובין ממייסדי פלטפורמת מימון ההמונים אינדיגוגו אומר שאם עומד מאחורי פרויקט מסוים יותר מאדם אחד, יש לו סיכויים גבוהים יותר להצליח. בצוות הקמפיין יכולים לקחת חלק חברי צוות, מתנדבים, המוטבים של הארגון, ההורים שלהם וכו'.

ככל שנרתום יותר אנשים למהלך בשלביו הראשונים, ונהיה קשובים למשוב שנקבל מהם, כך יש סיכוי שימשיכו איתנו גם בשלב הקריטי – שלב ההפצה.

דיבור ישיר

לא רק בווטסאפ, לא רק במיילים. כדאי גם בטלפון ואם מתאים אז להיפגש. השיחה הישירה יכולה לסייע בתיאום ציפיות. כבר נתקלתי בארגונים שהתאכזבו כשתיאטרון שנתן להם כרטיסים בהנחה לא הפיץ את הקמפיין למנויים, או מסעדה שנתנה הטבה לא פרסמה את הקמפיין בדף הפייסבוק שלה.

לעיתים גם מתנדבים בפרויקט, שסביר לצפות מהם להתגייסות, לא תמיד מבינים זאת. "אני כבר מתנדבת בפרויקט, למה אני צריכה גם לגייס עבורו כסף?" או "אני לא מרגיש בנוח לבקש כסף" אולי זה מפתיע אבל אלו תגובות שארגונים נתקלים בהם. הדיאלוג לפני הקמפיין ובמהלכו עם אלו שאתם מצפים שיפיצו את הקמפיין הוא קריטי, ויכול לסייע לכם לפצח את הבעיה, ואולי גם לייצר לה פתרון.

לא באנו ליהנות, או שאולי דווקא כן?

מנהל קמפיין שכבר ביום השני של הקמפיין מוציא סטטוס מאוכזב עם המסר: "מה קורה? ציפיתי לתמיכה של לפחות 20%, איפה אתם?", לא מעורר רצון לתמוך בו.

אנשים נוטים להצטרף להצלחות ולא לכישלונות, ולכן מיריית הפתיחה ועוד תום הקמפיין כדאי לשמור על אנרגיות גבוהות. זו גם הסיבה שמומלץ, שמשך הקמפיין יקבע בהתאם לכמות האנרגיה שניתן להשקיע לאורך זמן.

איך שומרים על אנרגיה לאורך כל הדרך?

אחרי התמיכה של הימים הראשונים יש נפילת מתח טבעית, ההתלהבות הראשונית דועכת, הקמפיין נתקע, והצוות עשוי להתייאש ולאבד עניין. צריך להיערך לכך מראש ולהכין לכך את הצוות.

גיבוש הצוות יעזור לו לצלוח את האתגרים במהלך הקמפיין. אפשר להתחיל בחוויה נחמדה ומגבשת, למשל אירוע השקה צנוע. במהלך הקמפיין כדאי לדבר ולהיפגש בתדירות גבוהה, לחגוג כל אירוע קטן במהלך הקמפיין, לנסח סטטוסים משעשעים, לצרף לחשיבה אנשים עם ראש קריאטיבי – מאוד עוזר, לצאת לשטח, לתעד תגובות אוהדות, ולהעלות סרטון לדף הקמפיין.

עוד מקור טוב לאנרגיה הם התומכים עצמם

אפשר לעקוב אחרי התגובות שכתבו, ולמנף לטובת הקמפיין. לפעמים הם גם יציעו מתנות או רעיונות, תנו להם ליזום, חפשו גימיקים מגניבים, כמו למשל סלבים שיתמכו בקמפיין ב-live.
תחשבו על דברים שעושים לכם כיף ותחברו אותם לקמפיין. כל רעיון שיעיף לכם את הסכך, שימלא את מצבורי האנרגיה ויכניס בכם חיוניות – יבורך.

ומה קורה ביום שאחרי?

מהר מאוד תגלו שהסכום שגייסתם, של כמה עשרות אלפי שקלים הוא לא בהכרח הנכס העיקרי שלכם, אלא התומכים עצמם. הכסף ייגמר מתישהו, הקשר עם התומכים יכול להימשך לטווח ארוך.

אחת הדוגמאות המעניינות היא של ארגון לובי 99. הקמפיין של הארגון יצא בקריאה לממן את הלוביסט של העם עבור 99% מהציבור שאין להם לוביסט שמייצג אותם (בניגוד ליבואני רכב, בנקים, חברות סיגריות וכו').

לאחר מימון המונים מוצלח, וניסוי כלים בשטח – גיוס לוביסטית, יציאה לפעולה ודיווח שוטף לתומכים – החלו המתנדבים של הארגון לחזור טלפונית לתומכי הקמפיין, והציעו להם להיות תומכים קבועים. זה נשמע בערך ככה: "אנחנו רוצים למסד את הפעילות, ופונים לאנשים שתמכו במסגרת הקמפיין. 400 איש כבר עשו הוראת קבע, תרצי להצטרף?" ככה הם גייס כמה מאות תומכים, קלטו לוביסט שני, השלישי בדרך, בנו מערכת שמאפשרת לציבור לבחור את הנושאים שרוצים לקדם, והם ממשיכים לשתף בהצלחות ובאתגרים שבדרך.

גם ארגון 100 ימים של שקיפות רואה בציבור התומכים קהילה שממשיכה איתו אחרי שהקמפיין הסתיים, ומזמין את הציבור לתמוך בו, תוך התייחסות לאן ילך הכסף, הצלחות עד כה, תכנית אסטרטגית לשנה הקרובה והסכום הנדרש למימושה.

עוד דוגמה מעניינת היא שבוס המקדמים תחבורה ציבורית בסופי שבוע. הם העלו לאוויר עד כה שלושה קמפיינים, כל פעם סביב יישוב אחר בארץ. בנוסף הם מציעים באתר אפשרות להצטרף כחברים באגודה בתשלום. כך הם גם מרחיבים את קהל הנהנים מהשירות, וגם מגדילים את היקף המימון לאותו שירות.

עשיתם קמפיין מימון המונים? גייסתם כמה מאות תומכים לטובת ארגון או פרויקט? אתם מתלבטים איך לשמור איתם על קשר או לערב אותם בעשייה? שתפו.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    פוסט מעניין ונקודת מבט חשובה. תודה!

      כן, לרוב הסיבה העיקרית שלשמה יוצאים לדרך היא כסף, אבל אחר כך אני נתקלת בהרבה ארגונים שמזהים בקהילה נכס משמעותי אפילו יותר.

    כתבו תגובה