חובב ינאי |

מה אתם יכולים לעשות בשלב ההסכמים הקואליציוניים?

הסכם קואליציוני

אחרי שסבב בחירות מסתיים, ההבטחות והקמפיינים של המפלגות פוגשות את המציאות. ארגונים שונים בחברה האזרחית משקיעים משאבים ומאמצים להכניס את המסרים שלהם למצעי המפלגות במהלך תקופת הבחירות, אבל מייד לאחר הבחירות העבודה לא נגמרת, במובנים מסויימים היא רק מתחילה. זמן המשא ומתן הקואליציוני עד לחתימת ההסכמים הקואליציוניים הוא קריטי להשפעה על עיצוב המדיניות שתהיה בשנים הבאות.

אז מה זה הסכם קואליציוני?

הסכם בין סיעות הקואליציה (סיעה יכולה להיות מורכבת ממפלגה אחת או יותר, למשל סיעת 'כחול לבן', או 'המחנה הדמוקרטי' או 'ימינה') המרכיבות את הממשלה לבין סיעת השלטון. בשיטת המשטר שלנו הממשלה קמה מתוך הפרלמנט, הכנסת, על בסיס הסכמים בין הרשימות השונות על הרכבת קואליציה, וקידום נושאים משותפים. בהסכמים אלה נקבעים, בין היתר, קווי היסוד של הממשלה, הנושאים שהסיעות מתכוונות לקדם בחקיקה ובמדיניות ממשלתית, ונקבעים גם בעלי התפקידים השונים שימונו מתוך הסיעות – שרים וסגני שרים בממשלה, יושבי ראש של ועדות בכנסת, וכדומה.

עד כמה גדולה ההשפעה של ההסכמים הקואליציוניים על עיצוב המדיניות של הממשלה הבאה?

ההסכמים הקואליציוניים נותנים את הטון בכהונה של הקואליציה. על פי אתר המעקב של המרכז להעצמת האזרח על יישום ההסכמים הקואליציוניים, בהסכמים של הממשלה ה 34 (שכיהנה בין 2015-2019, ממשלת נתניהו השלישית) הנוכחית יש 405 סעיפי החלטות, מהן 254 בוצעו ו-61 לא בוצעו (נכון לספטמבר 2019). בין הסעיפים שבוצעו: הרחבת טיפולי שיניים לילדים עד גיל 18, חיזוק "הזהות היהודית" של צעירים בתפוצות וקידום חוק הלאום.

כאמור, ההסכמים הקואליציוניים נחתמים בין הסיעות השותפות בקואליציה לבין סיעת השלטון, שמרכיבה את הממשלה, ולפעמים יש סתירות בין סעיפים של ההסכמים השונים. כך, למשל בהסכם בין הבית היהודי לליכוד נקבע ששתי הסיעות יחוקקו חוק לשינוי היחסים בין הכנסת לבג"ץ, ובאותו ההסכם נקבע שחוקי יסוד יחוקקו בהסכמת כל סיעות הקואליציה. בהסכם בין הליכוד לכולנו נקבע שאם תקודם "פסקת ההתגברות", שמטרתה לשנות את היחסים בין הכנסת לבג"ץ באופן שיבטל את הפיקוח של בג"ץ על חקיקת הכנסת, אז סיעת כולנו לא תהיה מחויבת לתמוך בהצעה.

להסכמים הקואליציוניים יש השפעה מיוחדת בגלל ליקויים בתרבות הפוליטית בישראל. בדיוני הכנסת בוועדות ובמליאה כאחת, הקואליציה מתייצבת לדיונים ולהצבעות אחרי שהיא מגיעה להסכמות בכל נושא ונושא שעולה על סדר היום. לרוב מדובר בפנקסנות נטו "חוקק לי ואחוקק לך", כמו שאמר חבר הכנסת לשעבר בני בגין. ולעיתים, כאשר ההסכמים הקואליציוניים מחייבים תמיכה או התנגדות של הקואליציה בנושא מסוים, אז הקואליציה מיישרת קו ומצביעה כגוש אחד. התרבות הלקויה הזאת מעקרת את רוב הדיונים בכנסת, וממחישה את האתגר העיקרי של סיעות הקואליציה – להגיע להסכמות בינן לבין עצמן. אחר כך הרוב הקואליציוני כבר עושה את שלו, ומונע מסיעות האופוזיציה לקדם דברים שבסדר היום שלהן.

מה אפשר לעשות?

ההסכמים הקואליציוניים הם הזדמנות לקדם את הנושאים החשובים לכם/ן. אם הנושא שלכם נכנס להסכם הקואליציוני, אז הוא כמו עוגן שיכול ללוות אתכם לאורך כל הכהונה של הכנסת. התקופה שבה אפשר להשפיע על ההסכמים הקואליציוניים היא קצרה. נסו לנצל אותה.

נסו לנצל את הקשרים שלכם/ן לטובת קידום העמדות והנושאים החשובים לכם/ן. מצאו גורמים שיש להם סיכוי לשחק תפקיד מפתח בהקמת הקואליציה, ויהיו כאלה שיתחברו לנושאים ויפעלו כדי לקדם אותם. היעזרו בעבודת תקשורת ובקהל התומכים שלכם/ן כדי לחזק את הדרישה להכניס את הנושא שלכם/ן להסכמים הקואליציוניים.
גם אחרי הבחירות אפשר להשפיע. השפעה על ההסכמים הקואליציוניים עשויה לתמוך בנושאים ובעשייה שלכם/ן למשך כל כהונת הכנסת (יהיה אורכה אשר יהיה).

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה