רוצה לקבל עדכונים מבלוג שיפט?
הצטרפ.י לניוזלטר שלנו
רוצה לקבל עדכונים מבלוג שיפט?
הצטרפ.י לניוזלטר שלנו
עמותות רבות האחראיות לאספקת שירותים בתחומים הרגישים ביותר בחיינו: שירותים רפואיים, שירותי דת, שירותי רווחה, שירותי חינוך, שירותי קהילה ותרבות, שירותי ספורט מחזיקות בידיהן ומנהלות מידע אישי, רגיש ורב. כך למשל: עמותה שמסייעת לנוער בסיכון, מחזיקה ומנהלת מידע סוציו-אקונומי אודות הנערים והנערות; עמותה שמספקת שירותים רפואיים, מחזיקה מידע אודות מצבם הרפואי של קהל הנעזרים בשירותיה; עמותה שמלווה להט"בים, מחזיקה מאגרי מידע עם פרטים מזהים, בעלי רגישות גבוהה.
אפילו עמותות שמעניקות שירותים 'ניטראליים', כמו שירותי חינוך או חוגים, מחזיקות מידע אישי רב של הנהנים מהשירותים השונים. עמותה שמחלקת מלגות תאסוף בדרך כלל מידע סוציו-אקונומי, רקע משפחתי, נתוני שכר, ועוד פרטי מידע אישיים ורגישים. בנוסף, פעמים רבות מדובר במידע אישי אודות קטינים וקטינות.
אירועי הסייבר ואבטחת המידע מתרחשים מדי יום ומדי שעה. לפי דיווח של מערך הסייבר הישראלי, בשנת 2022 דווחו כ-9,000 אירועי אבטחת מידע. יש לזכור שאירועים רבים כלל אינם מדווחים.
השאלה אם אירוע אבטחת מידע יתרחש בארגון, היא כבר לא שאלה של "אם", אלא שאלה של מתי.
לכן, כל עמותה צריכה לשאול את עצמה האם היא ערוכה לאירוע כזה?
צילום מסך מתוך מפת אירועי הסייבר של צ'ק פוינט:
חשוב לציין בהקשר זה, כי תקיפות סייבר לא מכוונות רק כלפי ארגונים גדולים, בנקים או גופים בטחוניים.
אפילו להפך. מפת יעדי התקיפה מראה כי ניסיונות תקיפה רבים נעשים כנגד ארגונים אזרחיים ואף כנגד מוסדות חינוך. גם עסקים קטנים ובינוניים על הכוונת.
מעבר לכך, אירועי אבטחת מידע מתרחשים לא רק כתוצאה מתקיפות של האקרים אלא מסיבות אחרות:
המודעות לנושא פרטיות ואבטחת המידע עודנה נמוכה. בעוד שבמקומות רבים בעולם, המחוקקים הציבו רף דרישה גבוה מעסקים וארגונים, בישראל אמנם קיימת חקיקה, אך הסנקציות שבצידה אינן גבוהות. (מצב זה צפוי להשתנות בקרוב, לאחר שהכנסת תאשר את תיקון חוק 14 לחוק הגנת הפרטיות, שמקנה סמכויות פיקוח ואכיפה נרחבות על הרשות להגנת הפרטיות).
יחד עם זאת, הסיכונים שהעמותות חשופים אליהם משמעותיים, ועשויים בהחלט לפגוע בהתנהלות הסדירה של העמותה.
סיכוני פרטיות ואבטחת מידע לעמותות.
1. חשיפה לתביעות נזיקיות בגין התרשלות בהגנה על הפרטיות
כאמור, החוק והתקנות בישראל מחייבות עמותות לעמוד בדרישות הרגולטיביות, וביניהן:
2. פגיעה במוניטין של העמותה
לצד הסיכונים הכלכליים, מונח על הכף שמה הטוב של העמותה.
בתור גופים חברתיים, שנסמכים בין היתר על תמיכות ופילנתרופיה. אירועי אבטחת מידע עלולים לגרום לפגיעה אנושה במוניטין של העמותה.
אירועי אבטחת מידע, פגיעה במוניטין או תביעות אזרחיות עלולים לחבל במאמצי גיוס המשאבים, שעמותות תלויות בהם לעצם קיומן.
3. פגיעה בהמשך פעילות חברתית ועסקית
אירוע אבטחת מידע עשוי להשבית פעילות של עמותה למשך זמן רב.
אבדן מידע, פגיעה בשרתי אחסון, נעילה של חשבונות – כל אלו ועוד משבשים את הפעילות השוטפת ויכולים לגרום נזק משמעותי.
4. חשיפה לאכיפה מצד רשות הגנת הפרטיות
רשות הגנת הפרטיות היא הגוף הרגולטורי אשר אחראי על אכיפת הוראות החוק והתקנות. בנוסף, לרשות יש סמכות לבצע פיקוחי רוחב, וכן להטיל סנקציות על עמותות שלא מנהלות את המידע שברשותן כדין.
5. חשיפה לתביעות פליליות
אי-עמידה בהוראות החוק מהווה במקרים מסוימים עבירה פלילית.
6. חשיפה אישית של נושאי משרה בתאגיד
במקרים מסוימים, בהם העמותה מעבדת מידע אישי, וקיימת סבירות כי פעילות העמותה תיצור סיכון לפגיעה בפרטיות, נושאי משרד (וועד מנהל) עשויים לשאת באחריות אישית.
בהקשר זה חשוב לציין:
יישום הוראות החוק וכן מינוי אחראי פרטיות ואבטחת מידע ארגוני (DPO)– מובילים למודעות גבוהה יותר בקרב העובדים, לחידוד נהלים, להטמעת כלים טכנולוגיים וכתוצאה מכך- לרמת אבטחה גבוהה יותר של המידע בארגון.
לכן – עמותות שיעשו זאת, ישפרו בפועל את אבטחת המידע בארגון ויצמצמו סיכונים!
חוק הגנת הפרטיות והתקנות מכוחו, קובעים כללים והוראות בכל הנוגע לשמירה על פרטיות ואבטחת מידע. הוראות אלו חלות על כלל המשק, כולל המגזר השלישי.
מה קובע החוק?
בין היתר על עמותות חלה חובה חוקית:
כמובן, ככל שהעמותה מחזיקה מידע רגיש יותר, כך החשיפה שלה גדלה ומוטב שתקפיד על אבטחת מידע נאותה.
בכמה צעדים פשוטים, העמותה שלכם יכולה לצמצם באופן משמעותי סיכוני אבטחת מידע:
צמצמו את המידע שאתם אוספים, למינימום הנדרש
עודף מידע = סיכון מיותר. אספו את המידע הדרוש באופן הכרחי לפעילות שלכם. אינכם זקוקים לרקע כלכלי?
אל תאספו את פרטי המידע האלו. תאריך הלידה אינו מהותי? וותרו על הנתון הזה.
כך, במקרה של אירוע אבטחת מידע המידע שיזלוג יהיה מצומצם יותר.
מחקו מעת לעת מידע לא הכרחי
לכמה זמן אתם צריכים את המידע ברשותכם? האם ניתן למחוק אותו לאחר שנה? או לאחר שסיימתם פעילות מסוימת?
הכניסו לתכנית העבודה השנתית בחינה של נחיצות המידע שברשותכם. אם כבר לא נחוץ – מחקו אותו וכך תפחיתו סיכונים.
ניהול מושכל של המידע
האם קיים בעמותה נוהל הרשאות גישה?
האם מרעננים סיסמאות אחת לתקופה?
האם יש נהלים בשלבי קליטת או גריעת עובדים?
אבטחת מידע
באמצעות תהליך עבודה נכון, אשר כולל סדרת פעולות משפטיות וטכנולוגיות כאחד, ניתן להביא את העמותה שאת או אתה מנהלים למצב של ציות להוראות החוק והתקנות, ובמקביל להגנה טובה הרבה יותר מפני אירועי אבטחת מידע.
בסיום התהליך, המידע שמוחזק בעמותה יהיה מוגן ומאובטח יותר הן על ידי אמצעים טכנולוגיים והן על ידי כך שהעובדים יהיו מודעים יותר ובעמותה יוטמעו נהלים מסודרים.
אני מאמין בכך שתהליך היישום נועד לסייע ולתרום לעמותה, ובשום אופן לא להפריע לפעילותה ולמימוש מטרותיה.
בנוסף, חשוב להתאים את השירותים והאמצעים הטכנולוגיים לסוג העמותה, אופי פעילותה ולהיקפה. כיום קיימות בשוק מערכות שונות, במנעד רחב של עלויות, ויש להתאים אותן לעמותה.
עורך דין מומחה לתחום דיני הגנת הפרטיות ואבטחת המידע, שהוא גם DPO בהכשרתו, יוכל ללוות את העמותה בתהליך העבודה.
עו"ד מוטי כהן מלווה מוסדות וארגוני תרבות בתחום הגנת הפרטיות ואבטחת מידע. זאת בנוסף לניסיון ניהולי רב שנים בתחום ותוך היכרות מעמיקה של צרכי המוסדות.
>>האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, ואין להסתמך עליו ככזה. המאמר נועד למטרות סקירה והעשרה.
וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג
תגובות
כתבו תגובה