ירדן זך ישראלי |

איך לדאוג לרווחת העובדים במסגרת תקציב צנוע?

69033522_ss

אנחנו, העובדים בארגוני שינוי חברתי, מרגישים הרבה פעמים שצרות העולם מוטלות על הכתפיים שלנו. אנחנו נחשפים לעוולות חברתיות ועובדים עם אנשים שהזכויות שלהם מופרות על בסיס יומיומי, וכשזה המצב, אנחנו לא מרגישים בנוח לעסוק בתנאי העבודה שלנו. הארגון גם מאפשר לנו לבטא את ערכים ותפיסות עולם שאנו מאמינים בהם, ומכיוון שכל אלה כבר נותנים לנו הרבה מאוד ערך, אנחנו נוטים להקל בערכים נוספים שהארגון יכול להעניק לנו.

אתר הדרושים הענק Glassdoor ערך סקר מקיף ממנו עלה, כי כ-50% ממחפשי העבודה מעדיפים לעבוד אצל מעסיק או חברה שמעניקים הטבות לעובדים, וכ-80% מהם מעדיפים הטבות מהמעסיק על פני העלאה בשכר. חברות וארגונים מתחומים שונים מבינים כי צעד זה הינו צעד אסטרטגי חשוב לשימור העובדים בארגון.

נתון זה ודאי נכון לארגונים פרטיים ועסקיים, אך מה קורה כאשר מדובר בארגון חברתי או עמותה? במקרה זה ניצב בפנינו אתגר גדול אף יותר. בארגונים מסוג זה, לרוב הדבר המרכזי אשר מניע את העובדים ומושך אותם לעבוד באותו ארגון הוא באמת חיבור ערכי או אידאולוגי למטרות הארגון ולפעילותו. עובדה זו בשילוב תקציב מוגבל מאוד מעמידה אותנו בפני אתגר: יצירת תחום רווחה שיהיה משמעותי ויישמר את העובדים וכל זה במסגרת התקציב המועט שיש ברשותנו.

התקציב המצומצם מחייב אותנו לצאת מאזור הנוחות ולחשוב על רעיונות שניתן לבצע ללא עלויות גבוהות לארגון.

תכנית רווחה

תתחילו בבניית תכנית רווחה אשר תתפרס לכל השנה. כך ניתן להיערך מראש עבור חגים רשמיים ולא רשמיים, ימים בינלאומיים כמו: יום האישה, חודש הגאווה, יום ללא עישון, יום איכות הסביבה – ומשם ניתן לקחת כל רעיון וליצור אפקט סביב אותו נושא לכלל העובדים. ניתן אף לחלק את הנושאים לעובדים ספציפיים או לחלופין לצוותים/מחלקות, שלוקחות על עצמן להפיק את הנושא בקרב הארגון. השתתפות העובדים מגדילה את רמת המחויבות של העובדים לארגון, ותורמת לתחושת עשייה ויציאה משגרת היום יום.

הטבות והנחות

אתר מגה לאן מכיל מגוון הטבות והנחות בתחומים שונים כגון: הצגות ומופעים, מנויים, חופשות, ימי ספא וכיף. ההרשמה לאתר אינה כרוכה בתשלום יש ליצור קשר איתם ולמלא טופס אודות הארגון. לאחר מכן מקבלים קוד ארגון שאיתו העובדים יכולים להיכנס לאתר ולממש את ההטבות. מצד הארגון ההרשמה אינה עולה כסף.
אז איך מצטרפים? שולחים מייל הצטרפות ונציג מטעם מגה לאן יצור עמכם קשר להמשך התהליך.

עוד כיוונים שאפשר לחשוב עליהם הוא כרטיס מנוי ארגוני. לנו למשל, יש כרטיס למוזיאון המדע ובעבר גם היה לגן החיות התנ"כי. או הנחות לפסטיבלים או הקרנות מיוחדות.

אם הארגון נמצא ליד מתחם קניות מסוים, ניתן לפנות למחלקת השיווק ולבדוק האם ניתן לייצר הנחות לעובדים עם הצגת תעודת עובד.

ואם מדובר על ארגון שרוצה לקדם אג'נדה סביבתית למשל, אפשר לחשוב על הטבות ברוח זו כמו הנחות בעמותת סחר הוגן, או הטבות בעסקים קטנים ומקומיים.

פינת ילדים בארגון

ארגון אשר תומך בהבאת ילדים חולים/ללא סידור אין ספק שיוצר לעצמו עובד מחויב ארגונית ויותר מכך, עובד מסור ומחובר יותר למטרות הארגון לאורך זמן. קונפליקט בית-עבודה הינו נושא ידוע בקרב שוק התעסוקה, ועל כן ארגון אשר מייצר את התחושה שהבאת ילדים לעבודה במקרה הצורך אינה מטרד, מייצרת אווירה של קבלה ויוצרת בידול משאר ארגונים שונים.

כדאי להקצות איזו פינה, או שולחן אשר מיועד לפינת ילדים, לייצר עיצוב נעים ומזמין ולרכוש מספר משחקי קופסה, עפרונות צבעוניים, דפים וכמה טושים, והנה לכם פינה שתייצר לעובד המביא את הילדים אנחת רווחה ותוריד ממנו את תחושת ה"לא נעים" שהבאתי את הילד לעבודה.

שתפו את העובדים

חשוב להכיר את רצונות העובדים שלכם ולשאול את דעתם מה חשוב להם? מה יגרום להם לתחושה טובה ביותר בזמן העבודה? התשובות שתקבלו יעזרו לכם לראות כיצד ניתן לתת את המענה לעובדים.

לא תאמינו כמה העובדים שלכם כישרוניים ובכלל לא ידעתם את זה. לעובדים שלכם יש ודאי מגוון כישורים ותחביבים שלא בהכרח באים לידי ביטוי בזמן העבודה השוטפת ולכן כדאי להכיר גם את העובדים עצמם.

יהיו עובדים שישמחו לקחת על עצמם לייצר איזושהי פעילות סביב תחביבם. למשל עובד שמנגן על כלי נגינה – ניתן לייצר פעילות "ערב שירה", אותה הוא ינהל וילווה או עובדים שבקיאים ואוהבים תחומים שונים. ניתן לייצר פעילות במתכונת "TED" ולתת לעובדים את הבמה לדבר על כך.

איפה אפשר למצוא רעיונות?

קיימות קבוצות שונות בפייסבוק לשיתוף ולהעברת ידע בתחום זה. כדאי להיכנס, לשתף במידע שיש לכם, וכמובן להשתמש בידע המוצע. קהילות הידע האלו ברשתות החברתיות הנן מאגר עצום של רעיונות ונושאים שניתן לקחת ולאמץ לטובת הארגון שלכם.

ולסיום

בעבודה השוטפת והשגרתית קל מאוד לזנוח את תחום רווחת העובדים. חשוב לזכור שהעובדים הם המשאב היקר ביותר בארגון ולכן חשוב לשמור ולטפח את הקשר בין הארגון לעובדים. כיום תחום הרווחה בארגונים הינו פן הכרחי שמשמר ומחזק את הקשר בין העובד לארגון.

מה עושים אצלכם? שתפו.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה