גלי בסודו |

גיוס און ליין מאיפה מתחילים?

תרומה און ליין

ארגונים רבים פונים אלינו בשאלות: מהי הדרך הטובה ביותר לגיוס און ליין? איפה משלמים תקורה גבוהה יותר ב"ישראל תורמת" או בפייפאל PayPal? ומה השיקולים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים לעבוד עם מערכת זו או אחרת?

הפוסט הזה הוא ראשון בסדרת פוסטים הסוקרת את האפשרויות העיקריות לסליקה און ליין לארגונים הרוצים לגייס תמיכה ציבורית שוטפת ולאורך זמן. (בניגוד לקמפיין מימון המונים שיש לו מטרה ספציפית, סכום יעד לגיוס וזמן קצוב)

תחילה נעשה קצת סדר. נסביר את המשמעויות של המושגים השונים, ונתייחס לאפשרויות הרלוונטיות ביותר כיום עבור ארגוני שינוי חברתי, אשר רוצים לגייס תרומות מהציבור, להרחיב את מעגל החברים או למכור שירות או מוצר באמצעים דיגיטליים.

למה כדאי לארגון שלכם להציע אפשרות לתמיכה און ליין?
אם נראה לכם שזאת שאלה רטורית, אתם מוזמנים לדלג לפסקה הבאה, ואם לא, אז הנה כמה דברים שחשוב שתיקחו בחשבון. המגמה של תרומות און ליין בעולם נמצאות בעלייה מתמדת מידי שנה, בעיקר בקרב הדור הצעיר של התורמים. ניתן למצוא דוחות שונים המעידים על כך, בסוף הפוסט ישנה הפנייה לאחד מהדוחות האלה.

בארץ לא נעשה (לפחות לא הועלה לרשת) דוח מקיף סביב נושא זה בשנים האחרונות. אבל אנחנו כן יודעים שישראל, תאמינו או לא, מדורגת מקום שלישי ברכישות מקוונות, כמו כן ניתן לראות שקיימת עלייה מתמדת במעורבות והנתינה של ישראלים בקמפיינים של מימון המונים. כך שאם עושים 1+1+1 ומחברים בין המגמה העולמית, בין החיבה של ישראלים לקנייה מקוונת, ובין המעורבות ההולכת וגדלה בקמפיינים למימון המונים, ניתן לצפות לצמיחה גם בתמיכה און ליין.

כשאומרים תמיכה און ליין, למה הכוונה?
שאלה מצוינת! אנחנו מתייחסים לתמיכה כקונספט רחב, המאפשר דרכים שונות למעורבות ציבורית בפעילות הארגון, הבאה לידי ביטוי בתמורה כספית ובאמצעות כלים מקוונים.
אתם יכולים להחליט בארגון שהתמיכה און ליין מיועדת בעיקר כדי להרחיב את מעגל החברים, ולהציע למצטרפים לשלם דמי חבר דרך אתר האינטרנט. אפשרות נוספת היא למכור שירות או מוצר, ויש את הדרך הישנה והמוכרת לבקש מאנשים שיתרמו לכם. לכל הדוגמאות הללו ניתן להתייחס כתמיכה און ליין, בתנאי שנעשית בכלים מקוונים.

כדאי לדעת!
התמיכה נעשית באמצעות מערכת סליקה אשר מאפשרת העברת כספים מאובטחת מהתומכים לארגון שלכם.
מערכות סליקה מחויבות לעמוד בתקנים בינלאומיים של אבטחת מידע, הצפנה והגנה על מידע רגיש. אתרים או עמודים המאפשרים מסחר אלקטרוני ידאגו תמיד לסליקה מאובטחת, ויצהירו מהי רמת האבטחה של האתר, כמו עמידה בתקן PCI ותעודת SSL. חברות האשראי לא יעבדו עם אתר שלא עומד בדרישות האבטחה שלהן.

מהן המערכות הקיימות לגיוס תמיכה און ליין?
לכל אחת מהמערכות ומהאפשרויות אליהן נתייחס יש יתרונות וחסרונות, וההחלטה תלויה בהרבה מאוד פרמטרים, כמו למשל: מה היקף התמיכה שאתם מצפים לו? מהם משאבי הזמן והכסף שהארגון שלכם יכול להקצות לטובת העניין? ומי הוא קהל היעד אליו אתם פונים בבקשה לתמיכה.

אלו שלוש הדרכים העיקריות הקיימות כיום:
1. פייפאל – PayPal
2. סליקת אשראי
3. פלטפורמות ייעודיות לעמותות: ישראל תורמת ו-Jgive

שלב מקדים לצדדים הטכניים הוא להגדיר מהם מסלולי התמיכה

מדגימה חלקית של כ-30 אתרי אינטרנט של ארגוני זכויות וארגונים העוסקים בסוגיות של שקיפות מידע ושינוי חקיקה, עולה תמונה כמעט זהה של ארגונים המשתמשים בפלטפורמות השונות. 12 ארגונים משתמשים בפלטפורמות ייעודיות לעמותות, כשהרוב המוחלט עושה זאת באמצעות ישראל תורמת; כמות כמעט זהה של ארגונים עושה שימוש בפייפאל – 11 ארגונים, בעוד ש-8 ארגונים מציעים אפשרות לסליקת אשראי באמצעות חברת סליקה.

עוד נתון מעניין, בקרב כעשרה אתרים של גופי תקשורת עצמאיים, מרבית האתרים משתמשים בפייפאל (6), ואחדים בישראל תורמת (2) או בסליקה ישירות באתר (1). במקרה זה לפחות, השימוש בפייפאל הוא טבעי יותר עבור קהל היעד (על כך בפוסט אז למה פייפאל – PayPal?).

כך או כך חשוב שתזכרו שמדובר על דגימה חלקית של ארגונים מאוד ספציפיים, ובעיקר שזה לא אומר כלום על היקף התמיכה שהארגון זוכה לה. לעיתים יהיו ארגונים שיעדיפו להציע כפתור תרומה און ליין מאשר לא להציע כלל, וזו בהחלט התחלה חשובה, אך עדיין לא בהכרח מניבה תוצאות. למעשה, בדיוק לשם כך נכתב הפוסט הזה והבאים אחריו.

ומשהו חשוב לסיום. מתן אפשרות לתמוך און ליין חשובה, אך מתן אפשרות לתמוך גם בדרכים אחרות חשובה לא פחות. לא לכולם מתאים להזין את פרטי כרטיס האשראי שלהם במחשב. לכן חשוב להוסיף הנחיות למתן תרומה באמצעות המחאה/העברה בנקאית, לאן לשלוח את ההמחאות, פרטי חשבון בנק וכן לציין האם התרומה מוכרת לצרכי זיכוי מס בישראל והאם מוכרת בארה"ב.
בפוסטים הבאים נסקור את האפשרויות השונות לתמיכה און ליין, ונתייחס ליתרונות ולחסרונות בעבודה עם כל אחת מהן.

פוסטים נוספים בנושא:

איך לבקש תמיכה און-ליין
אז למה פייפאל – PayPal?
סליקת אשראי זה לא נורא מסובך?
פלטפורמות ישראליות לגיוס תרומות און ליין

קישורים חיצוניים:

דוח המעיד על מגמה זו בארה"ב: דוח של M+R וארגון NTEN
כתבה על החיבה של ישראלים לקנות ברשת, כולם קונים ברשת, כלכליסט
הצמיחה של הנתינה און ליין בקמפיינים למימון המונים, סיכום שנת 2015 הדסטארט
דרישות אבטחת אתר לעמידה בתקן PCI ותעודת SSL
טבלת השוואה אפשרויות סליקה

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא ניהול קהילה

מירנה קציר | 29 בנובמבר 2023

איך לנהל שיחה עם מי שחושב אחרת

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    מעניין מאוד! מנוסח בצורה ברורה ומפורטת
    תודה!

    כתבו תגובה