שולחן המערכת |

מחקר אקדמי על המוח הטרנסי מוגש להמונים

להנגיש מחקר אקדמי

שמעתם על המחקר שהובילה פרופסור דפנה יואל, חוקרת ישראלית העוסקת בחקר המוח, על "מוח נשי" ו"מוח גברי"? אם לא, שווה לכן להכיר, וגם לכם.

מחקר אקדמי שובר סטיגמות על הקהילה הטרנסית

אלישע אלכסנדר, מארגון מעברים – שינוי בר קיימא לקהילה הטרנסית מסביר: "מין", "מגדר" ו"נטיה מינית" הם הכל דברים שונים שלא בהכרח קשורים אחד בשני, וזה משהו שהאוכלוסייה הכללית לא מבינה אותו. מבחינתה זכר וגבר זה אותו דבר וגבר נמשך לנשים, וגבר הוא גבר גבר. אמנם תפקידי מגדר הם משהו יותר נזיל בחמישים השנים האחרונות, ויש קיום להומאים ולסביות, אבל בנושא של מין ומגדר הנושא עדיין לא מובן לחברה".

"המחקר שפרופ' יואל (אפשר לקרוא עליו באתר אוניברסיטת תל אביב) הובילה היה מבוסס על שאלון ל"אבחון" טרנסג'נדרים, אבל היא בחרה להפנות אותו לאוכלוסייה שהוגדרה "נורמטיבית" – אנשים שהגדירו עצמם "זכר וגבר" או "נקבה ואשה", ובאופן מפתיע כביכול הסתבר שיש הרבה אנשים שלא נופלים לריבועים שהחברה מסמנת. זה מחקר מדליק כי הוא בדיוק אומר את מה שאנחנו אומרים".

ממחקר אקדמי למסמך תרבותי

סטודיו PO – מעבדה לעיצוב חברתי, זו קבוצה של מעצבות, פרסומאים, קופיריטריות, במאים, צלמות, מאיירים, מתכנתות, אנשי קריאייטיב מכל הגוונים, שבאים בהתנדבות, ומביאים את הידע והכלים שלהם, לקידום פרויקטים חברתיים, מחאתיים ופוליטים.
החיבור לארגון מעברים, הוליד סדרה של סרטונים קצרים, שאפשר גם לראות בהם סוג של תרגום חופשי למחקר האקדמי.

רועי ליטן, סטודיו PO: "אלישע הציג בעיות של אלימות, אבטלה וחוסר קבלה של הקהילה הטרנסית. השונה הוא מפחיד, לכן הבנו שהמשימה שלנו בשלב ראשון היא להנגיש את האוכלוסייה הטרנסית לכלל האוכלוסייה. אלישע חשף אותנו למחקר של פרופסור דפנה יואל, חוקרת ישראלית העוסקת בחקר המוח, ובתוכו לשאלון שעסק בזהות מגדרית. המחקר מראה, שאין דבר כזה למעשה "מוח גברי" ו"מוח נשי".

"החלטנו, בהשראת המחקר להתעסק עם הרצפים של מין, מיניות, הופעה ומגדר. ולערער על אותן דיכוטומיות זכר-נקבה, נשי-גברי, הומו-סטרייט, גבר-אישה, בין הדיכוטומיות האלה יש קשת מאוד רחבה שכולנו נעים בה".
התוצר היה סדרת סרטונים בהם 16 א.נשים מגילאים, מגדרים, העדפות מיניות וזהויות שונות ישבו מול המצלמה וענו על השאלות שלנו – בנושא מיניות, מגדר, חוויה אישית ותפיסת זהות מורכבת. התשובות היו מרתקות."

הסרטונים, שכללו גם פאנל בנושא, הוצגו ב-TLVFast הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה, שהתקיים לאחרונה בסינמטק תל אביב.

כדי לא לפספס בקרדיטים, הנה הטקסט שנכתב בתכניה:

כולנו נעים על הקשת המגדרית, בין הנשי לגברי, בין ההומו/לסבית להטרו, בין האישה לגבר ובין הנקבה לזכר. יש חוויות וזהויות רחבות מעבר לדיכוטומיות ביניהן לימדו אותנו לחיות – יש מעבר לקשת.

מעבר לקשת הוא קמפיין הנועד להציג את מגוון הזהויות המגדריות הקיימות בין ובתוך כל אחד ואחת מאיתנו ובכך לעודד גמישות מחשבתית ופתיחות כלפי העושר המגדרי הנע בנינו.
המשתתפיםות חושפיםות בסרטונים את החוויות והמחשבות שלהןם ובכך יוצרים מבט מחודש על הזהויות שבנו, המאפשר לצופה למצוא את עצמו.ה בניהן.
מחקרה של פרופ׳ דפנה יואל ״גברים, נשים ומה שביניהם״ מהווה בסיס והשראה לקמפיין ולערעור המובן מאליו בהגדרות המגדר.

לאחר הקרנת הקמפיין יתקיים פאנל בנושא ״ בין המוכר לקוויר – יציבות מגדרית כאשליה" בהנחיית יעל אפריאט. בהשתתפות: פרופ׳ דפנה יואל, ראש המגמה הפסיכוביולוגית, ביה״ס למדעי הפסיכולוגיה וביה"ס מדעי המח באוני׳ ת״א; ד״ר עמליה זיו, ראש התכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת בן גוריון; אביב שלם – עסיס ד׳אורנג׳. יוצר.ת, מלכת דראג ואייקון קווירי מקומי; לי ארנן. טרנס א-בינארי, אקטיביסט, מלך דראג, ומשתתפ.ת בקמפיין.

הפרויקט נוצר על ידי: אריאל מדינה, רוני ארצי, רועי ליטן ושירן ברי – במסגרת סטודיו פה, עבור עמותת מעברים.

משתתפות.ים:
אושר בלום / בן סבן / גיאורגי רוזישווילי / הילה בר יוסף / יניב ברוך / לי ארנן / לנה סקלארוב / סטאס צירולניק / עדי אנהנג / עידו לוקר / עמית טופוס / קובי מלול / רנה כץ / שביט יעקב / שי רביב / תמרה מובשוביץ

עריכה: אדי טפרו, מוסיקה: דניאל שמר, עיצוב פס קול ומיקס: יונתן אנגלנדר, אולפני סאונד: אולפני DB – רונית שלוי, מושיקו משה, אונליינר: אמוץ אלברט, תמיכה טכנית: הדס קסטנבאום, אמיר סביליה.

 

ושני סרטונים נוספים – מעבר למיטה וסיפורה של רנה כץ

יש לכם רעיונות מורכבים או נתונים מחקריים שאתם רוצים להנגיש להמונים, שתפו בתגובות, ואולי נוכל לעזור למצוא פתרונות יצירתיים.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא הקהילה הגאה

פוסטים אחרונים

לנה צ'רביצ'ניה | 12 באוקטובר 2023

כיצד לתמוך בצוות ובארגון בזמן משבר?

מיכל גרינברג כורך | 25 במרץ 2024

מי הם גופי העיתונות העצמאית בישראל?

אסיה לדיז'ינסקיה | 10 במרץ 2024

מה עושה דוברת שהיא גם מנהלת סושיאל?

תומר אביטל | 26 בפברואר 2024

תקווה עכשיו!

שולחן המערכת | 11 בפברואר 2024

איך תמצו את תקציבי הממשלה?

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה