נדיה אייזנר |

רוסיה או אוקראינה, מי המנצחת במלחמת המידע?

מלחמת המידע

כמו כל מלחמה מודרנית, גם המלחמה בין רוסיה לאוקראינה לא מתנהלת רק בשדה הקרב, אלא גם במרחב הדיגיטלי. וכמו הקרבות וההפצצות שאירופה לא ראתה מאז 1945, גם כאן המלחמה הדיגיטלית היא בהילוך יותר גבוה מכל מה שאנחנו רגילים לראות, וקשה יותר ממה שהיה ב-2014, בסבב הקודם של המלחמה בין שתי המדינות.

מלחמת המידע מתנהלת בשני הצדדים. לשניהם מסרים ברורים, מיתוסים שנוצרים תוך כדי, ואיך אפשר בלי ממים. אבל כרגע נראה שבמלחמה הזו רוסיה המפסידה הגדולה.

כמה גורמים שעשויים להשפיע על תוצאות המלחמה לא פחות מאשר התותחים והטנקים.

קבוצת ההאקרים

התותח הדיגיטלי הכבד ביותר במלחמת המידע, זו קבוצת ההאקרים הבינלאומית אנונימוס, שהודיעה על תמיכתה באוקראינה והכריזה מלחמה על פוטין. מאז לא היה יום בלי שנפלו כל האתרים החשובים ברוסיה לרבות כלי התקשורת הממשלתיים, האתר של משרד הביטחון והאתר של קרמלין. הנזק שנגרם מכך מגיע כנראה למאות אלפי רובל, אבל התועלת העיקרית אינה רק בנזק הכלכלי, אלא בפגיעה הפסיכולוגית. דגל אוקראינה ודברי נאצה נגד פוטין מחליפים לרוב את התוכן שהיה באתר הרוסי.

המיתוסים והממים של אוקראינה הופכים לוויראליים בכל העולם. הידוע בהם – הקלטה של משמר הגבול האוקראיני, שבתגובה לפניה של ספינת צי רוסית הדורשת מהם להיכנע, משיבים, בלי יותר מדי רשמיות "ספינת הצי הרוסית, לכי להזדיין". לאחר מכן חלק מהחיילים במוצב נפלו בשבי הרוסי וחלק נהרגו, והאומץ שלהם הפך מהר מאוד לסמל. הביטוי שהם בחרו לומר בקשר הפך למם הכי מזוהה עם ההתנגדות האוקראינית לפלישה הרוסית.

האוקראינים המותקפים תחת הפצצות כבדות, טרחו והקימו אתר מיוחד עבור ההורים של החיילים הרוסים שנמצאים באוקראינה. אין צורך להסביר את ההשפעה הפסיכולוגית שיש לצעד כזה.
באתר זה ניתן לברר מידע על החייל, אם הוא נפל בשבי, נפצע או חלילה נהרג.

הנשיא מתגייס למלחמת המידע

גורם נוסף במלחמה הפסיכולוגית שכולם מדברים עליו – נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שמסתובב באזורי הקרבות עם בגדי מלחמה ועושה סלפי עם ראשי הצבא ועם אזרחים, משמיע נאומים שיש בהם מנהיגות, אומץ ויושר. מבחינת המלחמה הדיגיטלית הדבר שווה לפצצה של אלף טון, במיוחד לנוכח ההסתתרות של פוטין, שבכל ההופעות נראה נפוח מבוטוקס, עם מבט חלול, ספון בחדרו, שומר מרחק אפילו משריו.

טעויות של טירונים

למרות עומס המידע שלעתים קרובות לא מאפשר להבין מה באמת קורה ומהו פייק ניוז – הרי בכל דקה בטוויטר ובטלגרם עולים אלפי ציוצים או הודעות, תמונות וסרטוני וידאו – לאחר כמה ימים של לחימה ניתן לזהות קו אחיד בהתנהגות של הרוסים לעומת האוקראינים.

הרוסים ללא ספק ציפו לניצחון קל ומהיר, ומכך נובעות רבות מהטעויות שלהם במרחב הדיגיטלי. למשל, דף המסרים שלהם קצר מדי ולא מספיק מגוון בשביל מספר ההופעות ברשת. אחרי שאת פוגשת בפייסבוק בפעם המאתיים את האיזכור של "8 שנים אוקראינה הפציצה את דונצק", ובאותן המילים בדיוק – מתחילים להבין שמדובר בבוטים או מגיבים בשכר, כי לא יתכן שאנשים אמיתיים מתבטאים באופן זהה כל-כך.

אבל הפדיחה הגדולה ביותר הייתה פוסט ניצחון שהרוסים פרסמו בטעות ב-26.2. באתר התקשורת הממשלתי "RIA". ככל הנראה הפוסט היה מונח בטיוטות (כאמור, פוטין ללא ספק האמין שתוך יומיים הוא מנצח) וכנראה פורסם בטעות, תחת הכותרת "רוסיה ניצחה, שחר חדש על העולם". הפוסט נמחק כמעט מיד, אבל אנשים הספיקו לעשות צילום מסך, כמו כן הוא נשאר בארכיון זמן-מה, עד שהמתכנתים הורידו אותו גם משם. כל העניין הפך את התעמולה הרוסית לבדיחה.

גם ההתמודדות עם מידע "בלתי רצוי" שונה מאוד בין רוסיה לאוקראינה – הראשונה מפעילה צנזורה שנשמעת הזויה (הם אוסרים לכנות את המתרחש "מלחמה"), לעומת אנשי ציבור אוקראיניים שמזהירים מפייק ניוז, מבקשים לצרוך מידע רק ממקורות רשמיים ומעודדים את האזרחים להפעיל שיקול דעת בצריכת התוכן בדיגיטל.

פעולות קטנות שמשפיעות בגדול

תומכי אוקראינה בכל העולם ששמו דגל אוקראינה על התמונת הפרופיל שלהם בפייסבוק או אפילו יצאו להפגנת תמיכה באוקראינה ואולי תרמו כסף וחתמו על עצומות, מרגישים אולי לא מספיק משפיעים לנוכח המצב הקשה של האוקראינים (אני כותבת שורות אלה כאשר מתפרסמות התמונות הקשות ביותר אחרי ההפצצה הרוסית על שכונות המגורים בחרקיב). אך אין זה נכון.

כשמדובר במאסה גדולה של אנשים בכל העולם, ה"ענקים" מגיבים בהתאם. גוגל, פייסבוק, יוטיוב ואחרים מכבידים יותר ויותר על רוסיה כדי ללחוץ על השלטונות. ברור שתמונת פרופיל אחת לא משנה כלום, אבל 2 מיליון תמונות פרופיל זו הבעת עמדה חד-משמעית שיש לה השפעה ברורה על המציאות.

ללא ספק, רבים מהלקחים מהמערכה הדיגיטלית שמתלווה למלחמת רוסיה-אוקראינה עוד ילמדו במשך שנים רבות בחוגים לתקשורת באוניברסיטאות, מה שכרגע ברור הוא שיש לה השפעה רבה הן בשדה הקרב, הן בפוליטיקה העולמית וכמובן בדעת הקהל.

ונסיים בתפילה לשלום עולמי.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים סושיאל

יוליה בנימין | 28 בפברואר 2022

איך תקימו קבוצת פייסבוק אפקטיבית?

פוסטים אחרונים

שירה איתן | 25 במאי 2022

את בונה כוח או בונה קהילה?

חגית שמלי | 22 במאי 2022

איך תבנו מאגר תורמים לארגון?

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה