פיתוח משאבים זה מקצוע לכל דבר

פיתוח משאבים זה מקצוע לכל דבר

אני במקצוע פיתוח משאבים כבר כמעט עשור, ומעולם לא הכרתי מישהי שחשבה לעצמה עוד כתלמידה בבית הספר: "כשאהיה גדולה אני רוצה להיות מפתחת משאבים". כמעט כל מי שאני מכירה בתחום "התגלגלה" איכשהו במקרה לתפקיד ולמדה אותו תוך כדי תנועה.

רוב האנשים מגיעים למקצוע הזה בגלל שיש בהם תשוקה בוערת לקדם נושא חברתי והם מבינים שלא תהיה להם ברירה אלא לגייס לכך כסף, או שהם כבר עסקו בנושא חברתי מסוים ומצאו שהתפקיד מתאים ליכולות והכישורים שלהם.

לא משנה מהי הסיבה – ברור שזהו תפקיד מפתח בכל ארגון לשינוי חברתי ואני חושבת שהגיע הזמן לעשות קצת סדר בהגדרה שלו.

מה אתם צריכים לעשות כשהחלטתם לגייס מפתחת משאבים לארגון?

לבחון את זה אסטרטגית

ראשית, בחנו את אסטרטגית פיתוח המשאבים שלכם: איפה אתם נמצאים עכשיו, מה עובד לכם ומה עליכם לפתח? מציעה לעשות זאת באמצעות בחינה של מודל החמסה שלנו. עברו על 5 המקורות לפיתוח משאבים ובדקו מי צריך/ה להיות מפתח/ת המשאבים שלכם: האם דוברת עברית, אנגלית? בעל ידע ויכולות לפעול בעולם הקרנות, או אולי דווקא בעולם העסקי? האם מדובר ב"עכברת מקלדת" מיומנת או מישהי שטובה דווקא במפגשים אישיים?

לבחון את זה טקטקית

נסו להגדיר את המשימות של התפקיד, למשל:

שימור מול פיתוח: מהי החלוקה הנדרשת בין תחזוקה של תורמים ושותפים קיימים לבין איתור חדשים? אם מפתחת המשאבים שלכם מועסקת בחצי משרה והיא רצה אחרי דיווחי אמצע ודיווחי סוף שנה כל היום – קחו בחשבון שאין לה זמן לפתח אפיקי גיוס חדשים וזה גם לא הוגן לבקש זאת ממנה. נסו להגדיל את אחוזי המשרה או להעביר מטלות שימור לידי כותבת מענקים חיצונית.

אופי הכתיבה: כתיבת בקשות ודיווחים שונה באופייה מכתיבת חומרים שיווקיים, תוכן ברשתות החברתיות, ניזולטרים או מידע לחברי הקהילה. מהו אופי הכתיבה שהעובדת נדרשת אליו? האם נכון להכפיף את רכזת מדיה של הארגון תחת מפתחת המשאבים?

ממשקים משותפים: בהתאם לאופי הארגון ודרכי הפעולה חשוב לשים לב לעובדים האחרים שצריכים לעבוד איתה יחד כדי לאפשר לה לבצע את תפקידה בצורה הטובה ביותר: מנהלות התוכניות, מנהלי המדיה, רכזים וכן הלאה. לכמה פגישות שבועיות היא נדרשת עם מנהלות הפרוייקטים האחרים כדי שיהיה לה המידע הדרוש להעביר לתורמים?

חו"ל: האם נדרשות נסיעות לחו"ל במסגרת התפקיד?

פגישות: האם מנהלת פיתוח המשאבים מגיעה בעצמה לפגישות עם תורמים ושותפים או שזהו תפקידה של המנכ"לית, או אולי של שתיהן? האם היא מתכללת את הפעילות בתחום פיתוח המשאבים או שעושה בפועל הכל לבד?

הפקה: האם היא מטפלת באירועי התרמה או גיוס ונדרשים לה כישורי הפקה וניהול? האם אתם מוציאים את זה לאאוט-סורסינג?

מערכות מידע ודיגיטל: האם במסגרת תפקידה מנהלת פיתוח המשאבים צריכה לשלוט במערכות מידע רלוונטיות? האם במסגרת המשימות שלה היא נדרשת לבנות קמפיינים למימון המונים או לנהל קהילה דיגיטלית, ולכן היא חייבת רקע בעבודה דיגיטלית?

לבחון את זה פרקטית

בחנו את היכולת שלכם להציע אחוזי משרה בהיקף מתאים לדרישות התפקיד ובחנו, כמובן, את היכולת שלכם להציע שכר מתאים עבור היכולות המקצועיות והניסיון שאתם מבקשים:

האם זוהי משרה שמרכזת את התחום או שזהו one man show – אדם אחד שמבצע את כל המשימות? אני חושבת, שזה כמעט בלתי אפשרי למצוא אדם אחד שיכול לפתח את כל חמשת אפיקי ה"חמסה". אפיקים שונים דורשים יכולות מקצועיות שונות ולכן, אם מדובר במשרה שבה אדם אחד מבצע את כל המשימות – צריך להוריד משימות כך שיתאימו למידותיו למשל: לוותר על החלום לעשות גיוס מהממשלה ולהתרכז רק בקרנות, אם מפתח המשאבים שלכם דובר אנגלית בלבד.

מפתחת המשאבים שלכם נפלאה אבל האנגלית שלה היא לא ברמת שפת אם? מצאו מתנדב שיערוך את הבקשות שלה באנגלית או הוציאו את זה לעריכה לשונית בתשלום.

מצאתם מפתח משאבים שאינו מתמצא במערכות מידע? שלחו אותו לקורס או השתלמות מתאימה, או שתתנו לו הזדמנות לעשות מחקר בנושא ולפתח חשיבה עצמאית.

חשוב להבין שמשרת מפתחת המשאבים היא משרה ניהולית ולא עבודה משרדית. כדאי שמפתחת המשאבים תרכיב לעצמה צוות שיסייע לה בעבודה ויורכב ממתנדבים כמו חברי ועד מנהל או אחרים ומפרילנסים בתחומים שבהם יש לה קצת פחות ניסיון או פחות זמן להקדיש להם. זה יאפשר לכם לשכור מפתחת משאבים בחצי משרה שמנהלת את המחלקה, ולהפנות את התקציב לפרילנסרים שישלימו את היכולות המקצועיות החסרות לה.

לבחון את זה רגשית

קשה מאד למצוא אדם אחד שיש לו ניסיון וידע בכל התחומים האלה. לכן אני מציעה לכם לחפש מישהו שיעשה את התפקיד הכי טוב שאפשר מבחינת הכישורים והניסיון המקצועיים, אבל כזה או כזאת שיהיו לה את התכונות האישיות הכי מתאימות וכמאור לנסות להשלים את מה שחסר לה/ו בעזרת מתנדבים או אנשי מקצוע חיצוניים. זכרו גם שחלק גדול מהדברים אפשר ללמד וללמוד, ולכן כדאי לחפש מישהי או מישהו שיש בהם תשוקה ללמידה וראש פתוח שמחפשים תמיד דרכים יצירתיות לתפור בעיות ואתגרים.

אם תשאלו אותי, אלה הן התכונות שאתם מחפשים במנהל/ת פיתוח משאבים:
1. מסודר/ת
2. מסודר/ת (!)
3. אוריינטציה שיווקית
4. יכולות כתיבה והתבטאות ברמה גבוהה מאד
5. יחסי אנוש ותקשורת מצוינים
6. היכרות עם רשתות חברתיות, אינטרנט, ערוצי תוכן
7. יכולת עבודה בצוות ובאופן עצמאי כאחד
8. יכולת למידה גבוהה והסתגלות לסביבת עבודה משתנה
9. יצירתיות
10. אופטימיות

מצאתם מישהי כזאת? זכיתם!
עכשיו תדאגו לשמור עליה הכי טוב שאפשר, כי קשה מאד למצוא אנשי מקצוע מעולים, וקשה עוד יותר למצוא מפתחי משאבים מעולים!

רוצים לשמוע עוד צרו קשר עם - חגית שמלי: hagitshamli@gmail.com

ללא תגובות עדיין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *