אורלי פס |

לכי תתקבלי – איך לעבור ראיון עבודה

ראיון עבודה

ינואר 2018, ירושלים. אני נכנסת למשרדי שתיל. יושבים שם הסמנכ"ל ומנהלת משאבי אנוש. הריאיון הולך טוב, הגעתי מוכנה, אני ממש רוצה את התפקיד. עד שמגיעה השאלה: "האם את מכירה את שתיל? האם את יודעת במה עוסקת הקרן החדשה לישראל?" [שיט], "כן, בטח" אני אומרת בביטחון, "אתם עובדים עם בית איזי שפירא". "לא, אנחנו לא" משיב לי הסמנכ"ל ומבט מאוכזב בפניו.

שורה תחתונה – התקבלתי. לא כי ידעתי לעומק מהי הקרן החדשה לישראל ועם איזה ארגונים שתיל עובד, אלא בגלל התשוקה הגדולה שלי לתפקיד.

איך להתקבל לתפקיד?

שלושה גורמים משפיעים על הסיכוי שלך להתקבל לתפקיד: 1. התאמה טובה לתפקיד, 2. תזמון נכון, 3. לעבור את הראיון בהצלחה, וגם טיפת מזל לא תזיק😊. אנחנו כאן כדי להתמקד בגורם השלישי: הראיון.

שש שאלות לעבודה עצמית כדיר לעבור ראיון בהצלחה, אחת לכל שנה שהייתי בתפקיד:

1. האם את יודעת לקראת מה את הולכת?

שלא כמוני, למדי מראש על הארגון שאת הולכת אליו לפני הראיון. קראי, חקרי, צפי בערוצי התוכן שלו. תלמדי את החומר. לא בשביל "להשפריץ אותו למראיינת" אלא בשביל לשבת טוב ונכון על כיסא המרואיינת, כדי שתוכלי להבין את הרוח, הערכים, התרבות והמיומנויות הנדרשות לביצוע מוצלח של התפקיד. זה גם הזמן לרשום לעצמך שאלות שאולי תרצי לשאול את המראיינים שלך על התפקיד ועל הארגון שאליו את הולכת.

2. האם את באמת רוצה את התפקיד?

למה את רוצה אותו? על אילו ערכים חשובים בחייך התפקיד הזה יענה לך? גם כמראיינת, תמיד חיפשתי את הברק בעיניים. תהיי ברורה עם עצמך לגבי שאלת הלמה. האם מה שמושך אותך היא מהות הארגון, הערכים שלו, המטרה החברתית שלו? או מה שבוער בך זאת ההתנסות המקצועית, חידוד המיומנויות התפקידיות? או שבכלל את באה כי שמעת שהם סופר מגובשים, וכרגע מה שהכי חשוב לך הוא להיות שייכת?

3. מי את, במיטבך?

בואי לראיון אותנטית, כמו שאת – במיטבך. חשבי על עצמך ביום הכי טוב שלך, מה מאפיין אותך שקשור לתפקיד? במה את טובה? היזכרי בכל הדברים הטובים והמוצלחים שעשית בתפקיד, אם צריך, קראי את ברכת הפרידה שלך, היזכרי בעצמך ברגעי השיא שלך.

4. מה את רוצה שיגידו עליך בסוף הריאיון?

שלושה דברים מרכזיים שחשוב לך שיגידו עליך בסוף הריאיון, הרלוונטיים לתפקיד. זה צריך להיות "המגדלור" שלך בראיון עצמו. לדוגמה, אם את מתראיינת לתפקיד של מובילת תכנית חברתית ייתכן שחשוב לך שיגידו עליך שאת – ביצועיסטית, יוצרת שיתופי פעולה וחושבת מחוץ לקופסה.

חשבי מה נכון עבורך ועבור התפקיד. אם החלטת ששלושת הדברים האלו הם מה שחשוב לך שיגידו עליך בסוף הריאיון – תתנהגי אותם וספרי עליהם, תני דוגמאות מתפקידים קודמים הרלוונטיים למימדים האלה, וכשכשואלים אותך, מה המנהלת הקודמת הייתה אומרת עליך – קח את זה כהזדמנות לספר על עצמך את מה שחשוב לך שידעו עליך.

5. מהן השאלות שתשמחי לענות עליהן?

כן, כן. תשמחי. ראיון זו סיטואציה מביכה ומעצבנת לעיתים, אבל אם תשני את הפרשנות שלך עליה – יש סיכוי טוב שאפילו תהני. הפרשנות שאני מציעה היא שהריאיון הוא הזדמנות מצוינת לעבור לחלום הבא שלך – וככזה, קחי אותו בשתי ידיים. בעיקר, כשיש לך: "שאלות מתנה".

מהן שאלות מתנה? כל השאלות שאת יכולה לצאת מהן טוב – מה התכונות הטובות שלך? ספרי על הצלחות, מה העמיתים שלך היו אומרים עליך? ספרי על העבודה הקודמת שלך וכו'.

הכיני את עצמך מראש לשאלות האלה – וכווני את התשובות לתפקיד הנוכחי. נניח שאת מתראיינת לתפקיד מפתחת משאבים בעמותה. את יודעת שהתפקיד דורש יכולת גבוהה של העברת המסר. נניח שלפני כן עבדת כמוכרת בחנות ספרים – נסי לחפש איפה נדרשת להפעיל את המיומנות הזאת? האם השתמשת בה במהלך המכירה או אולי בניהול משא ומתן עם ספק? כווני את כל העשייה הקודמת שלך, לתוך התפקיד אליו את מתראיינת וצרי חוטים של קשר. ותני דוגמאות ספציפיות. אין דבר יותר מעצבן מלראות מרואיין מדקלם ססמאות. חשבי על דוגמה קונקרטית לכל מיומנות שאת מציגה. לא בטוח שתצרכי תמיד לשלוף אותה, אבל שימי אותה אצלך בראש, שתהיה מוכנה לשליפה בעת הצורך.

6. ממה את חוששת בראיון?

בוא נפרק את זה רגע.

  • לא להתקבל – זה חשש נורמלי וטבעי. הוא מתלווה לסיכוי להתקבל. ככל שתתנסה יותר, כך הסיכוי למצוא את תפקיד חייך, גדול יותר. הלוואי וזה יקרה על הפעם הראשונה, אבל גם אם לא – לא להתייאש. בסוף זה מגיע, וכל עכבה לטובה, הכל קורה בזמנו ועוד קלישאה מעולה שמלווה אותי : "עדיף כשלון מפואר מחלומות במגירה".
  • אין לי את כל הניסיון הרלוונטי שרשום במודעה – אם אין לך ניסיון ישיר, למשל, כמנהלת פרויקטים חינוכיים, זה יכול להיות מכשול פוטנציאלי. עם זאת, את יכולה להתגבר על זה על ידי הדגשת מיומנויות ומשימות מתפקידים קודמים שמתואמים לדרישות התפקיד. למשל, הדגשי את יכולתך לנהל פרויקטים או לעבוד עם בעלי עניין.
  • מראיין נוקשה – יש גם כאלו. זכרו שהמראיין הוא אדם אובייקטיבי, המבצע את עבודתו. אין לו עניין להכשילכם, ממש כפי שאין לו סיבה להעביר אתכם לשלב הבא, רק כי ניסיתם להתחבב עליו בצורה מאולצת. גם כאן, העניין הוא הפרשנות שלך לסיטואציה. ככל שהפרשנות לנוקשות של המראיין תהיה סלחנית יותר – "זה לא בגלל שהוא לא רוצה אותי לתפקיד, פשוט היה לו יום ארוך"- כך גבוה הסיכוי שתתראייני בצורה מיטבית, שאינה מושפעת מסגנון המראיין שלך.
    באופן כללי, במהלך הריאיון, חשוב לתקשר בצורה ברורה ובטוחה. שמרו על קשר עין ודברו בנימה חיובית. בנוסף, היו קשובים והגיבו מתוך מחשבה לשאלות המראיין.
    אם את נתקלת בשאלה שמפתיעה אותך, קחי לך נשימה ואמרי "שאלה טובה, אני רוצה רגע לחשוב עליה". אל תיבהלי. את אנושית ומותר לך להתלבט רגע. את לא במבחן, את בשיחת הכרות!
  • לשמוע את המשפט המפחיד "ספרי לי על עצמך" – כן. רוב הסיכויים שזה יקרה. כאן המקום להצגה עצמית תכליתית וקצרה הכוללת שם, תפקידים מרכזיים – הדגישי את אלו הרלוונטיים לתפקיד הנוכחי, השכלה רלוונטית ואם תרצי גם מגורים ומצב משפחתי. 2-3 דקות. לא יותר.
    מומלץ לגייס את מירב האופטימיות, האנרגיה והביטחון העצמי כבר בשלב זה. תאמרי לעצמך: איזה יופי שהתכוננתי לשאלה הזאת וכמה חשוב שיבינו מי אני ולמה אני כאן.
  • השאלות הקשות – מה התכונות הרעות שלך? במה נכשלת? למה עזבת את העבודה הקודמת? במה לא הצלחת? ממה את חוששת בתפקיד הנוכחי? השאלה שאנשים הכי מוטרדים ממנה בראיון היא "מה התכונות הלא טובות שלך? לרוב הם ירצו לענות: "עקשן, ביקורתי ופרפקציוניסט". אז לא! אם את לא כזאת, אל תגידי שאלו התכונות שמאפיינות אותך.
    תשובות טובות לשאלות הקשות תעניק לכם הרבה נקודות אצל המראיין. בשאלות האלה המראיינים רוצים לבדוק את המודעות העצמית שלכם.
    העקרון כאן הוא – לא לשקר! ומצד שני, לא לספר את הסודות הכי כמוסים וקשים.
    הכרה אמיתית בחסרונות, מעידה על יכולת למידה, עבודה עצמית והתפתחות.
    אני יוצאת מנקודת הנחה שאנחנו אנשים בוגרים ומודעים לעצמנו. אף אחד לא מושלם ולכולנו דברים שעלינו לשפר – העניין כאן הוא להביא, באופן אותנטי, תכונות חלשות שניתן לעבוד עליהן במהלך החיים. זה לא הזמן לפתוח תיבות פנדורה ממעמקי הנשמה, אבל זה בטח לא המקום לומר שאת פרפקציוניסטית, אם את רוב הזמן גמישה לעצמך ולעולם.
    אם עזבתם ארגון קודם בטריקת דלת חזקה – עדיף שלא תלכלכו עליו – אפשר לומר שהמקום פחות התאים לערכים שלכם, תהיו מרוכזים בעצמכם ולא באחר. אם אתה חושש מעבודה עם הועד המנהל, כי היה לך ניסיון קודם לא מוצלח, אמור זאת, מתוך מודעות וגם מתוך תחושת חוסן של הפקת לקחים מעמיקה עם עצמך והבנה מה ניתן לעשות אחרת בתפקיד הנוכחי. תביאו את עצמכם אותנטיים, אנושיים ובעלי עמידות, חוסן ויכולת למידה.
  • איפה את רואה את עצמך עוד 5 שנים? אל תחששו להראות את הרעב שלכם להצלחה. עם זאת, שימו לב שאתם נשארים ריאליים. במידה ואתם מגששים בתפקידכם הראשון בתחום, להגיד שאתם רואים את עצמכם מנכ"ל העמותה יכול להישמע לא מציאותי. היו אמינים ומחוברים לקרקע ואף נסו להתאים את שאיפותיכם לתחום העמותה אליה אתם מעוניינים להיכנס.
  • מהן ציפיות השכר שלך? הכל צריך להיות בגדר הריאלי. צפו לשאלה כזו בראיון העבודה שלכם והגיעו אליה מוכנים. עדיף שתציינו טווח שכר אותו הייתם מעוניינים לקבל ולא מספר מדויק.

7. נכון שהבטחתי 6, אבל הנה עוד אחד, לשנה הבאה – תתכוננו!!!

מחשבה מקדימה והכנת רשימות עשויות לעזור לכם מאוד, אבל סימולציה יכולה להכין אתכם היטב ל"מצב האמת" במיוחד אם מדובר בראיון עבודה ראשון. עשו זאת עם אבא שלכם, עם חברה טובה, או עם איש מקצוע. אם אין כזה פנוי בסביבתכם, תתרגלו ספיץ' מול הכלב שלכם. אל תבואו לא מוכנים.

יש לכם הזדמנות להגשים עוד חלום בחיים שלכם – קחו אותו בשתי ידיים!
יאללה,
לכו תתקבלו

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא ניהול ומנהיגות

מאיה שביט | 9 בספטמבר 2024

איך להשתמש בכלי AI בארגון?

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה