Shift מארח |

איך הפכה "כל זכות" לוויז של הזכויות החברתיות בישראל?

kolzchutred

הקמנו אתר, הכרזנו שאין לנו מומחיות בשום תחום שכתוב בו ואין לנו אחריות משפטית לשום דבר שכתוב בו. נשמע מוזר, נכון?

מיצוי זכויות, איפה הבעיה בעצם?

כל זכות החלה את דרכה ב-2009, בשיחה בין אמיתי קורן וארז פרלמוטר שהיו חברים וקולגות. זה קרה בעקבות קורס שריכז ערן קליין משתיל (מעניין איך שקצוות מתחברים) בו הם זיהו שהפער החברתי הגדול שקיים בישראל נוגע למיצוי הזכויות הנמוך של תושבים/ות בכל תחומי החיים. בירור משותף העלה מהר מאד שסיבה מרכזית לכך היא כשל בהנגשה ונגישות של המידע. לעתים המידע פשוט לא קיים, לעתים הוא כתוב בשפה משפטית קשה להבנה וליישום, ופעמים רבות הוא מפוזר בכל מיני אתרים, בהתאם לגורמים השונים המעניקים זכויות סביב אותה סיטואציה.

החלטה אסטרטגית מס 1: לא מחליפים אף אחד

אמתי וארז לקחו על עצמם משימה לא פשוטה. הם רצו לגשר על כשל המידע, ובכך לשפר משמעותית את שיעור מיצוי הזכויות בישראל, ובשלב ראשון התלבטו מה תהיה האסטרטגיה המתאימה לכך.
הפתרון הטבעי והזמין היה להקים ארגון מומחה לכלל תחומי הזכויות. ארגון שיכתוב ויעדכן את כל המידע הנוגע לזכויות בכל תחומי החיים, ויפיץ את המידע לציבור. אך הם הבינו שלאסטרטגיה זו כמה חסרונות מהותיים: ראשית המשאבים הדרושים למימושה הם עצומים, בכסף ובכוח אדם, ושנית, הם הרגישו שזה יומרני מידי. אסטרטגיה כזו מתעלמת ממשאבי הידע הקיימים בקרב ארגוני הממשלה והעמותות המקצועיות הרבות, ויוצרת שיח תחרותי ומיותר. 'כל זכות' שעוד לא נולדה כבר רצה להחליף את כולם?! קצת עפנו על עצמנו, לא? היה ברור שזו אסטרטגיה שגויה!

החלטה אסטרטגית מס' 2: משלימים מה שחסר

ברגע שקיבלנו על עצמנו שאנחנו לא מחליפים אף אחד ולא מתמחים באף תחום תוכן של זכויות (זקנה, נכות, דיור וכיו"ב). זיהינו  מה כן: אנחנו נספק את המרכיב החסר, והוא מנגנון ופלטפורמה רב מגזרית ורב ארגונית, לאיסוף וריכוז המידע בנושא זכויות, כתיבתו בשפה בהירה ופשוטה והנגשתו לציבור, מבלי לקחת אחריות על תוכן המידע.
אסטרטגיה זו אפשרה לנו לבנות במהירות יחסית ובעלויות נמוכות פלטפורמה טכנולוגית על בסיס תשתית חינמית (wiki), להשקיע במתודולוגיה של פישוט והנגשה שפתית (בעברית) ותרגום (לערבית) של תכנים משפטיים. ככה הרמנו תוך זמן קצר יחסית אתר פתוח לציבור ובו מידע עשיר על זכויות ועל תהליכי המיצוי שלהן.

שפה של שותפות ותרבות של כבוד

לאחר בחירת האסטרטגיה, היה צריך גם לפרוע את הצ'ק בשטח. זאת עשינו באמצעות תהליך ארוך של חיזור. דפקנו דלת-דלת והזמנו באופן אישי ואותנטי את ארגוני הממשלה, החברה האזרחית והאקדמיה, להיות שותפים לתהליך בו הם מומחי התוכן, ואנו הפלטפורמה להנגשה. אפילו המצאנו לכך שם – "ארגון שותף תוכן". לעתים היה צריך לקיים כמה פגישות עד לקבלת הסכמה (ויש כאלה שטרם הסכימו גם לאחר שנים). המפתח במצבים האלה היה סבלנות רבה, התמדה וכבוד לצרכים הארגוניים, שגרמו להתלבטויות ועיכובים.

ראשונים הצטרפו הארגונים הקטנים, אלה שהיו להם פחות אפשרויות לבנות פלטפורמות הנגשה משל עצמם. במקביל אליהם הצטרפו א/נשים מהסוג היותר נועז, שנוטות/ים לקחת סיכונים אישיים וארגוניים לטובת סיכויי צמיחה. המידע שקיבלנו מאלו ומאלו בנה את התשתית התכנית, שאפשרה לנו לפנות לארגונים הבאים, או לדרגים גבוהים יותר בארגון.

זה נשמע בערך ככה:

"אדוני השר, התחלנו לעבוד בשקט עם השירות הזה במשרד שלך, ותראה כמה משתמשים כבר צורכים את המידע לגבי השירות הזה שהמשרד שלך מעניק. האם לא כדאי להרחיב זאת לתחומים אחרים?",

או

"גבירתי מנכ"לית העמותה, ראי את המידע שרשמו העמותות המקבילות לך, האם לא תרצי שהארגון שלך גם יצטרף כשותף תוכן?"

ההסכמה אינה מיידית, קיבלנו ואנחנו ממשיכים לקבל היסוסים וסירובים. המפתח היה ונותר כבוד וסבלנות, הקשבה לצרכים, וזיהוי פתרונות או ארגונים אחרים שיכולים לשתף בהתנסות המוצלחת שלהם איתנו. במצבים כאלה פנינו בגישה מעט שונה:

"אנחנו מבינים/ות ומקבלים/ות את הלבטים שלכם. הנה מידע שיסייע לכן/ם לקבל החלטה, ובמקביל נחבר אתכן/ם לא/נשים האלה והאלה שכבר עובדים אתנו, ונבדוק אתכן/ם שוב בעוד כמה חודשים"

דוגמה שאנו גאים בה מיוחד הוא התהליך שעברנו ביחד עם המוסד לביטוח לאומי. לאחר חיזור סבלני של כשלוש שנים זו אולי השותפות ההדוקה ביותר של 'כל זכות' – בתקוף, השלמה ועדכון של המידע באתר, ואפילו בעידוד השימוש באתר בסניפי המוסד (פליירים, סרטונים). זאת מתוך הבנה ששימוש מוגבר ומושכל של הציבור באתר, יגדיל את מספר התושבים/ות הממצים את זכויותיהם בעצמם/ן או מגיעים מוכנים יותר כאשר נדרש סיוע של צוות הביטוח הלאומי בסניף.

להישאר ממוקדים בערך המוסף שלנו

במהלך פיתוח השירות והאתר של 'כל זכות' התעוררו גם פיתויים לפתח מענים נוספים ונלווים לאתר המידע עצמו. דוגמה בולטת לכך, שעלתה ועדיין עולה מדי פעם, היא הצעה לפתוח מענה אינטרנטי לפניות הציבור. היה בכך פיתוי אמיתי מבחינת חיבור של הגולשים/ות לאתר ומתן ערך מוסף אמיתי לציבור, אבל לנו היה ברור שברגע שנעשה זאת, נחטא לאסטרטגיה שלנו, ונצטייר מיד, ובצדק, כמתחרים של מוקדי שירות ממשלתיים, עמותות שמעניקות שירותי מידע וליווי לציבור וכדומה.

במקום זאת התרכזנו בחשיפת האתר, במתן הדרכות (בחינם) לעובדות ולמתנדבים בארגוני ממשלה ועמותות על שימוש ב'כל זכות', וביזום ופיתוח ממשקים טכנולוגים שיאפשרו להם לשפר את השירות לציבור בהסתמך על האתר. לדוגמה – שילבנו חלון חיפוש באתר 'כל זכות' בתוך ממשק המשתמש של מתנדבי/ות שי"ל (שירות יעוץ לאזרח), שילבנו לשוניות עם מידע על זכויות בתוך אתרים של עמותות שונות ועוד.

חיבוק של הצלחה

האסטרטגיה, התרבות, והמיקוד המתמיד (וכמובן מקצועיות וקצת מזל, שאף פעם לא מזיק), הביאו אותנו לאחר כשש שנים של פעילות והשקעת משאבים סבירים למצב בו 'כל זכות' היה אתר עצום שמכיל כ-5,000 עמודים, ומבקרים בו כ-4 מיליון משתמשים/ות יחודיים בשנה, עם מדדים גבוהים של שביעות רצון ואפקטיביות.

גולת הכותרת, במובנים מסוימים הייתה בקיץ 2017, עם החלטה על הקמת מיזם לאומי להנגשת מידע על זכויות, החלטה משותפת למשרד המשפטים, המטה לישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי, ובסיוע ג'וינט ישראל. במסגרת המיזם 'כל זכות' היא הגוף המפעיל, וארגוני הממשלה השונים מעמיקים את השותפות והמחויבות שלהם לפעילות בת קימא של 'כל זכות', ולערך מוסף מערכתי עבור הציבור.

המחשה קטנה ניתן לראות בכך שמשרד המשפטים מפנה את הציבור לכל זכות בחתימה הדיגיטלית במיילים שיוצאים מהמשרד.

כיום, לאחר כשנה של פעילות המיזם הלאומי להנגשת מידע על זכויות ולאחר כשמונה שנים מהקמת 'כל זכות' – האתר מכיל קרוב ל- 6,000 דפי מידע (מעל 2,000 מתורגמים לערבית), זוכה לכ- 5 מיליון משתמשים יחודיים בשנה, ומנהל שותפויות עם עשרות משרדי ממשלה, רשויות ממשלתיות, עמותות, ומוסדות אקדמיים.

הזמנה פתוחה

אני מקווה שהצלחתי להעביר לכן/ם שמיזם 'כל זכות' גם מאמין וגם פועל באסטרטגיה וגישה של שותפויות, אם כך – ההזמנה הזו פתוחה גם אליכן/ם!
1. אם יש מידע שנחוץ להוסיף או לתקן באתר – אנא שלחו לנו הודעה בנושא (באמצעות לחיצה על כפתור "הצעת שינוי" בדף הרלוונטי).
2. נשמח להדריך (ללא עלות) את העובדים/ות והמתנדבות/ים בארגונים שלכן/ם על שימוש באתר 'כל זכות' לטובת קהל היעד שלכן/ם, כחלק מתפיסת העבודה הקיימת ואולי גם כערך מוסף.
3. נשמח לשוחח על ממשקים אפשריים נוספים בין הפעילות שלכן/ם לבין אתר 'כל זכות'

לפרטים נוספים אפשר לפנות לעדן פוקס בדוא"ל – eden.fuchs@kolzchut.org.il או בטלפון 054-6944644

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    זו גם תעודת עניות ליכולת של אתרי הממשלה להנגיש מידע.
    היו צריכים לשתף פעולה איתכם מיד... אבל איך יעשו את זה כאשר התקצב שלכם מאית מזה שלהם, והיעילות שלכם כפולה באותו היחס?... חלק מהפרדוקס המקומי.

    ממליץ לפתוח סקציית שאלות הציבור, ולברר כך מה עוד חסר ודורש הנגשה.

    כתבו תגובה