מעיין אלכסנדר |

המתנדבים שלכם הם גם התורמים: טרנדים בנתינה גלובלית

2018 GLOBAL Trends in Giving Report

איך אנשים תורמים: לא רק כמה הם תורמים, אלא לאילו מטרות, מה מניע אותם לתרום, מתי ואיך הם תורמים? אלו שאלות שמעסיקות הרבה ארגונים חברתיים, קרנות, יועצים מקצועיים ואנשי אקדמיה. מחקר שמתפרסם זו השנה השנייה, דוח המגמות העולמיות בתרומה ונתינה, בא לזהות ולהאיר מגמות עולמיות בתרומה ונתינה פילנתרופית. הכמות הגדולה של משיבים ושיתוף הפעולה עם ארגונים מקומיים מאפשר תמונה רחבה של מגמות, ופילוח לפי מאפיינים דמוגרפיים.

הדו"ח מנתח מגמות נתינה פילנתרופית ברחבי העולם דרך מאפיינים תרבותיים, טכנולוגיים וגאוגרפיים, כמו גם היקפי תרומה. הדו"ח מתפרסם אונליין, וזמין גם בשפות צרפתית, פורטוגזית וספרדית.

המחקר מבוסס על הסקר המקוון הגדול ביותר של תורמים פרטיים והיחיד שמקיף תורמים בשש יבשות שונות. את הסקר מילאו מעל 6000 תורמים מ-119 מדינות, בערך פי 1.5 מכמות המשיבים בשנה שעברה. הוא גם כולל גם עמדות של כ-1000 לא-תורמים שסיפרו מדוע אינם תומכים כספית בארגונים ברחבי העולם.

הדו"ח מתפרסם זאת השנה השנייה, ואפשר לראות מגמות בהשוואה לשנה שעברה, בעיקר חיזוק של מגמות: העדפה לתרומה אונליין, השפעה של תקשורת דיגיטלית ומדיה חברתית על תרומה, והתייחסות למגמות בעולם התרומות כמו מימון המונים.

מה מלמד אותנו הדו"ח על פילנתרופיה ברחבי העולם?

חשוב לשים לב שהמחקר נערך בדגש על פילנתרופיה דיגיטלית. מממני המחקר ומבצעיו פועלים בדגש על דיגיטל, והסקר עצמו נערך והופץ רק אונליין. המחקר ממומן ע"י ה- Public Interest Registry, ארגון ללא כוונות רווח שמפעיל את שמות הדומיין .org, .ngo ו-. ong, ונערך ע"י Nonprofit Tech for Good.

הסקר בוצע וקודם בכלי אונליין בלבד בין 23 באפריל ל-30 ביוני 2018. הוא פורסם בשפות ערבית, אנגלית, צרפתית, פורטוגזית וספרדית. לכן, חשוב לזכור שהתוצאות משקפות עמדות של משיבים שהם: קוראים את השפות בהן פורסם הסקר, בעלי גישה לאינטרנט, ומשתמשים באימייל או מדיה חברתית.

המחקר מעודד להרחיב ולשפר שימוש בכלים דיגיטליים לשם גיוס תרומות ותמיכה, והממצאים יכולים לעזור לארגונים להכיר את ההעדפות של התורמים הפוטנציאליים שלהם, ולפתח כלים ואסטרטגיות בהתאם.

העדפה ונטייה לתרומה אונליין

תרומות בכרטיס אשראי: 54% מהתורמים מעדיפים לתרום אונליין באמצעות כרטיס אשראי או כרטיס חיוב מיידי (דביט).
תרומה לארגונים מחוץ למדינה: 31% מהתורמים תורמים לארגונים מחוץ למדינה בה הם חיים, כשהם נעזרים בתקשורת דיגיטלית ובהתחזקות המגמה לתרומה אונליין.
איפה מתקיימות הכי הרבה תרומות באמצעות כרטיס אשראי? תורמים מצפון אמריקה מעדיפים לתרום אונליין עם כרטיס אשראי או דביט (60%), שזה השיעור הכי גבוה בהשוואה לאזורים אחרים בעולם.

אם לפני שמונה שנים (בתקופת קמפיין הבחירות לנשיאות הראשון של אובמה, למשל) האפשרות לתרומה אונליין נראתה חדשנית ומתקדמת, היום זה כלי בסיסי שארגונים צריכים להפעיל ולאפשר. חדשנות יכולה לבוא בעיצוב ובתכנים. בכל מקרה, כדאי שדף תרומה יהיה פשוט וברור ונוח לתרומה בקלות ובמהירות.

פעילות ברשתות חברתיות מניעה תרומה, עלייתה של אינסטגרם

הפלטפורמה הכי מניעה לתרומה: פייסבוק ממשיכה להיות הפלטפורמה שהכי מניעה תורמים לתרום (56%), ואחריה אינסטגרם (20%), וטוויטר (13%).
תרומות בפייסבוק: 18% מהתורמים תרמו באמצעות כלי גיוס הכספים של פייסבוק, ו-88% מהם העידו שימשיכו לעשות כך בעתיד, למרות בעיות שיש במערכת התרומות של פייסבוק וחשש מבעיות אבטחה ופרטיות. יש לציין שכפתור התרומה אינו פעיל בעמודי פייסבוק של עמותות בישראל.
מה מניע תורמים לפעולה? 31% מהתורמים בצפון אמריקה מונעים לתרום בעקבות אימייל, ואח"כ מדיה חברתית (25%).

פייסבוק עדיין מובילה, אבל אינסטגרם יותר משפיעה לתרומות מאשר רשתות ותיקות כמו טוויטר ויוטיוב.
בהשוואה לשנה שעברה, פייסבוק ירדה קצת בפופולריות שלה, ואינסטגרם עלתה באופן משמעותי. אבל השינוי באוכלוסיית הסקר כל כך גדול (עליה של כ-50% במספר המשיבים), שקשה לדעת האם מדובר במגמות כלליות או בשינוי בשל בסיס המחקר.

חשוב לזכור שאינסטגרם שייכת למעשה לפייסבוק. מערכת הפרסום של פייסבוק ואינסטגרם היא מערכת אחת, ולפייסבוק יש עניין בכך שיהיו יותר מפרסמים גם באינסטגרם. כלי גיוס התרומות של פייסבוק זמין לארגונים רק במדינות ספציפיות, ישראל אינה אחת מהן.

אינסטגרם מניעה יותר לתרומה מאשר טוויטר, אולי כי התקשורת והשיחה באינסטגרם יותר "נעימה" ויותר מניעה רגשית. לטוויטר יש את היתרונות שלה בעבודה מול תקשורת ופוליטיקאים, ולעדכונים במצבי חירום ואסון. ואם אתם עוד לא פעילים באינסטגרם, כדאי להכיר את הרשת הזאת ולהכניס לתכנית העבודה שלכם.

אמנם פעילות בכלל הרשתות החברתיות משפיעה יותר לתרומה מאשר פנייה בדואר אלקטרוני, אבל אם מסתכלים על הפיצול לרשתות שונות, דואר אלקטרוני הוא עדיין ערוץ תקשורת חשוב ומשמעותי.

התנדבות, מעורבות חברתית ותרומות

תורמים שגם מתנדבים: 67% מהתורמים מציינים שהם מתנדבים מקומית, ו-9% מתנדבים בינלאומיים. בייבי בומרז מתנדבים יותר (71%) מקומית, לעומת צעירים יותר (64%). אולי זה בגלל שהם פנסיונרים ויש להם יותר פנאי או פחות עבודה.
התנדבות לוקלית/גלובלית: באופן קצת מפתיע, תורמים גדולים מתנדבים יותר מקומית (81%) לעומת תורמים בינוניים (77%), קטנים (67%), ומיקרו (56%). הם גם הרבה יותר מנדבים בינלאומיים (שזה פחות מפתיע).
כמה מה"לא תורמים" מתנדבים? כחלופה לתרומה כספית, 20% מהלא-תורמים ציינו שהם מתנדבים ו-17% תורמים טובין או שירותים.

למרות שארגונים רבים מתייחסים לתורמים ולמתנדבים כשתי אוכלוסיות יעד שונות, נראה שיש קשר בין שני סוגי המעורבות האלה. הצעה של רצף או פעילויות משלימות יכולות להגביר את המעורבות של תורמים, ולחזק את הקשר שלהם לפעילות שלכם לאורך זמן.

תורמים יהודים, תורמים ישראלים

ישראל היא אחת מ-10 המדינות עם כמות המשיבים הגדולה ביותר על הסקר, 6.8% מהתורמים שמילאו את הסקר ציינו שהם ישראלים, שזה כ-400 משיבים. בשנה שעברה השתתפו בסקר רק 9 משיבים מישראל. השתתפות של שותף ישראלי בסקר, "ישראל תורמת", כנראה עזרה בכך.
תורמים ותורמות יהודים: 8.5% מהתורמים ציינו שהם יהודים, שיעור עצום ביחס לחלקם באוכלוסייה לעומת בודהיסטים (3.6% מהתורמים) או מוסלמים (4.2%).
תורמים מחו"ל לישראל: 31% מהתורמים ברחבי העולם, ציינו שהם תורמים לארגונים מחוץ למדינה בה הם מתגוררים. ישראל היא המדינה השנייה שהכי הרבה תורמים ציינו שהם תורמים לה. בשנה שעברה ישראל היתה חמישית עם 3%. לא צויין בדו"ח לאילו מטרות חברתיות תורמים בישראל, ומי התורמים (גיל, מגדר, השקפת עולם ליברלית או שמרנית).

ממצאים נוספים

מה יותר תורמות או תורמים? הקהילה נוטה להיות נשית (65% מהתורמים המשיבים על הסקר). מתוכן, 53% מעידות על עצמן כבעלות תפיסת עולם ליברלית, ו-72% מעידות שהן בעלות שייכות דתית.
מה הם התחומים שתורמים להם הכי הרבה? תורמים ברחבי העולם נותנים הכי הרבה תמיכה כספית למטרות שקשורות בילדים ונוער (15%), בריאות ורווחה (11%), חיות וטבע (11%). 41% מהתורמים ברחבי העולם תורמים בתגובה לאסונות טבע.
מי היא קבוצת הגיל שתורמת הכי הרבה? הקבוצה הכי גדולה של תורמים היא מילניאלז, ילידי השנים 1981-1997, 32% מהתורמים שהשיבו לסקר. אחריהם: דור X ילידי 1965-1980 (29.8%), בייבי בומרז ילידי 1946-1964, מבוגרים יותר 6.2%, ודור Z שנולדו ב-1998 או מאוחר יותר 2.7%.
האם יש קשר בין תרומה לארגון לתרומה לקמפיין? תורמים באפריקה הם בעלי שיעור התמיכה הגבוה ביותר בקמפיינים למימון המונים. 50% מהתורמים לארגונים, תורמים גם לקמפיינים אישיים למימון המונים.
עובדות מעניינות על תורמים לפי יבשות: תורמים אירופאים הם בעלי הסיכוי הכי גבוה לתרום לארגונים מחוץ למדינה בה הם חיים (44%, בדומה לתורמים באסיה), תורמים באירופה הם גם בעלי הסבירות הכי גבוהה להתנדב מחוץ למדינה בה הם חיים; תורמים בדרום אמריקה נוטים לתרום הכי הרבה בהשראת הרשת החברתית אינסטגרם (30%) מבין הרשתות החברתיות השונות. בכל האזורים האחרים פייסבוק מובילה.
מודעות לפרטיות: 80% מהמשיבים לא רוצים שארגונים ישתפו את פרטי הקשר שלהם עם ארגונים אחרים, ו-92% רוצים שארגונים ישקיעו מאמצים בהגנה על פרטי קשר ומידע כספי של תורמים.

המלצות בעקבות הדו"ח

להתמודד עם העדפת התורמים לתחומים מסויימים: אם אתם יכולים למסגר את הפעילות שלכם בתחום ילדים ונוער או רווחה ובריאות – כדאי לעשות זאת.
לשים לב למילניאלים: הם כבר לא "הצעירים האלה", אלא קבוצה מרכזית של תורמים. אתם צריכים ללמוד להכיר אותם, ולהבין איך לפנות אליהם. ייתכן שהפורמט הדיגיטלי של הסקר נותן הטייה לטובת מילניאלז, אבל הוא בהחלט משקף מגמה של התחזקות שלהם מול תורמים מבוגרים יותר.
פרטיות ואבטחת מידע: כרגע לא נראה שפרטיות ואבטחת מידע הם שיקול מכריע האם לתרום, אבל זה יכול להפוך לפרמטר שייתן יתרון לארגונים ששמים דגש על טכנולוגיה ותשתיות.

לסיכום, הממצאים שעולים מהדו"ח מעודדים ארגונים לשפר את אפשרויות התרומה שלהם בכלים מקוונים, להשקיע בפעילות ברשתות חברתיות ולא רק בפייסבוק, ולמצוא אפשרויות התנדבות שיתאימו לתורמים פוטנציאלים או לאנשים שרוצים להיות מעורבים בפעילות אבל לא יכולים לתרום כספית. ככל שישתתפו בסקר יותר משיבים, הממצאים יהיו יותר מדוייקים ויותר רלוונטיים.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא טרנדים בעולם החברתי

מרגלית לנק | 6 בפברואר 2022

לשנות את העולם עם טיקטוק

פוסטים אחרונים

לנה צ'רביצ'ניה | 12 באוקטובר 2023

כיצד לתמוך בצוות ובארגון בזמן משבר?

אסיה לדיז'ינסקיה | 10 במרץ 2024

מה עושה דוברת שהיא גם מנהלת סושיאל?

תומר אביטל | 26 בפברואר 2024

תקווה עכשיו!

שולחן המערכת | 11 בפברואר 2024

איך תמצו את תקציבי הממשלה?

יוליה בנימין | 5 בפברואר 2024

למה ואיך לפתוח ערוץ וואטסאפ?

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה