מרגלית לנק |

לשנות את העולם עם טיקטוק

טיקטוק לשינוי חברתי

יש הרבה א.נשים שאוהבים להגיד, בתוכחה, שלסרטון בטיקטוק אין יכולת לשנות את המציאות? שזו סתם אסופת מילים ומנגינה? ובכן, הם טועים. 

טיקטוק היא כבר לא רק אפליקציית ריקודים, היא במה אמיתית לשינוי תודעתי. זוהי פלטפורמה שמאפשרת הפצה נרחבת של דעות ורעיונות. ברחבי העולם א.נשים משתמשים בטיקטוק כדי להעלות מודעות לסוגיות שמפריעיות להן.

טרנדים שעשו שינוי עם טיקטוק

בטרנד אחד עשרות נערות חשפו צילומי מסך עם הודעות כמו "אם את אוהבת אותי, תשלחי לי תמונה", "תגידי תודה שאני בכלל מתייחס אלייך", "כולם יודעים שאת אוהבת זין", כדי להעלות את המודעות לכמות ולחומרת ההטרדות המיניות ברשת. בטרנד אחר א.נשים אספו כמה שיותר בדלי סיגריות ברחוב בדקה. במיאנמר א.נשים משתמשים בטיקטוק כדי לתעד מחאות, להעלות מודעות לדיכוי ולהילחם למען הדמוקרטיה של המדינה. בארצות הברית א.נשים מהטיקטוק הזמינו מקומות למפגש פסגה במהלך הקמפיין הבחירות של טראמפ, כדי להבטיח שהאולם יהיה ריק כשיגיע לנאום. ואילו בארץ סרטוני טיקטוק שהפקנו בתנועת כולן עודדו נערות מכל הארץ להגיע להפגנה נגד כתב האישום הבזיוני של ירין שרף. אלה מחאות שנולדו בטיקטוק, התגלגלו והופצו בין משתמשים ומשתמשות – עד שיצאו מהמסכים.

די לדחוף פוליטיקה לטיקטוק! זאת אפליקציה של ילדים!

התגובה שזכיתי לה לסרטון שהעליתי ושבו דיברתי על כך שמלחמה מביאה למוות מיותר, וחבל. התגובה הבאה הייתה "תתביישי איך את מדברת פמינאצית בוגדת אמן תאנסי".

אז כן, טיקטוק היא גם פלטפורמה מפחידה. כל אחד יכול לפתוח בה חשבון פיקטיבי אנונימי, להגיב ולהפיץ שנאה לאנשים זרים וליצור תוכן אלים שמגיע לעשרות אלפי אנשים. עם זאת כל אחד יכול לפתוח חשבון ולנצל את החשבון שלו דווקא כדי לתמוך לאנשים זרים, ליצור תוכן חיובי שמגיע למאות אלפי אנשים, להזדהות עם מאבקים ועוד. וזה אפילו מומלץ.

טיקטוק

טיקטוק בעצמם פועלים כדי לעודד ארגונים חברתיים ואקטיביסטיות להכנס לאפליקציה. בשנת 2021 התקיים באנגליה אירוע לארגונים חברתיים שפועלים בטיקטוק, שבמהלכו הוצעו הרצאות, הכשרות וייעוץ למשתתפים. כמו כן טיקטוק השיקה ממשק עבור ארגונים חברתיים שמאפשר לקבל מהם תמיכה, ובמסגרתו הריצו פרויקטים שונים נגד בריונות ברשת bettermebetterinternet, למען האקלים forclimate, נגד אלימות כלפי נשים stop_violence_against_women ולמען למידה באופן כללי edutok.

מי נמצא בטיקטוק?

בכמה מהעמודים המעניינים ומלמדים ביותר טיקטוק, א.נשות מקצוע כמו אחיות, מורים, עורכות דין ומדענים משתמשים ומשתמשות בפלטפורמה כדי להגיע לקהל רחב יותר, ולהעביר את הידע שלהם ושלהן לכמה שיותר א.נשים.

כמה א.נשים? יש יותר מיליארד משתמשים ומשתמשות פעילות בטיקטוק היום. ומי הם הא.נשים האלה? יותר מחצי מהמשתמשות בטיקטוק הן מעל גיל 30, וכמעט שליש מהן מעל גיל 40. עדיין הרשת החברתית צעירה הרבה יותר במהותה מרשתות אחרות, ממוצע גילאים של משתמשים ומשתמשות הפעילות בטיקטוק הוא צעירים בני 15-25, אבל להכריז שזו "אפליקציה של ילדים" זה פשוט לא נכון. זו פלטפורמה אדירה להשמעת הקול והמסרים שלנו למגוון א.נשים, שאולי מעולם לא שמעו על הסוגיות שחשובות לנו.

איך עובד האלגוריתם של טיקטוק?

בשונה מפייסבוק ומאינסטגרם, שבהן נראה תכנים מקבוצות שבחרנו להצטרף אליהן או מתוך שיתופים של חברים, טיקטוק מזכירה במבנה שלה את טוויטר או את יוטיוב, ומציאה למשתמשות תכנים לפי דפוסי שימוש באפליקציה.

בכל סרטון שמשתמשת צופה, האלגוריתם טיקטוק זוכה בעוד פיסת מידע הנוגע אליה. בתוך כמה ימים טיקטוק כבר לומד להכיר כל משתמש ומשתמשת: מהו סוג הבילוי המועדף עליה, הטעם שלו במוזיקה, המשיכה המינית שלה, המצב הנפשי שלו, ועוד מיליון דברים אחרים, שאולי אפילו הן בעצמן לא יודעות. וכך האפליקציה מספקת תכנים מותאמים באופן אישי לכל אחד ואחת. בהתאם, תוכן טוב מקבל חשיפה גבוהה הרבה יותר מאשר בפייסבוק או באינסטגרם.

זמן הגלילה הממוצע ביום הוא 52 דקות, ורוב הסרטונים נעים בין 15-30 שניות. כלומר המשתמשת הממוצעת צופה לפחות ב-104 סרטונים ביום.

נכון, 30 שניות הן לא פרק זמן מספיק כדי להעמיק בנושא מסוים, ואפילו לא 3 דקות, שזה הזמן המירבי של סרטון בטיקטוק. כדי לכסות את הנושאים המורכבים שאיתם אנו נאלצות להתמודד בכל יום – דרוש זמן רב יותר, אבל זו הזדמנות נהדרת לחדד מסרים, ודרך מעולה להתחיל שיחות ולהעלות מודעות.

המשתמשות בטיקטוק לא מהססות להעלות מסרים חדים וברורים, ולא מוכנות להשלים עם האפליה, הדיכוי, הזוהמה, הגזענות וההשתקה שהחברה נוהגת בה כלפינו.

טיקטוק היא הזדמנות נהדרת עבור ארגונים חברתיים להפיץ את המסרים שלנו, ולשנות את המציאות סביבנו. חבל שפחד ממשהו חדש ימנע את זה מאיתנו.

אחרי מי כדאי לעקוב בזירה האקטיביסטית ישראלית?

ארגונים:
ויגן פרינדלי – העלאת מודעות לטבעונות – 78 אלף עוקבות
עומדים ביחד – מאבק נגד הכיבוש למען דו קיום – 9 אלף עוקבות
כולן – מאבק נגד אלימות מינית והאשמת קורבן – 8 אלף עוקובת
מחזקים – שמאלנים באופן כללי – 7 אלף עוקבות
איגי – נוער להטב"קי – 7 אלף עוקבות

א.נשים פרטיות:
מאיה לי לוי – אקטיביסטית פמיניסטית – 88 אלף עוקבות
אבישי אדלר – פעיל בודי פוזיטיביטי 43.9 אלף עוקבות
גל אמילי – אקטיביסטית סביבתית – 30 אלף עוקובת
עדה אהרוני – חוקרת שלום – 8 אלף עוקבות
אורון – אקטיביסט טרנס ודראג קינג – 5 אלף עוקבות

וקצת השראה מארגונים חברתיים בחו"ל:
ארגון הביראות העולמי – 11 מיליון עוקבות
ג'ן זי לשינוי – 1.4 מיליון עוקבות –
WWF שימור הטבע – 58 אלף עוקבות
הזכות להפלות בניו יורק – 46 אלף עוקבות
האחיות הפמיניסטיות – 350 אלף עוקבות

וא.נשים פרטיות בחו"ל:
ונדורה מיטשל – אקטיביסטית טרנסית – 4.9 מיליון עוקובת
טראש קולין – אקטיסיבט למען הסביבה – 1.4 מיליון עוקבות
קייטי ראיי – שורדת אלימות מינית – 665 אלף עוקבות
בנג'י לוקבוק – הסברה נגד גזענות והומופוביה – 201 אלף עוקבות
פטגוניה – מלכת דראג ואקטיביסטית למען הסביבה – 129 אלף עוקבות

אותי אפשר למצוא כאן: ליתי לאב

על הכותבת: מרגלית לנק – הקימה לאחרונה משרד, המסייע לארגונים חברתיים לעשות אקטיביזם ברשתות החברתיות ובטיקטוק בפרט. מוזמנות לפנות אליה לסיוע margalit.lenk@gmail.com

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא טרנדים בעולם החברתי

אביטל שכטר | 3 בפברואר 2022

ההתפטרות הגדולה ואתגרי 2022

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה