גלי בסודו |

זייפו לכם משרד – כמה תובנות על הקלטה בזום

הרצאה בזום

העובדה שרובנו גרים בזום בחודשים האחרונים מאפשרת להקליט די בקלות הדרכות וסרטונים, וובינרים ופודקאסטים, אבל, אליה וקוץ בה. למה? כי בסופו של דבר אנשים לא נוטים לשבת ולצפות שעה בתוכן, מעניין ככל שיהיה, אם הוא לא מוגש בצורה איכותית.

הקלות שבה אנחנו לוחצים על כפתור ההקלטה לא הופכת את התוצר הסופי לסרטון שראוי לעלות ליוטיוב. מה כן כדאי לעשות כדי לשפר את התוכן ולהגדיל את אחוזי הצפייה? משתפות בכמה תובנות שליקטנו מה"גל הראשון".

רגע של מושגים

סינכרוני – הדרכות, הרצאות, כנסים שקורים כאן ועכשיו, בלייב מול קהל, מה שנקרא "בשידור חי".
א-סנכורני – תכנים שאנחנו יוצרים מראש במטרה שיוכלו לצפות בהם כל אחד בזמנו הפנוי או הדרכות שאנחנו עושות בלייב והן זמינות לצפייה ב"שידור חוזר".

בפוסט אנחנו מתייחסות לתכנים סינכרונים וא-סינכרונים בדגש על הצדדים הטכנים.

הקלטה בזום – קצת עריכה לא תזיק

עריכה – אם מדובר על הקלטה של וובינר שמתקיים בלייב ואתן רוצות שיהיה זמין אחר כך לצפייה, תחתכו את הזמן הריק של ההתחלה ("כולם כאן? שומעים אותי? לא שומעים") ותוסיפו גם פתיח עם שם ההדרכה ולוגו של הארגון.

תחקיר – אם אתן עורכות ראיון מוקלט שנועד לצפייה א-סנכורנית תבואו מוכנות עם תסריט שיחה, ותכנון נכון של זמנים. דברו מראש עם האדם שאתן הולכות לראיין (זה נקרא תחקיר), תחליטו מראש במה אתן ממקדות את השיחה ועל מה מוותרות.
ההמלצה לשיחת תחקיר עם המרואיין תקפה גם להכנת דוברים לפאנל.

קצרו – תחשבו עליכן. מתי לאחרונה ישבתן שעה שלמה מול המסך ומה גרם לכן לעשות את זה. אם זה לא היה לטובת שיחה מוקלטת בזום אולי עדיף מראש לקצר.

איך? אפשר להגביל את אורך הריאיון, ואם מדובר על הקלטה של כנס חלקו לכמה סרטונים בהתאם למספר הדוברים.

איך להסתיר את ערימות הכביסה / הילדים בבית?

יש לזה רק תשובה אחת טובה: שימו את הכביסה בארון ואת הילדים בחדר. באחת הפעמים הזמנו מרצה שהחליט להחליף לרקע וירטואלי לבן. זה לא נראה טוב. זה נראה שומם ומשעמם. במקרה כזה כבר עדיף תמונה של משרד מעוצב או בית קפה, אבל קחו בחשבון שכשאתן מניעות את הראש מצד לצד, במיוחד לבעלות שיער שופע, זה נראה די מוזר.

האפשרות העדיפה היא כמאמר הכותרת: זייפו לכם משרד. לרוב אני ממקמת את המחשב שלי על השולחן בסלון כשברקע המרפסת שמזכירה למסתכל מהזום חושה בסיני. זה נחמד אבל לא מספיק טוב לסרטון. במקרה כזה צריך להשקיע קצת יותר.

תחשבו על משרד. זה יכול להיות מדפים עם ספרים ברקע או קלסרים. עציץ נחמד יכול להוסיף. תארגנו לכם מקום כזה גם אם במציאות הוא לא קיים. תפתחו זום ותבדקו איך זה נראה. האם כדאי לארגן מחדש את הספרים ברקע, האם כתוב על הקלסרים משהו שלא התכוונתם שייכנס לפריים? תחשבו איך אתן יוצרות אווירה נעימה לעין המתבוננת.

המצלמה

שימו לב לזווית הצילום. זה לא נראה טוב שעין המצלמה צופה עליכן מלמעלה וגם צילום מלמטה לא מחמיא במיוחד. המצלמה צריכה להיות בגובה העיניים שלכן. וזה לא מספיק טוב להטות את מסך המחשב קדימה או אחורה. תמקמו אותו מולכן.

לאן מסתכלים? או לעינית של המצלמה או לאדם שאליו אתם פונים ואפשר גם להסתכל על עצמכם. מה שבטוח שכשאתם מביטים למטה או מטים את הראש הצידה זה לא נראה טוב.

תאורה

שימו לב שהתאורה על הפנים שלכם אחידה, אור יום זה הכי טוב. תראו שמקור האור לא נמצא מאחוריכם ומחשיך לכם את הפנים. ובכלל הימנעו מהצללה דרמטית בהנחה שהיא לא קשורה למסר שאתם רוצים להעביר.

תקשורת וסאונד

מבחינת תקשורת שני דברים חשובים. ראשון, אם החיבור הוא אל חוטי אז תדאגו לקרב אליכם את הראוטר. לאחרונה קניתי לי מגבר ל-WIFI (wifi extender) ששיפר פלאים את הקליטה. בנוסף תקליטו על המחשב ולא בענן, זה משפר פלאים את איכות ההקלטה.

אוזניות כן או לא – מהניסיון שלי עדיף בלי אוזניות. ברוב המקרים שבהם עלה מרצה לוובינר עם אוזניות – אל חוטיות או חוטיות זה לא עבד טוב, ועלו בקשות בצ'אט להוריד אותן. הן יצרו רעשי רקע מיותרים בכל תזוזה קטנה. מרצים שעלו עם "מדונה" איכותית זה כן עבד להם, אבל קחו בחשבון שזה לא נראה טוב, ואם כבר, עדיף אולי להשקיע במיקרופון.

עוד עניין. מאווררים, רובוטים שמנקים את הרצפה, שכן שמחליט לערוך שיפוצים. את כל אלה תשתיקו מראש, כמו גם את בני הבית / הקולגות במשרד – בקשו מהם שעה של חסד.

הנגשה

קחו בחשבון שאנשים מאבדים קשב. לעיתים אם גם קמים לרגע ומתרחקים מהמסך, והשאלה, מה אפשר לעשות כדי שיצליחו להתחבר מחדש?

הפסקה. רמת הריכוז הולכת ופוחתת. קצת לקום ולהתמתח זאת דרך להחזיר מחדש את האנרגיה לזום. זה בסדר לעצור אחרי כשעה, לתת חמש דקות הפסקה ולהודיע על השעה שבה מתכנסים מחדש.

אם מדובר על פאנל עם מספר דוברים תקפידו על הרכב מעניין ומגוון, ותגבילו מראש את מספר הדקות שכל אחד מדבר, אולי בעזרת שעון חול או איזה גונג.

בנוסף, תדאגו לסיכום ביניים של מה שנאמר. אם זה סרטון ערוך אפשר גם לשלב שקופית כתובה. אם זה אירוע לייב זה כנראה התפקיד שלכם כמנחים.

עוד דרך לעזור לעזור למי שאיבד קשב, תקפידו ששם הדוברת יוצג בצורה ברורה. במיוחד אם מדובר על פאנל של כמה דוברים. תנחו את המרצה להגדיר את השם שלה בזום כולל הגדרת התפקיד.

אם מדובר על הקלטה קצרה יחסית של עד 20 דקות שעולה אחר כך לצפייה א-סנרונית שווה להשקיע בכתוביות. אם זה ארוך תבחנו אם שווה את המאמץ.

קחו לכם מישהי בקונטרול

וטיפ נוסף לסיום, אם מדובר על תוכן שאתם לא עושים לייב אלא מקליטים ומתכוונים לערוך אז ראשית כדאי להקליט את הראיון יותר מפעם אחת, ושנית, קחו מישהי שתשב בקונטרול ותיתן הנחיות. מה זה אומר? היא עולה אתכם לזום, ללא מצלמה ודואגת לעצור אם פתאום לא שומעים טוב את השאלה או כשהתשובה לא הייתה מספיק ממוקדת. תודו לה אחר כך כשיהיו לכם מספיק חומרי גלם לערוך.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    תודה על המיקוד והעצות הטובות

      תודה על הפידבק. לומדת המון בתקופה הזאת של "החיים בזום".

    מעןלה! תודה רבה מתחברת. זה דורש עין של במאי/צלם/עורך.. ולא כולם מגיעים מהתחום

      צודקת. ובכל זאת אני מזהה עקומת שיפור מפעם לפעם.

    מאמר מצוין שמסביר את כל הדברים החשובים במפגשים מקוונים. אני חושבת שאת צודקת! צריך לקחת מישהי שתשב בקונטרול ותיתן הנחיות.
    מישהי שעולה אתכם לזום, ללא מצלמה ודואגת לעצור אם פתאום לא שומעים טוב את השאלה.
    זה בדיוק מה שאני עושה! מלווה טכנית כנסים והרצאות אינטרנטיות. אפשר להציץ באתר שלי וליצור קשר איתי משם. באהבה! https://www.webinarservices.biz
    בלה עברון

      תודה! באמת להיות בקונטרול זה תפקיד חשוב:)

    כתבו תגובה