Shift מארח |

וידיאו אקטיב, משנה מציאות

Photo by Jakob Owens on Unsplash

בסוף השבוע האחרון צפיתי יחד עם הילדים בסרט "יללת הזאבים", הבמאי משה אלפרט תיעד להקת זאבים במשך מספר שנים לכדי סרט באורך 75 דקות מיוחדות במינן. בשליש האחרון של הסרט מתרחשת סצנת מתח במהלכה לוכדים בני האדם חלק מחברי הלהקה. בני הבכור, סקרן ומודאג שואל אותי מדוע הצלם נותן לעוול הזה להתרחש ואינו עושה משהו בנידון: "זה וידאו אקטיביזם" אמרתי לעצמי בקול וסיבכתי אותו בהגדרה מורכבת למדי, ודאי לילד בן שמונה וחצי.

לדעתי, רק בעוד חמישים שנה היסטוריונים ומומחי תקשורת למיניהם יוכלו להעריך ולנתח ממרחק הזמן את השפעותיה של המהפכה המסכית שאנו עדים לה ולוקחים בה חלק פעיל ממש בימים אלו. אוטוסטרדת המידע והקדמה הטכנולוגית מאפשרת זמינות ונגישות ברמה שלא הכרנו בעבר (עשר שנים ודרומה) במפגש עם הרצון האנושי לדווח, לספר, לקבל תשומת לב או כל התשובות הנ"ל.

רעש, מצלמים

יותר ויותר אנשים מן השורה, כמוני כמוך לא מחכים למבול האייטמים של המיינסטרים אלא עושים מעשה ומדווחים עצמאית, מביאים את המידע מהשטח ומביעים את עמדתנו בעצמנו, בערוצי יוטיוב, פייסבוק live, הסטורי באינסטגרם, סנאפצ'אט עוד. חלק מהסרטונים צוברים אלפי ואף מיליוני צפיות ועוקבים ואף משפיעים על האופן בו העיתונות המיינסטירימית מדווחת על המציאות, לראיה סיקור הפגנת האתיופים ופרשת אום אל חירן, בה מקבלי ההחלטות נאלצו להתמודד עם תיעוד של המציאות על ידי אזרחים.

לאתרים חברתיים כמו המקום הכי חם בגיהינום (עינת פישביין) או מאה ימים של שקיפות (תומר אביטל) יש יותר ויותר קוראים/עוקבים. דוגמה בינלאומית אחרת, בולטת ובועטת מתחילה דווקא בכפר ערבי בגליל – נאס דיילי (Nas Daily) שבדרכו המיוחדת, הצבעונית והעקבית מוליך אחריו בחליל הקסם (להלן המצלמה) מאות אלפי עוקבים ועשרות מיליוני צפיות בפייסבוק.

שו אקטיביזם?

וידאו אקטיביזם היא אחת הדרכים העומדות לרשותנו לנקוט עמדה, לעשות מעשה וגם להנכיח אותו מול המצלמה. האפשרות להיות כוכבי רשת – וולגרים (וידאו בלוגרים) שמצלמים, עורכים ומפיצים את החומרים מהמיטה בבית, בתחנת הרכבת או בהמתנה לפגישה הבאה – זמינה כמעט לכולנו.

פעם היינו סומכים על העיתונאים שיתווכו לנו את המציאות במהדורה של שמונה בערוץ אחד מחכים לעדכון החדשות מפיו של האורקל, יודע הקול, מאולפני הטלוויזיה ברוממה, ירושלים. בעידן הנוכחי, המידע מתקבל כמעט בזמן אמת, בלי פילטרים, צנזורה אישית לכל היותר בעריכה אישית ובום – האמת לפניך במלוא הדרה או כיעורה, המציאות פנים רבות לה ובלי איפור, העיקר שיהיה חדש, מעניין ורלוונטי.

מה כדאי לקחת בחשבון לפני שלוחצים על REC?

אם אוכל בקליפת אגוז להניח את שני העקרונות המנחים בכל הנוגע להיבט התוכן והטכני יהיו אלה השנים:

טכני – הקפדה על שלושה דברים: צילום רוחבי, יציב, מואר בטוב וסאונד שמיש – לא רחוק מהאובייקט עם רעשי רקע המקשים על הבנת הצופה.

תוכן – סקרנות וסגנון, שני אלמנטים שרק אתם יכולים להביא איתכם בצורה בה רק אתם יכולים להעביר, כי לכל אחד יש סיפור, צריך רק לדעת לספר אותו.

ITS ALL ABOUT STORYTELLING

ישנם לא מעט קשיים, התנגדויות ודילמות בתהליך העבודה וכמובן השאלה היכן נגמרת האמת ומתחילה האג'נדה, איפה נגמר האקטיביזם ומתחילה התעמולה והאם יש כזה דבר אובייקטיביות. וידאו אקטיביזם לא משקף את המציאות אלא שואף לשנות אותה, בוחר צד ויוצא להתקפה – התמונה בעייתית, הבא וננסה לתקן אותה, מול המצלמה ובעזרתה.
כי אין מציאות שאי אפשר לשנות.

הכותב: יגאל לרנר – יוצר, במאי ומפיק של סדרות וסרטים במבחר פלטפורמות.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא קהילה

מירנה קציר | 29 בנובמבר 2023

איך לנהל שיחה עם מי שחושב אחרת

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה