גלי בסודו |

כמה חידושים בווטסאפ שהפכו אותו לכלי עוצמתי במחאה

חידושים בווטסאפ

זכורה לי כתבה במהדורת שישי בטלוויזיה על פייסבוק ותרומתה לאירועי האביב הערבי במצרים, 2011. פייסבוק הייתה אז פלטפורמה צומחת, שעל פי הנאמר בכתבה תמכה בהתארגנות של ההפגנות ההמוניות בכיכר א-תחריר. פריט מידע עסיסי באותה כתבה נגע לכך שמאחורי הפלטפורמה עומד בחור יהודי(!) אמריקאי בשם מארק צוקרברג. קצת יותר מעשור, ואותו בחור עומד מאחורי הפלטפורמה האולטימטיבית להתארגנות במחאה הנוכחית נגד ההפיכה המשטרית בישראל 2023 – הווטסאפ.

רבות ורבים מאיתנו נמצאים מאז המחאה בעשרות קבוצות. החל בקבוצות מקומיות ואזוריות כדי להתעדכן על אירועים קרובים לבית, דרך קבוצות לנושאים ספציפיים ועד הקבוצות הגדולות שמתנהלות כמו ערוצי תקשורת לכל דבר. ככה אנחנו לומדות על מהלכי הממשלה ובהתאם, מתעדכנות מה השלב הבא במאבק. לצד הידע הרב ולעיתים גם המטלטל הן תורמות לתחושת השייכות, וניתן לשאוב מהן לא מעט תקווה ואופטימיות. חלקן קבוצות שקטות שרק נועדו לידוע, באחרות מתאפשר שיח, ויש גם את ההיברידיות שנפתחות ונסגרות לסרוגין.

איפה כדאי לנהל את הקהילה שלי?

בעבר פנו אלינו לא מעט עם השאלה, איפה כדאי לנהל את הקהילה של הארגון? מצד אחד מחפשים "מקום" שאנשים ממילא נמצאים בו ורואים את ההודעות תוך זמן סביר, ומצד שני תמיד עולה חשש שיותר מידי חפירות יגרמו לאנשים לעזוב. עד לא מזמן פייסבוק הייתה סוג של ברירת מחדל שלא בהכרח הוכיחה את עצמה. יותר ויותר אנשים נוטשים, הצעירים בכלל לא שם והתחושה שכדי לעורר דיון צריך להשקיע הרבה מאוד אנרגיה, כדי שמשהו יתחיל לזוז. החלק האופטימי, שבחודשים האחרונים נראה שווטסאפ נותנת תשובה טובה, והעובדות מדברות בעד עצמן.

כמה מאיתנו היו בקבוצות ווטסאפ עם מאות אנשים שאין לנו מושג מי הם לפני שהמחאה החלה? היום זה נשמע לנו הדבר הכי טבעי בעולם, אבל תחשבו שרק לפני חודשים ספורים לא הייתם מעלים בדעתכם להצטרף בכזאת קלות לקבוצה עם אנשים זרים. מה השינויים בווטסאפ שבגללם אנחנו מצטרפים יותר בקלות, ומה הם אלה שגורמים לנו להישאר?

כמה חידושים בווטסאפ שכדאי להכיר

1. העברת קבוצה לארכיון – חידוש משמעותי הוא האפשרות להעביר קבוצה לארכיון. כמו שג'ימייל יצרו מדורים המאפשרים לנו לקבל את המיילים החשובים לאינבוקס – לתיבה הראשית ואת הניוזלטרים וההודעות מהסושיאל בתיבות משניות, ככה גם עם הארכיון של ווטסאפ. ניתן להבחין בין הודעות שרואים אותן בתיקייה הראשית, וכאלה שנמצאות בתיקייה המשנית. אם עוד לא התנסתם עימדו על קבוצה ולחצו על האייקון שנראה כמו "תיקיית ארכיון" שמופיע למעלה.

ברגע שניתן לעשות מידור זה מאפשר להוריד עומסים, ולייצר קצת שקט בתוך הבלגן. אפשר להצטרף לעוד ועוד קבוצות מבלי לתת להן להסית אותך מהמסלול. זה מין הסתם גם פלוס וגם מינוס, כי מה שנדחק לארכיון לא מקבל קדימות, אבל אני יכולה לומר שלי זה עושה סדר ואני מגיעה לקרוא חלק גדול ממה שמתפרסם בקבוצות בשעות שיותר נוחות לי. בשורה התחתונה, החשש להצטרף לקבוצות שהולכות "לחפור" פחת משמעותית ואנשים מבינים שאין סתירה – אפשר להיות בקבוצה "חופרת" ועדיין לא להרגיש הצפה.

2. "אפקט הדומינו" בוטל – מה זה "אפקט הדומינו"? כאשר אחד יוצא מהקבוצה ומייד אחריו יוצאים עוד ועוד אנשים. זה גם משפיע על אלה שנותרו, ומעלה ספקות לגבי הרלוונטיות של הקבוצה. בעקבות השינויים האחרונים בווטסאפ זה כבר לא המצב. כעת רק מי שמנהל את הקבוצה יכול לראות מי עזב אותה. אם בעבר היה חשש לפתוח קבוצה בגלל "אפקט הדומינו", היום – שינוי קטן באפליקציה גורם ליותר אנשים להישאר. בנוסף זה גם יוצר פחות הסחות דעת עם כל הודעה שמישהו נוסף עוזב. ומה לגבי האפשרות לראות מי הצטרף? זה תלוי. אם פתחתם קבוצה במודל הרגיל רואים מי מצטרף. אם פתחתם קהילה הכוללת מספר קבוצות יחד – גם אין חיווי על מי שהצטרף.

3. אפשרות לצרף מעל 1,000 חברים – עוד שינוי משמעותי הוא הגדלה של מספר האנשים בכל קבוצה. היום מדובר על 1,024 חברים בקבוצה. אמנם יש כמה וכמה ערוצי ווטסאפ הכוללים עשרות ואף מאות קבוצות – לכוח קפלן יש מעל 250 קבוצות שזה למעשה מעל רבע מיליון עוקבים(!) – אבל מרבית הקבוצות קטנות בהרבה והאפשרות ל-1,024 היא שיפור משמעותי.

מילה על קבוצת ההכרזות שנקראת גם "קהילה" או קהילה של קהילות. מדובר על קהילה שמכילה מספר קבוצות יחד. לכאורה זה פיצ'ר נוח שמקל על המנהלים, אבל ההמלצה היא להימנע. הטענה שהוא "לא לגמרי אפוי" ואחרי שעוברים את ה-1000 הוא מתחיל לעשות בעיות, ומקשה על ההצטרפות.

4. אפשרות לערוך הודעה לאחר שנשלחה – סוף סוף אפשר לערוך מחדש הודעה, עד 15 דקות לאחר שנשלחה. זאת אופציה חדשה יחסית, ובכל זאת תקטין קרוב לוודאי את כמות המחיקות והתיקונים. איך לערוך? פשוט לעמוד על ההודעה, ללחוץ על השלוש נקודות למעלה ולבחור עריכה. שימו לב רק שיהיה כתוב שההודעה נערכה.

5. תמונה ותוכן עוברים יחד – שינוי "ישן" אבל חשוב, שמקל מאוד על העברת הודעות. ברירת המחדל השתנתה, והתמונה עוברת אוטומטית עם התוכן המצורף לה. העברת מידע במלואה הפכה פשוטה גם למאותגרים טכנולוגית.

6. קבוצות מסווגות – לא יודעת אם מדובר על פיצ'ר חדש אבל נחשפתי אליו בתקופת המחאה. כאשר ההגדרה: "אישור בקשות הצטרפות חדשות" מופעלת, לא ניתן להצטרף לקבוצה מבלי שמנהלי הקבוצה אישרו זאת. למנהלות ומנהלי הקבוצה יש שליטה מי נכנס אליה. המצטרפים נמצאים ב"קבוצת ביניים" שם ניתן לפנות אליהם באופן אישי רגע לפני שמצרפים אותם לקבוצה. אפשר להתקשר אליהם, לתקשר איתם בווטסאפ, לבקש שימלאו פרטים בטופס גוגל – כל דבר אחר שיעזור לנו לבחון מי הם ומה כוונתם.

7. הנגשת תכנים לחברי הקבוצה – פיצ'ר חדש-ישן. הראשון נוגע לאפשרות של מנהלי הקבוצה לנעוץ הודעה קבועה למעלה (לא מתאפשר בפיצ'ר של קהילה) והשני – להוסיף לינקים בתיאור הקבוצה. ככה ניתן להפנות לתכנים נוספים, כמו תיקיות ברייב עם מידע חשוב וכו'.

8. ערוצים – פיצ'ר חדש שעדיין לא ברור איך יפעל. מגיעים אליו דרך הלשונית של הסטטוסים, וגוללים הכי למטה. כרגע הערוצים כולם, כך נראה, באנגלית עם עשרות ואף מאות אלפי עוקבים לערוץ – אני התחלתי לעקוב אחרי נאס דיילי וגרינפיס. נכון לכתיבת שורות אלו, לנו המשתמשות והמשתמשים עדיין אפשרות לפתוח ערוץ. מה שכן, וזה חידוש של ממש(!) קיימית אפשרות גלילה לתוכן שפורסם לפני שהצטרפת לערוץ. עד כה זאת אופציה שהייתה שמורה לטלגרם ולכן תמיד חשבתי שהוא כלי אולטימטיבי לקהילות. ברגע שהאפשרות לערוצים תיפתח לכולם, והתוכן שכבר פורסם יהיה נגיש גם למצטרפות ומצטרפים חדשים, ייתכן שזה יהיה גיימצ'ייג'ר.

איך להנגיש את הלינקים להצטרפות?

כמה דרכים פופולריות לעשות את זה, שרלוונטיות בעיקר לקבוצות ששואפות לגדול בהתמדה.

אפשרות ראשונה, לשים לינק להצטרפות בתחתית כל פוסט. כאשר התוכן מופץ בקבוצות אחרות ניתן ללחוץ ולהצטרף לקבוצה. כמובן שצריך להקפיד בכל פעם לתת לינק לקבוצה חדשה כשהאחרונה מתמלאת.

מומלץ להשתמש בכלים ליצירת לינק מקוצר כמו דידלי – Did.Li

עוד דבר שכדאי לדעת – הלינק מפסיק להיות קליקבילי (ניתן ללחיצה) אחרי שמועבר מספר רב של פעמים. אחת הדרכים להתמודד עם הבעיה, לכתוב למקבלי הלינק שישמרו אתכם באנשי הקשר שלהם.

אפשרות שנייה – לדאוג שהלינק לקבוצת הווטסאפ יופיע באתר וברשתות החברתיות שלכם.

אפשרות נוספת שצברה פופלריות במחאה, שימוש בלינקטרי – עמוד המרכז את כל הלינקים של הארגון או הקהילה. לרוב מגיעים אליו באמצעות QR קוד, וניתן למצוא בו לינקים לעמודי הסושיאל, לדף תרומה ולקבוצות הווטסאפ.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה