תמר אמיר |

תכניות עבודה דרך למידה מהצלחות

למידה מהצלחות

זוכרים את התחושה שעושים סיכום שנתי בלימודים, בעבודה ואתם מיד מתפקסים על מה שלא טוב ומה שלא עבד? מתאמצים לזהות את הבעיה ומשקיעים אנרגיה רבה בתיקון הכישלון, במקום להשקיע אנרגיה ללמוד מהצלחות?

מגיל צעיר התרגלנו וחונכנו לבדוק מה עשינו לא נכון והמוקד היה – להשתפר דרך למידה מטעויות ותיקונן. אבל למה בעצם הפוקוס שלנו הוא על מה שלא עובד במקום על מה שכן?? מה יקרה אם ננתח לעומק את ההצלחות שלנו?

מחקרים מתחום הפסיכולוגיה החיובית מראים כי יש ערך רב בחקר החוזקות והמידות הטובות של אדם כמו גם התנאים והתהליכים שתורמים לשגשוג לתפקוד מיטבי של אנשים קבוצות ומוסדות.
הנחת יסוד בסיסית היא שמרחב הצמיחה הגדול ביותר של כל אדם הוא בתחומי חוזקותיו.

למה חשוב ללמוד מהצלחות?

  1. הצלחות אינן קורות במקרה
  2. למידה מהצלחות משדרת אופטימיות, משפרת מוטיבציה ומעודדת את האדם והארגון להמשיך ולהשתפר
  3. הלמידה מהצלחות הופכת ידע סמוי לידע ארגוני גלוי ומוכוון פעולה
  4. חקר הצלחות מאפשר לבנות חוסן ועמידות ומחזק את יכולת ההתמודדות של הפרט והארגון

איך נדע מה זו הצלחה? SIGN

S תוצאה של הצלחה לאחר הפעילות (sucsses)
I לפני הפעילות יש דחף וציפייה לעשייה (instinct)
G בזמן הפעילות יש צמיחה וזרימה רבה ( grow)
N אחרי הפעילות יש תחושת סיפוק ושהצורך מומש ( need)

איך עושים את זה?

מבוסס על מודל תחקיר מוקיר (Appreciative Inquiry)

שלב ראשון – גילוי discovery – גילוי המיטב שבקיים, מה עובד טוב? איתור הצלחה שמעוניינים להתמקד בה

  1. מאתרים אירועים, מצבים, פעולות, התנסויות שנתפסות בעינכם כהצלחה (אפשר לראיין אחד את השניה)
  2. בוחרים סיפור הצלחה אחד בו חשתם ברגע שיא אישי או ארגוני שמעוניינים להעמיק בו.
  3. מזהים את התוצרים החיוביים (האובייקטיביים והסובייקטיביים) של ההצלחה. תיאור המצב לפני ואחרי.
  4. מפרטים את הפעולות שהביאו להצלחה.
  5. מאתרים נקודות מפנה בין המצב "לפני" לבין המצב "אחרי" מסקירת הפעולות ניתן לזהות נקודות מפנה שאלמלא ההצלחה בהן, לא היו מושגים התוצרים החיובים.
  6. מפיקים עקרונות הפעולה שביסוד הפעולות שהביאו להצלחה ותרמו לה.
  7. מזהים סוגיות מורכבות או בעיתיות שמשתמעות מסיפור ההצלחה. סוגיות אלה אינן מועלות לדיון בעת חקר ההצלחה כדי שהמיקוד בהן לא יחבל בחקר הפעולות שתרמו להצלחה. עם זאת, הן זוכות להתייחסות משמעותית בשלבים מאוחרים יותר של עבודת הקבוצה, או בפורום הארגוני המתאים.

שלב שני – חלום dream – מה עשוי להיות? בניית חלום מלא דמיון ומעוף

מדמיינים מה יקרה אם תשתמשו בעקרונות הפעולה שזיהתם בעתיד? מה ההזדמנויות שזיהיתם? האם יש דברים שהייתם רוצים להעמיק בהם את הלמידה הארגונית?

שלב שלישי – תכנון ובניה design – מה כדאי שיהיה?

חושבים איך נעזרים בעקרונות הפעולה שזיהיתם על מנת לשחזר את ההצלחה, קבעו קוי יסוד מנחים לתוכניות ושינויים עתידיים ובנו תכנית פעולה הכוללת יעדים, לוחות זמנים וחלוקת אחריות.

שלב רביעי – הובלת שינוי delivery

מטמיעים את התכניות שלכם – הוציאו לפועל את תכנית העבודה, בצעו מעקב והערכה.

איך נוכל להיעזר בכלי לתכנון הפעילות בשנת 2023?

תכניות עבודה 2023 עומדות לפתחנו, לפני שמתחילות לתכנן, הקדישו זמן ללמידה ארגונית מהצלחות אישיות וארגוניות, חלקו את הצוות לזוגות ושאלו אחד את השנייה את השאלות הבאות:

  1. תארי אירוע שנתפס בעיניך כהצלחה, רגע שיא אישי או ארגוני. מתי זה היה? מה היה שם?
  2. אילו צעדים או פעולות מקדימות נקטת כדי שהאירוע יתרחש?
  3. מה היו התנאים או הנסיבות שאפשרו לאירוע זה להתרחש?
  4. מה הלהיב אותך או נתן לך תחושת סיפוק?
  5. אילו תובנות יש לך מהאירוע?
  6. האם תוכלי לתאר את המצב לפני והמצב אחרי האירוע שנחווה כהצלחה?
  7. מה התוצרים החיוביים של האירוע?
  8. האם ניתן לסמן עקרונות פעולה שאפשרו את האירוע?

הסתכלו על תכנית העבודה שלכם לשנה הקרובה, וחשבו כיצד ניתן לשכפל את ההצלחה לעוד מקומות בארגון. שלבו את עקרונות הפעולה שהפכו כעת מסמויים לגלויים בעבודתכם השוטפת.

רוצים להתיעץ ולחשוב יחד? מוזמנות ומוזמנים לפנות אלינו.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה