Shift מארח |

משבר השווקים הפיננסים ואיך הוא משפיע על הפילנתרופיה

finance

הפוסט נכתב בעקבות מפגש זום בנושא: "קורונה – ממשבר בריאותי למשבר פילנתרופי".

2020 הייתה צפויה להיות שנה קשה לגיוס גם לפני פרוץ הקורונה. הקורונה יצרה סערה מושלמת משלוש מגמות:
1. יהדות ארה"ב פחות ופחות מתעניינת במה שקורה כאן.
2. הבחירות בארץ ובארה"ב שואבות הרבה משאבים מהתורמים שלנו.
3. התורמים, בדומה לכולנו, עניים יותר הבוקר ממה שהיינו בתחילת השנה בעקבות הירידה בשווקי ההון.

השווקים הפיננסים הם אחד הגורמים המשמעותיים בהיקף הפילנתרופיה. הללו יושפעו בטווח הקצר מההתפתחויות הבאות:

העלייה בכמות החולים בעולם בכלל אבל ספציפית בסין ובארה"ב

בסין אנו רואים שמספר החולים החדשים ירד ונשאר נמוך. חלק מהחולים הם כנראה כאלה שחוזרים מחו"ל ונמצאים בבידוד והסיכוי שיגרמו להתפרצות חדשה קטנה מאוד. לעומת זאת בארה"ב יש גידול תלול במספר החולים ויש סיכוי סביר ביותר שהגידול הזה ימשך בימים הקרובים. הגידול נובע הן מכך שעושים יותר בדיקות ומזהים יותר נשאים' והן משום שהאמריקאים נכנסו מאוחר מאוד לסגר.

הצד החיובי הוא שהאמריקאים ממושמעים ובכל מקום שיש ריכוז נשאים יש סגר אפקטיבי. תמונות מהשדרה החמישית נראות כלקוחות מסרט אמריקאי גרוע. ככל שמאבחנים יותר אנשים ומעבירים אותם לבידוד זה מקטין את ההידבקויות ומעורר תיקווה שהווירוס יישאר אתנו פחות זמן.

הדבר הנוסף המשפיע על השווקים הפיננסים הוא חבילות הסיוע הממשלתיות

כל המדינות בעולם התגייסו כדי למנוע ממשבר הבריאות להפוך למשבר פיננסי. למעשה הם צריכים לפעול בשני צירים עיקריים: ציר אחד – למנוע כמה שניתן פשיטות רגל באמצעים כגון הלוואות לעסקים. ציר שני – למנוע גידול באבטלה.

דנמרק הגדילה לעשות כשהודיעה שתיתן 75% מהמשכורת למעסיקים שלא יפטרו את העובדים למשך שלושה חודשים. השווקים הפיננסים מגיבים מהר לידיעות כאלה, וזה עשוי לסייע בעלייה של שוק ההון ולצמצום הפסדי ההון של המשקיעים והמשקיעות' קרי הפילנתרופים והפילנתרופיות.

איך זה משפיע עלינו?

כשיש לתורמים שלנו פחות כסף הם תורמים פחות. המצב בשוק ההון משפיע ישירות על הכסף הפנוי של התורמים שלנו. בנוסף, יש לא מעט משאבים שמאוגמים בצורה כזאת שנותנים רק את הריבית, את התשואה על תיק ההשקעות. הם משמרים את הקרן כמה שניתן ומחלקים לפילנתרופיה רק את הרווחים מידי שנה. בשנה שאין רווחים אין מה לתת, בשנה שיש רווחי הון הם יכולים להיות זמינים למענקים.

נראה המשך ירידות והפסדים נוספים בתיקי ההשקעות, אם כמות החולים תעלה באופן משמעותי או שהסגר בארה"ב יהפוך להיות יותר מקיף. תהליכים נוספים שעשויים להשפיע הם גידול חד באחוז האבטלה בארה"ב, פשיטות רגל של חברות רבות וכו'. למעשה כל ירידה חדה בתחזית הביקושים או ההיצעים במחצית השנייה של 2020 או בתחזית ל 2021 תגרום לתגובה חדה בשווקים הפיננסים.

כל הכלים לפיתוח משאבים וגיוס כספים במקום אחד

האם כדאי לפנות לפילנתרופים בבקשה להלוואה?

יש מלווים שברור להם מה רמת הסיכון ומבינים שיש הסתברות שההלוואה בסופו של דבר תהפוך לפילנתרופיה. כל עוד לכולם ברור שאם לא תהיה הכנסה זה יעבור להיות מענק זה בסדר. יש תורמים שבהינתן המצב מוכנים לקחת סיכון על ארגון שמאמינים בו ולא היו רוצים שיקרוס, אבל היו שמחים לראות שהכסף חוזר למטרות שלהן יועד במקור, ולכן להגדיל את המענק דרך הלוואה, שיש סיכוי סביר שתחזור רלוונטי להם. לקחת הלוואות מתורמים כאלו נראה כמו הדרך הכי אתית לעשות את זה.

מה המסר לתורמים בעת הזו?

צריך לקחת בחשבון שהתחרות על הכיס של התורם גדלה משני כיוונים כרגע: 1) בקשות לסיוע הומניטרי, בריאותי מבתי חולים, מקלטי נשים, פליטים, קשישים עריריים ועוד. 2) המלחמה על הדמוקרטיה, הדגלים השחורים והמחאה העכשווית.
ייתכן ויש הגיון בלהתאים את המסר ה"חירומי" לסביבת התחרות.

הכותבת: אלה אלקלעי, עובדת בבית ההשקעות IBI, יו"ר שדולת הנשים בישראל וחברת הנהלה ויו"ר ועדת המענקים בקרן החדשה לישראל.

מדברות פיתוח משאבים הקבוצה של שתיל בטלגרם על גיוס כספים ופיתוח משאבים

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה