Shift מארח |

6 דברים שאתם חייבים לדעת על ארגון קהילה ברשת

strong

SHIFT באוויר – פרק 1

אורי קול מדבר על 'מחזקים', תנועה קהילתית-פוליטית של אזרחיות ואזרחים הנלחמים על עתיד המדינה. איך אלפי אנשים, שלא מוכנים לוותר על ישראל – שוחרת השלום, הדמוקרטית, ההוגנת והשוויונית – פועלים יחד סביב סוגיות שנויות במחלוקת, כדי להביא את הקול שלהם ללב הקונצנזוס הישראלי?

ראיינו את אורי ל-SHIFT באוויר פודקאסט בהרצה, ואורי גם כתב על זה פוסט.

 

יצירת אתוס משותף
כל קבוצת פעולה צריכה לדעת מה המניע של חבריה לפעול יחד, מה גרם להם להתאגד, מהן דרכי הפעולה שלהם, מה הם שואפים לשנות ואיך?
החשיבות של הסיפור המאגד הוא קריטי. הסנטימנטים שנוגעים בכל חברי הקבוצה הם אלה שייתנו את המוטיבציה והיכולת לעבוד יחד. האם יש לחברי הקבוצה רגש המשותף לכולם? אירוע או מעשה שנחל אכזבה, עצבן במיוחד או יצר התרגשות קולקטיבית? ללא סיפור מאגד קשה מאוד לחבר אנשים, ולהיפך, כשהאתוס ברור הוא יוצר את המסגרת לעבודה, והקבוצה מתקתקת.

סיפור מאגד יכול להישען על הרבה נושאים – על דת משותפת, על אכזבה מאדם או קבוצה מסוימת, על לאומיות או על תקווה משותפת. הוא צריך להחזיק בתוכו את העבר, ההווה, והעתיד של הקבוצה. עליו לגעת באופן מידי באנשים, בהיסטוריה הפרטית שלהם, להציע להם תקווה, והזדמנות לפעול יחד כדי להביא לשינוי. בנוסף לכל אלה הוא צריך להיות פשוט, ברור, לבטא רגשות מוחשיים ומילים ברורות שקל להתחבר אליהן.

הסיפור שלנו ב'מחזקים' מאגד קבוצה רחבה של אנשים שנמאס להם מההתנהלות של השמאל בישראל. הוא מפורק, מפוזר, מוכה. אנשים מתביישים היום לקרוא לעצמם שמאלנים. המילה 'שמאלני' הפכה לקללה. בדיוק בגלל זה התאגדנו יחד. קמנו כדי להיאבק על מדינת ישראל שאנחנו רוצים לראות כאן. קמנו כדי להראות שאפשר לפעול יחד. אנחנו מניחים את הוויכוחים הפנימיים בצד, ונלחמים על האמת שלנו מול קהל רחב, שלא רגיל לשמוע את מה שיש לנו לומר. אנחנו חוזרים על הסיפור המאגד שלנו שוב ושוב, והוא כלי ההתאגדות הכי חזק שיש לנו כדי לגייס פעילים.

לקשרים אינטרנטיים יש ערך גבוה אך אינם מחליפים פגישות פנים אל פנים
ארגון קהילה ברשת או יצירת אקטיביזם ברשת שונה מארגון קהילה בחיים האמיתיים. באינטרנט ניתן לפנות להרבה יותר אנשים. בעוד בארגון קהילתי מסורתי, קהילה תיבנה גם על ידי שיחות חוזרות אחד על אחד, באינטרנט היכולת לפעול ולהתארגן כקהילה בנויה על טקסט ועל צ'אטים. בין היתרונות הן היכולת לדבר ולהגיע להרבה אנשים במעט עבודה, רק דרך המחשב או הטלפון. מצד שני, הקשרים האישיים שנבנים דרך האינטרנט הם חלשים לעומת מה שקורה ב"חיים האמיתיים".

אי אפשר לארגן קהילה משמעותית רק דרך הרשת – אבל הרשת מאפשרת נקודת פתיחה חזקה מאוד. דרך הרשתות החברתיות אפשר להגיע יחסית בקלות לקבוצה של אנשים עם סיפור מאגד שיגע בהם. כמו כן, האפשרות להגיע לקהל רחב נותנת למארגנים תשואה קטנה אבל כמעט קבועה – תמיד יהיה מישהו שירצה לעזור. יתכן שהוא יהיה אחד ממאה – אבל אם פונים ל-1,000 אנשים, אז המספר עולה לעשר. ועשרה אנשים זו התחלה טובה.

"לניהול של מחזקים מצטרפים עוד ועוד אנשים שרוצים לעשות שינוי. היום יש לנו מספר גדול של מתנדבים שעוסק בנושאים ובפרויקטים שונים. מחזקים היא, בראש ובראשונה, קהילה. חבורה של אנשים שהתאגדה ביחד למען מטרה משותפת – דרך מאבק משותף. עם חברי הקהילה לא היו לוקחים אחריות על כתפיהם, דבר לא היה קורה במציאות. שינוי קורה לא בזכות רעיונות בלבד, אלא בעיקר דרך אנשים. ואנחנו לא נפגשים רק ברשתות אלא מקיימים גם מפגשים פנים אל פנים."

העבודה דרך הרשת מאפשרת לאנשים להשתתף בפעילויות או לקבל עדכונים היכן שהם נמצאים. כשמרכז הפעולה הוא הרשת, ובהתחשב בעובדה שמספר רב של ישראלים מבלה זמן רב ברשתות החברתיות – הדרך להגיע לפעילים היא מהירה וקצרה. היכולת להעביר מסרים היא מיידית, ואף אם פחות אפקטיבית מדרכים אחרות כמו טלפון או פגישה – היא מאפשרת להגיע לקהל רחב.

מה הקהילה נותנת לך ומה היא מקבלת ממך?
אחת המשוואות הכי חשובות של ניהול קבוצת פעולה בתוך קהילה, היא מה מנהל הקהילה נותנן לקהילה, ומה הם נותנים לו בחזרה. בקבוצת פעילות, תמיד ישנה פעולה קולקטיבית מסוימת שנדרשת מאנשים. תפקיד המנהל הוא לארגן ולוודא שהפעילות מתבצעת.

"חלק גדול מהפעילוית שלנו במחזקים מתרחשות ברשת. בין אם זו מתקפת טוקבקים, הבעת מחאה בסמסים או במיילים, או הפצת תוכן – המשימה חייבת להיות ברורה ומיידית. המשוואה צריכה להיות בנויה על מבנה הסיפור המאגד, והיא משולבת עם ההבנה שהקבוצה חייבת לתת משהו בתמורה לפעילות של היחיד. כאן, החשיבה היא ברמת האינדיבידואל. כל אדם צריך לתת משהו, והוא צריך לקבל משהו בתמורה, כמו הרגשה של השפעה, הרגשה של קהילתיות. בפעילות אזרחית/פוליטית, האינדיבידואל יגיע מתוך תחושת שליחות מסוימת, אשר מתפרצת בזכות השימוש בסיפור המאגד ובכל זאת, על המנהל לדאוג שכל אינדיבידואל ירוויח באופן אישי, לא משנה כמה קטן הרווח, בזכות הפעולה שלו."

'מחזקים' פועלת כדי שנוכל לקום יחד ולפעול. לקום מתוך הפחד שהימין הקיצוני השליט עלינו, ולפעול למען המטרות שלנו. כל פעילות שלנו, כאזרחים, עוזרת לקדם אותנו אל עבר הניצחון. כל פעולה משותפת של הקבוצה היא ניצחון נוסף של היחיד. במצב כמו היום, רק הרעיון של אזרחים חופשיים המתאגדים ביחד הוא נדיר.

קהילתיות ברשת
הרשתות החברתיות מאפשרות רמת קהילתיות אשר אינה קיימת בחיים האמיתיים. בפייסבוק, אנשים מכירים אנשים חדשים כל הזמן. במעגלים החברתיים הישנים, אנשים היו הולכים לאירוע ולא מכירים אנשים רבים. כיום אפשר להצטרך לקהילת פעילות ברשת ולהכיר אנשים רבים במעט זמן ובמעט השקעה.

תחושת החיברות, לפי מחקרים, משפיעה מאוד על המצב רוח של הפעילים, ובעודם מכירים אנשים חדשים זה עוזר לתחושת הקהילתיות. הרשתות החברתיות מאפשרות לאנשים 'לחבב' אחד את השני, להתחבר אחד לשני, ולייצר התלהבות קבוצתית וחיבורים בין אישיים, שבסופו של דבר עוזרים לפעילות. כשאנשים עובדים יחד, הם מתחברים. כשהם מתחברים, הם עובדים יותר טוב יחד. הרשתות החברתיות, כשמן כן הן – חברתיות. והחברות עוזרת לפעילות.

"מחזקים קמה ופועלת ברשת ובחיים האמיתיים. הכוח של הרשתות החברתיות הוא לחבר אותנו. התארגנו לפעולה משותפת דרך פייסבוק, והכרנו חברים ושותפים למאבק. אנשים מכל הארץ התחברו יחד דרך תגובות, לייקים, פעילויות משותפות, פוסטים. ברשת אנחנו יכולים להרגיש שאנחנו לבד, אבל יש לה כוח אדיר לחבר בינינו, למשל להיות חלק בקבוצת פעילות אידיאולוגית סודית"

קבוצת פעילות לעומת קבוצת פעילים או קבוצת דיונים
הרשתות החברתיות הן כר פורה (מדי, יש היו אומרים) לוויכוחים ודיונים. זו אחריות מנהל הקהילה לדעת ולשים לב כמה ואיך הפעילים צריכים לדון ביניהם. זכותם להתווכח ולדון כמובן, אבל לא על חשבון פעילות.

בקבוצות ליברליות חשוב להדגיש את חשיבות הפעולה ולחזור על כך שוב ושוב, אל מול דיונים אינסופיים וחסרי תוחלת. כמו כן, הרעיון של קבוצת פעילות לעומת קבוצת דיונים יכול לשמש כחלק מהסיפור המאגד. הרעיון של פעולה ממשית לעומת דיון רעיוני, של פרואקטיביות לעומת התשה הדדית – הוא נראטיב שמשרת את הקבוצה במאבקיה. חשוב להיות אדיב אך ברור, כשרוצים לייצר הפרדה בין פעילות לדיונים.

היררכיה ואפקטיביות ברשת
כל קבוצה צריכה היררכיה מסוימת. כל קבוצת פעילות צריכה להיות בנויה על שלד קטן (מאדם אחד למספר קטן של אנשים) שהוא מסור, פעיל באופן קבוע, ובעל יכולת גבוהה לפעול תוך שיקול דעת איכותי. קבוצה צריכה להתחיל ולהיבנות עם היררכיה וחוקי פעולה או הסכמות ברורים (אף אם מעטים).

חוקי הפעולה צריכים להיות מוסברים על ידי הסיפור המאגד ולהשתלב בדיונים. הם לא צריכים להיות דרקוניים, ואין לצפות לשליטה מוחלטת, אבל הפעילים צריכים להידרש להסכים, פחות או יותר, לחוקים בהתאם לסיפור המאגד. שיקול הדעת כאן קריטי-בבניית הקבוצה, החוקים צריכים לכוון לפעילות, למנוע דיונים, לאגד את האנשים יחדיו, ולתת לשדרת הניהול כלים לפעילות. לחברי הקבוצה יש מקום לערער על החוקים, מקום להשפיע עליהם, אבל לא יותר מדי. יש להם מקום ליוזמה עצמאית, בהתאם לקשר עם המנהלים – בתנאי שהוכיחו את עצמם. בסופו של דבר, המנהלים יצטרכו לבצע את רוב העבודה. ולכן השליטה היא שלהם.

בנוגע לדרכי ההתנהלות של המנהלים, עליהם לשמור על המוניטין שלהם, להיות רגועים, ולשמר קשר טוב עם הפעילים. לעתים עליהם להיות קשוחים, אבל תמיד ברורים בהתאם לחוקים. אם יעבדו טוב – האתוס והחוקים שכתבו ייהפכו ל'חוק האדמה' LAW OF THE LAND, משמע חוק שכתוב ידוע ברור וכולם פועלים לפיו מבלי לפקפק בו, ואנשים יפעלו לפיהם גם ללא ההתערבות הישירה שלהם.

מחזקים פועלת לפי מספר עקרונות ברורים, התלויים בסיפור המאגד, כלומר להפסיק להתווכח אחד עם השני, ולפעול. זו הסכמה שנועדה לדחוף אותנו לפעולה ולא לדיונים אינסופיים על נושאים לא חשובים.

עוד עקרון הוא בחירה להתמקד בנושאים פרטיזניים לחלוטין, כלומר נושאים בהם יש מחלוקת בחברה הישראלית. אין אנו מחפשים ב'מחזקים', את הקונצנזוס המחבק והנעים, אלא דווקא נושאים שנויים במחלוקת בהם נוכל לשכנע אנשים בצדקת דרכנו.

עקרון נוסף הוא ההדדיות. מחזקים היא תנועה שבנויה על פעילויות משותפות של הפעילים שלה. זה דורש חיברות, הכרה בשיתוף פעולה שלנו בתוך הקהילה ומחוצה לה. הכרה שלבד, אין לנו כוח להשפיע על המציאות, אבל אם נפעל יחד, ככל שנלך ונגדל, כך נוכל להיות חזקים יותר ויותר.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא קהילה

מירנה קציר | 29 בנובמבר 2023

איך לנהל שיחה עם מי שחושב אחרת

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    הי
    מעולה. פוסטים שאני כותבת. האם משתפים??

    כתבו תגובה